Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A22 |
Describir, analizar, avaliar e planificar o medio físico. |
A26 |
Deseñar experimentos, obter información e interpretar os resultados. |
A30 |
Manexar adecuadamente instrumentación científica. |
A31 |
Desenvolverse con seguridade nun laboratorio. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B4 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
B5 |
Traballar en colaboración. |
B8 |
Sintetizar a información. |
B10 |
Exercer a crítica científica. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer os conceptos básicos de Física nas súas diferentes ramas: Mecánica, Física de Fluídos, Ondas, Termodinámica, Electromagnetismo e óptica |
A22
|
B2
|
|
Saber relacionar os conceptos físicos coa Bioloxía |
A26
|
B10
|
|
Aplicar os coñecementos teóricos á resolución de problemas básicos de física, orientados a fenómenos biolóxicos |
A22 A26
|
B1 B2 B8
|
|
Coñecer e familiarizarse coas metodoloxías, fontes bibliográficas e termos técnicos propios da Física, usando o método científico para o seu estudo |
A30
|
B3 B4
|
|
Aprender as técnicas básicas do Laboratorio de Física, así como aprender a medir magnitudes físicas fundamentais como poden ser a densidade, viscosidade, tensión superficial, calor específica... |
A26 A30 A31
|
B5 B8
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Introdución á Física
.
|
Magnitudes físicas.
Medida, dimensións e unidades.
|
Análise vectorial |
Vectores. Tipos. Compoñentes
Operacións con vectores
Momento dun vector
|
Descrición do movemento |
Cinemática. Movemento. Características
Velocidade e aceleración
Análise de distintos tipos de movementos
|
Movemento e forzas |
Dinámica. Leis de Newton
Cantidade de movemento
Forza da gravidade
Tipos de forzas
Rozamento
|
Estudo do equilibrio |
Principios da Estática
Centro de gravidade
Momento de inercia. Teorema de Steiner |
Biomecánica. Leis de escala |
Forza muscular. Momento
Leis de escala. Ritmo metabólico
|
Enerxía mecánica. Conservación |
Traballo e potencia
Enerxía potencial e cinética
Conservación da enerxía total
|
Medios deformables |
Elasticidade. Lei de Hooke
Tracción. Módulo de Young
Contracción lateral. Coeficiente de Poisson
Coeficiente de compresibilidade
Flexión
Cizalla
Torsión.
|
Estudo dos fluidos perfectos. Estática e dinámica |
Densidade e peso específico
Presión. Unidades e medida
Ecuación fundamental da Hidrostática
Principios de Pascal e Arquímedes
Ecuación de continuidade
Teorema de Bernouilli. Aplicacións
|
Fluidos reais |
Viscosidade
Modos de circulación de fluidos
Número de Reynolds
Réximen laminar. Ecuación de Poiseuille
Medida da viscosidade. Viscosímetro de Ostwald
Movemento de sólidos no seno de fluidos
|
Fenómenos de superficie |
Forzas moleculares. Tensión superficial
Lei de Laplace
Capilaridade. Lei de Jurín
|
Movementos armónico e ondulatorio |
Movemento armónico simple. Péndulo
Clases de ondas
Ecuación do movemento ondulatorio.
Velocidade de propagación das ondas
Enerxía e intensidade do movemento ondulatorio
Efecto Doppler
|
Acústica. Ultrasóns |
Velocidade do son
Cualidades do son
Sensación sonora
Reverberación
Ultrasóns
|
Termodinámica. Temperatura. |
Sistemas termodinámicos
Variables termodinámicas
Equilibrio termodinámico
Proceso termodinámico
Principio cero da Termodinámica. Temperatura.
Medida da temperatura. Escalas e termómetros
|
Estudo dos gases. Ecuacións de estado |
Gases ideais. Leis
Ecuación de estado dun gas ideal
Gases reais. Ecuación de Van der Waals
Teoría cinética dos gases
|
Primeiro Principio da Termodinámica. |
Calor e traballo.
Enerxía interna
Traballo termodinámico
Diagrama pV
Calor. Natureza. Efectos
Transmisión da calor
Enerxía interna
Primer Principio da Termodinámica.
Entalpía
Transformaciones dos gases ideais
|
Segundo Principio da Termodinámica.
|
Concepto de Máquina Térmica
Enunciados do Segundo Principio da Termodinámica
Ciclo de Carnot
Concepto de Entropía. Cálculos
|
Conceptos de electricidade e biomagnetismo |
Carga eléctrica. Lei de Coulomb
Campo e potencial eléctricos
Dipolos
Capacidade. Condensadores
Intensidade da corrente. Lei de Ohm
Resistencia eléctrica
Enerxía da corrente eléctrica
Forza magnética sobre unha partícula
Leis de Laplace y Faraday
Correntes alternas
|
Radiación e radioactividade |
Relación de De Broglie
Enerxía de enlace. Pérdida de masa
Fisión e fusión
Radiactividade. Semidesintegración.
Dosimetría física e biolóxica
Efectos biolóxicos da radiación ionizante
|
Nocións de Optica |
Ondas electromagnéticas
Espellos e lentes
Instrumentos ópticos |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
B1 |
1 |
0 |
1 |
Análise de fontes documentais |
A26 B8 |
0 |
3 |
3 |
Prácticas de laboratorio |
A26 A30 A31 B5 B8 |
14 |
14 |
28 |
Solución de problemas |
A22 A26 B1 B2 B8 |
8 |
24 |
32 |
Proba obxectiva |
A22 A26 B2 B10 |
4 |
0 |
4 |
Sesión maxistral |
A22 B1 B3 B10 |
28 |
42 |
70 |
Traballos tutelados |
B3 B4 B5 B8 B10 |
0 |
9 |
9 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
O primeiro día de aulas falicitarase, a cada alumno, o programa da materia, a metodoloxía, os criterios de avaliación, así como un calendario detallado de cada unha das actividades. Esta información quedará ó alcance do alumno na plataforma moodle.
|
Análise de fontes documentais |
Indicarase aos alumnos as fontes bibliográficas necesarias, tanto de problemas coma dos temas teóricos e traballos tutelados, ao obxecto de que poidan consultar ou ampliar os aspectos tratados na aula. As titorías individuais permitirán cubrir este campo. |
Prácticas de laboratorio |
Nas seis sesións de laboratorio os alumnos traballarán en grupos de dous, realizando diferentes prácticas. Facilitaráselles un guión de cada práctica así como o material necesario para a súa montaxe e realización, estando atendido en cada momento polo profesor que lles resolverá aquelas dúbidas que vaian xurdindo.
Ao finalizar as prácticas, cada grupo haberá de presentar unha memoria na que se recolla o traballo realizado e os resultados obtidos.
Con anterioridade ás sesións prácticas está prevista unha sesión de aula na cal se explicará a forma de realizar as prácticas e a expresión dos resultados en forma numérica e/ou gráfica, coa indicación das incertezas.
|
Solución de problemas |
Unha vez finalizada a exposición teórica dos contidos de cada un dos bloques temáticos, dedicaranse sesións de aula á resolución de problemas de aplicación. Os problemas propostos entregaranse previamente por medio de boletíns. Neles, xunto cos enunciados, figurarán os resultados, ao obxecto de que os alumnos poidan ir realizando un proceso continuo de autoavaliación. Estes boletíns serán de dous tipos: uns xenerais (para todos os alumnos de gran grupo) e outros complementarios que se entregarán aos distintos grupos reducidos.
As sesións de seminario dedicaranse á resolución daqueles exercicios que presenten dificultades especiais.
|
Proba obxectiva |
Realizaranse dúas probas escritas, unha a mediados do curso e outra ao final, sobre contidos teóricos e problemas. Os alumnos que superen ditas proba estarán exentos de examinarse deses contidos no exame final de xuño (ou xullo). |
Sesión maxistral |
O contido básico dos bloques temáticos será abordado na aula mediante explicacións impartidas polo profesor, procurando que os alumnos participen activamente ao longo das sesións. Ao final de cada sesión colgaranse no Moodle as diapositivas dos temas vistos. |
Traballos tutelados |
Con carácter voluntario propoñeranse aos alumnos traballos complementarios. A realización do traballo farase en grupos cuxa composición se estruturará no seu momento, dependendo do total de alumnos matriculados.
Estes traballos estarán enfocados cara a aplicacións concretas no campo da Bioloxía e incluirán ademais nocións de Electricidade, Óptica e Física Moderna. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Análise de fontes documentais |
Prácticas de laboratorio |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Atenderase aos alumnos, a título individual, en todos aqueles aspectos teórico-prácticos que así o esixan: orientación sobre fontes documentais, aspectos concretos a tratar dentro dos traballos tutelados e dúbidas que se lle presenten tanto nos temas teóricos coma na resolución de problemas.
ALUMNOS A TEMPO PARCIAL: os alumnos que se acollan á modalidade de matrícula a tempo parcial recibirán unha orientación específica para planificar as súas tarefas de xeito semanal. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Prácticas de laboratorio |
A26 A30 A31 B5 B8 |
A cualificación total das prácticas representará un 15% da nota final, dividíndose nos seguintes apartados:
- Un 10% corresponderase coa memoria de prácticas entregada.
- O 5% restante resultará de avaliar os coñecementos adquiridos mediante a realización dunha proba tipo test.
A asistencia á sesión de aula previa, ás sesións de laboratorio e á proba tipo test é condición necesaria para ser avaliado, polo tanto, son de carácter obrigatorio.
Consideraranse aprobadas as prácticas ao alcanzar un mínimo de 0,7 puntos en total (sobre 1,5). |
15 |
Solución de problemas |
A22 A26 B1 B2 B8 |
A participación nas sesións de Seminario supoñerá un máximo do 5% da cualificación final.
|
5 |
Proba obxectiva |
A22 A26 B2 B10 |
A valoración das probas sobre temas teóricos realizadas aos longo do curso, puntuará cun máximo dun 21% á nota final, mentres que a resolución dos problemas propostos, contribuirá cun máximo dun 49% á cualificación final.
A suma de ambas as dúas cualificacións (teoría e problemas) haberá de alcanzar un mínimo de 4 puntos (sobre 10) para ter opción de superar a materia.
|
70 |
Traballos tutelados |
B3 B4 B5 B8 B10 |
O traballo tutelado equivalerá ao 10%, como máximo, da cualificación final.
|
10 |
|
Observacións avaliación |
CUALIFICACIÓN DE NON
PRESENTADO: A cualificación de Non
Presentado resérvase para aqueles alumnos que non realicen as prácticas na súa
totalidade e non se presenten ás distintas probas. A non presentación ás
probas, coas prácticas realizadas e aprobadas, supoñerá a cualificación de
suspenso. Na oportunidade de xullo conservaranse as notas de prácticas, participación
nos seminarios e traballo tutelado. PRÁCTICAS DE
LABORATORIO: Dado que a asistencia ás
sesións das prácticas de laboratorio é condición necesaria para ser avaliado, a
non asistencia sen causa xustificada (consultar o listado de causas xustificadas
no Artigo 12 das "Normas da avaliación, revisión e reclamación das
cualificacións dos estudos de Grao e Mestrado Universitario" vixente)
implicaría o seguinte: a) unha falta non xustificada supón a redución
ao 50 % da nota final obtida, b) mais dunha falta non xustificada supón o
suspenso da materia. A realización das prácticas
farase exclusivamente durante o calendario oficial previsto polo centro. ALUMNOS MATRICULADOS A TEMPO
PARCIAL: A avaliación dos alumnos
que se matriculen a tempo parcial desglosarase da seguinte forma: a) As prácticas de
laboratorio representan un valor máximo de 1,5 puntos. Son de carácter obrigatorio
podendo realizarse dentro do calendario oficial en calquera quenda de mañá ou
tarde. No caso de falta non xustificada, aplicaranse os mesmos criterios que se
describiron con anterioridade para os alumnos de matrícula ordinaria. b) O traballo tutelado
representa un máximo de 1 punto. É de carácter opcional. c) A proba obxectiva representa
un valor máximo de 7,5 puntos. Poderase realizar por parciais ou nas oportunidades
oficiais. Aplicaranse proporcionalmente os mesmos criterios que se describiron
con anterioridade para os alumnos de matrícula ordinaria. CUALIFICACIÓN DE
SUSPENSO: O alumno que non alcance
o mínimo esixido nalgunha das actividades, aínda que a nota de todas elas
alcance o aprobado, terá un 4,5 en actas, é dicir, suspenso.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Kane y Sternheim (1994). Física. Barcelona. Reverté.
Cussó, López y Villar (2004). Física de los procesos biológicos. Barcelona. Ariel
Jou, Llebot y Pérez (1994). Física para las ciencias de la vida . Barcelona. Mc. Graw- Hill |
|
Bibliografía complementaria
|
Tippler, P (2005). Fisica I y II. Barcelona. Reverté
Ortuño (1996). Física para biología, medicina, veterinaria y farmacia . Barcelona. Crítica
Serway, R.A. and Jewitt, J.W. (2014). Physics for Scientist and Engineers. USA. Cengage Learning
Wilson, J.D. and Hernández-Hall, C.A. (2015). Physics Laboratory Experiments. USA. Cengage Learning
Burbano y Burbano (1991). Problemas de Física . Barcelona. Mira
Young, H.D. and Geller, R.M. (2007). Sears and Zemansky's College Physics. USA. Pearson
Feynman, R. P. (2005). The Feynman lectures on physics. Vol. I, II and III. Addison-Wesley |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|