Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A1 |
Knowledge of the different goods and heritage resources and their juridical regime. |
A2 |
Knowledge of the past from a diachronic point of view. |
A3 |
Knowledge of the space and of the territory. |
A4 |
Knowledge of the different goods and heritage resources and their juridical regime. |
A6 |
Knowledge of the individual and social human behaviour |
A7 |
Syncronic and diachronic knowledge of diverse current cultural and present realities. |
A8 |
Basic knowledge of the contemporary socio-political reality. |
A10 |
Knowledge of modern languages. |
A11 |
Knowledge of techniques and methods of work and analysis of the human and social sciences. |
A12 |
Oral and written correct use of their own languages. |
B1 |
Learn to learn. |
B2 |
To solve problems effectively. |
B3 |
Apply a critical, logical and creative thinking. |
B4 |
Work independently with initiative. |
B5 |
Work collaboratively. |
B7 |
Communicate effectively in a work environment. |
B8 |
Oral and written communication in your own language. |
B10 |
Capacity for analysis and synthesis. |
B11 |
Ability to manage the relevant information. |
B12 |
Ability to integrate themselves into multidisciplinary teams. |
B16 |
Ability to adapt to changes in the environment. |
B21 |
Social sensitivity, sense of justice and fairness and sensitivity to inequality. |
B22 |
Sensitivity for the environment and its protection. |
C1 |
Express themselves correctly, both orally and in writing , in the official languages of the autonomous region. |
C3 |
Using basic tools of information technology and communication (ICT), necessary for the exercise of their profession and for learning throughout her life |
C4 |
To develop oneself to exercise an open, educated, critical, committed, democratic and united citizenship, capable of analyzing reality, diagnosing, problems, formulating and implementingknowledge-based solutions, which are guided towards the common good. |
C6 |
Critically evaluate the knowledge, technology and information available to solve the problems they must face to. |
C7 |
Assume as professionals and citizens the importance of learning throughout life. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Conocer el proceso de los acontecimientos históricos producidos en la España Contemporánea.
Conocer los cambios y permanencias en la España Contemporánea.
Conocer las fuentes de información utilizadas en la Historia de España Contemporánea.
Conocer las metodologías y herramientas adecuadas para la elaboración de trabajos.
Aprender a exponer oralmente y por escrito.
Fomentar a través del conocimiento un mejor ejerccio de la ciudadanía.
Tomar conciencia de la necesidad de un aprendizaje continuo. |
A1 A2 A3 A4 A6 A7 A8 A10 A11 A12
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B8 B10 B11 B12 B16 B21 B22
|
C1 C3 C4 C6 C7
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
I. La crisis del Antiguo Régimen y la construcción del Estado liberal(1808-1874). |
I.1. Guerra y revolución (1808-1814): reformismo y revolución política.
I.2. La crisis definitiva del Antiguo Régimen: el segundo reinado de Fernando VII (1814-1833).
I.3. El período isabelino: Regencias y construcción del Estado liberal(1833-1868).
I.4. El sexenio democrático(1868-1874). La I República.
I.5. Del estancamiento económico a la expansión capitalista. |
II. La Restauración(1874-1923). |
II.1. La Restauración monárquica: la configuración del régimen en los reinados borbónicos y la Regencia (1874-1923). La crisis del parlamentarismo(desde 1914).
II.2. Las realidades socio-económicas de la Restauración(1874-1923). La cuestión social. |
III. Dictadura, República y Guerra Civil (1923-1939). |
III.1. La Dictadura de Primo de Rivera y la "dictablanda" (1923-1931).
III.2. La II República (1931-1936).
III.3. La Guerra Civil (1936-1939). |
IV. Franquismo y Transición Democrática |
IV.1. La época franquista(1939-1975).
IV.2.La Transición Democrática. |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Workbook |
A1 A2 A3 A6 A7 A8 B1 B3 B4 B10 B11 C4 C6 C7 |
0 |
40 |
40 |
Guest lecture / keynote speech |
A2 A6 A7 A8 B3 B7 B11 B16 B21 C1 C4 C6 C7 |
21 |
0 |
21 |
Directed discussion |
A2 A3 A6 A7 A8 B1 B3 B5 B8 B10 B22 C1 |
11 |
8 |
19 |
Supervised projects |
A2 A6 A7 A8 A10 A11 B1 B2 B3 B4 B10 B11 B12 C1 C3 C6 |
6 |
50 |
56 |
Objective test |
A2 A6 A7 A8 B10 B11 C1 |
2 |
0 |
2 |
Document analysis |
A1 A2 A4 A6 A7 A11 A12 B1 B3 B4 B5 B8 B10 B11 B12 C3 C6 |
0 |
10 |
10 |
|
Personalized attention |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Workbook |
Lectura a cargo del alumno de monografías u otro material bibliográfico seleccionado y recomendado por la profesora. Estas lecturas estarán relacionadas preferentemente con las propuestas del temario de "Historia de España Contemporánea". |
Guest lecture / keynote speech |
Exposiciones explicativas que realizará la profesora sobre cuestiones axiales relacionadas con el temario de "Historia de España Contemporánea". |
Directed discussion |
Debate en el aula sobre los contenidos de materiales previamente seleccionados y distribidos por la profesora y preparados por los alumnos, o bien sobre las exposiciones orales de carácter monográfico e individualizado que realicen los alumnos en el aula. La profesora orientará la discusión en la que deberán participar todos los alumnos. |
Supervised projects |
Consisten en trabajos individuales hechos por los alumnos sobre temas del programa de "Historia de España Contemporánea". Para su realización cada alumno deberá consultar bibliografía especializada y/o fuentes documentales y seguir las pautas dadas por la profesora. |
Objective test |
Consiste en un examen escrito sobre los contenidos de "Historia de España Contemporáea", estudiados durante el curso. |
Document analysis |
Consulta, por parte del alumno, de fuentes históricas documentales, propias de "Historia de España Contemporánea", para iniciarse en su conocimiento y en la metodología aplicada a las mismas. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Directed discussion |
Supervised projects |
Objective test |
|
Description |
En el caso de la "discusión dirigida" la profesora ayudará a seleccionar el tema objeto de debate. Para su preparación cada alumno deberá consultar la bibliografía recomendada. Corresponderá también a la profesora fijar las pautas metodológicas precisas para encauzar la discusión.
En la realización de los "trabajos tutelados" dentro de la materia "Historia de España Contemporánea", la profesora instruirá al alumno en las metodologías aplicables, proporcionará referencias bibliográficas de carácter general, y hará un seguimiento periódico del trabajo. Al alumno corresponderá completar la relación bibliográfica en una primera fase de prospectiva y acercamiento a la información, y elaborar el trabajo de acuerdo con un planteamiento que habrá de ser presentado previamente a la profesora.
Respecto a la "prueba objetiva" la profesora deberá informar sobre la modalidad de examen a realizar en la asignatura de "Historia de España Contemporánea" y sobre los criterios de valoración. Además corresponderá a la profesora aclarar cualquier duda sobre la formulación de las preguntas y/o de los temas.
|
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Directed discussion |
A2 A3 A6 A7 A8 B1 B3 B5 B8 B10 B22 C1 |
Se valorará especialmente la capacidad del alumno para argumentar de manera organizada y fundamentada, y para contrastar la opinión propia con la de los compañeros. |
20 |
Supervised projects |
A2 A6 A7 A8 A10 A11 B1 B2 B3 B4 B10 B11 B12 C1 C3 C6 |
Se valorará sobre todo el planteamiento, la organización de la información y la bibliografía consultada. |
30 |
Objective test |
A2 A6 A7 A8 B10 B11 C1 |
Se valorará de manera preferente en las respuestas de los alumnos, la articulación de la exposición y la adecuación a las cuestiones formuladas. |
50 |
|
Assessment comments |
Será requisito imprescindible para aprobar la asignatura superar la "prueba objetiva". En el supuesto que el alumno no apruebe el examen en el acta aparecerá solamente la nota de la prueba objetiva. Las faltas de ortografía, graves y reiteradas, pueden ser motivo de suspenso. En cualquier caso pueden suponer una disminución de la calificación final. En los casos de los alumnos que de manera justificada no puedan asistir a clase. de los alumnos repetidores y de los alumnos "Erasmus", la organización de la asignatura se adaptará a esos condicionamientos.
|
Sources of information |
Basic
|
(). .
Bahamonde, A y Martínez, J.A. ( 1998). Historia de España siglo XIX.. Madrid, Cátedra
Avilés Farré, J (et ali). ( 2002). Historia política 1875-1939.. Madrid, Ediciones Istmo.
Carreras, A. (1990). Industrialización española. Estudios de historia cuantitativa.. Madrid
Jover Zamora, J. M ª (2001). España: Sociedad, Política y Civilización, (Siglos XIX-XX). Barcelona, Areté
Comín Comín, F. (1988). Hacienda y economía en la España contemporánea (1800-1936).. Madrid.
Martínez, J.A. (1999). Historia de España. Siglo XX (1939-1996). . Madrid, Cátedra
Paredes, J. (Coord.). (2004). Historia de España. Siglo XX.. Barcelona, Ariel.
Martínez Cuadrado, M. (1991). La burguesía conservadora (1874-1931).. Madrid, Alianza.
Artola, M. (1973). La burguesía revolucionaria(1808-1869).. Madrid, Alianza.
Fontana, J. (2009). La época del liberalismo.. Madrid, Marcial Pons-Crítica.
Juliá, S., García Delgado, J.L., Jiménez, J.C., Fusi, J.P. (2007). La España del siglo XX.. Madrid, Marcial Pons
Esdail, Ch. (2001). La quiebra del liberalismo(1808-1936).. Barcelona, Crítica. |
|
Complementary
|
(). .
Saz, Ismael y Pérez Ledesma, Manuel ( 2015). Del franquismo a la democracia.. Madrid, Marcial Pons.
Casanova, Julián (2014). Historia de España Vol. 8: República y Guerra Civil. . Madrid,Marcial Pons.
Orduña Rebollo, Enrique. (2015). Historia del Estado español.. Madrid,Marcial Pons.
Forcadell Álvarez, Carlos y Suárez Cortina, Manuel (2015). La Restauración y la República 1874-1936.. Madrid,Marcial Pons.
Lida, C. (1995). Antecedentes y desarrollo del movimiento obrero español (1835-1888). . Madrid.
Cañellas Mas, A (ed.). (2013). Conservadores y tradicionalistas en la España del s. XX..
Bardavio, J. (2009). Crónica de la Transición, 1973-1978.. Ediciones B.
Bernal García, F. (2010). El sindicalismo vertical. Burocracia, control laboral y representación de intereses en la España franquista (1936-1951). .
Capel, R. M. (1986). El trabajo y la educación de la mujer en España.. Madrid, MTSS.
Winston, C. m. (1989). La clase trabajadora y la derecha en España. . Madrid, Cátedra.
Riquer, Borja de. (2009). La dictadura de Franco.. Madrid, Marcial Pons-Crítica.
Moradiellos, E. (2000). La España de Franco(1939-1975). Política y sociedad.. Madrid, Síntesis.
Castells, L.(Ed.). (1995). La historia de la vida cotidiana. Ayer, n º 19. Madrid.
Cacho Viu, V. (1962). La Institución Libre de Enseñanza. Orígenes y etapa universitaria (1860-1881).. Madrid
Gil Novales, A. (Ed.). (2001). La revolución liberal.. Madrid, edicione del Orto.
Luengo, F, Aizpuru, M. (2013). La segunda república y la guerra civil. .
Tuñón de Lara, M. (1976). La Segunda República. 2 vol.. Madrid, Siglo XXI.
Tussell, J. (2007). La transición a la democracia (España 1975-1982).. Espasa.
Álvarez Junco, J. (2001). Mater Dolorosa. La idea de España en el siglo XIX.. Madrid, Taurus.
Puelles Benitez, M. de. (2008). Modernidad, republicanismo y democracia: una historia de la educación en España..
Menendez Alzamora, M., Robles Egea, A., (ed.). (2013). Pensamiento político en la España contemporánea..
Malefakis, E. (1971). Reforma agraria y revolución campesina en la España del siglo XX.. Barcelona, Ariel.
Casanova, J. (2009). República y guerra civil.. Madrid, Marcial Pons-Crítica |
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
Introdución á Historia/710G01002 | Literatura española/710G01010 | Historia antiga/710G01011 | Historia medieval/710G01016 | Historia de América e da expansión europea/710G01021 | Historia moderna/710G01024 | Antropoloxía social e problemas actuais/710G01025 | Historia contemporánea/710G01026 | Arte contemporáneo/710G01028 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
Historia de Galicia/710G01041 |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
|