Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A4 |
Coñecer e comprender as bases que aporta a educación física á formación das persoas. |
A6 |
Deseñar e ordenar estratexias e espazos de aprendizaxe que respondan á diversidade social (sexo, xénero, idade, discapacidade, culturas…) e ao respecto dos dereitos que conforman os valores que aporta a educación física e deportiva á formación integral dos cidadáns. |
A7 |
Promover e avaliar a formación de hábitos de actividade física e deporte ao longo do ciclo vital, considerando que a idade, o xénero ou a discapacidade son variables que necesitan da intervención consciente para favorecer a igualdade de oportunidades. |
A8 |
Deseñar, desenvolver, e avaliar os procesos de ensino – aprendizaxe, relativos á actividade física e o deporte, con atención e titorización segundo as características individuais e contextuais das persoas (xénero, idade, discapacidade, culturas, etc.). |
A9 |
Elaborar propostas curriculares para as distintas etapas no marco institucional dun centro educativo, desenvolvendo os elementos da programación didáctica da área de E. Física, con arranxo á lexislación vixente e ao proxecto educativo de centro. |
A10 |
Coñecer os distintos niveis da lexislación educativa e aplicar os fundamentos básicos que promove en canto á Planificación e Programación Didáctica da Educación Física nas etapas educativas. |
A11 |
Posuír o conxunto de habilidades ou competencias docentes que faciliten o proceso de ensino-aprendizaxe na aula de educación física. |
A13 |
Identificar as principais tarefas do profesor de educación física dentro e fóra da aula, resaltando as que fan referencia á súa labor titorial, orientadora e departamental. |
B3 |
Traballar nos diferentes contextos da actividade física e o deporte, de forma autónoma e con iniciativa, aplicando o pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B4 |
Trabajar de forma colaboradora, desenvolvendo habilidades, de liderado, relación interpersoal e traballo en equipo. |
B7 |
Xestionar a información. |
B11 |
Desenvolver competencias para a adaptación a novas situacións e resolución de problemas, e para a aprendizaxe autónoma. |
B14 |
Comprender e aplicar a lexislación vixente relativa ao marco das actividades físicas e deportivas nos distintos ámbitos: educación, deporte, xestión, lecer e saúde. |
B15 |
Comprender e saber utilizar as importantes posibilidades que a educación física e o deporte teñen para xerar hábitos sociais e valores democráticos (coeducación de xéneros, respecto á diversidade social e cultural, cooperación, competición respectuosa, compromiso co contorno…). |
B17 |
Promover e avaliar actividades de ampliación curricular, referentes á creación de hábitos autónomos de actividade física e deporte. |
B18 |
Comprometerse e involucrarse socialmente coa súa profesión e en concreto, coa situación actual da actividade física e o deporte na educación formal; coa xestión do centro educativo; cos seus compañeiros (traballo cooperativo) e con aqueles aos que educa. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Analizar criticamente todas as circunstancias e feitos que rodean á educación |
A7 A8
|
B3 B4 B7 B11 B15 B18
|
C1 C3 C4 C7
|
Abordar reflexivamente as reformas educativas e as súas implicacións no ámbito das actividades físico-deportivas. |
A6 A8 A10
|
B14
|
C1 C3 C4 C7
|
Comprender as bases da educación e os principios da educación física e o deporte para a formación integral das persoas |
A4 A6
|
B15 B18
|
C1 C3 C4 C7
|
Coñecer e comprender os fundamentos curriculares da educación física formal |
A6 A8 A9 A10 A11
|
B3 B14 B15 B17
|
C1 C3 C4 C7
|
Comprender e aplicar os principios conductuales no contexto educativo, recreativo, da actividade física e a saúde e do adestramento deportivo |
A7 A8 A13
|
B3 B11 B15
|
C1 C3 C4 C7
|
Desenvolver actitudes favorables cara á colaboración interdisciplinar e o traballo en equipo. |
A4
|
B3 B4 B18
|
C1 C3 C4 C7
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
Tema 1. Conceptos básicos da Pedagoxía da actividade física e do deporte |
-A educación
-A Pedagoxía e as Ciencias da Educación
-A Pedagoxía da actividade física e do deporte
-- O centro educativpo e o profesorado como eixo do fomento de estilos de vida activos no alumnado
|
Tema 2. Teorías críticas da educación e a súa incidencia na escola actua e no contexto da EF e o deporte.
|
- Ideoloxías, curriculum oculto e a súa implicación na EF e no deporte.
- A teoría da reproducción
- As teorías da producción: corrente comunicvativa |
Tema 3. Atención á diversidade e educación en valores na Educación Física e no deporte en idade escolar
|
- Principios de intervención educativos
-Atención á diversidade individual e social na Educación Física
- Aprendizaxe cooperativo
- Educación en valores
-Valores abordables desde a EF e o deporte en idade escolar
-Experiencias de educación en valores
|
Tema 4. A Educación física na escola na lexislación actual.
|
-Introdución aos elementos didácticos
-Lexislación educativa
-Proceso de concreción curricular: desde a lei á aula
|
Tema 5.- Condicionantes do proceso de ensino-aprendizaxe
|
- Os estilos de comunicación e os estilos de ensino
- Eficacia no proceso de ensino-aprendizaxe no ámbito da educación formal e non formal
- O profesor de EF
- O alumno ben educado fisicamente |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Document analysis |
A4 A9 A10 A13 B7 C1 C3 |
0 |
8 |
8 |
Online forum |
A4 A13 B15 B17 C1 C4 C7 |
0 |
10 |
10 |
Student portfolio |
A4 A6 A7 A8 A9 A10 A11 B3 B4 B7 B11 B14 B15 B18 C1 C3 C4 |
18 |
26 |
44 |
Guest lecture / keynote speech |
A4 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A13 B4 B7 B11 B14 B15 B17 B18 C4 |
20 |
20 |
40 |
Long answer / essay questions |
A4 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A13 B7 B14 B15 B17 C1 C3 |
5 |
20 |
25 |
Collaborative learning |
A7 A8 A9 B4 B7 C3 C1 |
8 |
12 |
20 |
|
Personalized attention |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Document analysis |
Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como sínteses de contidos de carácter teórico ou práctico. |
Online forum |
Espazo de discusión informal destinado aos estudantes para o tratamento dun tema ou problema, que se desenvolve a través dunha contorna virtual de aprendizaxe mediante ferramentas de comunicación asíncrona (foro). |
Student portfolio |
É un cartafol ou archivador ordenado por seccións, debidamente identificadas ou etiquetadas, que contén os rexistros ou materiais produto das actividades de aprendizaxe realizadas polo alumno nun período de tempo, cos comentarios e cualificacións asignadas polo profesor, o que permite visualizar o progreso do alumno. O portafolio ou cartafol inclúe todo o que fai o alumno, como: apuntamentos ou notas de clases, traballos de investigación, guías de traballo e o seu desenvolvemento, comentarios de notas, resumos, probas escritas, autoevaluaciones, tarefas desenvolvidas, comentarios de progreso do alumno realizado polo profesor, etc. |
Guest lecture / keynote speech |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como Cconferencia o método expositivo ou lección maxistral. Esta última modalidade adóitase reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia. |
Long answer / essay questions |
Proba na que se busca responder por escrito a preguntas de certa amplitude valorando que se proporcione a resposta esperada, combinada coa capacidade de razoamento (argumentar, relacionar, etc.), creatividade e espírito crítico. Utilízase para a avaliación diagnóstica, formativa e sumativa. Permite medir as habilidades que non poden avaliarse con probas obxectivas como a capacidade de crítica, de síntese, de comparación, de redacción e de orixinalidade do estudante; polo que implica un estudo amplo e profundo dos contidos, sen perder de vista o conxunto das ideas e as súas relacións. |
Collaborative learning |
Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e o dos outros membros do grupo. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Student portfolio |
Long answer / essay questions |
|
Description |
As actividades reflexadas son aquelas que demandan a asistencia do alumno as titorías. Nesta materia contemplanse 3 tipos diferentes de titorías:
- En pequeno grupo: son aquelas previstas no horario da materia que poderán utilizarse a indicación do profesorado para revisar actividades que teñana que ver co contido da materia
- Tutorías individualizadas utilizando a plataforma moodle.
- Tutorías personales/grupales no despacho do profesorado.
|
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Online forum |
A4 A13 B15 B17 C1 C4 C7 |
Cualificación do Foro (1 puntos): 0,2 por cada intervención |
10 |
Collaborative learning |
A7 A8 A9 B4 B7 C3 C1 |
- As actividades avaliables, terán un valor de 0,25, realizándose 8 actividades de este carácter.
-Elaboración dunha proposta/ proxecto baseada no fomento de estilos de vida activos e saudables no contexto do centro educativo
* Terá un valor final de 2 puntos.
* Se realizará por parellas.
* Incorporará avaliación recíproca e autoevaluación.
|
40 |
Long answer / essay questions |
A4 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A13 B7 B14 B15 B17 C1 C3 |
Cualificación da proba de ensaio:
- Ten un valor final de 5 puntos.
- Constará de 2 partes, debendo superar ambas as para considerala definitivamente superada.
- En caso de aprobar manterase a cualificación ata a oportunidade de xullo de cada curso académico.
|
50 |
|
Assessment comments |
A avaliación ten fundamentalmente un carácter continuo, aínda que tamén conta con avaliación final. O único criterio de avaliación excluínte será a asistencia. Quen non asista ao 70% das clases presenciais non terá dereito a avaliación continua. Deste criterio excluirase ao alumnado que teña matrícula parcial, que deberá falar co profesorado da materia para acordar os criterios de asistencia. O alumnado disporá dunha avaliación final ou unha avaliación continua: a. AVALIACIÓN FINAL - Optarán a ela, o alumnado que así o desexe, polo que non elaborarán o portafolio, nin se presentarán ás probas parciais e aqueles que perdan o dereito á avaliación continua. - Deberán realizar a proba final na data marcada no calendario oficial de exames. - Para superar a materia deberá obter unha puntuación de 7 sobre 10 puntos. b. AVALIACIÓN CONTINUA - Deberán elaborar o portafolio, participar nos foros e superar as dúas probas de ensaio. - Perderán a posibilidade de avaliarse por esta opción, aqueles que: * Non entreguen a documentación ou partes da mesma nas datas requiridas. * Non se presenten ás probas de ensaio parciais. - Instrumentos para a avaliación da materia: a. Dúas probas de ensaio -Teñen un valor de 2,5 puntos cada unha. - A primeira corresponderase cos temas 1 ao 3 e celebrarase unha vez finalizados devanditos temas, a segunda co 4 e 5, coincidirá coa data establecida para o exame final no calendario oficial de exames. - Se non se supera a primeira proba poderá presentarse a toda a materia na proba final establecida no calendario oficial de exames (sempre que se presentou e non superado á primeira). A non asistencia á proba de ensaio implicará a perdida da avaliación continua. - En caso de aprobar manterase cada cualificación ata a oportunidade de xullo (inclusive) de cada curso académico. - Para aprobar a materia deberán superarse as dúas probas. b. Un portafolio. - Non ten valor numérico, a súa entrega será requisito imprescindible para optar á avaliación continua. - Ao final dos temas 1, 2, 3 e 4, o profesorado requirirá a unha parte do alumnado, elixido o azar, a entrega de toda a documentación do portafolio. Ao finalizar o tema 5, o mesmo día da proba de ensaio final, celebrarase unha tutoría grupal, onde todo o alumnado deberá presentar toda a documentación. - A non entrega total ou parcial da documentación requirida implicará a perda da avaliación continua. c. Participación reflexiva nos foros virtuais Cada participación no foro terá un valor máximo de 0,2 puntos. Poderase optar como máximo a alcanzar 1 punto. d. Actividades avaliables realizadas en clase relativas ao contido de cada tema As actividades terán un valor de 0,25, realizándose 8 actividades deste carácter. e. Elaboración dunha proposta/ proxecto baseada no fomento de estilos de vida activos e saudables no contexto do centro educativo - Terá un valor final de 2 puntos. - Se realizará por parellas. - Incorporará avaliación recíproca e autoevaluación. O alumnado repetidor poderá presentarse ás probas de ensaio parciais ou poderá facelo ao exame final, sempre que superasen o portafolio en convocatorias anteriores. Manteráselle o valor do 2,5 para o portafolio ao que se sumará as cualificacións que obteña no final ou nas probas parciais. As probas de ensaio entregaranse en castelán. Se algún alumno desexa recibila en galego, deberá comunicarllo ao profesorado 10 días antes da celebración da mesma
|
Sources of information |
Basic
|
MINISTERIO DE EDUCACION ((2006)). (BOE n. 106 DE 4/5/2006)Ley Orgánica de Educación .
VAZQUEZ GOMEZ, B. Y OTROS ((2001)). Bases educativas de la actividad física y el deporte. Madrid. Síntesis
UREÑA, F. (Coordinador) (2010). La educación física en secundaria basada en competencias.Proyecto curricular y programación.. Barcelona. Inde
MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. BOE nº 295, de 10 de diciembre de 2013.
LLEIXA, T.y OTROS ((2002)). Multiculturalismo y Educación Física. Barcelona. Paidotribo.
XUNTA DE GALlCIA ((2007)). Novos Currículos de Educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Autonoma de Galicia. Santiago: Xunta de Galicia
AYUSTE, A., FLECHA, R., y OTROS ( (1994) ). Planteamientos de la pedagogía crítica. Comunicar y transformar. Barcelona. Graó. |
Esta bibliografía básica puede verse modificada a principio de curso por la aparición de nuevas fuentes de documentación que se consideren interesantes para la materia |
Complementary
|
PRAT, M. y SOLER, S. ( (2003) ). Actitudes, valores y normas en la educación física y el deporte. Barcelona.Inde.
LLEIXA, T. y SOLER,S. ( (2004)). Actividad física y deporte en las sociedades multiculturales. Barcelona. Horsori.
SIEDENTOP, D. ((1998)). Aprender a enseñar. Barcelona. INDE
PUJOLAS, P. ((2001)). Atención a la diversidad y aprendizaje cooperativo en educación obligatoria. Málaga. Aljibe
LOPEZ PASTOR, V., MONJAS,R. Y PEREZ,D. ((2003)). Buscando alternativas a la forma de entender y prácticar la educación física.. Barcelona. Inde.
CARRANZA, M. y MORA, J.M. ((2003)). Educación Física y valores: educando en un mundo complejo.. Barcelona. Graó.
TINNING, R. ( (1990)). Ideology and physical education. Geelong. Deakin University.
SICILIA, A. y FERNÁNDEZ-BALBOA (Coordinadores) ((2005)). La otra cara de la enseñanza. La educación Física desde una perspectiva crítica.. Barcelona. INDE
SANTOS GUERRA, M.A. ((2008)). La pedagogía contra Frankenstein. Y otros textos sobre el desaliento educativo. Barcelona. Graó
CONTRERAS, O. y CUEVAS, R. (coords.) (2011). Las competencias básicas en la educación física.. Barcelona. Inde
PIÉRON, M. ((1999) ). Para una enseñanza eficaz de las actividades físico-deportivas. Barcelona. Inde.
ESCARTÍ, A. (coord.) ((2005)). Responsabilidad personal y social a través de la educación física y el deporte. Barcelona. Graó
IMBERNÓN, F.(coord) ((2005)). Vivencias de maestros y maestras. Compartir desde la práctica educativa. Barcelona. Graó |
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
Psicoloxía da actividade física e do deporte/620G01011 | Socioloxía da actividade física e do deporte/620G01015 | Proceso de ensino/aprendizaxe da actividade física e do deporte/620G01022 | Planificación do proceso de ensino/aprendizaxe da actividade física e do deporte/620G01035 | Teoría e práctica do adestramento deportivo/620G01037 | Prácticum/620G01040 |
|
|