Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A3 |
Coñecer as correntes teóricas da lingüística e da ciencia literaria. |
A5 |
Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española. |
A9 |
Elaborar textos orais e escritos de diferente tipo en lingua galega, española e inglesa. |
A10 |
Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións. |
A11 |
Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada. |
A13 |
Coñecer a lingua, a literatura e a cultura latina. |
A15 |
Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica. |
A18 |
Coñecer a historia e a cultura das comunidades hispanofalantes. |
A19 |
Dominar a gramática da lingua española. |
A20 |
Coñecer a situación sociolingüística da lingua española. |
A21 |
Coñecer a variación lingüística da lingua española. |
A22 |
Coñecer a evolución histórica externa e interna da lingua española. |
A23 |
Ter coñecementos de terminoloxía e neoloxía. |
B1 |
Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información. |
B2 |
Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas. |
B3 |
Adquirir capacidade de autoformación. |
B5 |
Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas. |
B6 |
Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. |
B7 |
Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico. |
B8 |
Apreciar a diversidade. |
B10 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer a formación e desenvolvemento da lingua española e dos seus diferentes períodos, con especial atención ás características principais de cada un deles |
A3 A5 A9 A10 A11 A13 A15 A18 A19 A20 A21 A22 A23
|
B1 B2 B3 B5 B6 B7 B8 B10
|
C1 C3 C6 C7 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. A evolución desde o latín ao castelán: principais cambios no plano fonolóxico |
|
2. A evolución desde o latín ao castelán: principais cambios no plano morfosintáctico |
|
3. Principais cambios no plano léxico |
|
4. O comentario filolóxico de textos |
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Traballos tutelados |
A3 A5 A9 A10 A11 A15 A18 A19 A20 A21 A22 A23 B1 B2 B3 B5 B6 B7 B10 C1 C3 C6 C7 C8 |
0 |
22 |
22 |
Lecturas |
A3 A10 A11 A13 A18 A20 A21 A22 A23 B3 B5 B6 B7 B8 C6 C7 C8 |
0 |
23 |
23 |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
A3 A11 A18 A20 A21 A22 A23 B3 B5 B7 C7 C8 |
0 |
5 |
5 |
Sesión maxistral |
A3 A11 A13 A18 A19 A20 A21 A22 A23 B3 B5 B6 B8 B10 C7 C8 |
16 |
0 |
16 |
Actividades iniciais |
A3 A13 A18 A20 A21 A22 A23 B1 B2 B3 B5 B6 B7 B8 B10 C6 C7 C8 |
1.5 |
0 |
1.5 |
Obradoiro |
A5 A9 A10 A11 A15 A21 A22 B1 B2 B3 B5 B6 B7 B8 B10 C1 C3 C6 C7 C8 |
16 |
24 |
40 |
Proba mixta |
A3 A5 A9 A10 A11 A13 A15 B5 B6 B7 B10 C1 |
2 |
0 |
2 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Traballos tutelados |
Baixo a tutela do profesor, os alumnos haberán de realizar un traballo no que poderán aplicar os coñecementos adquiridos na materia. |
Lecturas |
O alumno realizará, fóra da aula, unha serie de lecturas de textos básicos que o profesor lle indicará. |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
O alumno asistirá a unha serie de sesións científicas que o profesor lle indicará. |
Sesión maxistral |
O profesor presentará os aspectos xerais do programa e desenvolverá aqueles apartados que considere de especial dificultade; impartiranse nas sesións xerais de carácter expositivo. |
Actividades iniciais |
Sesións nas que se procurará orientar ao conxunto do alumnado acerca da marcha que se pretende dar a esta materia (programa, lecturas, traballos...). |
Obradoiro |
|
Proba mixta |
Exame final de carácter teórico e práctico no que o alumno deberá demostrar os coñecementos e competencias adquiridas. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Actividades iniciais |
Sesión maxistral |
Obradoiro |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
Proba mixta |
Lecturas |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
A totalidade das actividades deseñadas son susceptibles de requerir atención personalizada por parte do profesor, especialmente naqueles apartados que deben realizarse fora da aula; para isto, o alumnado debe acudir ás sesións de titoría no horario oportunamente establecido.
Alumnos con dispensa académica. As horas de titoría (presenciais ou por correo electrónico) servirán especialmente para o seguimento da súa actividade académica. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Obradoiro |
A5 A9 A10 A11 A15 A21 A22 B1 B2 B3 B5 B6 B7 B8 B10 C1 C3 C6 C7 C8 |
Exercicios que se desenvolverán tanto na aula como fóra dela. |
20 |
Proba mixta |
A3 A5 A9 A10 A11 A13 A15 B5 B6 B7 B10 C1 |
Realizarase unha proba mixta de carácter teórico-práctico na que se avaliarán os coñecementos adquiridos polo alumno e a súa capacidade para expoñelos. |
50 |
Traballos tutelados |
A3 A5 A9 A10 A11 A15 A18 A19 A20 A21 A22 A23 B1 B2 B3 B5 B6 B7 B10 C1 C3 C6 C7 C8 |
Ao longo do período docente o alumno haberá de realizar un traballo tutelado, que se valorará tomando en consideración, de xeito especial, o rigor na súa realización, a probiade científica e a correcta expresión e presentación. |
30 |
|
Observacións avaliación |
Na avaluación desta materia tomaránse en consideración: actividades do obradoiro (20% da cualificación), traballo tutelado (30%) e proba mixta (50%).
Os traballos ou actividades enviaránse por correo electrónico, nos prazos fixados, desde o enderezo que a UDC proporciona a cada estudante; o estudante comprométese a gardar unha copia de cada traballo, en previsión de problemas na recepción.
Para superar a materia, debe acadarse unha calificación mínima na proba mixta de 4 puntos sobre 10.
Todas as actividades e probas deberán cumprir unhas esixencias mínimas de corrección lingüística (ortografía, puntuación, coherencia...); no caso de producirse deficiencias deste tipo, serán penalizadas na cualificación.
O plaxio (a apropiación de textos ou ideas de outros autores sen indicar a súa procedencia), mesmo parcial, ou calquera outra falta á ética académica (v. g. a copia na proba mixta), suporá unha avaliación negativa.
As persoas matriculadas a tempo parcial e que obtiveran dispensa académica deberán ponerse en contacto co profesor para fixar as probas e os traballos que deberán entregar, similares aos que se requiren aos alumnos sen dispensa y que conformarán a súa cualificación, xunto co resultado da proba mixta.
A cualificación de "Non presentado" será asignada cando o alumno non asista á proba mixta e/ou cando teña realizado un número de actividades inferior ao 50% das contempradas ao longo do curso.
As persoas que non superen a materia deberán entregar, na data marcada pola Facultade de Filoloxía para a segunda oportunidade, os exercicios do obradoiro solicitados polo profesor (20% da cualificación) e o traballo tutelado (30%), así como superar a proba mixta (50% da cualificación). Será calificado como "Non presentado" quen non se presente á proba mixta no día sinalado e/ou non entregue os traballos solicitados. Estas mesmas condicións serán aplicadas na convocatoria adiantada de decembro.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
ARIZA, M., Manual de fonología histórica del español, Madrid, Síntesis, 1989.
CANO AGUILAR, R., El español a través de los tiempos, Madrid, Arco/Libros, 1988.
CANO AGUILAR, R., coord., Historia de la Lengua Española, Barcelona, Ariel, 2004.
COROMINAS, J. y J. A. PASCUAL, Diccionario crítico etimológico castellano e hispánico, Madrid, Gredos, 1980-1991.
FRADEJAS RUEDA, J. M., Fonología histórica del español, Madrid, Visor, 1997.
LAPESA, R.: Historia de la lengua española, Madrid, Gredos, 1998.
LLOYD, P. M., Del latín al español, Madrid, Gredos, 1993.
LÓPEZ MORALES, H., La aventura del español en América, Madrid, Espasa-Calpe, 1998.
MENÉNDEZ PIDAL, R.,Gramática histórica española, Madrid, Espasa-Calpe, 1941.
MENÉNDEZ PIDAL, R., Historia de la lengua española, Madrid, Fundación Ramón Menéndez Pidal-Real Academia Española, 2005.
PENNY, R., Gramática Histórica del español, Barcelona, Ariel, 1993. |
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Lingua Española 1/613G01001 | Lingua Española 2/613G01013 | Fonética e Fonoloxía do Español/613G01020 | Historia do Español/613G01025 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Para seguir esta materia resulta necesario un bo dominio do castelán, polo que os alumnos que non teñan esta lingua como materna deberán acreditar un dominio mínimo de nivel B2. |
|