Identifying Data 2017/18
Subject (*) Contemporary Galician Literature Code 613G01033
Study programme
Grao en Español: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Third Optativa 4.5
Language
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Letras
Coordinador
Lourido Hermida, Isaac
E-mail
isaac.lourido@udc.es
Lecturers
Lourido Hermida, Isaac
Rivadulla Costa, Diego
E-mail
isaac.lourido@udc.es
diego.rivadulla@udc.es
Web http://www.udc.es/filo
General description Estudo, a través dos textos, da produción literaria galega do século XX á actualidade.


Study programme competencies
Code Study programme competences / results
A1 Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria.
A2 Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual.
A3 Coñecer as correntes teóricas da lingüística e da ciencia literaria.
A4 Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua galega.
A7 Coñecer as literaturas en lingua galega, española e inglesa.
A9 Elaborar textos orais e escritos de diferente tipo en lingua galega, española e inglesa.
A10 Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións.
A11 Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada.
A14 Ser capaz para identificar problemas e temas de investigación no ámbito dos estudos lingüísticos e literarios e interrelacionar os distintos aspectos destes estudos.
A15 Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
B1 Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B2 Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas.
B3 Adquirir capacidade de autoformación.
B4 Ser capaz de comunicarse de maneira efectiva en calquera contorno.
B5 Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas.
B6 Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
B7 Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico.
B8 Apreciar a diversidade.
B9 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
B10 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences / results
Coñecer e aplicar diferentes métodos e técnicas de análise á producción literaria e cultural galega dos séculos XX e XXI. A1
A11
A12
A22
B8
B11
B25
C1
C3
C6
Analizar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos. A1
A2
A3
A4
A7
A9
A10
A11
A14
A15
B1
B2
B7
B9
C1
C4
C6
Comprender os procesos históricos dos estudos literarios e culturais e as súas mudanzas de paradigma A3
A4
A7
A11
A14
A15
B1
B3
B5
B7
B8
C1
C4
C6
Aplicar as técnicas de análise cultural considerando os fundamentos ideolóxicos presentes en contextos diversos A1
A2
A3
A4
A7
A9
A11
A14
A15
B1
B3
B7
B8
C1
C4
C6
Adquirir as habilidades necesarias para analizar e interpretar os mecanismos da creación literaria. A2
A4
A10
A11
A15
B1
B2
B3
B4
B6
C4
C6
C8
Coñecer e valorizar a diversidade cultural, con especial atención ao ámbito galego-portugués. A7
A11
A14
A15
B3
B5
B7
B8
B10
C1
C4
C6
C8
Realizar achegas creativas e orixinais na análise dos textos literarios, dos produtos artísticos e das realidades culturais. . A4
A7
A10
A11
A14
A15
B5
B7
B8
B9
B10
C1
C6
C8

Contents
Topic Sub-topic
1. A literatura galega no século XX 1.1. Caracterización, periodización.
1.2. Cuestións metodolóxicas.
2. O tempo das Irmandades da Fala. 2.1. Contexto histórico e ideolóxico. Caracterización xeral.
2.2. As liñas de actuación cultural das Irmandades: ampliación e consolidación do sistema literario.
2.3. Grupo Nós
2.4. Xeración das Vangardas.
3. A literatura de posguerra e o exilio nas dúas beiras do Atlántico: continuidade e ruptura 3.1. A Guerra Civil e a posguerra en Galiza.
3.2. A literatura e a cultura galegas na emigración e no exilio.
4. A recuperación literaria no interior a partir de 1950. 4.1. A reconstrución do sistema literario: axentes editoriais e actividade cultural.
4.2. Principais autores e autoras. Grupos e movementos.

5. Da década de oitenta á actualidade. 5.1. A irrupción das autoras e a renovación dos discursos.
5.2. Diversificación xenérica e últimas tendencias.

Planning
Methodologies / tests Competencies / Results Teaching hours (in-person & virtual) Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A1 A3 A4 A7 A10 A11 A14 A15 B1 B2 B5 B8 B9 B10 C4 C6 11 11 22
Mixed objective/subjective test A1 A2 A3 A4 A7 A9 A10 A11 A15 B1 B3 B5 B6 B7 C1 2 26 28
Long answer / essay questions A1 A12 A15 A22 B8 B11 B1 B2 B3 B4 B5 C6 C1 0 7.5 7.5
Workbook A1 A3 A4 A7 A10 A11 A14 B1 B2 B3 B5 B6 B7 B8 C4 C8 1 25 26
Document analysis A11 A2 A4 A7 A10 A11 A14 A15 B1 B2 B3 B5 B6 B7 B8 B25 C1 C3 C6 C1 C6 9 12 21
 
Personalized attention 8 0 8
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Presentación por parte da profesora das liñas xerais de cada un dos temas contemplados no programa da materia co enfoque previsto no descritor.
Será avaliábel a asistencia activa ás aulas teóricas presenciais en que se presentarán conceptos e estratexias que posteriormente se desenvolverán nas sesións prácticas e cuxo coñecemento será esixido para a superación do curso.
Mixed objective/subjective test Proba escrita en que se demostrarán os coñecementos e competencias adquiridos e que combinará actividades de carácter ensaístico, de análise de fontes e de control de lecturas.
Long answer / essay questions Traballo escrito sobre unha das obras de lectura obrigada cuxo tema será fixado polo/a alumno/a e comunicado á profesora.
Workbook Lectura obrigada dos textos literarios indicados no apartado 8 da guía, e dos textos críticos que a profesora indique na aula.
As lecturas representan, xunto ás prácticas de comentario, unha das actividades principais do curso e, como tal, serán avaliadas.
Document analysis A profesora iniciará a análise e o comentario das obras literarias incluídas na programación, así como de textos críticos, historiográficos ou xornalísticos, e solicitará do alumnado a realización de comentarios individualizados segundo as pautas estabelecidas. Previamente, o/a estudante deberá ler e preparar os textos de forma individual.

Personalized attention
Methodologies
Mixed objective/subjective test
Description
A profesora orientará os e as estudantes na preparación da presentación oral, da proba mixta e en calquera outra cuestión sobre a que o/a estudante solicite orientación.
A atención persoal poderá ser presencial, no horario previsto a estes efectos, ou a través do correo electrónico.


Assessment
Methodologies Competencies / Results Description Qualification
Workbook A1 A3 A4 A7 A10 A11 A14 B1 B2 B3 B5 B6 B7 B8 C4 C8 As lecturas obrigatorias representan unha das actividades principais do curso polo que deben ser realizadas en tempo para poder participar de forma efectiva nas sesións e, tamén, para levar a cabo a presentación oral.
O control das lecturas poderá realizarse mediante preguntas ou comentarios nas sesións presenciais ou cunha parte específica dentro da proba mixta.
20
Mixed objective/subjective test A1 A2 A3 A4 A7 A9 A10 A11 A15 B1 B3 B5 B6 B7 C1 Proba escrita en que se demostrarán os coñecementos e competencias adquiridos, tantos nas sesión maxistrais como nas de análise documental, e que combinará actividades de carácter ensaístico, de análise de fontes e de control de lecturas.
30
Document analysis A11 A2 A4 A7 A10 A11 A14 A15 B1 B2 B3 B5 B6 B7 B8 B25 C1 C3 C6 C1 C6 A profesora porá a disposición do alumnado os materiais obxecto de análise. O alumnado deberá ler e analizar estes materiais e participar na exposición das súas conclusións na aula. 20
Long answer / essay questions A1 A12 A15 A22 B8 B11 B1 B2 B3 B4 B5 C6 C1 Traballo escrito e individual sobre unha das obras de lectura obrigada. O/a alumno/a deberá comunicar á profesora o tema e fixarase na aula o día de entrega. 30
 
Assessment comments

A avaliación terá en conta o exposto nos apartados anteriores: participación do alumnado na análise de fontes documentais (20%), traballo de ensaio (30%) e proba escrita (30%); para poder levar a cabo con éxito estas tarefas, o/a estudante deberá realizar necesariamente as lecturas indicadas pola profesora (20%).
Para superar a materia, o alumnado deberá conseguir unha cualificación igual ou superior a 5 puntos sobre 10 no conxunto de actividades que compoñen a avaliación. O alumnado terá que entregar os traballos e actividades no prazo fixado. Asemade, todas as actividades deberán cumprir unhas esixencias mínimas de corrección lingüística (ortografía, puntuación, concordancia, ausencia de reiteracións, precisión léxica, rexistro formal...). 

Na segunda oportunidade, deberanse presentar/realizar as actividades non superadas ou non presentadas anteriormente, e e aprobar a
proba mixta.

Terá a calificación de "non presentado" quen non realice o 60% das
actividades. 

O/a estudante con dispensa académica terá condicións especiais de avaliación, que substituirán as actividades presenciais por outras equivalentes, tendo en conta a súa disponibilidade. A fin de programar axeitadamente estas actividades, o/a estudante nesta situación ou noutra equivalente deberá porse en contacto coa profesora no inicio das aulas, enviando un correo electrónico a laura.tato@udc.gal.



Sources of information
Basic Vilavedra, D. (coord.) (1995-2000 ). Diccionario da Literatura Galega. Vigo, Galaxia
Lourenzo, M. / Pillado Mayor, F. (1987). Dicionario do teatro galego. Sotelo Blanco, Barcelona
Tarrío, A. (coord.) (). Galicia. Literatura (vols. XXXII-XXXIV). A Coruña, Hércules de edicións
Vilavedra, D. (1999). Historia da Literatura Galega. Vigo, Galaxia
Carballo Calero, R. (1981). Historia da Literatura Galega Contemporánea. Vigo, Galaxia
Pena, Xosé Ramón (2013). Historia da literatura galega III. Vigo, Xerias
Asociación Socio-Pedagóxica Galega (ed.) (1996 ). Historia da Literatura Galega, 5 vols.. Vigo, A Nosa Terra
Tato Fontaíña, L. (1999). Historia do teatro galego. Das orixes a 1936 . A Nosa Terra, Vigo
Bernárdez, C. L. et alii (2001). Literatura galega S. XX. Vigo, A Nosa Terra
Tarrío, A. (1997). Literatura Galega. Aportacións a unha historia crítica. Vigo, Xerais

OBRAS DE LECTURA OBRIGATORIA: - 

A. R. CASTELAO (1922): Un ollo de vidro. Memorias dun esquelete
R. OTERO PEDRAYO (1929): A lagarada
Á. CUNQUEIRO (1958): O incerto señor Don Hamlet, príncipe de Dinamarca
M. REIMÓNDEZ (2006): O club da calceta

 



Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

Para calquera dubida, poden pórse en contacto coa profesora, en horario de atención ao alumnado, ou concertando cita previa no enderezo electrónico: laura.tato@udc.gal



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.