Identifying Data 2016/17
Subject (*) Literatura Española Code 613G02011
Study programme
Grao en Galego e Portugués: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate Yearly
Second Obligatoria 9
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Filoloxía Española e Latina
Coordinador
Caparros Esperante, Luis
E-mail
luis.caparros@udc.es
Lecturers
Caparros Esperante, Luis
Martín Molares, Mónica
Rico Alonso, Sonia
Valcarcel Lopez, Maria Eva
E-mail
luis.caparros@udc.es
monica.martin.molares@udc.es
sonia.rico.alonso@udc.es
eva.valcarcel@udc.es
Web
General description Introdución á Historia da Literatura Española a través dos seus principais autores e obras.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria.
A2 Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual.
A5 Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española.
A11 Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada.
A15 Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
A16 Coñecer a crítica textual e a edición de textos.
A17 Ter un coñecemento avanzado da literatura galega.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer os principais autores e obras da Literatura española e valorar criticamente as súas producións. A1
A2
A5
A11
A15
A16
A17
C1
C5
C6
C7
C8
Coñecer os principais autores e obras da Literatura española e valorar criticamente as súas producións. A1
A2
A5
A11
A15
A16
A17
C1
C5
C6
C7
C8
Adquirir capacidades e sentido crítico para o estudo e a análise literaria de textos españois. A1
A2
A5
A11
A15
A16
A17
C1
C5
C6
C7
C8

Contents
Topic Sub-topic
1. Idade Media 1.1. Introdución: sociedade, cultura e literatura medievais
1.2. Análise e comentarios de las Coplas a la muerte de su padre, de Jorge Manrique.
1.3. Análise e comentarios de La Celestina.
2. Século XVI 2.1. Introdución: sociedade, cultura e literatura no Renacemento.
2.2. Análise e comentarios de Garcilaso de la Vega e frei Juan de la Cruz.
3. Século XVII

3.1. Introdución: sociedade, cultura e literatura no Barroco
3.2. Análise e comentarios de El Quijote.
3.3. Análise e comentarios de lírica do XVII.
3.4. A comedia áurea e El caballero de Olmedo, de Lope de Vega.
4. Da Ilustración ao Naturalismo
4.1. Introdución.
4.2. Aproximación a algúns dos principais xéneros, textos e autores da Ilustración.
4.3 Aproximación a algúns dos principais xéneros, textos e autores do Romanticismo e do Realismo-Naturalismo.
5. Do Modernismo á actualidade 5. 1. Introdución.
5. 2. Aproximación a algúns dos principais xéneros, textos e autores dos séculos XX e XXI.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 C1 C5 C6 C7 C8 30 0 30
Collaborative learning A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 C1 C5 C6 C7 C8 12 10 22
Workshop A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 C1 C5 C6 C7 C8 22 22 44
Workbook A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 C1 C5 C6 C7 C8 0 80 80
Objective test A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 C1 C5 C6 C7 C8 4 40 44
 
Personalized attention 5 0 5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Impartiranse nas sesións comúns e terán carácter teórico e expositivo.
Collaborative learning O formato de grupo reducido ten como obxectivo favorecer a participación activa do alumnado, que, como se indica noutro lugar, computa igualmente para a cualificación final.
Workshop Nas aulas en grupo reducido desenvolveranse comentarios guiados sobre textos das lecturas. Á final de cuadrimestre avaliaranse, mediante proba escrita e controis, a destreza adquirida nestes comentarios e as lecturas realizadas.
Workbook En todas as aulas traballarase sobre textos de lectura obrigatoria, indicados na presente guía docente ou en Moodle. Cómpre facer as lecturas antes da explicación do tema, para o seu correcto aproveitamento.
Objective test Unha proba escrita (exame) na data oficial asignada no mes de xuño, con nova convocatoria de segunda oportunidade en xullo. Nestas probas, o alumnado deberá amosar o seu dominio dos contidos e destrezas traballados nas sesión maxistrais e tamén nos grupos reducidos e seminarios.

Personalized attention
Methodologies
Objective test
Description
A atención personalizada de carácter presencial darase durante o horario oficial de titorías ou, no seu caso, a través da plataforma Moodle ou por correo electrónico.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Workshop A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 C1 C5 C6 C7 C8 Cada cuadrimestre elaborarase nas aulas unha proba consistente no comentario literario dun texto seleccionado polos profesores, como control do aprendido neste campo. 20
Collaborative learning A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 C1 C5 C6 C7 C8 Terase en conta a asistencia e a participación de cada estudante nas aulas, con controis onde se poña de manifesto o seu interese e a súa evolución. 10
Workbook A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 C1 C5 C6 C7 C8 Lecturas obrigatorias que serán a base para as sesións maxistrais e os obradoiros do curso. Cada cuadrimestre realizarase un control destas lecturas. 20
Objective test A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 C1 C5 C6 C7 C8 Nas datas oficiais realizaranse as probas obxectivas (exames) pertinentes. 50
 
Assessment comments
<p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; A anteriores
porcentaxes son orientativas. Para completar a información, cómpre ter en conta
o seguinte:</p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 1. O 50% da cualificación final obterase
polas probas escritas (exames), en convocatorias oficiais de primeira e de
segunda oportunidade. Para aprobalas, e para aprobar a asignatura, deberase
obter nelas un mínimo de 4 sobre 10. Por exemplo, un 3 no exame non é posible
compensalo cun 7 pola suma de actividades e asistencia.</p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 2. Con independencia do anterior, haberá un
exame opcional en xaneiro que permitirá liberar materia da primeira parte da
asignatura.</p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 3. O 40% obterase pola realización de
actividades durante o curso. Un 20% corresponde a dous comentarios de texto e outro
20% para dous controis de lectura. En ambos casos, as probas serán por escrito,
en horario de curso, á final de cada período, en decembro e en maio.</p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 4. O 10% restante corresponde á asistencia,
participación e desempeño de cada estudante no decorrer do curso, con atención
á aprendizaxe colaborativa.</p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 5. Para obter cualificación é indispensable
presentarse ás convocatorias oficiais, tanto en primeira como en segunda
oportunidade.</p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 6. Toda avaliación positiva será gardada
para a cualificación da segunda oportunidade, en xullo. En caso de estar
suspensas ou non realizadas, efectuaranse entón as probas pertinentes.</p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 7. O alumnado con dispensa académica recoñecida
deberá comunicalo por escrito a <a href="mailto:luis.caparros@udc.es">luis.caparros@udc.es</a>,
co asunto: "Asistencia", en canto comece o curso ou sexa efectiva a matrícula. A
dispensa académica elimina neste caso o 10% correspondente á asistencia. Esa
porcentaxe trasládase ás actividades, que pasarán a contar cada una o 25% da
cualificación final.</p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 8. O
alumnado repetidor que non poida asistir ás aulas ten a opción de acollerse ao
sistema anterior, mediante aceptación expresa, comunicada a través dun correo
electrónico a luis.caparros@udc.es, antes do día 15 de setembro.</p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 9. As probas escritas e as actividades
deberán cumprir unhas esixencias mínimas de corrección lingüística
en español, lingua regulamentaria do curso: acentuación, ortografía, precisión léxica, ausencia de abreviaturas,
rexistro formal, etc. A penalización por faltas graves será de medio punto
en cada caso. Para estudantes de lingua estranxeira será indispensable un
dominio razoable da lingua española, tanto en expresión oral como escrita.</p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 9. Forma parte das obrigas do alumnado
estar ao corrente do curso e das actividades mediante a consulta periódica da
plataforma Moodle.</p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 10. Lémbrase que os dereitos e deberes do
alumnado da UDC están recollidos no Estatuto do Estudantado, na web
institucional: <a href="http://www.udc.es/normativa/estudantes/estatuto_estudantado.html">http://www.udc.es/normativa/estudantes/estatuto_estudantado.html</a>
O resto de normativa pode consultarse en: <a href="http://www.udc.es/normativa/academica/">http://www.udc.es/normativa/academica/</a></p>

Sources of information
Basic

Lecturas obrigatorias

.

PRIMEIRA PARTE

Idade Media

1. Coplas a la muerte de su padre, de Jorge Manrique (pdf en Moodle).

2. Fernando de Rojas, La Celestina, ed. de F. J. Lobera, G. Serés e outros. Madrid: Real Academia Española, 2011.

––Edición alternativa: P. E. Russell, ed. Madrid: Castalia, 1991.

––Edición alternativa: D. S. Severin, ed. Madrid: Cátedra, 1992.

Século XVI

3. Selección de textos de Garcilaso de la Vega e frei Juan de la Cruz (pdf en Moodle).

Século XVII

4. Miguel de Cervantes, capítulos 23 a 27 da Primeira parte de Don Quijote de la Mancha, edición en liña do Instituto Cervantes (Centro Virtual Cervantes), dirixida por Francisco Rico: &lt; http://cvc.cervantes.es/literatura/clasicos/quijote/ &gt; (consultado a 23/06/2015).

––Edición alternativa, en papel. Barcelona: Instituto Cervantes, Galaxia Gutenberg (Círculo de Lectores) e Centro para la Edición de los Clásicos Españoles, 2004 (2 vols.).

5. Selección de textos líricos do XVII (pdf en Moodle).

6. Lope de Vega, El caballero de Olmedo, ed. Francisco Rico, 12ª ed. Madrid: Cátedra, 2004.

––Edición alternativa, electrónica, por Ignacio Arellano, Universidad de Navarra: &lt; http://www.unav.edu/centro/griso/files/file/materiales_docentes/Caballero_Olmedo_Lope.pdf &gt; (consultado o 25/06/2015).

.

SEGUNDA PARTE

Século XVIII

7. Leandro Fernández de Moratín, El sí de las niñas, ed. de J. Pérez Magallón. Barcelona: Crítica, 1994.

Século XIX

8. Selección de poemas de Espronceda e de Bécquer, facilitada polo profesor.

9. Ángel Saavedra, Duque de Rivas, Don Álvaro o la fuerza del sino, ed. de M. A. Lama. Barcelona: Crítica, 1994.

10. Benito Pérez Galdós, Miau, ed. F. J. Díez Revenga. Madrid: Cátedra, 2000.

Séculos XX e XXI

11. Selección de poemas, facilitada pola profesora.

12. Selección de relatos entregados pola profesora e lecturas escollidas de Pequeñas resistencias 5. Antología del nuevo cuento español (2001-2010), ed. Andrés Neuman. Madrid: Páginas de Espuma, 2010.

Complementary

Lecturas recomendadas

.

Manuais

Alberich, J. et al., dir., Historia de la Literatura Española. Madrid: Cátedra, 1990.

Alvar, C., J. C. Mainer y R. Navarro Durán, Breve historia de la literatura española. Madrid: Alianza Editorial, 1997.

Mainer, J. C. dir., Historia de la literatura española. Barcelona: Crítica, 2010. 9 vols.

Rico, F. dir., Historia y crítica de la literatura española. Barcelona: Crítica, 1983-.

Rodríguez Cacho, L., Manual de historia de la literatura española. Madrid: Castalia, 2009.

.

Estudos

Aguilar Piñal, F., Introducción al siglo XVIII. Madrid: Júcar, 1991.

Bataillon, Marcel, Erasmo y España: estudios sobre la historia espiritual del siglo XVI, trad. de Antonio Alatorre. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 1995. [2ª ed., 5ª reimp.]

Curtius, Ernst, Literatura europea y Edad Media Latina. México: FCE, varias eds.

García Posada, Miguel, La nueva poesía: 1975-1992. Barcelona: Crítica, 2009.

Gies, David, ed., El romanticismo. Madrid: Taurus, 1989.

Guillén, Claudio, El primer Siglo de Oro: estudios sobre géneros y métodos. Barcelona: Crítica,1988.

Lewis, C.S., La imagen del mundo: introducción a la literatura medieval y renacentista. Barcelona: Península, 1997.

Lissorgues, Y., M. Palenque Francisca Soria, “Del Realismo al Fin de Siglo. Sociedad y arte literario”, en V. García de la Concha, dir., y F. Romero Tobar, coord., Historia de la literatura española. Siglo XIX. Madrid: Espasa-Calpe, 1998, pp. 1-90.

Litvak, L., ed., El Modernismo. Madrid: Taurus (El escritor y la crítica), 1975.

López Bueno, B., coord., La Renovación Poética del Renacimiento al Barroco. Madrid: Síntesis, 2006.

Mainer, J. C., La Edad de Plata (1902-1939). Madrid: Cátedra, 1983.

Mainer, J. C., De posguerra (1951-1990). Barcelona: Crítica, 1994.

Riley, Edward C., Cervantes’ Theory of the Novel. Oxford: Clarendon Press, 1962. (Traducido como Teoría de la novela en Cervantes. Madrid: Taurus, 1966.)

Romero Tobar, L., Panorama crítico del Romanticismo español. Madrid: Castalia, 1994.

Ruiz Pérez, P., Manual de literatura española de los siglos de oro, Madrid: Castalia, 2000.

Strosetzki, Christoph, ed., Teatro español del Siglo de Oro: teoría y práctica. Frankfurt am Main: Vervuert, 1998.

Yndurain, Domingo, Humanismo y Renacimiento en España. Madrid: Cátedra, 1994.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Lingua Española 1/613G01001
Introdución aos Estudos Literarios/613G01005
Lingua e Cultura Clásica/613G01006

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments
&lt;p&gt; Non se admitirán traballos por correo electrónico. O único soporte para a entrega será o papel.&lt;/p&gt;&lt;p&gt;As lecturas obrigatorias faranse nas edicións críticas recomendadas arriba ou, no seu caso, nas consultadas co profesorado.&lt;/p&gt;&lt;p&gt;A guía docente é o documento público onde se visualiza a proposta académica da UDC e o marco regulamentario oficial destes estudos. Como tal, é o documento de referencia que obriga a docentes e a estudantes.&lt;/p&gt;&lt;p&gt;Para a primeira parte da asignatura, unha fonte complementaria de información será a páxina de Facebook &quot;Lata de Lite&quot;: &lt;a href=&quot;https://www.facebook.com/latadelite/&quot;&gt;https://www.facebook.com/latadelite/&lt;/a&gt;&lt;/p&gt;


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.