Identifying Data 2016/17
Subject (*) Globalización, medio ambiente y población Code 615G01409
Study programme
Grao en Socioloxia
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Fourth Optativa 4.5
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Socioloxía e Ciencia Política da Administración
Coordinador
Golías Pérez, Montserrat
E-mail
montserrat.golias@udc.es
Lecturers
Golías Pérez, Montserrat
E-mail
montserrat.golias@udc.es
Web
General description O principal obxectivo da materia é proporcionar as nocións teóricas claves para interpretar a interrelación entre os procesos de globalización, o medio e o crecemento da poboación. O avance da ciencia e a tecnoloxía introduciu novas pautas de relación social, o aumento de persoas e as migracións provocaron modificacións no ámbito de natural así como os desastres ecolóxicos tamén provocaron movementos de persoas a outros lugares. Canto máis impredicibles se producen estes cambios máis movémonos cara a unha sociedade do risco. Por iso, a finalidade desta materia é aprender a predicir os efectos que un cambio en cada un destes sistemas pode proporcionar nos outros. A crecente interconectividade das sociedades xera a necesidade de observar os fenómenos sociais dende unha perspectiva global que permita entender en clave de interrelación cada un deles. Así mesmo estudaranse as consecuencias das sociedades globais sobre a pobreza, a desigualdade e o benestar.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A4 Relaciones entre la población, los recursos y medio ambiente en su movimiento y estructura; y el estudio de las técnicas y métodos del análisis demográfico.
A8 Análisis de las transformaciones y evolución de las sociedades contemporáneas.
A14 Capacidades en elaborar, utilizar, e interpretar indicadores sociales e instrumentos de medición social.
A17 Conocimientos y habilidades en la búsqueda de información secundaria en las diferentes fuentes (instituciones oficiales, bibliotecas, internet, etc.).
B1 Capacidad de organización y planificación.
B3 Capacidad de análisis y síntesis.
B16 Sensibilidad hacia temas medio ambientales.
B26 Capacidades en reconocer el carácter global y local de los fenómenos sociales.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Interpretar a evolución das sociedades contemporáneas no marco das estruturas económicas e financeiras globais A8
B3
B26
Avaliar as interaccións entre a poboación e as capacidades dos recursos naturais dispoñibles A4
B16
Elaborar indicadores para a medición de procesos sociais relacionados cos movementos de poboación e as súas consecuencias sobre a desigualdade social. A14
A17
B1
B3
Redactar informes analíticos de fenómenos sociais que mediante resultados empíricos ofrezan evidencias sobre as causas da desigualdade social e as súas implicacións. A4
A8
A14
A17
B1
B3
B26
C1

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1.- O proceso de globalización e a sua incidencia no crecemento da poboación. Comprensión do proceso de globalización. Desafíos debates teóricos e desafíos futuros.
TEMA 2.- Cabemos todos no mundo? Consideracións sobre as relacións entre o medio e a poboación. Relacións e consecuencias entre o crecimento económico, o aumento de poboación e o medio ambente.
TEMA 3.- Crises económicas globais: consecuencias sobre a pobreza, a desigualdade e o benestar. Son necesarias as políticas de austeridade para propiciar un crecemento económico? Estructura económica e social no período de recesión. As políticas de austeridade e España e as súas consecuencias sobre a desigualdade social.
TEMA 4.- Políticas de expulsión da poboación inmigrante. ¿Veñen demasiados e agotan os recursos? España como país de inmigración e opinión pública. O debate do número de pobación extranxeira e a disponibilidade de recursos económicos e de benestar. Políticas de exlcusión e expulsión da poboación migrante.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A4 A8 B16 B26 16 32 48
Workshop A17 A14 B1 B3 C1 16 24 40
Supervised projects A4 A8 A14 A17 B1 B3 B16 B26 C1 1 19.5 20.5
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Exposición oral por parte do profesor dos aspectos fundamentais da materia. As exposicións complementaranse co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes.
Workshop Sesións prácticas nas que os estudantes traballarán baixo a atención personalizada do docente. Consistirán en definir e elaborar cada un das partes do traballo a entregar para a avaliación da materia. Manexaranse tanto técnicas cuantitativas como cualitativas. O obxectivo é elaborar un informe final con resultados empíricos de elaboración primaria.
Supervised projects Realización por parte do alumnado dun traballo que conteña as partes dunha investigación social aplicada. O traballo entregarase en papel e exporase oralmente na aula.

Personalized attention
Methodologies
Workshop
Description
Nos talleres traballarase coa guía e a axuda necesaria da profesora. Tamén se poden programar as titorías que os alumnos consideren necesarias. Dispoñibilidade virtual vía correo electrónico.

Para o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, acordarase ao inicio do curso un calendario específico de titorías compatible coa súa dedicación.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A4 A8 A14 A17 B1 B3 B16 B26 C1 A avaliación consistirá na realización dun traballo teórico e empírico sobre un tema relacionado cos contidos do programa. As clases interactivas da materia utilizaranse para explicar e elaborar cada unha dos seus partes coa tutorización personalizada da docente. O traballo debe ser individual, entregarase en papel e exporase na aula.
A asistencia é obrigatoria e non se poden faltar a máis de tres clases sen xustificación.
100
 
Assessment comments

A avaliación consistirá na realización dun traballo teórico e empírico sobre un tema relacionado cos contidos do programa. As clases interactivas da materia utilizaranse para explicar e elaborar cada unha dos seus partes coa tutorización personalizada da docente. 

O traballo debe ser individual, entregarase en papel e se exporá na aula. 

A asistencia é obrigatoria e non se poden faltar a máis de tres clases sen xustificación.

Observación para o alumnado con recoñecemento de dedicación a
tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia
: Na primeira e segunda oportunidade os criterios de
avaliación rexiranse dacordo a realización dunha proba mixta cun peso do 100%
sobre a cualificación: consistirá nunha proba na que se incluirán cuestións
teóricas e prácticas e na que o/a alumno/a terá que demostrar ter alcanzado as
competencias e os resultados de aprendizaxe da materia.


Sources of information
Basic SASSEN, S. (2003). “Los espectros de la globalización”. FCE, Madrid
SEN, A. (1997). Bienestar, justicia y mercado. Paidós, Barcelona
LOSADA, A. (2001). ciones, globalización y desarrollo económico. CEPAM, Santiago
SASSEN, S. (). Ciudad global y la lógica de la expulsión del neoliberalismo. http://www.youtube.com/watch?v=7Dc-2v_YjJ4
PAPALIA, D. (2005). Desarrollo humano. Mc-Graw Hill, Madrid.
MARTÍN PALMERO, F. (Ed.) (2004). Desarrollo sostenible y huella ecológica. Netbiblo, Coruña
TAMAMES, R. (1995). Ecología y desarrollo sostenible: la polémica sobre los límites al crecimiento. Alianza, Madrid.
IVER, P. (2000). El alma global: jet lag, centros comerciales y la búsqueda del hogar. Madrid, Kailas
FERNÁNDEZ, F. (2005). Ética y políticas demográficas en la plétora miserable. http://www.paginadigital.com.ar/articulos/2005/2005terc/educacion2/etica-filosofia-271105.asp
REINHARD, M. (1996). Historia de la población mundial. Ariel, Barcelona
LIVI BACCI, M. (1990). Historia mínima de la población mundial. Ariel, Barcelona
SEN, A. (2007). Identidad y violencia. Buenos Aires, Editorial Katz.
CASTELLS, M. (1997). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Alianza, Madrid.
VALLÍN, J. (1995). La población mundial. Alianza, Madrid.
OLIVERA, L. (2005). Los cornucopianos ganan. http://arvo.net/demografia/los-cornucopianos-ganan/gmx-niv409-con10939.htm
OBSERVATORIO METROPOLITANO (2007). Madrid, ¿la suma de todos? Globalización, territorio y desigualdad. Madrid, Observatorio Metropolitano.
MIGUEL, J.M. (1985). Políticas de población. Espasa-Calpe, Madrid.
FERNÁNDEZ, F. (1989). Políticas demográficas y vocación democrática. Anotaciones al margen de la ponencia de Juan Salcedo, pp.225-239. Revista del Centro de Estudios Constitucionales, 2
ISAAC, S.L. (1989). Population policy: a manual for policymakers and planners. Columbia U.P.
HARDIN, G. (1968). The tragedy of commons, pp.1243-1248. Science, 162
SASSEN, S. (2007). Una sociología de la globalización. Buenos Aires, Editorial Katz (125-164)
BAUMAN, Z. (2007). Vida de consumo. Buenos Aires, Fondo de cultura económica de Argentina
SASSEN, S. (2001). ¿Perdiendo el control? La soberanía en la era de la globalización. Bellaterra, Barcelona
Complementary