Identifying Data 2016/17
Subject (*) Métodos y técnicas de Investigación social Code 615G01105
Study programme
Grao en Socioloxia
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
First FB 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Socioloxía e Ciencia Política da Administración
Coordinador
Álvarez Sousa, Antonio
E-mail
antonio.alvarez@udc.es
Lecturers
Álvarez Sousa, Antonio
E-mail
antonio.alvarez@udc.es
Web http://www.udc.es/ucv
General description Esta materia introduce ao alumnado na investigación sociolóxica tanto desde un punto de vista teórico como desde un punto de vista práctico. Reflexiónase sobre a metodoloxía científica en xeral e sobre a investigación social en particular, explicando especificamente as diferenzas entre as técnicas de investigación social cuantitativas e cualitativas. Tamén se explican as diferentes fases do proceso de investigación social.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A7 Conocimiento y dominio de la metodología de las ciencias sociales y de sus técnicas básicas y avanzadas (cuantitativas y cualitativas) de investigación social; con especial atención a los aspectos de muestreo y de los programas informáticos de aplicación.
A14 Capacidades en elaborar, utilizar, e interpretar indicadores sociales e instrumentos de medición social.
A15 Conocimientos y habilidades para plantear y desarrollar una investigación aplicada en las diferentes áreas de la sociedad.
A16 Conocimientos y habilidades técnicas para la produción y el análisis de los datos cuantitativos y cualitativos.
A26 Saber elegir las técnicas de investigación social (cuantitativas y cualitativas) pertinentes en cada momento.
B3 Capacidad de análisis y síntesis.
B4 Resolución de problemas.
B6 Comunicación oral y escrita en la lengua nativa.
B12 Trabajo en equipo.
B13 Razonamiento crítico.
B18 Creatividad.
B21 Aprendizaje autónomo.
B23 Iniciativa y espíritu emprendedor.
B27 Capacidades en reconocer la complejidad de los fenómenos sociales.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
A/o alumna/o coñecerá os métodos e técnicas das ciencias sociais, diferenciando entre as técnicas de investigación cualitativas e cuantitativas. A7
A15
A16
A26
A/o alumna/o saberá elixir as técnicas de investigación social (cuantitativas e/ou cualitativas) pertinentes en cada momento. A26
A/o alumna/o identificará as diferentes fases dun proceso de investigación cuantitativo A7
A14
A15
A16
B3
B4
B27
A/o alumna/o identificará as diferentes fases dun proceso de investigación cualitativo A7
A14
A15
A16
B3
B4
B27
A/o alumna/o saberá identificar e reflexionar criticamente sobre as fases dun proceso de investigación analizando un traballo de investigación xa feito e recollido nun artigo publicado nunha revista de impacto. A14
A15
B3
B4
B6
B12
B13
B18
B21
B23
B27
C1
A/o alumna/o saberá comunicar e expresarse con claridade e razoamento crítico B6
B13
C1

Contents
Topic Sub-topic
1.- Os enfoques cuantitativo e cualitativo na investigación científica
1.1.- Definición e enfoques da investigación social
1.2.- Características do enfoque cuantitativo de investigación
1.3.- Características do enfoque cualitativo de investigación
1.4.- Diferencias entre o enfoque cuantitativo e cualitativo
2.- O proceso de investigación cuantitativa 2.1.- Formulación do problema cuantitativo
2.2.- Desenvolvemento da perspectiva teórica: revisión da literatura e construción do marco teórico
2.3.- Definición do alcance da investigación a realizar: exploratoria, descritiva, correlacional ou explicativa
2.4.- Formulación de hipótese
2.5.- Concepción ou elección do deseño de investigación
2.6.- Recolección de datos cuantitativos
2.7.- Análise de datos cuantitativos
2.8.- O reporte de resultados do proceso cuantitativo
3.- O proceso de investigación cualitativa 3.1.- O inicio do proceso cualitativo: formulación do problema, revisión da literatura, xurdimento de hipótese e inmersión no campo
3.2.- Mostraxe na investigación cualitativa
3.3.- Recolección e análise de datos cualitativos
3.4.- Deseños do proceso de investigación cualitativa
3.5.- O reporte de resultados do proceso cualitativo
4.- Os procesos mixtos de investigación 4.1.- En qué consiste o enfoque mixto
4.2.- Por qué utilizar o enfoque mixto
4.3.- O proceso mixto
4.4.- Deseños mixtos específicos

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A7 A14 A15 A16 A26 B3 B27 40 0 40
Supervised projects B3 B4 B6 B12 B13 B18 B21 B23 C1 30 45 75
Objective test A7 A14 A15 A16 A26 B3 B27 C1 2 33 35
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Cada tema indicado nos contidos será explicado polo profesor nas clases. Dita explicación será acompañada de material didáctico
Supervised projects O traballo será feito conxuntamente por dous alumnos/as. Consistirá en elixir por parte dos alumnos de xeito autónomo un artigo de investigación sociolóxica publicado nunha revista científica. Este artigo non poderá ser de profesores que imparten docencia na Universidade da Coruña ou dos expostos como exemplos polo profesor nas explicacións. Seguindo os pasos que se lle indicarán os alumnos, que consistirán nas fases do proceso de investigación, os alumnos ten que facer un traballo no que analicen as fases do proceso de investigación que plantexa o artigo, e indicar o mesmo tempo as deficiencias que detectan no escrito e os engadidos/correccións que eles farían de cada una das fases.
O longo do curso o profesor -seguindo as fontes de información indicadas-, tutelará os alumnos explicando con detalle cada unha das fases, con exemplos concretos de investigacións xa feitas e publicadas. Deste xeito os alumnos terán orientación tutelada de cada unha das fases do traballo. Sen embargo, os alumnos ten que saber aplicar dito proceso de xeito autónomo ó artigo que eles analizan, poñendo así de manifesto no traballo o saber e a autonomía que teñen para facer eles un traballo.
O traballo será entregado ó profesor na data que se lle indique, sempre antes de rematar as clases, e será exposto na aula polos dous alumnos ante o resto dos alumnos e do profesor. Pódenlles poden facer preguntas e os autores do traballo teñen que contestar.
Objective test Realizarase una proba obxectiva dos temas recollidos nos contidos e explicados nas sexións maxistrales.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
Sempre que o alumno/a o precise en horario de titorías. O menos nunha ocasión durante o curso, o/a alumno/a deberá acudir as titorías para que o profesor coñeza a súa situación respecto a materia e facer suxerencias sobre posibles dificultades.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Objective test A7 A14 A15 A16 A26 B3 B27 C1 Examen da teoría no que entran os distintos temas dos contidos explicados na clase 50
Supervised projects B3 B4 B6 B12 B13 B18 B21 B23 C1 Valorase o dominio que demostran os alumnos en cada unha das fases do proceso de investigación, que será posta de manifesto na explicación resumida de cada fase do proceso recollida no artigo, así como na proposta de cambio e engadido que eles propoñen.
Valorase sobre todo a autonomía manifestada polos alumnos, que demostra a capacidade que terá no futuro cando teñan que facer unha investigación. Para iso non será posible que fagan o traballo sobre un artigo dun profesor da UDC ou dos expostos polo profesor na clase e nas titorías como exemplos.
50
 
Assessment comments
Para poder aprobar a materia o alumno necesita ter un mínimo de 5 puntos sumando o traballo (polo que se poden ter un máximo de 5 puntos) e a proba obxectiva (polo que se poden ter un máximo de 5 puntos).
En todo caso, para aprobar é necesario ter un mínimo de 2 puntos de xeito individual en cada unha das partes, traballo e proba obxectiva. Si o alumno non ten ese mínimo de 2 puntos nunha das partes, será mantida para convocatoria de xullo a nota da outra parte na que ten mais de dous puntos, pero terá que repetir a parte suspensa.
Cando unha das partes teña menos de dous puntos, nas actas aparecerá a nota da parte suspensa.

Sources of information
Basic Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. P. (2010). Metodología de la investigación. Madrid: McGraw-Hill

Complementary García Ferrando, M.; Ibáñez, J. y Alvira Martín, F. (coord.) (2000). El análisis de la realidad social. Madrid: Alianza
Ispizua, M. A. y Ruiz Olabuénaga, J. I. (1989). La descodificación de la vida cotidiana: métodos de investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto
Corbetta, P. (2010). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw-Hill
Viedma, A. y Callejo, J. (2005). Proyectos y estrategias de investigación social: la perspectiva de la intervención . Madrid: McGraw-Hill


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Estadística aplicada a las CCSS 2/615G01201
Análisis multivariante de datos sociales/615G01206
Metodología de la investigación por encuestas/615G01303
Metodología de la investigación etnográfica/615G01403
Metodología, técnica y estrategias para diseño y elaboración de proyectos y trabajos de investigación/615G01406
Análisis sociológico de textos y discursos/615G01407

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.