Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria. |
A2 |
Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual. |
A5 |
Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española. |
A11 |
Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada. |
A15 |
Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica. |
A17 |
Ter un coñecemento avanzado das literaturas en lingua española. |
B1 |
Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información. |
B5 |
Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas. |
B6 |
Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. |
B7 |
Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico. |
B10 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer os principais autores e obras da Literatura española e valorar criticamente as súas producións. |
A1 A2 A5 A11 A15 A17
|
B1 B5 B6 B7 B10
|
|
Adquirir capacidades e sentido crítico para o estudo e a análise literaria de textos españois. |
A1 A2 A5 A11 A15 A17
|
B1 B5 B6 B7 B10
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Idade Media |
1.1. Introdución: sociedade, cultura e literatura medievais
1.2. Análise e comentarios de las Coplas a la muerte de su padre, de Jorge Manrique.
1.3. Análise e comentarios de La Celestina.
|
2. Século XVI |
2.1. Introdución: sociedade, cultura e literatura no Renacemento.
2.2. Análise e comentarios de Garcilaso de la Vega e frei Juan de la Cruz. |
3. Século XVII
|
3.1. Introdución: sociedade, cultura e literatura no Barroco
3.2. Análise e comentarios de El Quijote.
3.3. Análise e comentarios de lírica do XVII.
3.4. A comedia áurea e El caballero de Olmedo, de Lope de Vega.
|
4. Da Ilustración ao Naturalismo
|
4.1. Introdución.
4.2. Aproximación a algúns dos principais xéneros, textos e autores da Ilustración.
4.3 Aproximación a algúns dos principais xéneros, textos e autores do Romanticismo e do Realismo-Naturalismo. |
5. Do Modernismo á actualidade |
5. 1. Introdución.
5. 2. Aproximación a algúns dos principais xéneros, textos e autores dos séculos XX e XXI. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A1 A2 A5 A11 A15 A17 B1 B5 B6 B7 B10 |
30 |
0 |
30 |
Aprendizaxe colaborativa |
A1 A2 A5 A11 A15 A17 B1 B5 B6 B7 B10 |
12 |
10 |
22 |
Obradoiro |
A1 A2 A5 A11 A15 A17 B1 B5 B6 B7 B10 |
22 |
22 |
44 |
Lecturas |
A1 A2 A5 A11 A15 A17 B1 B5 B6 B7 B10 |
0 |
80 |
80 |
Proba obxectiva |
A1 A2 A5 A11 A15 A17 B1 B5 B6 B7 B10 |
4 |
40 |
44 |
|
Atención personalizada |
|
5 |
0 |
5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Impartiranse nas sesións comúns e terán carácter teórico e expositivo. |
Aprendizaxe colaborativa |
O formato de grupo reducido ten como obxectivo favorecer a participación activa do alumnado, que, como se indica noutro lugar, computa igualmente para a cualificación final. |
Obradoiro |
Nas aulas en grupo reducido desenvolveranse comentarios guiados sobre textos das lecturas. Á final de cuadrimestre avaliaranse, mediante proba escrita e controis, a destreza adquirida nestes comentarios e as lecturas realizadas. |
Lecturas |
En todas as aulas traballarase sobre textos de lectura obrigatoria, indicados na presente guía docente ou en Moodle. Cómpre facer as lecturas antes da explicación do tema, para o seu correcto aproveitamento. |
Proba obxectiva |
Unha proba escrita (exame) na data oficial asignada no mes de xuño, con nova convocatoria de segunda oportunidade en xullo. Nestas probas, o alumnado deberá amosar o seu dominio dos contidos e destrezas traballados nas sesión maxistrais e tamén nos grupos reducidos e seminarios. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Proba obxectiva |
|
Descrición |
A atención personalizada de carácter presencial darase durante o horario oficial de titorías ou, no seu caso, a través da plataforma Moodle ou por correo electrónico. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba obxectiva |
A1 A2 A5 A11 A15 A17 B1 B5 B6 B7 B10 |
Nas datas oficiais realizaranse as probas obxectivas (exames) pertinentes. |
50 |
Lecturas |
A1 A2 A5 A11 A15 A17 B1 B5 B6 B7 B10 |
Lecturas obrigatorias que serán a base para as sesións maxistrais e os obradoiros do curso. Cada cuadrimestre realizarase un control destas lecturas. |
20 |
Aprendizaxe colaborativa |
A1 A2 A5 A11 A15 A17 B1 B5 B6 B7 B10 |
Terase en conta a asistencia e a participación de cada estudante nas aulas, con controis onde se poña de manifesto o seu interese e a súa evolución. |
10 |
Obradoiro |
A1 A2 A5 A11 A15 A17 B1 B5 B6 B7 B10 |
Cada cuadrimestre elaborarase nas aulas unha proba consistente no comentario literario dun texto seleccionado polos profesores, como control do aprendido neste campo. |
20 |
|
Observacións avaliación |
A anteriores
porcentaxes son orientativas. Para completar a información, cómpre ter en conta
o seguinte: 1. O 50% da cualificación final obterase
polas probas escritas (exames), en convocatorias oficiais de primeira e de
segunda oportunidade. Para aprobalas, e para aprobar a asignatura, deberase
obter nelas un mínimo de 4 sobre 10. Por exemplo, un 3 no exame non é posible
compensalo cun 7 pola suma de actividades e asistencia. 2. Con independencia do anterior, haberá un
exame opcional en xaneiro que permitirá liberar materia da primeira parte da
asignatura. 3. O 40% obterase pola realización de
actividades durante o curso. Un 20% corresponde a dous comentarios de texto e outro
20% para dous controis de lectura. En ambos casos, as probas serán por escrito,
en horario de curso, á final de cada período, en decembro e en maio. 4. O 10% restante corresponde á asistencia,
participación e desempeño de cada estudante no decorrer do curso, con atención
á aprendizaxe colaborativa. 5. Para obter cualificación é indispensable
presentarse ás convocatorias oficiais, tanto en primeira como en segunda
oportunidade. 6. Toda avaliación positiva será gardada
para a cualificación da segunda oportunidade, en xullo. En caso de estar
suspensas ou non realizadas, efectuaranse entón as probas pertinentes. 7. O alumnado con dispensa académica recoñecida
deberá comunicalo por escrito a luis.caparros@udc.es,
co asunto: "Asistencia", en canto comece o curso ou sexa efectiva a matrícula. A
dispensa académica elimina neste caso o 10% correspondente á asistencia. Esa
porcentaxe trasládase ás actividades, que pasarán a contar cada una o 25% da
cualificación final. 8. O
alumnado repetidor que non poida asistir ás aulas ten a opción de acollerse ao
sistema anterior, mediante aceptación expresa, comunicada a través dun correo
electrónico a luis.caparros@udc.es, antes do día 15 de setembro. 9. As probas escritas e as actividades
deberán cumprir unhas esixencias mínimas de corrección lingüística
en español, lingua regulamentaria do curso: acentuación, ortografía, precisión léxica, ausencia de abreviaturas,
rexistro formal, etc. A penalización por faltas graves será de medio punto
en cada caso. Para estudantes de lingua estranxeira será indispensable un
dominio razoable da lingua española, tanto en expresión oral como escrita. 9. Forma parte das obrigas do alumnado
estar ao corrente do curso e das actividades mediante a consulta periódica da
plataforma Moodle. 10. Lémbrase que os dereitos e deberes do
alumnado da UDC están recollidos no Estatuto do Estudantado, na web
institucional: http://www.udc.es/normativa/estudantes/estatuto_estudantado.html
O resto de normativa pode consultarse en: http://www.udc.es/normativa/academica/
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Lecturas obrigatorias. PRIMEIRA PARTE
Idade Media 1. Coplas a la muerte de su padre, de Jorge Manrique (pdf en Moodle). 2. Fernando
de Rojas, La Celestina, ed. de F. J.
Lobera, G. Serés e outros. Madrid: Real Academia Española, 2011. ––Edición alternativa: P. E.
Russell, ed. Madrid: Castalia, 1991.
––Edición alternativa: D. S. Severin, ed. Madrid: Cátedra, 1992.
Século XVI 3. Selección de textos de Garcilaso de la Vega e frei Juan de la Cruz (pdf en Moodle). Século XVII 4. Miguel
de Cervantes, capítulos 23 a 27 da Primeira parte de Don Quijote de la Mancha, edición en liña do Instituto Cervantes (Centro Virtual Cervantes),
dirixida por Francisco Rico: < http://cvc.cervantes.es/literatura/clasicos/quijote/ > (consultado
a 23/06/2015). ––Edición alternativa, en papel. Barcelona:
Instituto Cervantes, Galaxia Gutenberg (Círculo de Lectores) e Centro para la
Edición de los Clásicos Españoles, 2004 (2 vols.).
5. Selección de textos líricos do XVII (pdf en Moodle). 6. Lope de Vega, El caballero de Olmedo, ed. Francisco Rico, 12ª ed. Madrid: Cátedra, 2004. ––Edición alternativa, electrónica, por Ignacio Arellano, Universidad de Navarra: < http://www.unav.edu/centro/griso/files/file/materiales_docentes/Caballero_Olmedo_Lope.pdf > (consultado o 25/06/2015).
.
SEGUNDA PARTESéculo XVIII7. Leandro Fernández de Moratín, El sí de las niñas, ed. de J. Pérez Magallón. Barcelona: Crítica, 1994. Século XIX8. Selección de poemas de Espronceda e de Bécquer, facilitada polo profesor. 9. Ángel Saavedra, Duque de Rivas, Don Álvaro o la fuerza del sino, ed. de M. A. Lama. Barcelona: Crítica, 1994. 10. Benito Pérez Galdós, Miau, ed. F. J. Díez Revenga. Madrid: Cátedra, 2000. Séculos XX e XXI11. Selección de poemas, facilitada pola profesora. 12. Selección de relatos entregados pola profesora e lecturas escollidas de Pequeñas resistencias 5. Antología del nuevo cuento español (2001-2010), ed. Andrés Neuman. Madrid: Páginas de Espuma, 2010. |
Bibliografía complementaria
|
|
Lecturas recomendadas. Manuais Alberich, J. et al., dir., Historia de la Literatura Española. Madrid: Cátedra, 1990. Alvar, C., J. C. Mainer y R. Navarro Durán, Breve historia de la literatura española. Madrid: Alianza Editorial, 1997. Mainer, J. C. dir., Historia de la literatura española. Barcelona: Crítica, 2010. 9 vols. Rico, F. dir., Historia y crítica de la literatura española. Barcelona: Crítica, 1983-. Rodríguez Cacho, L., Manual de historia de la literatura española. Madrid: Castalia, 2009. . Estudos Aguilar Piñal, F., Introducción al siglo XVIII. Madrid: Júcar, 1991. Bataillon, Marcel, Erasmo
y España: estudios sobre la historia espiritual del siglo XVI, trad. de
Antonio Alatorre. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 1995. [2ª ed., 5ª reimp.] Curtius, Ernst, Literatura europea y Edad Media Latina. México: FCE, varias eds. García Posada, Miguel, La nueva poesía:
1975-1992. Barcelona: Crítica, 2009. Gies, David, ed., El romanticismo. Madrid: Taurus, 1989. Guillén, Claudio, El primer Siglo de Oro: estudios sobre géneros y métodos. Barcelona: Crítica,1988. Lewis, C.S., La imagen del mundo: introducción a la literatura medieval y renacentista. Barcelona: Península, 1997. Lissorgues, Y., M. Palenque Francisca Soria, “Del Realismo al Fin de Siglo. Sociedad y arte literario”, en V. García de la Concha, dir., y F. Romero Tobar, coord., Historia de la literatura española. Siglo XIX. Madrid: Espasa-Calpe, 1998, pp. 1-90. Litvak, L., ed., El Modernismo. Madrid: Taurus (El escritor y la crítica), 1975. López Bueno, B., coord., La Renovación Poética del Renacimiento al Barroco. Madrid: Síntesis, 2006. Mainer, J. C., La Edad de Plata (1902-1939). Madrid: Cátedra, 1983. Mainer, J. C., De posguerra (1951-1990). Barcelona: Crítica, 1994. Riley, Edward C., Cervantes’ Theory of the Novel. Oxford: Clarendon Press,
1962. (Traducido como Teoría de la novela en Cervantes. Madrid: Taurus,
1966.) Romero Tobar, L., Panorama crítico del Romanticismo español. Madrid: Castalia, 1994. Ruiz Pérez, P., Manual de literatura española de los siglos de oro, Madrid: Castalia, 2000. Strosetzki, Christoph, ed., Teatro español del Siglo de Oro: teoría y práctica. Frankfurt am Main: Vervuert, 1998. Yndurain, Domingo, Humanismo y Renacimiento en España. Madrid: Cátedra, 1994. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Lingua Española 1/613G01001 | Introdución aos Estudos Literarios/613G01005 | Lingua e Cultura Clásica/613G01006 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Non
se admitirán traballos por correo electrónico. O único soporte para a entrega
será o papel. As lecturas obrigatorias faranse nas edicións críticas recomendadas arriba ou, no seu caso, nas consultadas co profesorado. A
guía docente é o documento público onde se visualiza a proposta académica da
UDC e o marco regulamentario oficial destes estudos. Como tal, é o documento de
referencia que obriga a docentes e a estudantes. Para a primeira parte da asignatura, unha fonte complementaria de información será a páxina de Facebook "Lata de Lite": https://www.facebook.com/latadelite/ |
|