Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Bibliotecas Dixitais Código 710311601
Titulación
Licenciado en Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
1º e 2º Ciclo 1º cuadrimestre
Primeiro-Segundo Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web
Descrición xeral Materia que pretende introducir na planificación, construción e xestión de bibliotecas dixitais.

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título

Contidos
Temas Subtemas
1. Bibliotecas digitales: caracterización, terminología asociada y tipología 1.1 Evolución histórica y caracterización: la componente multidisciplinar.
1.2 Elementos para la distinción tipológica.
1.3 La colección digital.
2. Las Bibliotecas: Tecnología, documentos y usuarios. 2.1 Arquitectura de la información desde una perspectiva tecnológica: componentes del sistema de un prototipo experimental.
2.1.1 Objetos digitales
2.1.3 Repositorio.
2.1.4 Interfaces de usuarios.
2.1.5 Funcionamiento del sistema
2.2 El modelo de referencia DELOS.
3. La colección en la biblioteca digital: los procesos documentales. 3.1 Organización del contenido: los procesos documentales.
3.1.1 Selección y adquisición.
3.1.2 Catalogación y metadatos
3.1.3 Clasificación, indización y tesauros.
3.1.4 Pasarelas (gateways) y portales.
3.1.5 Almacenamiento de contenidos digitales, búsqueda y recuperación de información .
3.2 Los servicios y los usuarios en un contexto digital.
4. Elementos que atañen al diseño, construcción y organización de bibliotecas digitales: planificación y gestión. 4.1 Los componentes sociales: usuarios y destrezas informativas
4.2 Componente informativo: la organización del conocimiento.
4.3 Factores de carácter organizativo.
4.4 Perspectiva sistémica: los agentes de software, la arquitectura de sistemas y la interacción hombre-máquina: aspectos biblioteconómicos.
4.5 Visibilidad, “usabilidad” y posicionamiento de recursos informativos digitales.
5. Bibliotecas Digitales: aspectos legales 5.1 Cuestiones de índole legal y factores económicos.
5.1.1 La integridad de la información.
5.1.2 Autentificación de documentos y usuarios.
5.1.3 Copyright y gestión de derechos de autor.
6. Elementos para la evaluación de calidad en las Bibliotecas digitales. 6.1 Evaluación de objetivos.
6.2 Evaluación de procesos.
6.3 Evaluación de resultados.
7. Preservación de objetos digitales. 7.1 El ciclo vital de objetos digitales.
7.2 Estrategias para la conservación de objetos digitales.
7.3 Estándares para la preservación digital.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Traballos tutelados 0 80 80
Presentación oral 1.5 2 3.5
Lecturas 0 25 25
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Traballos tutelados Estarán orientados á aplicación dos conceptos e técnicas da materia de forma autónoma por parte do alumnado, contando sempre coa atención personalizada e seguimento da docente. Os traballos serán individuais e elaboraranse de acordo coas pautas formais e de contido proporcionadas pola profesora.
Presentación oral Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.
Lecturas Inclúese baixo este epígrafe o resumo e comentario de lecturas, vídeos, conferencias, etc. Trátase de actividades que permiten profundar nos contidos traballados.

Atención personalizada
Metodoloxías
Lecturas
Traballos tutelados
Descrición
Resolución dos problemas que podan presentarse na elaboración dos traballos tutelados, lecturas e a presentación oral.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Lecturas Valorarase a entrega na data establecida, síntese e reflexión persoal do asunto tratado. 20
Traballos tutelados Computará a adecuación ás pautas marcadas (contido e presentación), a aplicación dos coñecementos adquiridos, a coherencia entre a proposta e o seu desenvolvemento, as iniciativas, a resolución de problemas, fontes e bibliografía utilizada, e entrega no prazo establecido. 70
Presentación oral Valorarase a claridade, síntese e orde na exposición, así como os medios utilizados para a presentación. Terase en conta a argumentación desenvolvida ás preguntas expostas. 10
 
Observacións avaliación

AVALIACIÓN DA MATERIA EN PERÍODO DE EXTINCIÓN

Presentaranse un traballo, de acordo coas pautas fixadas pola profesora, así como o resumo, dunha serie de lecturas propostas tamén pola profesora.

Farase unha presentación oral do traballo e unha exposición do interese das lecturas. 


Fontes de información
Bibliografía básica (). .
DÍEZ CARRERA, Carmen. La biblioteca digital. Gijón: Trea, 2012. MARTÍNEZ, S.M. Biblioteca digital: conceptos, recursos y estándares. Buenos Aires: Alfagrama, 2007. MORALES DEL CASTILLO, José Manuel. Hacia la biblioteca digital semántica. Gijón: Trea, 2011. TÉRMENS, Miquel. Preservación digital. Barcelona: UOC, 2013. VIVES, Josep (coord.). Digitalización del patrimonio: archivos, bibliotecas y museos en la red. Barcelona: UOC, 2009. VOUSTSSÁS MÁRQUEZ, Juan. Bibliotecas y publicaciones digitales. México: UNAM, Centro de Investigaciones Bibliotecológicas, 2006. ARMS, W., Digital Libraries, London: MIT Press, 2000. BORGMAN, C. L., From Gutemberg to the Global Information Infraestructure: access to information in the networked world, London, MIT Press, 2000. CHOWDHURY, G. G., Introduction to Digital Libraries, London: Facet, 2003. Directrices para proyectos de digitalización de colecciones y fondos de dominio público, en particular para aquellos custodiados en bibliotecas y archivos, Madrid: Ministerio de Cultura, 2005. LEE, S H. (ed.), Collection Development in a digital environment, New York, Haworth Information Press, 1999. REESE, T. Y BANERJEE, L., Building Digital Libraries: a how-to-do- it manual, London: Neal-Schumann, 2008. SVENONIUS, E., The Intellectual Foundation of Information Organization, Cambridge: MIT Press, 2000.
Bibliografía complementaria
Association of Research Libraries: definitions and Purposes of a Digital Library, Disponible en: http://sunsite.berkeley.edu/ARL/definition.html, (Acceso agosto 2009) Tramullas Saz, J., Propuesta de concepto y definición de la biblioteca digital, Disponible en: http://mariachi.dsic.upv.es/jbidi/jbidi2002/Camera-ready/Sesion1/S1-1.pdf. (Acceso agosto 2009) Fox, E. A., Kipp, N.A., y Matheer, P., Sets and Functions: A Foundation for Digital Libraries, through Streams, Spaces, Structures and Scenarios, Disponible en: http://citeseer.nj.nec.com/183580.html (Acceso agosto 2009) Arms, C., Some Observations on Metadata and Digital Libraries, Disponible en: http://www.loc.gov/cadir/bibcontrol/arms_paper.html (Acceso agosto 2009) Lagoze, C., Accommodating Simplicity and Complexity in Metadata: Lessons from the Dublin Core Experience. Disponible en: http://cs-

Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías