Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Organización e Descrición de Arquivos Código 710212315
Titulación
Diplomado en Bibliotoeconomía e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
1º e 2º Ciclo 2º cuadrimestre
Terceiro Optativa 5.5
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web http://www.udc.es/humanidades
Descrición xeral (BOE) BOE n. 219, miércoles 12 septiembre 2001: Cuestiones terminológicas. Princicios archivísticos. Sistemas de clasificación y ordenación. Instalación de documentos. Caracteres y descripción documental. Instrumentos de descripción. Normalización e informatización de los instrumentos descriptivos,

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecemento da natureza da información e dos documentos, dos seus diversos modos de produción e do seu ciclo de xestión, dos aspectos legais e éticos do seu uso e transferencia, e das fontes principais de información en calquera soporte, e ao longo do tempo.
A2 Coñecemento, comprensión, aplicación e valoración dos principios teóricos e metodolóxicos para a organización e avaliación de sistemas, unidades e servizos de información.
A3 Coñecemento, comprensión e aplicación dos principios teóricos e metodolóxicos, e das técnicas e normativas para a creación e autenticación, reunión, selección, organización, representación, preservación, recuperación, acceso, difusión e intercambio da información e dos recursos informativos.
A4 Coñecemento, comprensión e aplicación dos principios teóricos e metodolóxicos para o estudo, a análise, a avaliación e a mellora dos procesos de produción, transferencia e uso da información e da actividade científica.
A5 Coñecemento e aplicación das tecnoloxías da información que se emprega nas unidades de servizos de información e nos procesos e transferencia da información.
A7 Coñecemento de inglés documental.
A9 Habilidades na obtención, tratamento e interpretación de datos sobre o contorno das unidades e servizos de información, dos procesos de produción, transferencia e uso da información e da actividade científica.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
B8 Capacidade de análise e de síntese aplicada á xestión e organización da información.
B9 Capacidade de xestión da información relevante.
B10 Capacidade de uso e adaptación de diversas técnicas de comunicación oral e escrita cos usuarios da información.
B11 Habilidades no uso de software xenérico (ofimática).
B13 Capacidade de organización e planificación do traballo propio.
B14 Capacidade de integración en equipos multidisciplinais.
B15 Recoñecemento da diversidade e a multiculturalidade no ámbito do exercicio profesional.
B16 Capacidade para a adaptación a cambios no contorno.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
A1
A2
A3
A4
A5
A7
A9
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
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B13
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B16
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
1. CONCEPTOS PREVIOS




2. ORGANIZACIÓN DE ARCHIVOS Y DE FONDOS DOCUMENTALES






3. DESCRIPCIÓN DE DOCUMENTOS Y DE SUS AGRUPACIONES


1.1. Los documentos administrativos. Cuestiones generales
1.2. La tramitación de los documentos en las administraciones públicas: expedientes y registros.
1.3. Las series documentales
1.4. El archivo como sistema. El ciclo vital: valor y edad de los documentos.


2.1. Las agrupaciones documentales en los archivos
2.2. El fondo y su identificación. Principios y métodos archivístico.
2.3. El tratamiento de fondos documentales. Su variación según el ciclo vital
2.4. Clasificación de fondos documentales: orgánica, funcional y mixta
2.5. Ordenación e instalación de documentos


3.1. Relación entre agrupaciones documentales e instrumentos descriptivos
3.2. Instrumentos principales e instrumentos auxiliares.
3.3. La descripción multinivel. Norma Isaad (g) e Isaar (prf). Otras normas del CIA. Las EAD
3.4. Algunos problemas planteados en la descripción de archivos: La descripción de agrupaciones de fondos y la descripción de archivos.
3.5 La difusión en los archivos. Páginas web

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 20 35 55
Proba obxectiva 2.5 0 2.5
Traballos tutelados 3 25 28
Prácticas a través de TIC 15 10 25
Obradoiro 15 10 25
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Sexión magistral: exposición del contenido de la materia, acompañada de recursos audiovisuales, y apoyada en guiones y bibliografía específica
Proba obxectiva Prueba de carácter teórico, consistente en responder a un tema de relación y a varios epígrafes del temario, y así mismo en realizar una práctica similar a alguno de los trabajos tutelados presenciales desarrollados lo largo del curso
Traballos tutelados - Análisis y tratamiento de documentos de archivo, en sesiones presenciales
- Lectura y comentario de textos seleccionados en sesiones combinadas presenciales y no presenciales
- Elaboración de temas de la materia, de acuerdo con los documentos y la bibliografía proporcionada y los intereses específicos de los alumnos, para promover su aprendizaje autónomo, cuyo seguimiento se efectuará mediante la corrección de los guiones y borradores de los trabajos en su desarrollo
Prácticas a través de TIC - Búsqueda de recursos archivísticos relacionados con la materia
- Análisis y valoración de las informaciones, organizaciones, descripciones de los documentos, y de los sistemas de acceso a los mismos, a través de páginas web de archivos
Obradoiro Análisis y tratamiento documental - clasificació, descripción - de documentos de distinta procedencia: administración e instituciones públicas y privadas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Prácticas a través de TIC
Proba obxectiva
Traballos tutelados
Obradoiro
Descrición
- Exposición magistral: resolución de dudas, planteamientos, enfoques y visualización de ejemplos, en las propias sesiones, en tutorías presenciales, o mediante correo electrónico y uso de las tutorías y del foro de la Facultad Virtual.
- Prácticas a través de TIC. resolución de dudas, visualización y comparación de ejemplos.
- Proba objetiva: Interpretación de las preguntas, y resolución de dudas sobre planteamientos del trabajo práctico, al inicio de la prueba.
- Trabajos tutelados: resolución de dudas mediante el correo electrónico y las tutorías de la Facultad virtual; uso de las tutorías presenciales con entrevistas individuales o en grupo, según los casos, para resolución de dudas y para revisión de los guiones y borradores de los trabajos antes de su entrega definitiva.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral Se computará la asistencia a las Sesiones magistrales, así como las actitudes, comportamientos y participación de los alumnos en las mismas, y en el curso en general 5
Prácticas a través de TIC Se computará la asistencia a las prácticas a través de TIC en el aula net 5
Proba obxectiva Cada una de las partes de la Prueba objetiva (tema, preguntas y práctica) computará por igual 50
Traballos tutelados Se computarán los Trabajos tutelados en grupo 35
Obradoiro Obradoiro: se computará la asistencia a las sesiones prácticas y los trabajos individuales que se encargen 5
 
Observacións avaliación
- La presentación de los Trabajos tutelados en grupo será requisito imprescindible para presentarse a la Prueba objetiva.
- La nota del trabajo tutelado en grupo, en caso de ser positiva, se conservará para las dos pruebas sucesivas del año académico. Para exámenes posteriores deberá presentarse un nuevo trabajo, cuyo contenido se acordará con el profesor. En caso de nota negativa, podrá presentarse un nuevo trabajo, para las pruebas sucesivas, o reelaborar el presentado inicialmente, de acuerdo con el profesor.
- La nota de la prueba objetiva no podrá ser inferior a 4 puntos, para poder superar el curso

Fontes de información
Bibliografía básica (). .
MESA DE TRABAJO SOBRE ORGANIZACIÓN DE ARCHIVOS MUNICIPALES (1996). Archivos Municipales. Propuesta de Cuadro de Clasificación de Fondos de Ayuntamientos. S.l.: Anabad
MASTROPIERRO, María del Carmen (2006). Archivos privados: análisis y gestión. Buenos Aires: Alfagrama
LÓPEZ GÓMEZ, Pedro; GALLEGO DOMÍNGUEZ, Olga (2007). El documento de archivo: un estudio. A Coruña: Servicio de Publicaciones da Universidade
BALLESTEROS SAN JOSÉ, Plácido (2003). Los Archivos de la Administración Local: las Diputaciones Provinciales. Córdoba: Diputación
BALLESTEROS SAN JOSÉ, Plácido (2003). Los Archivos de la Administración Local: las Diputaciones Provinciales. Córdoba: Diputación
HEREDIA HERRERA, Antonia (1982). Manual de instrumentos de descripción documental. Sevilla: Diputación Provincial
HEREDIA HERRERA, Antonia (1980). Manual de organización de fondos de Corporaciones Locales. El Archivo de la Diputación Provincial de Semilla. Madrid: Ministerio de Cultura; Dirección General del Patrimonio Artístico, Archivos y Museos; Subdir
LÓPEZ GÓMEZ, Pedro (1994). Organización de fondos de los Archivos Históricos Provinciales. Madrid: Anabad
CAREMICHEAL, David W. (2004). Organizing archival records: a practical method of arrangement and description for small archives. Walnut Creek, CA: Altamira Press
HEREDIA HERRERA, Antonia (2007). ¿Qué es un archivo?. Gijón: Trea

Bibliografía complementaria DOOLEY, Jackie (ED.) (2007). Encoded archival description: context, theory, and case studies. Chicago: The Society of American Archivist
DOOLEY, Jackie M. (ed.) (2006). Encoded archival description: context, theory, and case studies. Chicago: The Society of American Archivists
CONSEJO INTERNACIONAL DE ARCHIVOS. Comisión de Normas de Descripción (2004). Isaar (Cpf): Norma Internacional sobre los registros de autoridad de archivos relativos a instituciones, pesonas y familias [recurso electrónico]. Madrid: Ministerio de Cultura
CONSEIL INTERNATIONAL DES ARCHIVES : INTERNATIONAL COUNCIL ON ARCHIVES (2000). ISAD (G): Norma Internacional General de Descripción Archivística: Adoptada por el Comité para las normas de descripción. Estocolmo, suecia, 19-22 septiembre 1999. Ottawa: Conseil International de Archives
INTERNATIONAL COUNCIL ON ARCHIVES. Committee on Best Practices and Professional Standars (2007). ISAF: International Standar for Activities-Funcions of Corporate bocdies (Draft). Paris: International Council on Archives, 2007
CONSELHO INTERNACIONAL DE ARQUIVOS. Comité de Boas Práticas e Normas Profissionais (2007). ISAF: Norma Internacional para Atividades, Funçoes de Entidades Colectivas (Versao preliminar). Paris: Internacional Council on Archives
LÓPEZ GÓMEZ, Pedro (2004). La representación de las agrupaciones documentales. En: Homenagem professor doutor José Marques. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, pp. 99-140
KITCHING, Cristopher (2002). Las consecuencias de la información en los instrumentos de consulta rápida de los archivos: Un estudio RAMP. Bogotá: Asociación Latinoamericana de Archivos (ALA)
DUCHAIN, Michel (1997). Le principe de provenance et la pratique du tri, du classement et de la desciption en archivistique contemporaine.. Janus, 1, pp.87-100
MARTÍNEZ GARCÍA, Luis (1999). Los principios de la descripción archivística. Madrid: Anabad, XLIX, 1, pp. 52-107
CONSELHO INTERNACIONAL DE ARQUIVOS (2006). NOBRADE: Norma brasileira de descriçao arquivística. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2006
BERNAL CERCÓS, Àngels; MAGRINYÀ, Anna; PLANES ALBERTS, Ramon (ed.) (2007). Norma de descripció arxivística de Catalunya (NODAC). Barcelona: Generalitat de Catalunya, Subdirección General d'Arxius. Dep. de Cultura i Mtjans de Comu
DELGADO GÓMEZ, Alajandro (2005). Normalización de la descripción archivística: introducción a Encoded Archival Description (EAD). Cartagena: Ayuntamiento de Cartagena
CORTÉS ALONSO, Vicenta (1986). Nuestro modelo de análisis documental. Madrid: Anabad, XXXVI, n.3, pp. 419-434
GÓMEZ DÍAZ, Raquel (2007). Una nueva norma de descripción archivística. Boletín Acal: revista trimestral de la Asociación de Archiveros de Castilla y León (ACAL), n. 63, pp

BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Fontes de Información Especializada/710212302
Historia das Institucións Españolas/710212313

Materias que continúan o temario
Bibliografía e Fontes de Información/710212103
Técnicas Historiográficas da Invest. Documental/710212105
Documentación Administrativa e de Empresas/710212205
Aspectos Xurídicos da Documentación/710212211
Documentación en Medios de Comunicación/710212212
Historia dos Arquivos e Bibliotecas/710212213
Arquivos Históricos/710212311

Observacións
Se recomienda: 1. Cursos de inglés documental 2. Cursos de informática documental


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías