Identifying Data 2017/18
Subject (*) History and theories of migratory movements Code 615525013
Study programme
Mestrado Universitario en Políticas Sociais e Intervención Sociocomunitaria
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
Second Optativa 6
Language
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinador
Fernández Suárez, Mónica Belén
E-mail
belen.fernandez.suarez@udc.es
Lecturers
Cardesin Diaz, Jose Maria
Fernández Suárez, Mónica Belén
E-mail
j.m.cardesin@udc.es
belen.fernandez.suarez@udc.es
Web
General description Nesta materia exploráranse os vínculos teóricos entre a historia e a socioloxía das migracións. As migracións serán analizadas á luz das migracións históricas de galegos cara a America do Sur, para pasar a analizar as principais teorías explicatorias dos procesos migratorios a nivel histórico ata chegar á actualidade. Estudiaranse os principais enfoques, correntes e teóricos/as no campo das migracións internacionais.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A2 CE2 - Interpretar os feitos e as políticas sociais desde os distintos paradigmas teóricos vixentes na análise da exclusión.
A9 CEM1 - Demostrar coñecementos avanzados sobre os principais movementos migratorios ao longo da historia e a súa relación con procesos de conflitividade e de cohesión social nas sociedades de orixe e destino
A10 CEM2 - Dominar as principais ferramentas conceptuais e técnicas que permiten definir un colectivo e unha problemática migratoria como obxecto de estudo e análise.
A11 CEM3 - Demostrar un coñecemento avanzado e crítico sobre as teorías e os debates académicos actuais de maior relevancia sobre as dinámicas migratorias e os procesos de integración dos colectivos migrantes.
A14 CEM6 - Actuar como profesional competente e cualificado/a no ámbito da análise das migracións internacionais e do traballo con colectivos migrantes.
B14 CX2 - Realizar unha análise crítica da realidade social e do desenvolvemento profesional vinculada aos feitos sociais sobre os que se traballa.
C1 CT1 - Reflexionar, chegar a conclusións e propoñer solucións a través do traballo en equipo.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
A2. CE2. Interpretar os feitos e as políticas sociais desde os distintos paradigmas teóricos vixentes na análise da exclusión. AC2
A.9. CEM1. Demostrar coñecementos avanzados sobre os principais movementos migratorios ao longo da historia e a súa relación con procesos de conflitividade e de cohesión social nas sociedades de orixe e destino AC9
A10.CEM2. Dominar as principais ferramentas conceptuais e técnicas que permiten definir un colectivo e unha problemática migratoria como obxecto de estudo e análise. AC10
A11.CEM3. Demostrar un coñecemento avanzado e crítico sobre as teorías e os debates académicos actuais de maior relevancia sobre as dinámicas migratorias e os procesos de integración dos colectivos migrantes. AC11
A14.CEM6.Actuar como profesional competente e cualificado/a no ámbito da análise das migracións internacionais e do traballo con colectivos migrantes. AC14
B14.CX2. Realizar unha análise crítica da realidade social e do desenvolvemento profesional vinculada aos feitos sociais sobre os que se traballa. BC14
C1.CT1.T1 - Reflexionar, chegar a conclusións e propoñer solucións a través do traballo en equipo. CC1

Contents
Topic Sub-topic
1. A emigración cara a América: os factores de atracción 1.1. A formación dun mercado mundial.
1.2. A construcción política de Latinoamérica.
1.3.Capitalismo, leis de inmigración e mercado de traballo.
2.- O exemplo de Galicia: os factores de expulsión. 2.1.- As mudanzas no mundo rural galego.
2.1.1.- Os condicionantes do marco estatal español: legais, políticos, etc.

2.2.- A emigración como proceso dinamizador do mundo rural
3.- A memoria da emigración 3.1.- Historias de migración e retorno
3.1.1.- Metodoloxías e técnicas: historia oral e historias
de vida, xenealoxías e documentos personais

3.2.- Os lugares da memoria
3.2.1.- Recorridos urbanos: o Parque do Pasatempo
4.-Unha visión histórica das teorías das migracións internacionais. 4.1. A escola de Chicago: Park e Thomas e Znaniecki
4.2. A socioloxía da "Race and Etnic relations"
4.3. A aportación ás migracións desde a socioloxía norteamericana contemporánea: Portes e Massey
4.4. A escola francesa e a súa achega teórica: Bourdieu e Sayad.
5. Teorías explicativas dos procesos de migracións internacionais 5.1. O modelo económico do push-pull
5.2. Teorías da acción individual
5.3. Teorías do capital social e das redes
5.4. Teorías da mobilidade social
5.5. O modelo centro-periferia
5.6. O modelo das cidades globais
6. Novas teorías sobre as migracións internacionais. 6.1. O transnacionalismo como paradigma emerxente
6.2. As migracións nun mundo globalizado.
6.4. El feminismo interseccional.
6.3. La teoría decolonial.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A2 A9 A10 A11 B14 42 42 84
Long answer / essay questions A2 A9 A10 A11 A14 B14 C1 0 58 58
Field trip A2 A9 A10 A11 C1 4 0 4
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Clases teóricas con participación do estudantado, en torno aos diversos contidos que compoñen o programa.
Long answer / essay questions A proba consistirá en escoller un dos temas relacionados coa materia e facer unha reflexión que implica a leitura dun mínino de 10 referencias bibliográficas.
Field trip Realizarase unha saída de campo a Betanzos onde se dará unha aula sobre a historia das migracións e a súa pegada arquitectónica en Galicia tomando como estudio de caso o Pasatempo de Betanzos.

Personalized attention
Methodologies
Long answer / essay questions
Description
O alunado poderá consultar co profesorado da materia as dúbidas e preguntas que considere oportunas para a correcta realización do ensaio. Para concertar unha titoría será preciso concretar un día por correo electrónico.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Long answer / essay questions A2 A9 A10 A11 A14 B14 C1 Esta proba de ensaio ten un valor do 100% da nota da materia. Para realizar a mesma terase en conta os contidos impartidos na aula, as leituras, a profundidade na análise, a redacción e os aspectos formais propios dun ensaio. 100
 
Assessment comments

Sources of information
Basic Cardesín, J.M. (2017). A Theme Park in Early 20th Century Galicia: a case study on the globalized visions of Indianos. R. de Palma & A. Pérez Caramés (coords.): Beyond Global Cities, New York, Springer (en prensa).
Sennett, R. (2014). El extranjero: dos ensayos sobre el exilio. Barcelona: Anagrama
AA.VV. (2008). Estudios postcoloniales. Ensayos fundamentales. Madrid: Traficantes de Sueños
Sassen, S. (2013). Inmigrantes y ciudadanos: de las migraciones masivas a la Europa Fortaleza. Tres Cantos: Siglo XXI
Sayad, A. (2010). La doble ausencia: de las ilusiones del emigrado a los padecimientos del inmigrado. Rubí: Anthropos
Cardesín, J. M. (1999). La heterogeneidad de la reproducción social en una sociedad estratificada: la Galicia rural del S.XIX. F. Rodríguez Iglesias (dir.): Proyecto Galicia. Antropología, vol. XXVI, A Coruña, Hércules, 1999, p
Terrén, E. (2002). Razas en conflicto: perspectivas sociológicas. Barcelona: Anthropos
Portes, A.; DeWind, J. (2006). Repensando las migraciones internacionales. Nuevas perpectivas teóricas y empíricas. México: Miguel Ángel Porrúa
Rea, A. (2009). Sociología de la inmigración. Barcelona: Hacer
Massey, D.; Arango, J; Graeme, H. ; Kouaocuci, A.; Pelegrino, A. (2000). Teorías de la Migración Internacional: Una reseña y una evaluación. Revista Trabajo, 3, pp. 5-50.
Messina, A. ; Lahav, G. (2006). The migration reader: exploring politics and policies. Boulder: Lynne Rienner
Ribas-Mateos, N. (2004). Una invitación a la sociología de las migraciones. Barcelona: Bellaterra.
Vázquez, A. (2008). Unha visión xeral da emigración galega contemporánea a América e a Europa. X.M. Cid et Alii, Migracións na Galicia contemporánea, Santiago de Compostela, Sotelo Branco, p. 17-

Complementary Barnett, M. (2008). Galego. Xunta de Galicia
Allegue, G. (1992). Galegos, as mans de América. Vigo: Nigra
Villares, R. (2006). Galicia siglo XX. A Coruña: La Voz de Galicia
Eiras, A.; Rey, O. (1992). La emigración gallega a las Américas en los siglos XIX y XX. Aproximación cuantitativa. Los Gallegos y América, Madrid, Mapfre, p. 214-266.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Migration policies and migration law/615525012

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Identity, alterity. and intersectionality/615525006

Subjects that continue the syllabus
The Spanish migration model/615525014

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.