Identifying Data 2016/17
Subject (*) Física aplicada II Code 632G02005
Study programme
Grao en Tecnoloxía da Enxeñaría Civil
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
First FB 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Enerxía e Propulsión Mariña
Coordinador
Martínez Díaz, Margarita
E-mail
margarita.martinez@udc.es
Lecturers
Galan Díaz, Juan José
Martínez Díaz, Margarita
E-mail
juan.jose.galan@udc.es
margarita.martinez@udc.es
Web http://campusvirtual.udc.es/moodle/
General description O obxectivo fundamental desta materia é dar ao estudante unha presentación clara e lóxica dos conceptos básicos e dos principios da Física, e fortalecer a comprensión de devanditos conceptos e principios a través dunha ampla gama de interesantes aplicacións ao mundo real. Para alcanzar dun modo completo este obxectivo, o alumno deberá ter xa adquirida a súa formación na materia impartida en Física Aplicada I.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Capacidad para plantear y resolver los problemas matemáticos que puedan plantearse en el ejercicio de la profesión. En particular, conocer, entender y utilizar la notación matemática, así como los conceptos y técnicas del álgebra y del cálculo infinitesimal, los métodos analíticos que permiten la resolución de ecuaciones diferenciales ordinarias y en derivadas parciales, la geometría diferencial clásica y la teoría de campos, para su aplicación en la resolución de problemas de Ingeniería Civil.
A2 Uso y programación de ordenadores.
A4 Comprensión de la aleatoriedad de la mayoría de los fenómenos físicos, sociales y económicos, que permite actuar de la forma correcta en la toma de decisiones ante la presencia de incertidumbre y efectuar análisis y crítica racional de actuaciones.
A5 Capacidad para resolver los problemas físicos básicos de Ingeniería Civil, y conocimiento teórico y práctico de las propiedades físicas, químicas, mecánicas y tecnológicas de los materiales de construcción más utilizados en construcción.
A7 Comprensión y dominio de los conceptos básicos sobre las leyes generales del movimiento mecánico y del equilibrio de los cuerpos materiales, y capacidad para su aplicación en la resolución de problemas de Mecánica.
A35 Capacidad para concretar ante un problema constructivo alternativas válidas y elegir la óptima, previendo los problemas de su construcción.
A36 Conocimiento del marco técnico, económico y legislativo, así como los procedimientos constructivos, la maquinaria de construcción y las técnicas de planificación de las obras.
B1 Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B2 Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B3 Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B4 Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B5 Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
B6 Resolver problemas de forma efectiva.
B7 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B8 Trabajar de forma colaborativa.
B9 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B10 Comunicarse de manera efectiva en un entorno de trabajo.
B11 Entender y aplicar el marco legal de la disciplina.
B12 Comprensión de la necesidad de actuar de forma enriquecedora sobre el medio ambiente contribuyendo al desarrollo sostenible.
B13 Compresión de la necesidad de analizar la historia para entender el presente.
B14 Capacidad para organizar y dirigir equipos de trabajo así como de integrarse en equipos multidisciplinares.
B15 Claridad en la formulación de hipótesis.
B16 Capacidad de autoaprendizaje mediante la inquietud por buscar y adquirir nuevos conocimientos, potenciando el uso de las nuevas tecnologías de la información y así poder enfrentarse adecuadamente a situaciones nuevas.
B17 Capacidad para aumentar la calidad en el diseño gráfico de las presentaciones de trabajos.
B18 Capacidad para aplicar conocimientos básicos en el aprendizaje de conocimientos tecnológicos y en su puesta en práctica.
B19 Capacidad de realizar pruebas, ensayos y experimentos, analizando, sintetizando e interpretando los resultados.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como por escrito, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C2 Dominar la expresión y la comprensión de forma oral e escrita de un idioma extranjero.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de la vida.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Expose and resolve of a theoretical way the his more and his less physical-mathematical related with the Civil Engineering. In particular, know, understand and use the mathematical note, as well as the concepts, the basic physical principles and the analytical methods that allow the resolution of said his more and his less. A1
A4
A5
B8
B16
B19
Apply the theoretical knowledges purchased in the resolution of his more and his less than exposes in own works of the professional exercise, taking how model examples analysed in the exercises of the matter, but knowing at the same time enter the variations of the conditions of outline that impose the own reality. A1
A7
B17
B18
Knowing the basic characteristics to level of physical behaviour-structural of the most employed materials in the Civil Engineering A4
Check the theoretical knowledges purchased contribution of the physical behaviour-structural of the materials in concrete examples of his application in works of Civil Engineering. Influence of external conditionings of all type (climatic, economic, environmental, efforts to bear, etc). A4
B14
C6
Continuous recycling of knowledges in the global field of performance of the Civil Engineering. Comprise the importance of the innovation in the profession. A1
A2
B8
B14
Ease for the integration in multidisciplinary teams. Capacity to organise and direct teams of work. Work of form colaborativa. Communicate of effective way in some surroundings of work B5
B7
B15
C1
C2
C8
Capacity to confront the young situations. Resolve his more and his less than effective form. Apply a critical thought, logical and creative. B1
B2
B3
B4
B8
C7
Express properly, so much of oral form as written, in the official tongues of the autonomous community. C1
C2
Use the basic tools of the Technology of the Information that are of frequent use during the exercise of the profession. A2
B10
C3
Exercise of an open citizenship, literate, critical, committed, democratic ysolidaria, able to analyse the reality, diagnose his more and his less, formulate and implant solutions based in the knowledge and oriented to the common wealthfare. B1
B3
B6
B11
B12
B13
C4
C5
Communicative skills and clarity of oral exhibition and written. B9
Capacity to realise proofs, essays and experiments, analysing, concretising and interpreting the results. A1
A35
A36

Contents
Topic Sub-topic
Theme 1. Heat and Thermodynamics Heat and its measurement. Change of State. Transmission of heat. First law of thermodynamics. Second law of thermodynamics. Thermal machines.
Theme 2. Electrostatic Fundamental principles of electrostatic. Electric field. Potential energy of a point. Potential function of the electrostatic field . Energy associated with an electric field.
Theme 3. Electric field in matter Conductors loaded in balance. Phenomena of influence. Capacitors. Dielectric.
Theme 4. Continuous or direct current Fundamental concepts. Electromotive force. Electric circuits.
Theme 5. Magnetic field Fundamental concepts. Strength of Lorentz and his aplications. Biot and Savart’s law. Ampere's law. Induced currents.
Theme 6. Mechanics of fluids Basic concepts. Hydrostatic. Surface tension. Capillary action.
Theme 7. Wave motions Fundamental concepts. General equation of of waves Energy of the waves. Doppler effect. Standing waves. Diffraction, reflection, and refraction.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities A4 B8 B11 B12 B13 B15 B1 B6 C2 C4 C5 C6 C7 20 20 40
Speaking test B14 B17 C1 4 8 12
Mixed objective/subjective test A35 B9 B2 B4 5 5 10
Laboratory practice A1 A2 A7 B10 B3 B5 B7 B19 C3 C8 10 9 19
Short answer questions B8 5 0 5
Problem solving A1 A2 A5 A36 B16 B18 30 30 60
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities They will consist basically on theoretical explanations of the different sections of the agenda. They will also contextualize each topic within its possible practical applications for professional life.
Speaking test Schematic summary of principles and formulas that are considered essential and that have to be memorized or filed in any way because they turn out to be tools of indispensable work for students and for future professionals
Mixed objective/subjective test Test that comprises brief theoretical questions and practical exercises.

Laboratory practice Realization of practices of laboratory related to the programme, to observe the practical application of the theoretical knowledges achieved
Short answer questions ó longo do curso se farán pequenas probas relacionadas co tema que se vai explicando
Problem solving Resolution of proposed exercises related to all the theory explained.

Personalized attention
Methodologies
Laboratory practice
Problem solving
Introductory activities
Description
Tutorial hours will be establish, individual as well as collective, in order to solve the difficulties that may arise in the course of the four-month period. The professors will also attend e-mail specific questions that students may consult them. In addition to the aforementioned, the professors of the subject will monitor practices in the laboratory.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Laboratory practice A1 A2 A7 B10 B3 B5 B7 B19 C3 C8 They will evaluate both the attitude of the student in the laboratory and the memory of the practices realized 10
Mixed objective/subjective test A35 B9 B2 B4 Realization of the examinations organized in the general planning of the course. 90
 
Assessment comments

The assistance to class and the participation as well as the results obtained in proofs "surprise" will serve only to round or define the final note.

The 10 % corresponding to the practices of laboratory will take into account only when the student reach at least a 3.5 on 9 in the mixed proof

To continuation detail the basic norms to be followed during the realisation of the mixed proof:

-In the table of the proof only will be able to have instruments of writing, calculator and DNI

-The mobile telephones will have to be at all times desconected and saved, not being able to be used neither to consult the hour

-The leaf of examination will be turned out when it indicate it the/to professor/to

-will have to number the leaves properly and sign in the first and in the last leaf of the examination. It will not be able to do the examination to pencil neither use any type of corrector

-Each student will be attentive only to his examination, any attempt to throw a glimpse to the examination of a mate will suppose the loss of 1,5 points.

- In case of reincidencia will withdraw him the examination. In case of transmission of information between students the examination will be them withdrawn to the two.

-The length of the examination will be fixed by the/to professor/the to the beginning of the even; not having extra time, except indication in contrary. When it finish the student will leave without doing noise neither comment any, in contrary case will be able to be sanctioned with the loss of 1,5 points

-The date and hour of the review will be only, only will attend exceptions that are very justified. It will happen list before the review, not being able to incorporate to the same students that arrive subsequently.

The same criteria will be applied in the opportunity of July


Sources of information
Basic Burbano de Ercilla (). Física General. Tebar
Rossell (). Física general. Ed. AC
Alonso y Finn (). Física I y II. Fondo Educativo Interamericano
Sears, Zemansky, Young, Freedman (2013). Física Universitaria. Pearson
Beer y Johston (). Mecánica vectorial para ingenieros. Ed. Mc Graw-Hill

You aim them of kind will be based in the bibliography antedita. The Physical book General of Burbano recommended for being a good technical compendium of the subject, asemade has a book of problems ordeados by concepts. However, so much the Zemansky how the Tipler explain better the physical phenomenon.
Complementary Spiegel y Avellanas (). Fórmulas y tablas de matemática aplicada. Ed. Mc Graw-Hill


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Cálculo infinitesimal I/632G02001
Física aplicada I/632G02004
Álxebra lineal I/632G02007

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Cálculo infinitesimal II/632G02002
Álxebra lineal II/632G02008

Subjects that continue the syllabus

Other comments

 



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.