Identifying Data 2016/17
Subject (*) SIMULACIÓN DE PROCESOS INDUSTRIAIS E OPTIMIZACIÓN Code 730G04065
Study programme
Grao en enxeñaría en Tecnoloxías Industriais
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Fourth Optativa 4.5
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Análise Económica e Administración de Empresas
Coordinador
Garcia del Valle, Alejandro
E-mail
alejandro.garcia.delvalle@udc.es
Lecturers
Crespo Pereira, Diego
Garcia del Valle, Alejandro
Lamas Rodriguez, Adolfo
E-mail
diego.crespo@udc.es
alejandro.garcia.delvalle@udc.es
adolfo.lamasr@udc.es
Web
General description Materia que trata da Simulación e Optimización como ferramentas de gran utilidade para a caracterización e comprensión dos procesos industriais con obxecto de diminuír custos e melloralos.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Capacidade para a resolución dos problemas matemáticos que poidan formularse na enxeñaría. Aptitude para aplicar os coñecementos sobre: álxebra lineal; xeometría; xeometría diferencial; cálculo diferencial e integral; ecuacións diferenciais e en derivadas parciais; métodos numéricos; algorítmica numérica; estatística e optimización.
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como leigo
B5 Que os estudantes desenvolvan aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprenderen estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Ser capaz de concibir, deseñar ou poñer en práctica e adoptar un proceso substancial de investigación con rigor científico para resolver calquera problema formulado, así como de comunicar as súas conclusións –e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan– a un público tanto especializados como leigo dun xeito claro e sen ambigüidades
B7 Ser capaz de realizar unha análise crítica, avaliación e síntese de ideas novas e complexas
B8 Deseñar e realizar investigacións en ámbitos novos ou pouco coñecidos, con aplicación de técnicas de investigación (con metodoloxías tanto cuantitativas como cualitativas) en distintos contextos (ámbito público ou privado, con equipos homoxéneos ou multidisciplinares etc.) para identificar problemas e necesidades
C1 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C3 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C4 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Knowing formulate and solve problems in situations where there is randomness. A1
B2
B4
B5
B6
B7
B8
Ability for abstraction. Understand, analyze and characterize industrial processes. A1
B2
B4
B5
C3
Using simulation software and tools. Solve complex industrial processes. A1
B2
B4
B5
C1
C4

Contents
Topic Sub-topic
1. Simulation Introduction. Simulation applications.
2. Modelling and Simulation Systems, modeling and simulation. Simulation types. The modeling process.
3. Discrete Event Simulation Systems and processes of discrete events. Terminology and architecture of a discrete events model. Application areas.
4. Concepts used in Discrete Event Simulation Items, properties and values. Queues. Routes. Processing. Merging or splitting entities. Resources and shifts.
5. Advance techniques in simulation Sensitivity analysis. Optimization. Management of scenarios in simulation.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A1 B2 B4 B5 C3 6 18 24
Case study A1 B6 B7 B8 C1 26 37.5 63.5
Supervised projects A1 B5 B6 B7 C4 1 20 21
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Lectures explaining the contents of the course
Case study Interactive resolution of simulation cases
Supervised projects Work (both individual and group)

Personalized attention
Methodologies
Guest lecture / keynote speech
Supervised projects
Case study
Description
Personal attention will be made in tutorial hours.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A1 B5 B6 B7 C4 Team work 80
Case study A1 B6 B7 B8 C1 Troubleshooting interactive simulation. Each student will do an individual work that will be assessed by the teacher. 20
 
Assessment comments

Two assignments along the course will be made. One individual T1 and another in group T2. Both will be scored from 0 to 10.

The final grade NF will be:

NF = 0.2xT1 + 0.8xT2

The "students with recognition of a part-time academic and exemption of assistance" will communicate at the beginning of the course your situation to the teachers of the subject, as established by the "Standard that regulates the dedication to the study of undergraduates in the UDC "(Art.3.be 4.5) and the" Standards for evaluation, review and claim of the qualifications of undergraduate and master's degree (Art. 3 and 8b).

Students in this situation will be assessed on the date approved by the School Board, by an objective test consisting of solving exercises on the contents of step 3 of the Guide.



Sources of information
Basic Alejandro García del Valle (2013). Apuntes de Simulación. Moodle
David Krahl, Robin Clark (2011). ExtendSIM for Discrete Event System Simulation. Imagine That!
Diego Crespo Pereira, David del Río Vilas, Nadia Rego Monteil, Rosa Ríos Prado (2012). Simulation and Highly Variable Environments: A Case Study in a Natural Roofing Slates Manufacturing Plant, Use Cases of Discrete Event Simulation. Springer
Steward Robinson (2004). Simulation. The Practice of Model Development and Use. John Wiley and Sons

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
ORGANIZACIÓN DE EMPRESAS/730G04024
ESTATÍSTICA/730G04008
XESTIÓN EMPRESARIAL/730G04010

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.