Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Describir os principais problemas de saúde mental |
A59
|
|
|
Identificar as necesiades de coidados das persoas con problemas de saúde mental |
A59
|
B3 B7 B8 B15 B16 B24
|
C7 C8 C10 C11 C12
|
Planificar coidados de enfermaría para as persoas con problemas de saúde mental |
A59
|
B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B15 B16
|
C3 C6 C7 C8 C10 C11 C12
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
UNIDADE DIDACTICA I: INTRODUCIÓN Á ENFERMARÍA PSIQUIATRICA E DE SAÚDE MENTAL
|
TEMA 1.- Introdución á enfermaría psiquiátrica.
1.1 Concepto de saúde mental
1.2 Historia da psiquiatría e da enfermaría psiquiátrica
1.3 A saúde mental nos modelos enfermeiros
1.4 Definición de enfermaría en saúde mental.
TEMA 2.- Rol da enfermeira na saúde mental
2.1 Función social da enfermaría na saúde mental
2.2 Achegas terapéuticas da enfermaría ao equipo interprofesional.
TEMA 3.- Comunicación e relaciones persoais
3.1 Esquemas comunicativos
3.2 Relación terapéutica: que, como e cando.
3.3 Relación terapéutica nos coidados de saúde mental.
TEMA 4.- Proceso de atención de enfermaría en saúde mental .
4.1 Valoración
4.2 Diagnóstico
4.3 Planificación/ intervención
4.4 Avaliación.
|
UNIDADE DIDACTICA II: PROCESOS PSICOPATOLOXICOS
|
TEMA 5.- Bases conceptuais da psicopatoloxía
clasificación dos diagnósticos.
5.1 Enfermidade psiquiátrica e trastorno en psiquiatría
5.2 Bases biolóxicas, psicolóxicas e sociais da psiquiatría
5.3 Principais alteracións dos procesos psicolóxicos
5.4Sistemas de clasificación dos diagnósticos.
TEMA 6.- Trastornos psicóticos.
6.1Concepto.
6.2Manifestacións .
6.3Plano de coidados.
TEMA 7.- Trastornos do estado de ánimo.
7.1 Concepto
7.2 Manifestacións
7.3 Plano de coidados.
TEMA 8.- Trastornos por ansiedade.
8.1 Concepto
8.2 Manifestacións
8.3 Plano de coidados.
TEMA 9.- Trastornos somatomorfos e disociativos.
9.1 Concepto
9.2 Manifestacións
9.3 Plano de coidados
TEMA 10.- Trastornos da conduta alimentaría.
10.1 Concepto
10.2 Manifestacións
10.3 Plano de coidados.
TEMA 11.- Trastornos da personalidade
11.1 Concepto
11.2 Manifestacións
11.3 Plano de coidados
TEMA 12.- Trastornos relacionados con substancias psicoactivas.
12.1 Concepto
12.2 Clasificación das drogas
12.3 Manifestacións
12.4 Plano de coidados.
TEMA 13.- Delirium e demencia
13.1 Concepto
13.2 Manifestacións clínicas
13.3 Plano de coidados
TEMA 14.- Trastornos do inicio na infancia, nenez e adolescencia.
14.1Concepto
14.2 Manifestacións
14.3 Plano de coidados
TEMA 15.- Trastornos do soño.
15.1 Concepto
15.2 Manifestacións
15.3 Plano de coidados
|
UNIDADE DIDACTICA III: ESTRATEXIAS DE INTERVENCIÓN TEMA . |
TEMA 16.- Técnicas grupais en enfermaría de saúde mental.
16.1 Grupos de educación para a saúde
16.2 Grupos terapéuticos expresivos e emocións
TEMA 17.- Estratexias de intervención familiar
17.1 Familia e formas familiares
17.2. A familia como sistema
17.3 Crise e homeostase familiar
TEMA 18.- Estratexias farmacolóxicas
18.1 Valoración de efectos secundarios dos psicofármacos
18.2 Tipos de programas de administración de psicofármacos.
TEMA 19.- Técnicas de intervención en situación de urxencia psiquiatrica
19-1 Concepto de urxencia psiquiatrica
19.2 Avaliación
19-3 Protocolos.
TEMA 20.- Estratexias de intervención en situacións de duelo
20.1 Concepto de duelo
20.2 Tipos de duelos
20.3 Proceso de acompañamento
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Discusión dirixida |
A59 B3 B4 B6 B7 B16 B24 C10 C11 |
6 |
10 |
16 |
Sesión maxistral |
A59 B2 B3 B4 B6 |
20 |
30 |
50 |
Estudo de casos |
A59 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B15 B16 B24 C3 C7 C8 C12 |
6 |
18 |
24 |
Traballos tutelados |
A59 B2 B3 B5 B7 B8 B15 B16 C3 C7 C8 C11 |
4 |
10 |
14 |
Proba de resposta múltiple |
A59 B2 B3 B8 |
4 |
22 |
26 |
Prácticas de laboratorio |
A59 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B15 B16 |
4 |
0 |
4 |
Análise de fontes documentais |
A59 B2 B3 B5 B6 B7 B8 B15 B16 B24 C6 C8 C10 C11 |
4 |
8 |
12 |
|
Atención personalizada |
|
4 |
0 |
4 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Discusión dirixida |
Actividade na que despois de expoñer un tema relacionado coa asistencia na saúde mental fomentaráse a discusión desde distintas posición. |
Sesión maxistral |
Actividade na que a profesora fará unha exposición oral de temas centrais da asignatura, apoiada de medios audiovisuais. |
Estudo de casos |
Actividade grupal na que se sitúa aos estudiantes ante un caso o ante una situación real da actividade profesional na que deben ser capaces de analizar os feitos para comprender a situación clínica. |
Traballos tutelados |
Actividade na que os alumnos/as realizarán un traballo grupal sobre un tema concreto relacionado coa saúde mental que será asignado polo profesor. Este traballo será expuesto na clase ó resto do grupo. |
Proba de resposta múltiple |
Actividade que consiste nun examen tipo test con respuesta multiple que será realizado ó final do cuatrimestre na que serán evaluados os contidos impartidos durante el curso. |
Prácticas de laboratorio |
Actividade que permite que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico situacions que poden presentarse no ámbito da saude mental |
Análise de fontes documentais |
Actividade grupal na que se utilizaran películas para a análise de temáticas relevantes para o desenvolvemento da materia coas seguintes actividades especificas:
1-Determinar o momento histórico e contexto
2-Determinar o tema da película
3-Realizar un resumen da situación patolóxica.
4-Describir o rol da enfermeira/o. Describir os obxectivos xerais dos coidados de enfermería.
5-Analizar as experiencias ou respostas humanas que experimentan os personaxes
|
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Estudo de casos |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
A atención personalizada ten como finalidade atender as consultas do alumnado relacionadas co estudo e/ou temas vinculados coa materia e orientalo no desenvolvemanto das diferentes metodoloxías de aprendizaxe. Farase de forma individualizada, ben de maneira presencial ou a través do correo electrónico.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba de resposta múltiple |
A59 B2 B3 B8 |
Proba escrita coincidindo coa data oficial do examen da materia. A proba constará de preguntas tipo test relacionadas cos contidos teóricos, o estudio de casos, a analise de fontes documentais, a discusión dirixida e os traballos tutelados. As respostas incorrectas puntuarán negativo na avaliación (de cada resposta incorrecta réstase unha resposta correcta). Puntuará sobre un mínimo de 0 y un maximo de 10. |
60 |
Traballos tutelados |
A59 B2 B3 B5 B7 B8 B15 B16 C3 C7 C8 C11 |
A realización do traballo tutelado será obrigatoria. A evaluación farase tendo en conta, fundamentalmente, a capacidade de síntesis, identificación de problemas (dx de enfermería, complicacións potencaisl), selección de intervencions de enfermería (NIC) e o seu razoamento. Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10 |
40 |
|
Observacións avaliación |
A aplicación das porcentaxes na avaliación final para a superación
da materia quedara suxeita as seguintes condicions: Será necesario obter unha
calificación minima de 5 na proba de resposta múltiple e un minimo de 5 no traballo tutelado. Segunda oportunidade: Gárdarase a nota da parte superada (traballo
tutelado ou proba de resposta múltiple) e deberá repetir a parte non superada (traballo
tutelado ou proba de resposta múltiple) Adianto de oportunidade: proba de resposta múltiple o 100% da calificación.
Estudiantes con matrícula parcial: os criterios de avaliación serán os mesmos
que os estudantes a tempo completo.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
(2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales : DSM-5. Buenos Aires : Panamericana, [2014]
http://www.anesm.net/ (). .
http://www.index-f.com/presencia/revista.php (). .
http://www.psiquiatria.com/ (). .
http://www.septg.org/ (). .
http://www.psiquiatria24x7.com (). .
Index de Enfermería (). .
Cultura de los Cuidados (). .
Siso saúde. (). .
http://www.psiquiatria24x7.com (). .
Bulechek, Gloria M (2009). Clasificación de intervenciones de enfermería (NIC) . Elsevier, [2009].
LORENZO, P; LADERO, J.M.; LEZA, J.C; LIZASOAIN,I (2001 ). Drogodependencias (Farmacología, Patología, Psicología, Legislación) . Ed. Interamericana. Madrid
NUÑEZ ,T e LOSCERTALES, F. (1996 ). El grupo y su eficacia. Técnicas al servicio de la dirección y coordinación de grupos . EUB SL. Barcelona
RIGOL CUADRA, A. (2001. ). Enfermería de salud mental y psiquiátrica . Masson D.L. Barcelona
FORNES VIVES, J; CARBALLAL BALSA, Mª C. (2001 ). Enfermería de Salud Mental y Psiquiátrica. Guía práctica de valoración y Estrategias de intervención. . Ed. Médica Panamericana. Madrid;
FORNES VIVES, (2005. ). Enfermería de Salud Mental y Psiquiatrita. Planes de cuidados.. Ed. Panamericana. Madrid
MEJIAS LIZANCOS , F; SERRANO PARRA, MªD; (coordinadores (2000 ). Enfermería en Psiquiatría y Salud Mental. Enfermería s-21 . Ediciones DAE. Madrid –Valencia;
NOVEL MARTÍ, G; LLUCH CANUT, MªT; MIGUEL LÓPEZ DE VERGARA, MªD (2000 ). Enfermería Psicosocial y Salud Mental . Ed. Masson, Barcelona
MANUAL DE DROGODEPENDENCIAS PARA ENFERMERÍA (2002). Gabriel Rubio Valladolid; Mario Martínez Ruiz . Editorial Díaz de Santos, SA
Francisco Megías-Lizancos, José Luis Molino Contreras, Germán Pacheco Borrella (2005 ). Guía de intervención rápida de enfermería en psiquiatría y salud mental . Madrid Valencia: Difusión Adelantas de Enfermería
Herdman, T. Heather, (2013). NANDA Internacional : diagnósticos enfermeros : definiciones y clasificación : 2012-2014 . Elsevier, [2013]
FORNES VIVES, J; GOMEZ SALGADO, J. (2007. ). Psicopatología, diagnosis y terapéutica psiquiátrica . Enfo Ediciones. Mad
CIBANAL JUAN, L.; ARCE SÁNCHEZ, MªC; CARBALLAL BALSA, MªC (2010). TECNICAS DE COMUNICACION Y RELACION DE AYUDA EN CIENCIAS DE LA SA LUD (+ DVD) (2ª ED). S.A. ELSEVIER ESPAÑA |
|
Bibliografía complementaria
|
(). .
PUNSET, E. (2008). Brujula para navegantes emocionales . Ed. Aguilar. Madrid
Ventosa Esquinaldo, Francisco (2000). CUIDADOS PSIQUIÁTRICOS DE ENFERMERÍA EN ESPAÑA: (SIGLOS XV AL XX): Una aproximación histórica . ISBN: 9788479784355
Ortiz de Zarate, A. / Alonso Durana, I. / Ubis González, A. / Ruiz de Azúa Velasco, M.ª A. (: 2010 ). GUÍAS DE CIUDADOS DE ENFERMERÍA EN SALUD MENTAL VOL.1. Patología dual . .A. ELSEVIER ESPAÑA
SILES GONZALEZ, J. (1999). Historia de la Enfermería . Aguaclara. Alicante
: Vivien K. Burt - Victoria C. Hendrick (2007). MANUAL CLÍNICO DE SALUD MENTAL DE LA MUJER . ISBN: 978849751152 |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Psicoloxía/661G01003 | Fundamentos da Enfermaría/661G01007 | Ética profesional, marco legal e filosofía do coidado/661G01016 | Fisioloxía/661G01105 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|