Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria. |
A2 |
Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual. |
A3 |
Coñecer as correntes teóricas da lingüística e da ciencia literaria. |
A5 |
Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española. |
A10 |
Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións. |
A11 |
Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada. |
A12 |
Coñecer os principios teóricos básicos da tradución directa e inversa e ser capaz de poñelos en práctica. |
A15 |
Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica. |
A19 |
Dominar a gramática da lingua española. |
A20 |
Coñecer a situación sociolingüística da lingua española. |
A21 |
Coñecer a variación lingüística da lingua española. |
A22 |
Coñecer a evolución histórica externa e interna da lingua española. |
A23 |
Ter coñecementos de terminoloxía e neoloxía. |
B1 |
Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información. |
B2 |
Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas. |
B3 |
Adquirir capacidade de autoformación. |
B4 |
Ser capaz de comunicarse de maneira efectiva en calquera contorno. |
B5 |
Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas. |
B6 |
Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. |
B7 |
Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico. |
B8 |
Apreciar a diversidade. |
B10 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer as principais correntes de estudio dos ámbitos relacionados co léxico e a súa aplicación ao español. |
A1 A2 A3 A11 A12 A15 A20 A21 A23
|
B1 B2 B3 B5 B7 B8 B10
|
C1 C6 C8
|
Coñecer os niveis léxico e semántico do español e telos en conta na análise e explicación de textos. |
A1 A2 A19 A22
|
B3 B5 B6 B7
|
C6
|
Coñecer e saber identificar razoadamente as unidades léxicas do español e as relacións entre elas. |
A1 A2 A3 A5 A10 A15
|
B1 B3 B5 B6 B7
|
C1
|
Coñecer e saber utilizar co máximo aproveitamento e de forma crítica os dicionarios do español. |
A5
|
B1 B2 B3 B4
|
C1 C6
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. O estudo do léxico |
Disciplinas que estudan o léxico.
|
2. Semántica do español: as unidades léxicas |
|
3. Semántica do español: a estruturación do léxico |
Campos léxicos.
Relacions léxicas. |
4. Lexicoloxía |
Lexicoloxía sincrónica
Lexicoloxía diacrónica |
5. Lexicografía do español |
Introdución á lexicografía
Os dicionarios: construción e análise |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
A5 B4 B5 C1 |
0.5 |
0 |
0.5 |
Sesión maxistral |
A3 A21 A22 B5 |
21 |
30 |
51 |
Obradoiro |
A1 A2 A10 A12 A15 A19 A20 B1 B2 B8 C6 |
21 |
30 |
51 |
Lecturas |
A3 A11 A23 B3 B6 B7 |
0 |
10 |
10 |
Traballos tutelados |
A1 A2 A3 A5 A11 A15 A23 B1 B2 B3 B5 B6 B7 B10 C1 C8 |
0 |
14 |
14 |
Proba mixta |
A1 A3 A5 A11 A15 A22 A23 B4 B5 B10 C1 |
2 |
20 |
22 |
|
Atención personalizada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Exame dos coñecementos previos relacionados coa materia. Actividades para coñecer as competencias, intereses e motivacións do alumnado. Preténdese obteer información relevante que permita articular unha docencia que favoreza a aprendizaxe eficaz e significativa. |
Sesión maxistral |
Exposición teórico-práctica. Agárdase que o alumnado se implique nestas sesións de forma participativa. |
Obradoiro |
Combinación de diversas metodoloxías e probas (exposicións, debates, solución de problemas, prácticas guiadas etc.) a través das que o alumnado desenvolve tarefas sobre un tema específico co apoio e supervisión do profesor. |
Lecturas |
Lectura reflexiva e asimilación de diversos artígos ou capítulos de libros. |
Traballos tutelados |
Traballo monográfico sobre un tema relacionado coa materia. Será imprescindible o seguimento da súa preparación por parte do profesor. |
Proba mixta |
Exame final no que se amosarán os coñecementos e competencias adquiridos, tanto dende o punto de vista teórico como aplicado. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
Proba mixta |
Sesión maxistral |
Obradoiro |
Lecturas |
|
Descrición |
As actividades dos obradoiros levarán consigo unha fase de preparación e seguimento que implica un uso intensivo das titorías.
A atención personalizada faise especialmente necesaria nas actividades cuxa formulación ou desenvolvemento sexan diferentes para cada estudante.
Enténdese que a avaliación forma parte do proceso de aprendizaxe e, polo tanto, recoméndase que se empreguen as titorías para revisar os exercicios, o traballo tutelado e o exame final.
As titorías poderán ser presenciais ou realizarse mediante correo electrónico ou a plataforma Moodle. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Traballos tutelados |
A1 A2 A3 A5 A11 A15 A23 B1 B2 B3 B5 B6 B7 B10 C1 C8 |
Traballo monográfico sobre un tema relacionado coa materia.
Avaliarase a orixinalidade, o rigor, o correcto e completo manexo das fontes, a axeitada estruturación, a corrección lingüística, a calidade e profundidade da análise e a relación coa bibliografía pertinente e cos contidos da materia. |
20 |
Proba mixta |
A1 A3 A5 A11 A15 A22 A23 B4 B5 B10 C1 |
Exame final na data oficial establecida pola Facultade no que se amosarán os coñecementos e competencias adquiridos, tanto dende o punto de vista teórico como aplicado. Poderá consistir no desenvolvemento de contidos, aplicación de coñecementos á análise de elementos léxicos ou textos, preguntas cortas, etc. Poderá incluír contidos das sesións maxistrais, os obradoiros e as lecturas. |
50 |
Obradoiro |
A1 A2 A10 A12 A15 A19 A20 B1 B2 B8 C6 |
Exercicios que se desenvolverán tanto nas aulas como fóra delas. |
30 |
|
Observacións avaliación |
Na avaliación desta materia tomaranse en consideración: actividades do obradoiro (20% da cualificación), traballo
tutelado (30%) e a proba mixta (50% da cualificación). Os traballos ou actividades enviaránse por correo electrónico, nos prazos fixados, desde
o enderezo que a UDC proporciona a cada estudante; o estudante
comprométese a gardar unha copia de cada traballo, en previsión de
problemas na recepción. Para superar a materia, debe acadarse unha cualificación mínima na proba mixta de 4 puntos sobre 10. Todas
as actividades e probas deberán cumprir unhas esixencias mínimas de
corrección lingüística (ortografía, puntuación, coherencia...); no caso
de se produciren deficiencias deste tipo, serán penalizadas na
cualificación. O plaxio (a apropiación de textos ou ideas doutros autores
sen indicar a súa procedencia), mesmo parcial, ou calquera outra
falta á ética académica (v. g. a copia na proba mixta), suporá unha avaliación negativa. As
persoas matriculadas a tempo parcial e que obtiveren dispensa académica
deberán pórse en contacto co profesor para fixar as probas e
os traballos que deberán entregar, similares aos que se requiren aos
alumnos sen dispensa y que conformarán a súa cualificación, xunto co
resultado da proba mixta.. A cualificación de Non presentado
será asignada cando o alumno non asista á proba mixta e/ou cando teña
realizado un número das actividades inferior ao 50% das contempladas ao
longo do curso. As persoas que non superaren a
materia deberán entregar, na data marcada pola Facultade de Filoloxía
para a segunda oportunidade, os exercicios do obradoiro solicitados polo
profesor (20% da cualificación) e o traballo tutelado (30%), así como
superar a proba mixta (50% da cualificación). Será cualificado como Non presentado quen non se presente á proba mixta no dia sinalado e/ou non entregue os traballos solicitados. Estas mesmas condicións serán aplicadas na convocatoria adiantada de decembro.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Escandell Vidal, M. Victoria (2007). Apuntes de semántica léxica. Madrid: UNED
Lara, Luis Fernando (2006). Curso de lexicología. México: El Colegio de México
Otaola Olano, Concepción (2003). Introducción a la lexicología de la lengua española. Madrid: UNED
Casas Gómez, Miguel (1999). Las relaciones léxicas. Tubinga: Max Niemeyer
Otaola Olano, Concepción (2001). Lengua Española III. Semántica. Lexicología. Lexicografía. Madrid: UNED
Medina Guerra, Antonia M. (coord.) (2003). Lexicografía española. Barcelona: Ariel
Porto Dapena, José-Álvaro (2009). Lexicografía y metalexicografía: Estudios, propuestas y comentarios. A Coruña: Universidade da Coruña
Otaola Olano, Concepción (2004). Lexicología y semántica léxica teoría y aplicación a la lengua española. Madrid: Ediciones Académicas
Miguel, Elena de (ed.) (2009). Panorama de la lexicología. Barcelona: Ariel
Lyons, John (1997). Semántica lingüística: Una introducción. Barcelona: Paidos |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Importante O nivel de esixencia desta materia require un
dominio da lingua propio dun nativo ou similar a este, polo que os
alumnos que non teñan o castelán como lingua de instalación, deberán ter recoñecido un nivel B2 nesta lingua. |
|