Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A14 |
Being able to analyze the bibliographic documentation necessary for a research work. |
A15 |
Being able to critically analyze the scientific literature. |
A16 |
To acquire the knowledge and skills necessary for the exposition and defence of a research paper. |
A17 |
Being able to communicate the results of an investigation. |
B1 |
Capacity for analysis and synthesis. |
B2 |
Capacity for organization and planning. |
B3 |
Teamwork. |
B6 |
Critical thinking. |
B8 |
Autonomous learning. |
C6 |
To critically assess the knowledge, technology and information available to solve the problems they face. |
C8 |
Assessing the importance of research, innovation and technology development in the socio-economic and cultural progress of society. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
E1,E2,E3,E7,E8,E12,E13,E18,E19 |
AR14 AR15 AR17
|
BR1 BR2 BR3 BR8
|
CC6 CC8
|
G1, G2, G3, G6, G8, G10
|
AR14 AR15 AR16
|
BR1 BR2 BR3
|
CC8
|
N1, N3, N4, N6, N7, N8
|
AR14 AR15 AR16 AR17
|
BR1 BR2 BR3 BR6 BR8
|
CC6 CC8
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
ESTRUCTURA Y FUNCION CEREBRAL |
- ORGANIZACIÓN GENERAL DEL SISTEMA NERVIOSO
- PROTECCIÓN DEL SISTEMA NERVIOSO
- ANATOMÍA GENERAL DEL SISTEMA NERVIOSO |
NEURONAS Y NEUROTRANSMISIÓN |
- CÉLULAS DEL SISTEMA NERVIOSO.
- LAS NEURONAS Y LA NEUROGLIA
- BASES ELECTROQUIMICAS DEL POTENCIAL NEURONAL
- EL POTENCIAL DE ACCIÓN
- LA SINAPSIS |
DESAROLLO DEL SISTEMA NERVIOSO |
- FASES DEL DESARROLLO NEURAL
- DESARROLLO CEREBRAL POSTNATAL EN BEBES HUMANOS
- EFECTOS DE LA EXPERIENCIA EN EL DESARROLLO DE LOS CIRCUITOS NEURALES
- TRASTORNOS DEL DESARROLLO NEURAL
|
ALTERACIONES DEL SN DEBIDAS AL ESTRÉS DURANTE LA INFANCIA TEMPRANA |
- PLASTICIDAD CEREBRAL
- ESTRUCTURAS CEREBRALES AFECTADAS POR EL ESTRÉS TEMPRANO
- ALTERACIONES COGNITIVAS Y PROBLEMAS ESCOLARES
|
LA ENCEFALITIS LETÁRGICA |
- BASE BIOLÓGICA
- EL SÍNDROME DE TOURETTE
- EL PARKINSON
|
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Oral presentation |
A16 A17 B1 B2 B3 B6 |
1 |
10 |
11 |
Document analysis |
A14 A15 B1 B2 B3 B6 B8 C6 C8 |
1 |
4 |
5 |
Workbook |
A14 A15 B1 B3 B6 B8 C6 C8 |
1 |
24 |
25 |
Guest lecture / keynote speech |
B6 C6 C8 |
6 |
12 |
18 |
Objective test |
A17 B1 B2 |
2 |
10 |
12 |
|
Personalized attention |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Oral presentation |
Elaboración y exposicion de un trabajo, individual o en grupo, relacionado con el programa |
Document analysis |
Analisis de los ultimos avances cientificos mediante la busqueda bibliografica |
Workbook |
Bibliografia relacionada con los temas de la asignatura |
Guest lecture / keynote speech |
Clases magistrales acompañadas de medios y recursos didácticos |
Objective test |
50 preguntas cortas, con respuestas verdadero-falso |
Personalized attention |
Methodologies
|
Oral presentation |
Document analysis |
Workbook |
|
Description |
Resolucion de dudas, orientación bibliográfica, preparación de trabajos, preparación práctica de laboratorio, etc |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Oral presentation |
A16 A17 B1 B2 B3 B6 |
Trabajo personal sobre un tema |
20 |
Document analysis |
A14 A15 B1 B2 B3 B6 B8 C6 C8 |
Busqueda y análisis de trabajo de investigación |
20 |
Workbook |
A14 A15 B1 B3 B6 B8 C6 C8 |
Bibliografía recomendada |
20 |
Objective test |
A17 B1 B2 |
preguntas tipo test |
40 |
|
Assessment comments |
?
La calificación será el
resultado de los siguientes factores: –
Asistencia y participación a
las clases teóricas y prácticas, y especialmente a estas últimas (hasta un 10%
de la calificación final) –
Calidad de los trabajos
tutelados o proyectos de investigación (planificación, elaboración, redacción y
análisis de conclusiones) (hasta un 50% de la calificación
final) –
Examen final (escrito) (hasta
un 40% de la calificación final) –
Evaluación
de otras actividades formativas empleadas, hasta completar la calificación
total
|
Sources of information |
Basic
|
J P J Pinel (2007). Biopsicologia. PEARSON EDUCACION SA
Sacks, Oliver (2005). Despertares. Anagrama
Penny Marshall (1990). Despertares. Pelicula
Sacks, Oliver (2005). El hombre que confundió a su mujer con un sombrero. Anagrama
Kolb Whishaw (2006). Neuropsicologia humana. panamericana
P J Corr (2008). Psicologia Biologica. McGraw-Hill Interamericana
gazzaniga y otros (2006). psychological science. ww norton and company |
|
Complementary
|
|
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
|