Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) A Galicia Contemportánea e Actual Código 710476005
Titulación
Mestrado Universitario en Patrimonio Cultural: A Eurorrexión Galicia-Norte de Portugal
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web http://www.udc.es/humanidades
Descrición xeral Estudo das transformacións estruturais e modernización na Galicia contemporánea, fazendo especial fincapé no cambio e as permanencias producidas na sociedade galega no decurso dos séculos XIX e XIX.

Competencias do título
Código Competencias do título
A4 Coñecer a realidade socio-política contemporánea e actual con vistas a un posible desenvolvemento eurorrexional.
A9 Coñecer os textos historiográficos como fontes literarias e as técnicas historiográficas.
A10 Crear contidos multimedia para o ámbito eurorrexional.
A14 Ter capacidade de integración en equipos multidisciplinares galegos e portugueses: saber traballar con equipos internacionais.
A16 Coñecer os Museos e Arquivos da eurorrexión: fondos, organización e posibilidades de traballo investigador.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
B14 Capacidade de organización e planificación do traballo propio.
B19 Motivación e compromiso cara a calidade nas actuacións profesionais.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer os cambios e permanencias que se producen na Galicia contemporánea. AI4
BI3
Coñecer as metodoloxías adecuadas para a elaboración de traballos. AI14
BI2
BI3
BI4
BI5
CM3
Aprender a expor oralmente e por escrito. BI2
BI7
BI13
CM1
Tomar consciencia da necesidade da aprendizaxe continua. BI5
CM6
CM7
Fomentar através do coñecimento un mellor exercicio da cidadanía. BI18
CM4
CM7
Coñecer as fontes de información para a Historia de Galicia AI9
AI10
AI16

Contidos
Temas Subtemas
TRANSFORMACIÓNS ESTRUTURAIS E MODERNIZACIÓN NA GALICIA CONTEMPORÁNEA.


I. Crisis do Antigo Rexime e estancamento socioeconómico no século XIX.


II. Mudanzas estruturais, tensións sociais e cambio no século XX.


I.1. Inercias agrarias e desindustrialización.
I.2. As desigualdades no proceso de urbanización.
I.3. Movimentos sociais.



II.1. Modernización agraria e industrializacións.
II.2. Conflito social e democratización.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba obxectiva 2 0 2
Análise de fontes documentais 0 8 8
Discusión dirixida 6 0 6
Lecturas 0 9 9
Sesión maxistral 12 0 12
Traballos tutelados 8 28 36
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba obxectiva Consiste nunha proba escrita sobre os contidos estudados no curso.
Análise de fontes documentais Consulta por parte do aluno de fontes históricas de base documental coa finalidade de iniciá-lo ao manexo das mesmas.
Discusión dirixida Debate na aula na base de materiais previamente distribuídos polo profesor. Este orientará a discusión en que deberán participar todos os alunos sen excepción.
Lecturas Lectura a cargo do aluno de monografías e mais material bibliográfico seleccionado e recomendado polo profesor. Tais lecturas estarán relacionadas preferencialmente coa materia do temario.
Sesión maxistral Exposición por conta do profesor de cuestións basilares relacionadas co temario.
Traballos tutelados Consiste nun traballo individual por conta do aluno relacionado com algún tema do programa,realizado a partir da consulta de bibliografía e/ou fontes documentais e orientado conforme a pautas dadas polo profesor. Poderá ser exposto na aula.

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba obxectiva
Traballos tutelados
Discusión dirixida
Descrición
Na proba obxectiva, o profesor deberá resolver as dúbidas que poda suscitar a formulación das preguntas. Também deberá aclarar a modalidade de exame a realizar e a correspondente valoración.

No caso da discusión dirixida, haverá que seleccionar o tema de debate; os alunos deberán preparalo a partir da bibliografía recomendada e caberá ao profesor dar as pautas metodolóxicas precisas para encaminhar a discusión.

Nos traballos tutelados, o profesor informará sobrre a metodoloxía a empregar, dará unha orientación bibliográfica xeral que será completada polo aluno a través de un traballo de prospección, e fará un seguimento do traballo.


Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva Será valorada a exposición realizada polo aluno conforme a criterios de articulación da exposición e adecuación ás cuestións formuladas. 40
Traballos tutelados Serán valorados o rigor analítico exibido, a claridade da exposición por escrito (e, no seu caso, tamén oral se for exposto na aula), e a adecuación da metodoloxía ao traballo de pesquisa realizado. 50
Discusión dirixida Valorarase a capacidade de argumentar e contrastar a opinión propia coa dos compañeiros da aula. Toda opinión deberá estar debidamente fundamentada, non emitida á toa. 10
 
Observacións avaliación

Sera requisito imprescindible para aprobar a disciplina alcanzar unha nota miníma de 4 (1,6) na proba obxetiva.   


Fontes de información
Bibliografía básica (). .
Villares, R. (1984). A Historia. Vigo
Barbosa Álvares, J. m. (2008). Atlas histórico da Galiza.... Barcelona
VV.AA.- (1998). Atlas histórico de Galicia. Vigo
González Leiceaga, X. e López Iglesias, E. (2000). Estrutura económica de Galicia.. Santiago, Laiovento
Juana, J. de e Prada, J. (coords.) (2005). Historia contemporánea de Galicia. Barcelona, Ariel
Villares, R. (2004). Historia de Galicia. Vigo
Barreiro Fernández, X.R. (1981). Idade contemporánea. Vigo
Constenla Bergueiro, G. e Domínguez castro, L. (eds.) (2002). Tempo de sermos. Galicia nos séculos contemporáneos. Vigo, UVI

Bibliografía complementaria Saavedra, P. (1992). A vida cotiá en Galicia, 1850-1930. Santiago, USC
Velasco Souto, C.F. (1995). Agitacións campesinas na Galiza.. Santiago, Laiovento
Alonso Álvarez, L. (1986). Comercio colonial y crisis del antiguo Régimen en Galicia, 1778-1818. Santiago, Xunta de Galicia
López Taboada, X.A. (1978). Economía e población en Galicia. A Coruña
Carmona, X e Nadal, J. (2005). El mpeño industrial de Galicia. 250 años de historia, 1750-2000.. Fundación Barrié de la Maza
Villares Paz, R. (1982). Foros, frades e fidalgos.. Vigo, Xerais
Máiz Vázquez, B. (1989). Galicia na II República e baixo o franquismo. Vigo, Xerais
Velasco Souto, C.F. (2000). Galiza na II Rrepública. Vigo, A Nosa Terra
Fernández Casanova, C.(coord.) (1998). Historia da pesca en Galicia. Universidade de Santiago
Carmona Badía, J. (1980). La industria conservera gallega.. Papeles de Economía española, nº 3
Fernández Casanova, C. (1981). La Sociedad Económica de Amiogos del País de Santiago.. Coruña, Ediciós do Castro
Bernardez Sobreira, A. e Román Lago, I. (1998). Labrando na rebelión.. Vigo, A Nosa Terra
Barreiro Fernández (1982). Liberales y absolutistas en Galicia. Vigo
Cabo Villaverde, M. (1998). O Agrarismo. Vigo, A Nosa Terra
Beramendi, J. e Núñez Seixas, M. (1990). O nacionalismo galego. Vigo, A Nosa Terra
Nogueira, C. e outros (1982). O poder industrial en Galicia. Vigo, Xerais
Pereira, D. (coord.) (1992). Os conquistadores modernos. Vigo, A Nosa Terrra
Fernández Prieto, L. (ed.) (2001). Terra e Progreso. Vigo


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
A Galicia Contemportánea e Actual/710476005

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Galicia e Norte de Portugal na Idade Moderna/710476004
Patrimonio Artístico Galego-Portugués/710476010
Patrimonio Arquitectónico Galego: Conservación e Transformacións/710476011
Patrimonio Natural do Noroeste Peninsular/710476013
Pensamento Ilustrado en Galicia/710476024

Materias que continúan o temario
Protohistoria do Noroeste Peninsular e o Mundo Mediterráneo/710476001
A Gallaecia Romana/710476002
Literatura Medieval Galego-Portuguesa/710476007

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías