Identifying Data 2016/17
Subject (*) Clínica Psiquiátrica. Investigación e Xestión na Saúde Mental Code 653862217
Study programme
Mestrado Universitario en Asistencia e Investigación Sanitaria (plan 2012)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Obligatoria 4
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Medicina
Coordinador
Núñez Pérez, Antonio
E-mail
a.nunez@udc.es
Lecturers
Núñez Pérez, Antonio
E-mail
a.nunez@udc.es
Web
General description Ofrecer una visión epidemiologica, así como de los avances y retos actuales en la investigación aplicada y la calidad asistencial en Salud Mental.
Conocer los modelos de rehabilitación psiquiátrica y los programas interdisciplinarios de seguimiento comunitario de los Trastornos Mentales Graves.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A3 Adquirir un sentido ético da investigación sanitaria.
A4 Obter un substrato teórico suficiente para comprender o entorno clínico de aplicación das técnicas de investigación.
A5 Adquirir o coñecemento da realidade investigadora nun ámbito concreto das ciencias da saúde.
B1 Capacidade para aplicar o método científico na planificación e o desenvolvemento da investigación sanitaria.
B2 Fluidez e propiedade na comunicación científica oral e escrita.
B3 Compromiso pola calidade do desenvolvemento da actividade investigadora.
B4 Capacidade de análise e de síntese.
B5 Habilidade para manexar distintas fontes de información.
B6 Capacidade para traballar de forma colaborativa en equipos multi e interdisciplinar.
B7 Capacidade de establecer unha relación de empatía cos suxeitos implicados no desenvolvemento da actividade investigadora.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Adquirir coñecementos especializados para desenvolver con eficacia proxectos de investigación na saude mental e da clínica psiquiátrica relacionados cunha ampla serie de liñas de investigación, incluíndo as habilidades técnicas e de xestión necesarias para levar a cabo os proxectos. AR3
AR4
AR5
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC7
CC1
CC4
CC6
CC7
CC8
Aprender a respectar as competencias específicas reguladas na lexislación vixente de cada profesión de saúde mental implicadas na atención aos enfermos mentais crónicos para mellorar a súa atención holística. AR3
AR4
AR5
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
CC1
CC4
CC6
CC7
CC8
Conocer la relevancia de la gestión e innovación en recursos terapéuticos con base en evidencia científica ante las nuevas demandas asistenciales en salud mental y de atención a personas con Trastornos mentales graves en nuevos contextos sociales fuera de instituciones marginadoras. AR5
BC3
BC6
CC3
CC4
CC6
CC7
CC8

Contents
Topic Sub-topic
Tema 1.-
Epidemioloxía psiquiátrica.
Presente e futuro da Saúde Mental.
Tema 2.- Metodoloxía da investigación psiquiátrica.
Evidencias en Psiquiatria e Saúde Mental.
Revisiones sistemáticas en Salud Mental.
Tema 3.-
Gestión del conocimiento e Salud Mental.


Guias de Práctica Clínica.
Formación especializada en Salud Mental.
Gestión de la investigación.
Tema 4.-
Organización de redes asistenciales en Psiquiatría Comunitaria.
Modelo comunitario de asistencia psiquiátrica.
Sistemas de información y gestión en Salud Mental.
Liderazgo y organización de equipos.
Gestion por Competencias.
Tema 5.-
Rehabilitacion Psicosocial
Estrategia Nacional de Salud Mental.
Desarrollo histórico.
Objetivos y lineas de actuación.
Gestión de recursos y asistencial
Tema 6.-
Recuperacion en Salud Mental
Principios de la recuperación. Declaración de Consenso.
El empoderamieno de usuarios en salud mental.
Papel de los medios de comunicación.
Tema 7.-
Estratexias de intervención.
Modelos y experiencias.
Programas case management y Asertivos Comunitarios.
Programas de integracion sociolaboral

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Document analysis A4 A5 B3 C7 C8 2 4 6
Guest lecture / keynote speech A4 B3 B6 C4 C7 C8 14 42 56
Supervised projects A3 B7 C6 C7 C8 0 12 12
Objective test A4 A5 B4 B5 C4 C6 1 3 4
Clinical practice placement A3 B3 B6 B7 C4 C6 C7 C8 10 10 20
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Document analysis Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico.
Guest lecture / keynote speech Mediante unha exposición oral, o profesor tenta transmitir os conceptos e coñecementos éticos e xurídicos básicos da materia. A súa singularidade fai que adique tamén un tempo á exposición da linguaxe específica que soporta os conceptos, e que serve de principal medio de comunicación e argumentación ética e xurídica. Sen estas sesións aclaratorias o estudante terá dificuldades para comprender axeitadamente a linguaxe e os conceptos que integran os aspectos éticos e xurídicos da investigación biomédica
Supervised projects Técnica de dinámica de grupos que ten como obxectivo axudar a desenvolver a perspectiva social e a empatía mediante a representación de diferentes papeis dentro de situacións conflitivas onde interveñen diferentes posturas que teñen que ser combinadas. Utilízase para traballar as relacións interpersoais, o comportamento, os valores e as actitudes.
Objective test Exame teórico final que consistirá en preguntas breves e/ou tipo test e, no seu caso, unh pregunta tipo tema sobre o contido teórico da asignatura.
Clinical practice placement Actividades que se levan a cabo antes de iniciar calquera proceso de ensino-aprendizaxe a fin de coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo. Con ela preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativos, que partan dos saberes previos do alumnado.

Personalized attention
Methodologies
Clinical practice placement
Supervised projects
Description
Resolución de dúbidas e o seguimento individualizado durante o mesmo proceso de aprendizaxe.
Orientacions e consultas mediante uso das TICs

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Clinical practice placement A3 B3 B6 B7 C4 C6 C7 C8 Desenvólvense prácticas y técnicas de uso actual en investigación clínica, que complementan os coñecementos impartidos nas sesións teóricas. 30
Supervised projects A3 B7 C6 C7 C8 Traballo individual ou en grupo, supervisado polo profesor, sobre casos clínico-asistenciales de temas da materia. 20
Objective test A4 A5 B4 B5 C4 C6 Levarase a cabo un exame teórico final, que consistirá en preguntas breves tipo test e/o preguntas tipo tema centradas no contido da materia. 50
 
Assessment comments

as alumnas e alumnos poderán revisar o exame no día e hora fixada  con o profesor.

Sistema de cualificacións: 0-4.9=Suspenso 5-6.9=Aprobado 7-8.9=Notable 9-10=Sobresaliente 9-10 Matrícula de Honra (Graciable)


Sources of information
Basic

American Psychiatric Association. (1995). DSM IV. “Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales”. Ed Masson. Barcelona
Organización Mundial de la Salud. (1992). CIE 10. "Clasificación internacional de enfermedades mentales.. Meditor. Madrid

Gómez Beneyto, M (coord.) (2007). Estrategia en Salud Mental del Sistema Nacional de Salud. SANIDAD .MINISTERIO DE SANIDAD Y CONSUMO. Madrid
Baca E, Lázaro J (editores) (2003). Hechos y valores en psiquiatría.. Madrid: Fundación archivos de neurobiología (ed). Triacastela

MACKINNON, ROGER - MICHELS, ROBERT (2008). LA ENTREVISTA PSIQUIATRICA EN LA PRACTICA CLINICA. Edit.Ars Medica
Guerra J. A., Martín Muñoz P., Santos Lozano J. M. (2003.). Las revisiones sistemáticas, niveles de evidencia y grados de recomendación. . http://www.fisterra.com/mbe/mbe_temas/19/revis_sist.htm.
Diaz del Valle, J.C. (2006.). Terapeutica en la enfermedad mental. Un enfoque histórico. Edit. Fundación Juan Canalejo. A Coruña.
Sample D., Smyth R., Burns J (2009). “Manual Oxford de Psiquiatría”. ”. Edit. Aula Médica. Madrid.
Beth Early, M. (2007.). “Mental Healt concepts and techniques fot the occupational therapy.
Fulford K. W. M., Stanghellini G., Broome M.. (2004). ¿Qué puede hacer la filosofía por la psiquiatría?. Wo r l d Psychiatry (Ed Esp) ; 2:3:130-5.

Marshall M, Gray A, Lockwood A, Green R. ( 2006). La gestión de los casos en personas con trastornos mentales graves (Revisión Cochrane traducida). . En: La Biblioteca Cochrane Plus, Número 1. Oxford: Update Software Ltd. 53
JAVIER CANAVES (2010). LA SALUD MENTAL Y SUS CUIDADOS . S.A. EUNSA. EDICIONES UNIVERSIDAD DE NAVARRA
de PASTOR, ANANIAS (2010). MANUAL DE REHABILITACION DEL TRASTORNO MENTAL GRAVE . Edit.SINTESIS. Madrid.

Xunta de Galicia. Consellería de Sanidade. (2007). “Plan estratégico de Saúde Mental, Galicia 2006-2011”. . Santiago de Compostela.
Paganizzi, L (2007). “Terapia ocupacional psicosocial: escenarios clínicos y comunitarios”. Edit. Polemos.

Complementary K. Villeneuve; S. Potvin; A. Lesage; L. Nicole. (2010). Meta-analysis of rates of drop-out from psychosocial treatment among persons with schizophrenia spectrum disorder.. Schizophr Res. 2010 Ago;121(3):266-270.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

1.- Para ayudar a conseguir un entorno inmediato sostenible y cumplir el objetivo estratégico 9 del I Plan de Sostenibilidad Medio-ambiental Green Campus FCS, los trabajos documentales que se realicen en esta materia:

 .- Mayoritariamente se solicitarán en formato virtual y soporte informático.
 .- De realizarse en papel 
- No se utilizarán plásticos
- Se realizarán impresiones a doble cara. 
- Se empleará papel reciclado.
- Se evitará la realización de borradores. 



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.