Identifying Data 2016/17
Subject (*) Shipbuilding and ship propulsion Code 730G05009
Study programme
Grao en Enxeñaría Naval e Oceánica
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
First Obligatoria 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Enxeñaría Naval e Oceánica
Coordinador
Piñon Quiñonero, Manuel
E-mail
manuel.pinon@udc.es
Lecturers
Piñon Quiñonero, Manuel
E-mail
manuel.pinon@udc.es
Web
General description Esta materia, de primeiro curso de carreira, introduce ao alumno no estudo da construción naval, proporcionándolle un primeiro encontro coas materias que serán obxecto de estudo en profundidade nos próximos cursos. O temario da materia abarca aspectos da construción do buque, estrutura, propulsión, navegación, maquinaria auxiliar, equipos, servizos do buque, etc.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A15 Knowledge of the characteristics of the systems of naval propulsion.
A20 Knowledge of the characteristics of the naval structural materials and of the criteria for its selection.
A21 Knowledge of the procedures and systems that are used for the control of the sea corrosion.
A29 Knowledge of the processes of ship building
A30 Knowledge of the bases of the maritime traffic for its application to the distribution of the spaces of the ship.
B1 That the students proved to have and to understand knowledge in an area of study what part of the base of the secondary education, and itself tends to find to a level that, although it leans in advanced text books, it includes also some aspects that knowledge implicates proceeding from the vanguard of its field of study
B2 That the students know how to apply its knowledge to its work or vocation in a professional way and possess the competences that tend to prove itself by the elaboration and defense of arguments and the resolution of problems in its area of study
B3 That the students have the ability to bring together and to interpret relevant data (normally in its area of study) to emit judgments that include a reflection on relevant subjects of social, scientific or ethical kind
B4 That the students can transmit information, ideas, problems and solutions to a public as much specialized as not specialized
B5 That the students developed those skills of learning necessary to start subsequent studies with a high degree of autonomy
B6 Be able to carrying out a critical analysis, evaluation and synthesis of new and complex ideas.
C1 Using the basic tools of the technologies of the information and the communications (TIC) necessary for the exercise of its profession and for the learning throughout its life.
C2 Coming across for the exercise of a, cultivated open citizenship, awkward, democratic and supportive criticism, capable of analyzing the reality, diagnosing problems, formulating and implanting solutions based on the knowledge and orientated to the common good.
C4 Recognizing critically the knowledge, the technology and the available information to solve the problems that they must face.
C5 Assuming the importance of the learning as professional and as citizen throughout the life.
C6 Recognizing the importance that has the research, the innovation and the technological development in the socioeconomic and cultural advance of the society.
C7 Capacidade de traballar nun ámbito multilingüe e multidisciplinar.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Conocer e manexar correctamente a nomenclatura de las partes do buque, sus equipos, maquinaria y en general de toda a tecnoloxía utilizada para su construcción. A15
Conocer os distintos elementos del buque, su utilización e su función a bordo A15
Conocer as tecnicas de construcción aplicadas a construcción naval A20
A21
A29
A30
B2
B4
B6
C2
C5
C7
Aprender a localizar información relevante sobre un particular nas fontes de información disponibles sobre construcción naval. B1
B2
B3
B4
B5
B6
C1
C2
C4
C5
C7
Conocer os requerimientos técnicos os que se ve sometido o buque durante su construcción y explotación, así como as soluciones que a ingeniería proporciona a dichos requerimientos. A15
B1
B2
B3
B4
B6
C1
C2
C4
C5
C6
C7
Conocer la relavancia de la industria naval, en las economias de los paises B5
C6

Contents
Topic Sub-topic
1.- Generalidades I.- a navegación
II.- o buque. tipoloxias
III.- Astillero
IV.- Arquitectura naval
V.- O contrato de construcción y entidades relacionadas con la industria naval.
2.- Estructura VI.- Características de un buque
VII.- Elementos estructurales de un buque
VIII.- Compartimentos principais de un buque
IX.- Equipo de amarre e fondeo
X.- Equipo de carga e descarga
XI.- Accesos de un buque
XII.- Elementos de luz y ventilación de un buque
XIII.- Habilitación

3.- Armamento
XIV.- Propulsión do buque
XV.- Aparatos auxiliares
XVI.- Equipos auxilares a navegación
XVII.- Aparato de goberno
XVIII.- Equipo de salvamento y seguridad
4.- Otros XIX.- Navegación a vela
XX.- Buques de pesca
XXI.- Embarcacions deportivas
XXII.- Plataformas off-shore

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A13 A15 A20 A21 A29 A30 A31 A32 A33 A34 A40 B2 B6 C2 C7 30 45 75
Workshop A13 A15 A20 A21 A29 A30 A31 A32 A33 A34 A40 C7 25 20 45
Oral presentation A13 A15 A20 A21 A29 A30 A31 A32 A33 A34 A40 B1 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C2 C4 C5 C6 C7 5 20 25
 
Personalized attention 5 0 5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech clase de los fundamentos de construcción naval.

Medios :
- pizarra
- transparencias
- proyecciones,
- videos
- peliculas
- etc

Exposición oral complementada con el uso de medios audiovisuales y un cierto debate entre profesor y estudiantes para transmitir de la mejor manera posible los conocimientos del profesor al alumno. Previamente se les facilita a los alumnos copia del tema que se va a presentar por medios audiovisuales, para facilitarles el seguimiento de las explicaciones. Aunque no es la mejor de las metodologías y no goza de buena prensa, la lección magistral sigue siendo la forma más eficiente de transmitir de forma rápida grandes caudales de información en el poco tiempo del que se dispone para la impartición de la materia.
Workshop Visitas a :

Astilleros
Talleres de construcción naval
Museo monográficos de construcción naval
Oral presentation Presentación de trabajos sobre la asignatura realizados por los alumnos tutelados.

Los alumnos desde el primer día se ven obligados a trabajar en equipo, estructurando los temas espuestos en las lecciones magistrales, para al final presentar un estudio de los mismos

Personalized attention
Methodologies
Oral presentation
Guest lecture / keynote speech
Workshop
Description
A atención personalizada articúlase a través das tutorías. O profesor está dispoñible para atender ao alumno e solucionarlle todas as súas consultas relativas á materia dentro do horario de tutorías asignado polo centro.Trátase dunha actividade voluntaria e non avaliable. De todos os xeitos, anímase aos alumnos a facer uso dela tanto como estimen conveniente.O alumno en todo momento pode contar coa colaboraciión dos profesores, tanto de forma individual como en equipo.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Guest lecture / keynote speech A13 A15 A20 A21 A29 A30 A31 A32 A33 A34 A40 B2 B6 C2 C7 valorase o aprendizaje en esta tecnología (construcción naval) 100
 
Assessment comments

Mediante una prueba de tipo test se valoran los conocimientos del alumno que se han explicado durante las clases


Sources of information
Basic Afonso de Amorín Domínguez, M. (1997). Construcción naval I. Santiago, Tórculo,
Victoria Meizoso, J (1995). Principios de ingeniería naval. Ferrol. Torculo

Complementary Fernández González, Francisco (). Construcción Naval I Nomenclatura y Tecnología. Departamento de Artes Gráficas ETSIN.
Delgado Lallemand, Luis (2006). De Proa a Popa. Equipos en el barco. Thonson
González López, Primitivo B. (). Técnicas de Construcción Naval. Universidad de La Coruña

Como complemento


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments
Es una asignatua de fundamentos


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.