Identifying Data 2016/17
Subject (*) Patrimonio e Sociedade Code 710112624
Study programme
Licenciado en Humanidades
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
First and Second Cycle 1st four-month period
First-Second-Third-Fourth Optativa 5
Language
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Humanidades
Coordinador
E-mail
Lecturers
E-mail
Web
General description

Study programme competencies
Code Study programme competences

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences

Contents
Topic Sub-topic
I. Introducción
Concepto de Patrimonio.
Disciplinas no estudio patrimonial: perspectivas e plantexamentos.
O Patrimonio como texto. A interpretación patrimonial. A análise de discursos
II. Construcción do obxecto patrimonial.
O Patrimonio como valor cultural contemporáneo.
A consideración dos bens patrimoniais.
Historia dos procesos de valoración patrimonial.
III. Museoloxía: Do museo ó conxunto patrimonial.
Propósitos e funcións do museo. Tipos de museos.
Coleccións, coleccionistas e usuarios.
O obxtecto museal: valores e contextos significativos. A excelencia e a representatividade. A autenticidade. Alteracións semánticas da musealización.
Políticas expositivas: discursos e mecanismos
Elementos museográficos.
IV. Valores e significados do Patrimonio.
Da ignorancia á obsesión patrimonial.
A clasificación valorativa de RIEGL
Patrimonio, herencia, historia e memoria.
O Patrimonio como identidade.
Fórmulas de valoración patrimonial: economía de mercado, valores histórico-artísticos, avaliación da significación social, política… A autenticidade.
Obxectos patrimonias. Funcionalidade versus arte: a mirada como elemento de significación.
A conservación: formas, límites, mecanismos de selección e protección…
V. A participación social no Patrimonio: Actores e usuarios.
O Patrimonio como proceso social. Significados e vivencia do Patrimonio.
Grupos e axentes da patrimonialización: expertos, políticos, propietarios, veciños…
O Patrimonio como recurso: usuarios e actores. Activación patrimonial e turismo.
VI. A rentabilidade patrimonial.
Da identidade ó beneficio económico. Rentabilidades: económica, política, social...
VII. Tipoloxía do Patrimonio.
Debate patrimonio material/inmaterial.
Clasificacións operativas: patrimonio natural, urbano, rural, histórico, etnográfico, artístico…
A clasificación oficial da Administración.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
 
Personalized attention 0 0
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description

Personalized attention
Methodologies
Description


Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
 
Assessment comments

Sources of information
Basic
AMES, M., 1992: Cannibal Tours and Glass Boxes: The Anthropology of Museums. Vancouver, University of British Columbia Press
BALLART, J., 1997: El patrimonio histórico y arqueológico: valor y uso. Barcelona, Editorial Ariel.
CAMPILLO, GARRIGÓS, R., 1998: La gestión y el gestor del Patrimonio cultural. Murcia, Editorial KR
FERNÁNDEZ DE ROTA, J A e IRIMIA FERNÁNDEZ, P, 2000: Betanzos frente a su historia. Sociedad y patrimonio. Fundación Caixa Galicia
HOOPER-GREENHILL, E., 1998: Los museos y sus visitantes. Gijón, Ediciones TREA, M
PENA CASTRO, María Jesús, 2006: Vivir na Historia. Antropoloxía do patrimonio urbano en Noia. Noia, Toxosoutos.
PRATS, Ll., 1997: Antropología y Patrimonio. Barcelona, Ariel.
RAMOS, M.J., 2002: A Matéria do Património. Memórias e Identidades. Lisboa, Ediçoes Colibri.
RIEGL, A , 1987: El Culto Moderno a los Monumentos. Madrid, Visor

Complementary
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA:
GADAMER, H.G., 1991: La actualidad de lo bello. Ediciones Paidós, Barcelona
HANDLER, R.,1988: Nationalism and the Politics of Culture in Quebec. Madison, University of Wisconsin Press
HANDLER, R & GABLE, E., 1997:The New History in an Old Museum. Creating the Past at Colonial Williamsburg. Durham and London, Duke University Press,
HEWISON, R, 1987: The Heritage Industry. London, A Methuen Paperback
HOOPER-GREENHILL, E., 1992: Museums and the Shaping of Knowledge. London, New York, Routledge.
KAPLAN, F.E.S., 1994: Museums and the making of 'ourselves'. The role of objects in national identity. London, Leicester University Press
KARP, Y. y LAVINE, S.D. (Ed.), 1991: Exhibiting Cultures. The Poetics and Politics of Museum Display. Smithsonian Institution Press, Washington
LOWENTHAL, D, 1985: The Past is a Foreign Country. Cambridge, Cambridge University Press (También se puede encontrar como El Pasado Es un País Extraño. Madrid, Akal, 1998)
1998: The Heritage Crusade and the Spoils of History. Cambridge, Cambridge University Press
LUMLEY, R (Ed.), 1988: The Museum Time-Machine. Putting Cultures on Display. London, New York, A Comedia Book, Routledge
MACDONALD, S & FYFE, G,. 1996: Theorizing Museums. Oxford, Blackwell Published & The Sociological Review
PEARCE, S (Ed.) 1992: Museums, Objects and Collections: A Cultural Study. Leicester / London, Leicester University Press.
1994: Interpreting Objects and Collections. London / New York, Routledge
1994a: (Ed.) Museums and the Appropiation of Culture. London & Atlantic Highlands,NJ, The Athlone Press
1997: Experiencing Material Culture in the Western World. London / Washington, Leicester University Press
STOCKING, G W. (Ed.) , 1985: Objects and Others. Essays on Museums and Material Culture. Madison, The University of Wisconsin Press
THOMAS, N., 1991: Entangled Objects. Exchange, Material Culture, and Colonialism in the Pacific. Cambridge, Harvard University Press
WALLACE, M., 1981: "Revisiting the Past: History of Museums in the United States" in Radical History Review, 25: 63-96
WALSH, K, 1992: The Representation of the Past. Museums and Heritage in the Post-modern World. London, Routledge


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.