Identifying Data 2016/17
Subject (*) Biopsychology Code 652438010
Study programme
Mestrado Universitario en Psicoloxía Aplicada
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Obligatoria 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Psicoloxía
Coordinador
Fernandez Garcia, Rosa Maria
E-mail
rosa.fernandez@udc.es
Lecturers
Fernandez Garcia, Rosa Maria
E-mail
rosa.fernandez@udc.es
Web
General description

Study programme competencies
Code Study programme competences
A14 Being able to analyze the bibliographic documentation necessary for a research work.
A15 Being able to critically analyze the scientific literature.
A16 To acquire the knowledge and skills necessary for the exposition and defence of a research paper.
A17 Being able to communicate the results of an investigation.
B1 Capacity for analysis and synthesis.
B2 Capacity for organization and planning.
B3 Teamwork.
B6 Critical thinking.
B8 Autonomous learning.
C6 To critically assess the knowledge, technology and information available to solve the problems they face.
C8 Assessing the importance of research, innovation and technology development in the socio-economic and cultural progress of society.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
E1,E2,E3,E7,E8,E12,E13,E18,E19 AR14
AR15
AR17
BR1
BR2
BR3
BR8
CC6
CC8
G1, G2, G3, G6, G8, G10 AR14
AR15
AR16
BR1
BR2
BR3
CC8
N1, N3, N4, N6, N7, N8 AR14
AR15
AR16
AR17
BR1
BR2
BR3
BR6
BR8
CC6
CC8

Contents
Topic Sub-topic
ESTRUCTURA Y FUNCION CEREBRAL - ORGANIZACIÓN GENERAL DEL SISTEMA NERVIOSO
- PROTECCIÓN DEL SISTEMA NERVIOSO
- ANATOMÍA GENERAL DEL SISTEMA NERVIOSO
NEURONAS Y NEUROTRANSMISIÓN - CÉLULAS DEL SISTEMA NERVIOSO.
- LAS NEURONAS Y LA NEUROGLIA
- BASES ELECTROQUIMICAS DEL POTENCIAL NEURONAL
- EL POTENCIAL DE ACCIÓN
- LA SINAPSIS
DESAROLLO DEL SISTEMA NERVIOSO - FASES DEL DESARROLLO NEURAL
- DESARROLLO CEREBRAL POSTNATAL EN BEBES HUMANOS
- EFECTOS DE LA EXPERIENCIA EN EL DESARROLLO DE LOS CIRCUITOS NEURALES
- TRASTORNOS DEL DESARROLLO NEURAL
ALTERACIONES DEL SN DEBIDAS AL ESTRÉS DURANTE LA INFANCIA TEMPRANA - PLASTICIDAD CEREBRAL
- ESTRUCTURAS CEREBRALES AFECTADAS POR EL ESTRÉS TEMPRANO
- ALTERACIONES COGNITIVAS Y PROBLEMAS ESCOLARES
LA ENCEFALITIS LETÁRGICA - BASE BIOLÓGICA
- EL SÍNDROME DE TOURETTE
- EL PARKINSON

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Oral presentation A16 A17 B1 B2 B3 B6 1 10 11
Document analysis A14 A15 B1 B2 B3 B6 B8 C6 C8 1 4 5
Workbook A14 A15 B1 B3 B6 B8 C6 C8 1 24 25
Guest lecture / keynote speech B6 C6 C8 6 12 18
Objective test A17 B1 B2 2 10 12
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Oral presentation Elaboración y exposicion de un trabajo, individual o en grupo, relacionado con el programa
Document analysis Analisis de los ultimos avances cientificos mediante la busqueda bibliografica
Workbook Bibliografia relacionada con los temas de la asignatura
Guest lecture / keynote speech Clases magistrales acompañadas de medios y recursos didácticos
Objective test 50 preguntas cortas, con respuestas verdadero-falso

Personalized attention
Methodologies
Oral presentation
Document analysis
Workbook
Description
Resolucion de dudas, orientación bibliográfica, preparación de trabajos, preparación práctica de laboratorio, etc

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Oral presentation A16 A17 B1 B2 B3 B6 Trabajo personal sobre un tema 20
Document analysis A14 A15 B1 B2 B3 B6 B8 C6 C8 Busqueda y análisis de trabajo de investigación 20
Workbook A14 A15 B1 B3 B6 B8 C6 C8 Bibliografía recomendada 20
Objective test A17 B1 B2 preguntas tipo test 40
 
Assessment comments

?  
La calificación será el
resultado de los siguientes factores:

–     
Asistencia y participación a
las clases teóricas y prácticas, y especialmente a estas últimas (hasta un 10%
de la calificación final)

–     
Calidad de los trabajos
tutelados o proyectos de investigación (planificación, elaboración, redacción y
análisis de conclusiones) (hasta un 50% de la calificación
final)

–     
Examen final (escrito) (hasta
un 40% de la calificación final)

–     
Evaluación
de otras actividades formativas empleadas, hasta completar la calificación
total


Sources of information
Basic J P J Pinel (2007). Biopsicologia. PEARSON EDUCACION SA
Sacks, Oliver (2005). Despertares. Anagrama
Penny Marshall (1990). Despertares. Pelicula
Sacks, Oliver (2005). El hombre que confundió a su mujer con un sombrero. Anagrama
Kolb Whishaw (2006). Neuropsicologia humana. panamericana
P J Corr (2008). Psicologia Biologica. McGraw-Hill Interamericana
gazzaniga y otros (2006). psychological science. ww norton and company

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.