Identifying Data 2016/17
Subject (*) FISIOTERAPIA ESTÉTICA, PLÁSTICA E REPARADORA Code 651G01033
Study programme
Grao en Fisioterapia
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Fourth Optativa 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Fisioterapia
Coordinador
Senin Camargo, Francisco José
E-mail
francisco.senin@udc.es
Lecturers
Senin Camargo, Francisco José
Ulla Soneira, Miriam
E-mail
francisco.senin@udc.es
miriam.ulla@udc.es
Web
General description A materia fisioterapia estética, plástica e reparadora busca fundamentar con criterio científico os aspectos clínicos, semiolóxicos, diagnósticos e de tratamento de fisioterapia das principais deficiencias que cursan con evidentes inestetismos (hidrolipodistrofia e lipedemas) así como a intervención de fisioterapia despois da abordaxe cirúrxica en cirurxía plástica, estética e reparadora. Ademáis, se pretende valorar aspectos da pel que servirán ao alumno para completar os seus historiais de valoración de fisioterapia habituais. Coñecer a aparatoloxía que actualmente se está utilizando no mundo da estética e aplicala ás alteracións estéticas.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A5 Valorar el estado funcional del paciente, considerando los aspectos físicos, psicológicos y sociales.
A6 Valoración diagnóstica de cuidados de fisioterapia según las normas y con los instrumentos de validación reconocidos internacionalmente.
A8 Ejecutar, dirigir y coordinar el plan de intervención de fisioterapia, utilizando las herramientas terapéuticas propias y atendiendo a la individualidad del usuario.
A9 Evaluar la evolución de los resultados obtenidos con el tratamiento en relación con los objetivos marcados.
A15 Participar en la elaboración de protocolos asistenciales de fisioterapia basada en la evidencia científica, fomentando actividades profesionales que dinamicen la investigación en fisioterapia.
A18 Adquirir habilidades de gestión clínica que incluyan el uso eficiente de los recursos sanitarios y desarrollar actividades de planificación, gestión y control en las unidades asistenciales donde se preste atención en fisioterapia y su relación con otros servicios sanitarios.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
To develop and complete records systemically Physiotherapy in the patient with aesthetic changes. A18
To develop and complete records systemically Physiotherapy in the patient with aesthetic changes. A5
To determine the physiotherapy diagnostic according to internationally recognized validation tools. A6
C1
To do, direct and coordinate the intervention plan in Physiotherapy using the therapeutic tools and considering the individuality of the user A8
C6
Avaliar a evolución dos resultados obtidos co tratamento en relación cos obxectivos propostos. A9
C1
To set physiotherapy treatment protocols based on scientific evidence, promoting professional activities that stimulate research in aesthetic physiotherapy. A15
C6

Contents
Topic Sub-topic
1. A pel e os seus anexos 1.1. Estructura e función
1.2 Penetración sustancias
1.3 Envexecimento
2. Texido adiposo e obesidade 2.1. Tipos texido
2.2. Fisioloxía
2.3 Fisiopatoloxía da obesidade
3. Valoración en estética 3.1. Valoración do texido cutáneo e adiposo
3.2 Antropometría
3.3 Valoración da circulación
4. Abdomen postparto 4.1. Valoración da musculatura abdominal e da diástase
4.2. Valoración da pel
4.3. Abordaxe
5. Trastornos circulatorios e do texido adiposo nos membros inferiores 6.1. Edemas: venosos, linfáticos
6.2. Fisioloxía do sistema venoso e linfático
6.3. Patoloxía venosa e linfática
6.4. Lipedema, linfedema e hidrolipodistrofia
6. Drenaxe linfático manual 6.1 Fisioloxía sistema linfático
6.2 Anatomía das vias superficiais
6.4. Presoterapia
7. Ciruxía estética 7.1 Cicatrices
7.2. Mamoplastia
7.3 Abdominoplastia
7.4 Liposucción
8. Estudio de técnicas intrumentales en estética 8.1. Láser e luz pulsada intensa
8.2. Depresoterapia y presoterapia.
8.3. Técnicas de radiofrecuencia
8.4. Electroestimulación integral
8.5 Ondas de choque
9. Exercicio físico na adiposidade 9.1 Efectos do exercicio físico na adiposidade
9.2. Tipos de exercicio
10. Reimplantes e amputación 10.1 Amputación do Membro superior.
Evaluación.
Grado de amputación. Nivel de la lesión. Mecanismo traumático
10.2. Reimplantes.
Etapas do reimplante
Proxecto terapéutico
Valoración
Obxetivos
Intervención
Práctica 1 Valoración del tejido cutáneo, circulación linfovenosa, y valoración específica del abdomen.
Prática 2 Masaje lipolítico y del abdomen (masaje intestinal)
Práctica 3 Diagnóstico diferencial entre lipedema, linfedema y edema venoso
Práctica 4 Técnicas de drenaje linfático facial y corporal.
Práctica 5 Corrientes en estética (electroestimulación integral y local).
Tratamiento de diástasis abominal con corrientes

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Case study A5 A6 A8 A9 C6 15 15 30
Practical test: A6 A5 C1 30 30 60
Mixed objective/subjective test A15 A18 C6 2 40 42
Guest lecture / keynote speech A6 A8 C6 15 0 15
 
Personalized attention 3 0 3
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Case study Methodology where the subject is confronted with the description of a specific situation that raises a problem that has to be understood, appreciated and solved by a group of people through a process of discussion. The student stands before a specific problem (case) that describes a real situation of working life, and should be able to analyze a series of facts relating to a particular field of knowledge or action, to reach a reasoned through a process of discussion in small working groups decision.
Practical test:
Methodology that allows students to learn effectively through the implementation of practical activities, such as demonstrations, exercises, experiments and research.
Mixed objective/subjective test Metodoloxía escrita na que o alumnado mostra os coñecementos adquiridos na materia
Guest lecture / keynote speech Oral presentation complemented by the use of media and the introduction of some questions to the students, in order to impart knowledge and facilitate learning.

Personalized attention
Methodologies
Guest lecture / keynote speech
Case study
Practical test:
Description
In each and every one of the methodologies, the student will have access to personalized attention through face and / or virtual tutorials, through the moodle platform and / or email.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Case study A5 A6 A8 A9 C6 It will be 50% continuous assessment (attending classes and participation) and 50% to the study and clinical cases. 30
Practical test: A6 A5 C1 Student ability to implement the theoretical knowledge they acquired will be assessed as well as the application of manual techniques used in the field of physiotherapy aesthetic, plastic and reconstructive, both conservative level and after the surgical approach. Next to the management of any equipment described in lectures. The assessment will be continuously. 20
Mixed objective/subjective test A15 A18 C6 Combined test (test questions and open questions). 50 % of the mark is assigned to test questions and the other 50 % to open questions (developing a topic or solving a clinical case). 50
 
Assessment comments

To pass the subject will be essential to achieve a 5 on each of the tests.


Sources of information
Basic (). .
Peyerefitte, Gérard (1994). Biología de la piel. . Barcelona: Masson
Manuel Pombo Fernández, Juan Rodríguez Barnada, Xavier Brunet P, Bernardo Requena (2004). Electroestimulación: entrenamiento y periodización. Paidotribo
• José López Chicharro, Almudena Fernández Vaquero (2006). Fisiología del ejercicio. 3ª Edición. . Madrid; Panamericana
B. Vigurt (2009). Kinesiterapia y celulitis. EMC. Tomo IV. (26-585-A-10). París: Elsevier
Joachim E. Zuther (2009). Lymphedema Management. The Comprehensive Guide for practitioners. 2º Edition. . Thieme
Vidurrizaga, Esparza, Deltell, Ameselmen. (2011). Medicina Estética. Abordaje terapéutico. Madrid: Panamericana
Jean-Claude Ferrandez, Serge Theys, Jean-Yves Bouchet (2002). Reeducación de los edemas de los miembros inferiores. Barcelona: Masson
Med-estetica.com. (). Revista on-line de medicina estética..

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
PATOLOXÍA MÉDICO-CIRÚRXICA II/651G01018
REHABILITACIÓN CARDIO-RESPIRATORIA E VASCULAR/651G01020
FISIOTERAPIA ONCOLÓXICA E DAS DISFUNCIÓNS BIOQUÍMICAS E TEGUMENTARIAS/651G01023

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
NUTRICIÓN E FISIOTERAPIA/651G01026

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.