Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Dinámicas de comunicación y colaboración en la acción socioeducativa Código 652G03020
Titulación
Grao en Educación Social
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Grado 2º cuatrimestre
Segundo Obligatoria 6
Idioma
Castellano
Gallego
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Pedagoxía e Didáctica
Coordinador/a
Rego Agraso, Laura
Correo electrónico
laura.rego@udc.es
Profesorado
Correo electrónico
Web
Descripción general A materia “Dinámicas de comunicación e colaboración na acción socieoeducativa” persegue que os futuros profesionais da educación social sexan capaces atender ás diferentes perspectivas sobre a comunicación e a colaboración nos procesos de desenvolvemento da acción socioeducativa. Oriéntase pois, ao desenvolvemento de capacidades que permitan a utilización daquelas estratexias de comunicación e colaboración que mellor se adecúen a dinamización dos proxectos no marco dos contextos de intervención destes profesionais.

Deste modo, os principais núcleos temáticos céntranse na análise, coñecemento e práctica das estratexias de colaboración, comunicación e de xestión da información para o deseño, desenvolvemento e avaliación de proxectos que se levan a cabo nos diferentes ámbitos da acción socioeducativa.

Competencias del título
Código Competencias del título
A5 Identificar y analizar los factores contextuales que afectan a los procesos de intervención socioeducativa.
A7 Aplicar metodologías educativas y dinamizadoras de la acción socioeducativa.
A8 Detectar factores de vulnerabilidad, de exclusión y de discriminación social que dificulten la inclusión social, escolar y laboral de personas y colectivos.
A9 Diseñar y desarrollar proyectos, programas y servicios en los diferentes campos de intervención profesional promoviendo la participación y el desarrollo comunitario.
A10 Analizar, difundir, orientar y desarrollar procesos de promoción cultural.
A11 Observar, analizar, interpretar procesos de mediación social, cultural y educativa.
A12 Mediar en situaciones de riesgo y conflicto.
A17 Formar agentes de intervención socioeducativa y comunitaria.
A18 Dirigir y coordinar planes y proyectos socioeducativos.
A20 Desarrollar una disposición favorable al trabajo en contornos multiculturales y plurilingüísticos.
B1 Elaborar, analizar, sintetizar, valorar y transmitir críticamente la información.
B3 Generar la cultura profesional colaborativa, fomentando el trabajo en red e integrándose en grupos interdisciplinares con iniciativa y responsabilidad.
B6 Adquirir y dominar habilidades comunicativas que permitan transmitir información, ideas y propuestas a diversas audiencias.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Coñecer as diferentes perspectivas sobre a comunicación e a colaboración que afectan aos procesos de intervención socioeducativa. A5
A10
A20
B1
B3
Desenvolver técnicas, estratexias e dinámicas de comunicación en público dende a pespectiva das habilidades comunicativas e a eficacia da comunicación educativa A7
A8
A9
A11
A12
A17
A18
B1
B6
C1
Analizar as vantaxes da colaboración e a dixitalización da comunicación na intervención socioeducativas. A5
A7
A10
A20
B1
B3
Utilizar diferentes estratexias de comunicación e de xestión da información no desenvolvemento de proxectos socioeducativos. A5
A7
A10
A12
A20
B1
B3
C4
Comprender, valorar e transmitir de forma crítica a información no contexto da dinamización cultural e a intervención socioeducativa. A5
A7
A10
A12
A20
B1
B3
C4
Aplicar diferentes estratexias de rexistro, interpretación e difusión da información no desenvolvemento da acción socioeducativa. A5
A7
A10
A12
A20
B1
B3
C4
Asumir un compromiso ético co tratamento das novas formas de comunicación social a favor da intervención e desenvolvemento sociocumunitario. A5
A7
A10
A20
B1
B3
C4
Coñecer diferentes estratexias de colaboración para a dinamización dos equipos de traballo na acción socioeducativa. A5
A7
A10
A12
A20
B1
B3
C4
Desenvolver diferentes dinámicas democráticas de inclusión, representación e participación na realización de proxectos de animación sociocumunitaria. A5
A7
A10
A12
A20
B1
B3
C4
Avaliar o sentido e funcionamento das dinámicas de comunicación e colaboración na acción socioeducativa. A5
A10
A12
A20
B1
B3
C4

Contenidos
Tema Subtema
1. A comunicación e a linguaxe Fundamentos e concepto de comunicación.
O proceso comunicativo dende a psicoloxía social.
A linguaxe: Concepto, elementos,clasificacións, as diferentes linguaxes.
Educación para a interpretación de distintos tipos de linguaxe.
Usos da linguaxe:a construción discursiva da realidade social.
O xénero, a discapacidade, a inmigración e a exclusión na linguaxe.
2. A comunicación na acción socioeducativa. A comunicación na educación
Modelos do proceso de comunicación
Axentes e elementos na comunicación educativa
A dimensión física da comunicación educativa (a canle e o contexto físico)
A educación da comunicación. Educomunicación.
Propaganda, publicidade e estratexias de mercado
Os medios de comunicación social: lectura e análise crítica
3. As TIC e as redes As TIC e as redes como facilitadoras da comunicación e a colaboración (redes sociais, Moocs, coworking)
Implicacións educativas das redes sociais
O Community manager en contornas educativas
Planificación da imaxe social das institucións socioeducativas nas redes sociais.
Construción de presentacións e outras ferramentas comunicativas na rede (Infografías, Memes, presentacións,…)
A teoría do capital social: a rede como motor de desenvolvemento
4. Colaboración, relación e participación A aprendizaxe colaborativa
A relación centro educativo-contorna
A participación como parcela educable. O asociacionismo e os movementos sociais.
Os grupos e o seu funcionamento
Dinámicas e técnicas de grupo
5. A educación emocional na comunicación As emocións e os sentimentos na educación: educación emocional no ámbito socioeducativo
A intelixencia emocional e social (concepto, elementos,…)
A teoría das intelixencias múltiples
O humor: conceptualización e implicación para as organizacións
6. O liderado educativo e os estilos comunicativos O liderado educativo
A comunicación persoal e os estilos comunicativos
Habilidades comunicativas e implicacións da linguaxe verbal e non verbal
O educador/a como comunicador/a: estratexias de comunicación en público

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Sesión magistral A5 A8 A11 A17 B6 C1 21 14 35
Discusión dirigida A7 A9 A18 B1 9 1 10
Trabajos tutelados A5 A10 A12 A20 B3 B6 C1 C4 10 25 35
Portafolio del alumno A5 A7 A9 A20 B1 B3 B6 C1 C4 0 40 40
Prueba mixta A5 A8 A10 A11 B6 C1 2 26 28
 
Atención personalizada 2 0 2
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Sesión magistral Na actividade de sesión maxistral traballaranse os contidos que conforman o marco teórico mediante a exposición oral, guiada co uso de presentacións, de medios audiovisuais e coa introdución de cuestións dirixidas ao alumnado coa finalidade de favorecer a aprendizaxe e a construción do coñecemento.

Realizarase unha exposición xeral introdutoria de cada un dos distintos temas de que consta o programa, indicando os aspectos que o alumnado debe ampliar co seu traballo persoal, coas oportunas orientacións bibliográficas.
Discusión dirigida Mediante esta metodoloxía abordaranse diversos temas orientados a que o alumando reflexione sobre a aplicación das distintas estratexias de colaboración, comunicación, xestión e difusión da información na dinamización cultural e o desenvolvemento da acción socioeducativa. Ten como obxecto construír unha visión crítica respecto das diferentes formas de dinamizar as accións que se levan a cabo nos distintos contextos de intervención.
Trabajos tutelados En torno aos diferentes temas proporase a realización de traballos de grupo. Estas actividades iniciaranse na aula e deberán ser completados mediante o traballo autónomo do alumnado, atendendo as indicacións que se proporcionarán a través da atención personalizada do profesor aos diferentes grupos.

Para a realización destes traballos tomaranse como referencia tanto os materiais básicos da materia así como outros complementarios. Finalmente, a través da exposición na aula, cada grupo compartirá os traballos realizados cos demais grupos.
Portafolio del alumno O alumnado deberá realizar en pequeno grupo (4-5 persoas) un traballo final da materia.
•Opción A. Deseño do plan de comunicación dunha institución socioeducativa (Tomando o rol dun community manager educativo). Consistirá no deseño dun plan de comunicación en redes sociais dunha institución socioeducativa (a elixir polo grupo de traballo e que poderá ser real ou simulada).
•Opción B. Portafolios grupal da materia. Colección de traballos dos estudantes acerca da materia ordenado a modo de diario de aula, existindo cando menos, unha entrada por sesión (total 28).
Prueba mixta A proba mixta constituirá unha actividade final da materia con carácter avaliativo a través da que o alumnado deberá dar resposta a varias cuestións facendo un tratamento global e integrado dos coñecementos adquiridos, de acordo co conxunto de contidos abordados mediante as diferentes metodoloxías de traballo empregadas no desenvolvemento da materia.

Atención personalizada
Metodologías
Trabajos tutelados
Portafolio del alumno
Descripción
A atención personalizada que se describe en relación a estas metodoloxías concíbese como momentos de traballo presencial co profesorado da materia.

A forma e o momento en que se desenvolverá indicarase en relación a cada actividade ao longo do curso segundo o plan de traballo da materia.

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Trabajos tutelados A5 A10 A12 A20 B3 B6 C1 C4 En torno aos diferentes temas proporase a realización de traballos individuais ou en grupo durante as sesións interactivas. Estas actividades iniciaranse na aula e deberán ser completadas mediante o traballo autónomo do alumnado, atendendo ás indicacións que se proporcionarán a través da atención personalizada da profesora aos diferentes grupos. Para a realización destes traballos tomaranse como referencia tanto os materiais básicos da materia, como outros de carácter complementario. Finalmente, a través da exposición na aula, cada grupo compartirá os traballos realizados cos compañeiros/as. 20
Prueba mixta A5 A8 A10 A11 B6 C1 A proba mixta constituirá unha actividade final da materia con carácter avaliativo a través da cal, o alumnado deberá dar resposta a varias cuestións facendo un tratamento global e integrado dos coñecementos adquiridos, de acordo co conxunto de contidos abordados mediante as diferentes metodoloxías de traballo empregadas no desenvolvemento da materia. O exame estará composto por preguntas tipo test e preguntas abertas, estando a súa orientación directamente relacionada coa materia e cos aspectos abordados nas sesións, tanto expositivas como interactivas. 50
Portafolio del alumno A5 A7 A9 A20 B1 B3 B6 C1 C4 Para avaliar os traballos que serán presentados polo alumnado teranse en conta os seguintes criterios de avaliación xeral:
ELABORACIÓN:
•Estrutura: coidado da presentación (respecto polo formato), organización do contido, claridade expositiva e corrección gramatical.
•Contido:
Grao de comprensión das ideas básicas da materia
Dominio conceptual e uso apropiado do vocabulario da materia
Emprego de fontes bibliográficas variadas (distintos autores/as, distintos formatos e distintas perspectivas sobre un mesmo tema) e corrección na citación das fontes
Capacidade de relación dos contidos
Coherencia entre os diferentes apartados
Grao de afondamento de cada un dos apartados e relación co abordado na aula.
EXPOSICIÓN:
•Relevancia, pertinencia e organización coherente dos contidos expostos
•Emprego de medios audiovisuais ou outros recursos como apoio
•Nivel de coordinación do grupo ao expoñer (que reflicta un traballo colaborativo, non unha suma de partes)
•Nivel de comprensión dos contidos básicos
•Claridade expositiva
30
 
Observaciones evaluación

A avaliación contempla dúas opcións:

Opción A. Para o alumnado que asiste/participa nas actividades de clase (asistencia mínima do 80%):

- Elaboracióne presentación dos traballos individuais ou en pequeno grupo: 20% da notafinal. 

- Elaboracióne presentación do traballo final: 30% da nota final. 
- Proba escritasobre os contidos da materia: 50% da nota final. 

Opción B. Para o alumnado que non asiste/participa nas actividades de clase (asistencia inferior ao 80%):

- Elaboración e presentación dos traballos individuais ou en pequeno grupo: 20% da nota final.

- Elaboración e presentación do traballo final: 30% da nota final.

- Proba escrita sobre os contidos da materia: 50% da nota final.

Para superar a materia será necesario acadar cando menos, o aprobado (5 puntos sobre 10) en cada un dos elementos anteriores (media dos traballos individuais/en pequeno grupo;
traballo final e proba escrita). En caso de non acadar o aprobado en todas e
cada unha das evidencias que se requiren, o alumnado non terá avaliación
positiva na materia.



Fuentes de información
Básica

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Complementária

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Túñez, M. (2012) La gestión de la comunicación en las organizaciones. Sevilla, Comunicación Social.

Vidalot Presas, Mª A. (2012) Comunicación y grupos sociales. Barcelona: UOC.


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