Identifying Data 2016/17
Subject (*) Literatura infantil e xuvenil e a súa didáctica Code 652G02029
Study programme
Grao en Educación Primaria
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Third Optativa 4.5
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Didácticas Específicas
Coordinador
Muriano Rodríguez, María Montserrat
E-mail
montserrat.muriano@udc.es
Lecturers
Muriano Rodríguez, María Montserrat
E-mail
montserrat.muriano@udc.es
Web
General description A materia está orientada a que o alumnado coñeza tanto os textos básicos da literatura infantil e xuvenil, coma as distintas formulacións didácticas que se poden aplicar a estes textos segundo os niveis e fases da educación primaria. O seu obxectivo fundamental será que o alumnado, futuros mestres e mestras, posúan os instrumentos suficientes para moverse neste terreo, sexa crítico coas propostas ofrecidas polo mercado e estea en disposición de encontrar os libros axeitados para a animación á lectura non ámbito escolar.
Neste contexto a idea é que a LIX e a súa didáctica sexan o recurso educativo principal da área da linguaxe por: a) a súa capacidade de motivación, b) a relación que se establece nas súas formas e contidos entre o ámbito familiar e o escolar, c) o papel que desempeña na elaboración dunha cultura común (cos seus compañeiros e compañeiras) e propia (a lectura persoal motivada polas súas propias características), d) fomenta o desenvolvemento da competencia comunicativa, esencial na socialización escolar e xeral, e) facilita e amplía a adquisición do código escrito, esencial no proceso educativo, e f) proporciona as bases para descubrir e ampliar o acceso ao feito estético, tanto na literatura coma nas áreas asociadas (expresión corporal, musical e plástica).



Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Comprender os procesos de aprendizaxe relativos ao período de 6-12, no contexto familiar, social e escolar.
A2 Coñecer as características destes estudantes, así como as características dos seus contextos motivacionais e sociais.
A5 Coñecer as propostas e desenvolvementos actuais baseado na aprendizaxe de competencias.
A7 Analizar e comprender os procesos educativos na aula e fóra de ela relativos ao período 6-12.
A8 Coñecer os fundamentos da educación primaria.
A10 Coñecer a evolución histórica do sistema educativo no noso país e os condicionantes políticos e lexislativos da actividade educativa.
A16 Deseñar, planificar e avaliar a actividade docente e a aprendizaxe na aula.
A17 Coñecer e aplicar experiencias innovadoras en educación primaria.
A19 Coñecer e aplicar metodoloxías e técnicas básicas de investigación educativa e ser capaz de deseñar proxectos de innovación identificando indicadores de avaliación.
A37 Desenvolver e avaliar contidos do currículo mediante recursos didácticos apropiados e promover as competencias correspondentes nos estudantes.
A43 Comprender os principios básicos das ciencias da linguaxe e a comunicación.
A44 Adquirir formación literaria e coñecer a literatura infantil.
A45 Coñecer o currículo escolar das linguas e a literatura.
A46 Falar, ler e escribir correcta e adecuadamente nas linguas oficiais da Comunidade Autónoma.
A47 Coñecer o proceso de aprendizaxe da linguaxe escrita e o seu ensino.
A48 Fomentar a lectura e animar a escribir.
A49 Coñecer as dificultades para a aprendizaxe das linguas oficiais de estudantes de outras linguas.
A50 Afrontar situacións de aprendizaxe de linguas en contextos multilingües.
A51 Expresarse, oralmente e por escrito nunha lingua estranxeira.
A52 Desenvolver e avaliar contidos do currículo mediante recursos didácticos apropiados e promover as competencias correspondentes aos estudantes.
A62 Coñecer e aplicar os procesos de interacción e comunicación na aula e dominar as destrezas e habilidades sociais necesarias para fomentar un clima de aula que facilite a aprendizaxe e a convivencia.
A63 Controlar e facer o seguimento do proceso educativo e en particular o de ensino-aprendizaxe mediante o dominio das técnicas e estratexias necesarias.
A64 Relacionar teoría e práctica coa realidade da aula e do centro.
A65 Participar na actividade docente e aprender a saber facer, actuando e reflexionando desde a práctica.
A66 Participar nas propostas de mellora nos distintos ámbitos de actuación que se podan establecer nun centro.
A67 Regular os procesos de interacción e comunicación en grupos de estudantes 6-12 anos.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo.
B8 Capacidade para elaborar discursos coherentes e organizados loxicamente.
B9 Capacidade para expoñer as ideas elaboradas, de forma oral e na escrita.
B10 Capacidade de expresión oral e escrita en varias linguas (a lo menos nunha lingua estranxeira).
B11 Capacidade de comprensión dos distintos códigos audiovisuais e multimedia e manexo das ferramentas informáticas.
B12 Capacidade de selección, de análise, de avaliación e de utilización de distintos recursos na rede e multimedia.
B13 Lectura e interpretación de imaxes.
B14 Capacidade para traballar en equipo de forma cooperativa, para organizar e planificar o traballo, tomando decisións e resolvendo problemas, tanto de forma conxunta como individual.
B15 Capacidade para utilizar diversas fontes de información, seleccionar, analizar, sintetizar e extraer ideas importantes e xestionar a información.
B21 CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e se adoita encontrar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B22 CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B23 CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B24 CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B25 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Comprender en qué medida os textos de LIX contribúen á formación dos alumnos de primaria. A1
A2
A5
A7
A8
A16
A17
A19
A43
A44
A48
A52
A62
A64
A65
A67
B1
B2
B3
B4
B5
B21
B22
B23
B25
C6
C7
Coñecer e utilizar correctamente recursos de animación á lectura. A8
A16
A17
A19
A44
A48
A50
B12
B15
C3
C8
Coñecer e empregar axeitadamente a biblioteca escolar como recurso fundamental para desenvolver experiencias innovadoras no ámbito da LIX. A17
A44
A48
A64
A66
B22
C5
C6
Coñecer os textos básicos da LIX no ámbito estatal e en Galicia, así como os usos educativos que estes textos permiten. A16
A17
A37
A44
A45
A46
A48
A49
A50
A51
B9
B10
B13
C1
C2
Ser capaz de xestionar as propostas editoriais no ámbito da LIX, ou de elaborar as súas propias propostas alternativas. A16
A17
A19
A44
A48
B7
B8
B11
B14
B22
B24
C5
C6
Ser capaz de contribuir con eficacia á Educación Literaria do alumnado de Primaria. A8
A16
A17
A19
A44
A45
A46
A48
A63
B12
C7
Coñecer e aplicar adecuadamente o marco lexislativo vixente no ámbito do ensino-aprendizaxe da literatura na educación primaria. A5
A8
A10
A16
A37
A44
A45
A48
A52
B15
Coñecer o proceso de aprendizaxe da lectura e o papel que a LIX ten neste. A44
A47
A63

Contents
Topic Sub-topic
1. O concepto de literatura infantil e xuvenil (LIX). 1.1. Características e público.
1.2. A función formativa da LIX.
1.3. Criterios de selección de obras.

2. Autores e obras clásicas na historia da LIX. 2.1 O concepto de canon na LIX.
2.2 Da tradición oral ao libro para público infantil.
3. Desenvolvemento da LIX na actualidade. 3.1. Panorama da LIX de ámbito estatal.
3.2. Panorama da LIX galega.
3.3. Principais tendencias: innovación e interdisciplinariedade
4. Principais xéneros da LIX. 4.1. Trazo definitorios.
4.1.1. A narrativa. Do conto ao álbum ilustrado.
4.1.2. O teatro. A dramatización na escola.
4.1.3. A poesía. A poesía e as artes plásticas e musicais.
4.2. Os obradoiros de escritura creativa: o alumnado fai LIX.
5. A LIX no currículo da educación primaria. 5.1. A LIX na lexislación vixente.
5.2. A Educación Literaria no currículo de primaria.
5.3 A LIX nos libros de texto de educación primaria en Galicia. Análise de propostas editoriais.
6. A animación á lectura na educación primaria. 6.1. As bibliotecas escolares.
6.2. As TIC ao servizo do docente e do alumnado.
6.3. Análise de propostas innovadoras de animación á lectura.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Mixed objective/subjective test A2 A7 A8 A10 A43 A44 A45 A46 A47 A49 A51 A64 B1 B2 B3 B4 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B15 B21 B22 B23 B25 C1 C2 C3 C6 C8 2 26 28
Workshop A16 A19 A37 A44 A45 A46 B1 B2 B3 B4 B5 B14 B15 12 6 18
Guest lecture / keynote speech A1 A5 A8 A44 A45 A47 A48 A52 A62 A63 A66 A67 B3 B12 B15 C5 C6 C7 16 0 16
Workbook A44 A46 A50 A65 B1 B3 B4 0 10 10
Oral presentation A16 A19 A44 A45 A46 A65 B1 B2 B3 B4 B5 B12 B14 B24 2 4.5 6.5
Student portfolio A1 A5 A8 A17 A19 A37 A44 A45 A46 A47 A48 A50 A52 B1 0 30 30
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Mixed objective/subjective test Exame presencial sobre o temario desenvolvido no que se terá en conta, especialmente, o coñecemento dos contidos, a capacidade de razoamento e o espírito crítico, así como a claridade expositiva e a corrección expresiva.
Workshop Participación activa nos distintos obradoiros programados na aula. Levarase un control de asistencia que será imprescindíbel para optar á avaliación desta parte da materia.
Guest lecture / keynote speech Exposición dos contidos da materia por parte do profesorado.
Workbook Lectura de fragmentos ou obras seleccionadas de literatura infantil e xuvenil.
Oral presentation Exposición oral dos resultados obtidos no portafolios do alumno (grupo).
Student portfolio Desenvolvemento dun traballo individual ou en grupo (en función do alumnado matriculado na materia) sobre un tema traballado nas clases interactivas. Terase en conta a capacidade para seleccionar fontes bibliográficas de calidade, así como a capacidade para elaborar un discurso sintético, claro e correcto do punto de vista expresivo.

Personalized attention
Methodologies
Student portfolio
Mixed objective/subjective test
Workshop
Description
A atención personalizada terá lugar durante o horario programado de titorías.
Durante as sesións interactivas o profesorado contestará a todas as dúbidas que poidan xurdir durante a realización das tarefas programadas na aula.
Para a realización do portafolios tamén se poderá asistir ao horario de titorías programado. Así mesmo, programarase algunha sesión na aula para resolución de dúbidas ou explicación dos contidos e formato dos portafolios.

Estas medidas serán aplicábeis, tanto ao alumnado que asista regularmente ás aulas como para aquel que teña dispensa académica.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Oral presentation A16 A19 A44 A45 A46 A65 B1 B2 B3 B4 B5 B12 B14 B24 Computa o 5% da avaliación. 5
Student portfolio A1 A5 A8 A17 A19 A37 A44 A45 A46 A47 A48 A50 A52 B1 Computa o 40 % da avaliación 40
Mixed objective/subjective test A2 A7 A8 A10 A43 A44 A45 A46 A47 A49 A51 A64 B1 B2 B3 B4 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B15 B21 B22 B23 B25 C1 C2 C3 C6 C8 Exame presencial escrito sobre o temario desenvolvido. Computa o 45% da avaliación. 45
Workshop A16 A19 A37 A44 A45 A46 B1 B2 B3 B4 B5 B14 B15 Computa o 10% da avaliación. 10
 
Assessment comments

O alumnado presencial (que asiste regularmente a clase) deberá aprobar todas as partes susceptíbeis de avaliación para superar a materia. En caso de non superar algunha das partes, acudirá á convocatoria xullo unicamente coa parte suspensa.

O alumnado que non chegue a unha asistencia do 80%, ou que teña dispensa académica, optará a ser cualificado a partir da Proba mixta, o que suporá o 100% da cualificación.


Sources of information
Basic

Álvarez Angulo, T. (2010). Competenciasbásicas en escritura. Barcelona: Octaedro.

Ballester, J. (2015). La formación lectora y literaria. Barcelona: Graó.

Blake, Q. (2010). 1001 librosinfantiles que hay que leer antes de crecer. Barcelona: Grijalbo.

Borda Crespo, I. (2002). Literatura Infantil y Juvenil. Teoría ydidáctica. Granada: GEU.

Bravo Villasante, C. (1988). Historia y Antología de la Literatura InfantilUniversal. Valladolid: Miñón.

Butiñá, J., Muñoz Cáliz, B. e Llorente Javaloyes, A.(2002). Guíade teatro infantil y juvenil. Madrid : Asociación Española de Amigos dellibro infantil y juvenil.

Calvino, Í. (1992). ¿Por qué leer los clásicos? Barcelona:Tusquets.Cerillo, P., Larrañaga, E.& Yubero, S. (2002). Libros, lectoresy mediadores. La formación de los hábitos lectores como proceso de aprendizaje.Cuenca: UCLM.

Colomer, T. (1998). La formación del lector literario. Narrativainfantil y juvenil actual. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Colomer, T. (2005): Andar entre libros. La lectura literaria en la escuela . México: Fondo de Cultura Económica. 4.ª reimpresión 2014.

Colomer, T. (dir.) (2002) : Siete llaves para valorar las historias infantiles . Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Colomer, T. (2010). Introducción a la literatura infantil yjuvenil actual. Madrid: Síntesis.

Couto Piñeiro, X., LamapereiraLópez, A. & Vieites García, M. F. (1992). Práctica teatral na escola. Vigo: Ir indo

Colomer, T. ( 2010). Laevolución de la literatura infantil y juvenil en España. Bookbird, 1.Recuperado de

http://www.ibby.org/fileadmin/template/main/bookbird_specialissue/BB_Spanish_July_Art2_Castellano_Rev.7-07.pdf

Durban Roca, G. (2010). La biblioteca escolar, hoy: un recursoestratégico para el centro. Barcelona. Graó.

García Padrino, J. (2003). Formasy colores: la ilustración infantil en España. Cuenca:UniversidadCastilla-La Mancha.

Garralón, A. (2001). Historia portátil de la literatura infantil.Madrid: Anaya.

Jover, G. (2007): Un mundo por leer. Barcelona: Octaedro.

Jover, G. (coord.ª) (2009). Sentirse raro. Miradas sobre la adolescencia.Málaga. Junta de Andalucía.

Recuperado de: http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/abaco-

Lage, Fernández, J. J. (2013).Bibliotecas escolares, lectura yeducación. Barcelona. Octaedro.

Mendoza Fillola, A. (2004). La educación literaria. Bases para laformación de la competencia lecto-literaria lectora. Málaga: Aljibe.

Mendoza Fillola, A. (coord.)(2012). Leer hipertextos: la formacióndel lector literario. Barcelona. Octaedro.

Mera Herbello, H. (2010). Unha década de literatura infantil e xuvenilen galego. Cangas do Morrazo: Morgante.

Mínguez López, X. (2011). Haciauna definición de la literatura infantil y juvenil y sus ámbitos de estudio. EnNúñez, M.ª P.; Rienda, J. (eds.). Lainvestigación en didáctica de la lengua y la literatura. Granada: SEDLL.

Neira Cruz, X.A. (2004). 105anos de literatura infantil e xuvenil en galego. Grial, XLII, 107-113.

Revista galega de educación(2010). As bibliotecas Escolares (monográfico). 48.

Rodari, G. (2013). Introdución á arte de contar historias.Gramática da fantasía. Pontevedra: Kalandraka.

Roig Rechou, B. A. e NeiraRodríguez, M. (coords.) (2011). O álbumna literatura infantil e xuvenil (2000-2010). Vigo: Xerais.

Roig Rechou, B. A. (2015). Historia da Literatura Infantil e XuvenilGalega. Vigo: Xerais.

Roig Rechou, B. A. (2011). A literatura infantil e xuvenil galega noséculo XXI. Seis chaves para "entendela mellor". Alicante:Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Recuperado de: http://www.cervantesvirtual.com/obr

Tejerina, I. (1994). Dramatización y teatro infantil. Madrid: Siglo Veintiuno.

Complementary

Anatarambana. Literatura infantil. [Blog]. Recuperado de http://anatarambana.blogspot.com.es/

Blog das Bibliotecas escolares de Galicia. Recuperado de https://www.edu.xunta.es/biblioteca/blog/

Biblioteca Nacional de España,Gobierno de España, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Literatura infantil y juvenil. Guía derecursos bibliográficos. Recuperado de http://www.bne.es/permalink/bdcfa61a-3831-11e0-80cd-0018fe323fc3.html

Centro Virtual Miguel deCervantes. Biblioteca de literaturainfantil y juvenil. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/seccion/bibinfantil/

Cuadernos de literatura infantil y juvenil. Recuperado de http://www.revistaclij.com/

Criaturas. Revista dixital de literatura infantil e xuvenil. Recuperado de http://www.criaturas.gal/

Fraga, A. M. (coord.) (2015). Libros infantís e xuvenís de Galicia 2015.Santiago de Compostela: Xunta de Galicia. Consellería de Cultura, Educación eOrdenación Universitaria. Recuperado de http://www.cultura.gal/sites/default/files/documents/publicacion/libros_infantis_e_xuvenis_de_galicia_2015.9.5mb.pdf

International Board on Books for Young People . Recuperado de http://www.ibby.org/

Literatil. Reseñas de Literatura Infantil y Juvenil. [Blog]. Recuperado de http://literatil.com/

Pizca de Papel. Web especializada en Literatura infantil y juvenil. Recuperado de http://elblogdepizcadepapel.blogspot.com.es/

Revista Babar. Recuperado de http://revistababar.com/web/


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Lingua castelán e a súa didáctica/652G02010
Lingua e literatura galega e a súa didáctica/652G02013

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.