Identifying Data 2016/17
Subject (*) Globalización, medio ambiente y población Code 615G01409
Study programme
Grao en Socioloxia
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Fourth Optativa 4.5
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Socioloxía e Ciencia Política da Administración
Coordinador
Golías Pérez, Montserrat
E-mail
montserrat.golias@udc.es
Lecturers
Golías Pérez, Montserrat
E-mail
montserrat.golias@udc.es
Web
General description O principal obxectivo da materia é proporcionar as nocións teóricas claves para interpretar a interrelación entre os procesos de globalización, o medio e o crecemento da poboación. O avance da ciencia e a tecnoloxía introduciu novas pautas de relación social, o aumento de persoas e as migracións provocaron modificacións no ámbito de natural así como os desastres ecolóxicos tamén provocaron movementos de persoas a outros lugares. Canto máis impredicibles se producen estes cambios máis movémonos cara a unha sociedade do risco. Por iso, a finalidade desta materia é aprender a predicir os efectos que un cambio en cada un destes sistemas pode proporcionar nos outros. A crecente interconectividade das sociedades xera a necesidade de observar os fenómenos sociais dende unha perspectiva global que permita entender en clave de interrelación cada un deles. Así mesmo estudaranse as consecuencias das sociedades globais sobre a pobreza, a desigualdade e o benestar.

Study programme competencies
Code Study programme competences / results
A4 Relaciones entre la población, los recursos y medio ambiente en su movimiento y estructura; y el estudio de las técnicas y métodos del análisis demográfico.
A8 Análisis de las transformaciones y evolución de las sociedades contemporáneas.
A14 Capacidades en elaborar, utilizar, e interpretar indicadores sociales e instrumentos de medición social.
A17 Conocimientos y habilidades en la búsqueda de información secundaria en las diferentes fuentes (instituciones oficiales, bibliotecas, internet, etc.).
B1 Capacidad de organización y planificación.
B3 Capacidad de análisis y síntesis.
B16 Sensibilidad hacia temas medio ambientales.
B26 Capacidades en reconocer el carácter global y local de los fenómenos sociales.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences / results
Interpretar a evolución das sociedades contemporáneas no marco das estruturas económicas e financeiras globais A8
B3
B26
Avaliar as interaccións entre a poboación e as capacidades dos recursos naturais dispoñibles A4
B16
Elaborar indicadores para a medición de procesos sociais relacionados cos movementos de poboación e as súas consecuencias sobre a desigualdade social. A14
A17
B1
B3
Redactar informes analíticos de fenómenos sociais que mediante resultados empíricos ofrezan evidencias sobre as causas da desigualdade social e as súas implicacións. A4
A8
A14
A17
B1
B3
B26
C1

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1.- O proceso de globalización e a sua incidencia no crecemento da poboación. Comprensión do proceso de globalización. Desafíos debates teóricos e desafíos futuros.
TEMA 2.- Cabemos todos no mundo? Consideracións sobre as relacións entre o medio e a poboación. Relacións e consecuencias entre o crecimento económico, o aumento de poboación e o medio ambente.
TEMA 3.- Crises económicas globais: consecuencias sobre a pobreza, a desigualdade e o benestar. Son necesarias as políticas de austeridade para propiciar un crecemento económico? Estructura económica e social no período de recesión. As políticas de austeridade e España e as súas consecuencias sobre a desigualdade social.
TEMA 4.- Políticas de expulsión da poboación inmigrante. ¿Veñen demasiados e agotan os recursos? España como país de inmigración e opinión pública. O debate do número de pobación extranxeira e a disponibilidade de recursos económicos e de benestar. Políticas de exlcusión e expulsión da poboación migrante.

Planning
Methodologies / tests Competencies / Results Teaching hours (in-person & virtual) Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A4 A8 B16 B26 16 32 48
Workshop A17 A14 B1 B3 C1 16 24 40
Supervised projects A4 A8 A14 A17 B1 B3 B16 B26 C1 1 19.5 20.5
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Exposición oral por parte do profesor dos aspectos fundamentais da materia. As exposicións complementaranse co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes.
Workshop Sesións prácticas nas que os estudantes traballarán baixo a atención personalizada do docente. Consistirán en definir e elaborar cada un das partes do traballo a entregar para a avaliación da materia. Manexaranse tanto técnicas cuantitativas como cualitativas. O obxectivo é elaborar un informe final con resultados empíricos de elaboración primaria.
Supervised projects Realización por parte do alumnado dun traballo que conteña as partes dunha investigación social aplicada. O traballo entregarase en papel e exporase oralmente na aula.

Personalized attention
Methodologies
Workshop
Description
Nos talleres traballarase coa guía e a axuda necesaria da profesora. Tamén se poden programar as titorías que os alumnos consideren necesarias. Dispoñibilidade virtual vía correo electrónico.

Para o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, acordarase ao inicio do curso un calendario específico de titorías compatible coa súa dedicación.

Assessment
Methodologies Competencies / Results Description Qualification
Supervised projects A4 A8 A14 A17 B1 B3 B16 B26 C1 A avaliación consistirá na realización dun traballo teórico e empírico sobre un tema relacionado cos contidos do programa. As clases interactivas da materia utilizaranse para explicar e elaborar cada unha dos seus partes coa tutorización personalizada da docente. O traballo debe ser individual, entregarase en papel e exporase na aula.
A asistencia é obrigatoria e non se poden faltar a máis de tres clases sen xustificación.
100
 
Assessment comments

A avaliación consistirá na realización dun traballo teórico e empírico sobre un tema relacionado cos contidos do programa. As clases interactivas da materia utilizaranse para explicar e elaborar cada unha dos seus partes coa tutorización personalizada da docente. 

O traballo debe ser individual, entregarase en papel e se exporá na aula. 

A asistencia é obrigatoria e non se poden faltar a máis de tres clases sen xustificación.

Observación para o alumnado con recoñecemento de dedicación a
tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia
: Na primeira e segunda oportunidade os criterios de
avaliación rexiranse dacordo a realización dunha proba mixta cun peso do 100%
sobre a cualificación: consistirá nunha proba na que se incluirán cuestións
teóricas e prácticas e na que o/a alumno/a terá que demostrar ter alcanzado as
competencias e os resultados de aprendizaxe da materia.


Sources of information
Basic SASSEN, S. (2003). “Los espectros de la globalización”. FCE, Madrid
SEN, A. (1997). Bienestar, justicia y mercado. Paidós, Barcelona
LOSADA, A. (2001). ciones, globalización y desarrollo económico. CEPAM, Santiago
SASSEN, S. (). Ciudad global y la lógica de la expulsión del neoliberalismo. http://www.youtube.com/watch?v=7Dc-2v_YjJ4
PAPALIA, D. (2005). Desarrollo humano. Mc-Graw Hill, Madrid.
MARTÍN PALMERO, F. (Ed.) (2004). Desarrollo sostenible y huella ecológica. Netbiblo, Coruña
TAMAMES, R. (1995). Ecología y desarrollo sostenible: la polémica sobre los límites al crecimiento. Alianza, Madrid.
IVER, P. (2000). El alma global: jet lag, centros comerciales y la búsqueda del hogar. Madrid, Kailas
FERNÁNDEZ, F. (2005). Ética y políticas demográficas en la plétora miserable. http://www.paginadigital.com.ar/articulos/2005/2005terc/educacion2/etica-filosofia-271105.asp
REINHARD, M. (1996). Historia de la población mundial. Ariel, Barcelona
LIVI BACCI, M. (1990). Historia mínima de la población mundial. Ariel, Barcelona
SEN, A. (2007). Identidad y violencia. Buenos Aires, Editorial Katz.
CASTELLS, M. (1997). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Alianza, Madrid.
VALLÍN, J. (1995). La población mundial. Alianza, Madrid.
OLIVERA, L. (2005). Los cornucopianos ganan. http://arvo.net/demografia/los-cornucopianos-ganan/gmx-niv409-con10939.htm
OBSERVATORIO METROPOLITANO (2007). Madrid, ¿la suma de todos? Globalización, territorio y desigualdad. Madrid, Observatorio Metropolitano.
MIGUEL, J.M. (1985). Políticas de población. Espasa-Calpe, Madrid.
FERNÁNDEZ, F. (1989). Políticas demográficas y vocación democrática. Anotaciones al margen de la ponencia de Juan Salcedo, pp.225-239. Revista del Centro de Estudios Constitucionales, 2
ISAAC, S.L. (1989). Population policy: a manual for policymakers and planners. Columbia U.P.
HARDIN, G. (1968). The tragedy of commons, pp.1243-1248. Science, 162
SASSEN, S. (2007). Una sociología de la globalización. Buenos Aires, Editorial Katz (125-164)
BAUMAN, Z. (2007). Vida de consumo. Buenos Aires, Fondo de cultura económica de Argentina
SASSEN, S. (2001). ¿Perdiendo el control? La soberanía en la era de la globalización. Bellaterra, Barcelona
Complementary