Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A3 |
Conocer y comprender los métodos, procedimientos y actuaciones fisioterapéuticas, encaminados tanto a la terapéutica propiamente dicha a aplicar en la clínica para la reeducación o recuperación funcional, como a la realización de actividades dirigidas a la promoción y mantenimiento de la salud. |
A7 |
Diseñar el plan de intervención de fisioterapia atendiendo a criterios de adecuación, validez y eficiencia. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
- Identificar os fundamentos físicos dos axentes empregados, de tipo electromagnético (corrientes, láser e fototerapia, magnetoterapia), mecánicos (ultrasons, masoterapia, hidroterapia), térmicos (crioterapia e termoterapia) e físico-químicos (balneoterapia) |
A3
|
|
C1
|
- Coñecer e atender ás indicacións e contraindicacións de cada modalidade de aplicación e a súa fundamentación pola tradución dos efectos físicos en efectos fisiolóxicos e, ou ben terapéuticos, ou ben nocivos, segundo se trate de indicacións ou contraindicacións, respectivamente. |
A3
|
|
C1
|
- Realizar as accións oportunas para velar pola hixiene e prevención de infeccións, así como para a correcta conservación dos equipos e elementos empregados |
A3
|
|
|
- Seleccionar a postura e mobiliario máis convinte para a aplicación do tratamento/actuación preventiva segundo a correcta ergonomía do paciente e fisioterapeuta, o equipo escollido e a eficiencia da intervención. |
A3
|
|
|
- Coñecer, seleccionar e utilizar correctamente os parámetros de aplicación e elementos asociados ao método, equipo ou técnica seleccionado/a, sabendo explicar de modo sinxelo o porqué da elección. |
A3 A7
|
|
C1 C6
|
- Adaptar a aplicación ás necesidades concretas de saúde da persoa que acude á terapia/actuación preventiva, sexan de tipo clínico como de carácter psicosocial, recoñecendo o carácter complementario da maioría das modalidades terapéuticas pasivas. |
A7
|
|
C1 C6
|
- Identificar os sinais de alarma para a inmediata interrupción da terapia ou modificación dos parámetros seleccionados. |
A7
|
|
C1
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
MÓDULO I MASOTERAPIA E OUTRAS TERAPIAS |
PRIMEIRO CUATRIMESTRE. |
TEMA 1. Masoterapia |
Concepto e principios xerais.
Efectos.
Modo de aplicación.
Indicacións e contraindicacións |
TEMA 2. Magnetoterapia |
Definición.
Efectos.
Modo de aplicación.
Indicacións e contraindicacións. |
TEMA 3. Hidroterapia e balneoterapia |
Concepto e principios xerais.
Tipos de agua, principios físico-químicos.
Efectos.
Modo de aplicación.
Indicacións e contraindicacións. |
TEMA 4. Climatoterapia e talasoterapia |
Concepto e principios xerais.
Efectos.
Modo de aplicación.
Indicacións e contraindicacións. |
TEMA 5. Termoterapia e crioterapia |
Concepto e principios xerais.
Efectos.
Modo de aplicación.
Indicacións e contraindicacións. |
TEMA 6. Fototerapia |
Concepto e principios xerais.
Efectos.
Modo de aplicación.
Indicacións e contraindicacións. |
TEMA 7. Outras terapias afíns. |
Tipos de terapias e efectos.
|
PRACTICAS MÓDULO I MASOTERAPIA E OUTRAS TERAPIAS
1.- Masaxe clasico
2.- Magnetoterapia
3.- Hidroterapia
4.-Termoterapia
5.-Crioterapia
6.-Fototerapia
|
Descripción dos equipos
Protocolos de aplicación
Realizar as aplicacións
Limpeza do material e reordenación do laboratorio. |
MÓDULO II. ELECTROTERAPIA E ONDAS MECÁNICAS. |
SEGUNDO CUATRIMESTRE |
TEMA 8. Ondas mecánicas. Vibroterapia. Ultrasonoterapia. |
Concepto e principios xerais.
Efectos.
Modo de aplicación.
Indicacións e contraindicacións. |
TEMA 9. Tipos de estimulación electrica e electromagnetica. Electroterapia.
|
Tipos de estimulación eléctrica e electromagnética.
Clasificación das correntes.
. |
TEMA 10. Corrente galvánica. |
Corrente galvanica. Concepto e principios xerais
Efectos. Modoos de aplicación. Indicacións e contraindicacións. |
TEMA 11. Correntes de baixa frecuencia. |
Correntes pulsadas de baixa frecuencia con efecto galvánico (diadinámicas, Träbert). Efectos e modo de aplicación.
Correntes pulsadas de baixa frecuencia para analxesia e cicatrización (microcorrentes, alto voltaxe e TENS). Iontoforesis. Efectos e modo de aplicación.
Correntes pulsadas de baixa frecuencia para lograr efecto excitomotor e fortalecemento. Efectos e modo de aplicación.
Indicacións e contraindicacións das correntes de baixa frecuencia. |
TEMA 12. Correntes de media frecuencia |
Interferenciales, correntes Rusas e outras (Aussie currents).
Concepto e principios xerais.
Efectos.
Modo de aplicación.
Indicacións e contraindicacións.
|
TEMA 13. Correntes de alta frecuencia ou electromagnéticas |
Onda corta e microonda e radiofrecuencia.
Concepto e principios xerais.
Efectos.
Modo de aplicación.
Indicacións e contraindicacións. |
TEMA 14. Outras aplicacións con estimulación eléctrica |
Terapia combinada.
Estimulación eléctrica funcional (FES)
Electrodiagnóstico. |
PRÁCTICAS MÓDULO II
1.Utrasons.
2.Corriente galvánica, diadinámicas e Trabert. Iontoforesis.
3. Corrientes de baixa frecuencia analxésicas
I- TENS.
4. Corrientes de baixa frecuencia analxésicas
II - Alto voltaxe.
5. Correntes de baixa frecuencia para o fortalecemento muscular (NMES I).
6. Correntes analxésicas de media frecuencia (Interferenciais).
7.Correntes de media frecuencia para fortalecemento muscular (NMES II).
8. Alta frecuencia I- onda corta.
9.Alta frecuencia II- microonda.
10. Ultrason I
11. Ultrason II |
Descripción do equipo e coidado do material
Descripción do protocolo de aplicación
Realización das aplicacións
Limpeza do material empleado e reordenamiento do laboratorio
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A3 A7 |
48 |
12 |
60 |
Prácticas de laboratorio |
A3 A7 |
39 |
10 |
49 |
Aprendizaxe colaborativa |
A3 A7 C6 C1 |
0 |
20 |
20 |
Proba práctica |
A3 A7 C1 C6 |
1 |
40 |
41 |
Proba mixta |
A3 A7 C1 C6 |
2 |
50 |
52 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Se requerirá a participación do alumnado polo menos en parte da clase para facilitar a aprendizaxe significativa, pudendo organizar dita participación por subgrupos. |
Prácticas de laboratorio |
Como actividade presencial, se realizarán no laboratorio en grupos de 10 alumnos, coa demostración e explicación previa da profesora.
É moi necesaria a práctica posterior por conta do alumnado para adquirir a destreza necesaria. Por esto, se requerirá a práctica non presencial para o que se recomienda a participación no programa de alumnado colaborador e poder así abrir os laboratorios fora dos horarios da clase.
|
Aprendizaxe colaborativa |
Se realizará por grupos unha síntese de documentos suministrados ou ben a resolución de preguntas/casos plantexados.
Se controlará a súa realización ao longo do curso.
Computará un máximo do 20% da nota, pero siempre que se tema alcanzado polo menos un 5 sobre 10 no exame práctico e no teórico en cada módulo. |
Proba práctica |
Computará o 30% da nota final.
Platexarase un ou máis casos e o/a alumno/a que se examina deberá realizar unha aplicación fundamentando a súa elección e explicando cada parámetro. Dispoñerá dun tempo máximo de 10 minutos por caso. Valoraranse os seguintes parámetros: validez do argumento para a selección da técnica;adecuación do mobiliario e da posición correcta do paciente; aplicación correcta e parámetros pertinentes (tempo, intensidade...); rapidez na execución e ausencia de efectos negativos (pellizco, caída dun utensilio ao chan, risco de quemadura...). O mal uso dun material baixará a nota e poderá quedar automáticamente suspenso.
Poderase realizar exame parcial si a dinámica da clase o posibilita.
Só se sumará a nota da aprendizaxe colaborativa si se sacase polo menos un 5/10 no exame teórico e práctico en cada módulo. |
Proba mixta |
Computará o 50% da nota final.
Podera-se compoñer dunha ou varias preguntas de resposta aberta enfocadas ao razoamento, preguntas de resposta curta ou test. Poderase facer un exame parcial se a dinámica da clase o posibilita.
Só se sumará a nota da aprendizaxe colaboradora se se saca polo menos un 5/10 no exame práctico e polo menos un 5/10 no teórico.
A nota final da materia será a media entre os dous módulos, sempre e cando se superen ambos os dous (condición indispensable ter aprobados ambos os dous módulos para facer media) tendo en conta o aspecto anterior de que só se suma a avaliación continuada se se sacou polo menos un 5 (sobre 10) tanto no exame práctico como no teórico, en cada un dos módulos. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Prácticas de laboratorio |
Aprendizaxe colaborativa |
Sesión maxistral |
|
Descrición |
A sesión maxistral realízase na aula 1 cos medios audiovisuais e didácticos pertinentes (transparencias, diapositivas,...) partindo dunha pregunta e desenvolvendo as súas implicacións durante a clase. Para iso necesítase a participación directa do/do alumno/a.
As prácticas de laboratorio terán un carácter demostrativo. Para adquirir as habilidades pertinentes o/o alumno/a terá que practicar en horario non presencial.
Recomendase non deixar as dudas pra o final, pois ademais da dificultade do aprendizaxe, e probable que non poidan solventarse coa profundidade necesaria. Débese empregar o traballo colaborativo e as prácticas non presenciais para ir preparando a materia facendo uso das titorías para ir solventando as dúbidas. Tratarase de crear un foro coas dúbidas máis frecuentes para que poidan ser consultadas por todos e todas. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Aprendizaxe colaborativa |
A3 A7 C6 C1 |
Realizarase en grupos. O profesorado exporá as preguntas/temas/casos que han de ir resolvendo/preparando o alumnado. Irase controlando a súa realización secuencialmente e contabilizará ata un 20 % da nota final, que só se sumará en caso de ter aprobado o exames teórico e práctico de cada módulo.
Adicionalmente, segundo flúa a dinámica da clase (e exclusivamente para o módulo II) poderá desemvolverse un programa de titorización por pares que poderá sumar ata un punto a nota final.Este programa voluntario, a xuicio do docente, será densenvolvido ao final do cuatrimestre. |
20 |
Proba mixta |
A3 A7 C1 C6 |
O exame teórico contará o 50% da nota final. Poderá constar de preguntas de resposta aberta enfocada ao razoamento científico-clínico, preguntas curtas que aborden a capacidade de síntese e/ou tipo test.
Para poder facer media deberá alcanzarse un mínimo de 50% da nota máxima en cada un dos exames das partes (teórica e práctica). Se poderá realizar un exame parcial se a dinámica da clase o posibilita.
Só se engadirá a nota da aprendizaxe colaborativa se se aprobaran ambos exames (teórico e práctico) de cada un dos módulos.
Só se fará a media da materia coa nota de ambos os módulos, se en ambos se sacou polo menos un 50% da nota máxima. |
50 |
Proba práctica |
A3 A7 C1 C6 |
O exame práctico contará o 30% da nota final. Constará de 1 o máis casos que se plantexarán ao alumnado para a súa resolución teórico-práctica. O estudiante será avaliado por un/unha profesor/a que non ten por qué coincidir co que lle impartiu a práctica.
Para poder facer media deberá alcanzarse un mínimo de 50% da nota máxima en cada un dos exames das partes (teórica e práctica). Só se engadirá a nota da aprendizaxe colaborativa se se aprobaran ambos examen (teórico e práctico) de cada un dos módulos.
Só se fará a media da materia coa nota de ambos os módulos, se en ambos se sacou polo menos un 50% da nota máxima. |
30 |
|
Observacións avaliación |
A asistencia á clase práctica é moi recomendable e a non asistencia debe estar ben xustificada e podería impedir a valoración da aprendizaxe colaborativa. Se gardará cada nota do módulo aprobado ata a convocatoria de xullo, incluida. Se non se aprobaran os dous módulos na convocatoria de xuño, gardarase o módulo aprobado para o curso seguinte se se obtivo polo menos o 50% da nota. Se algún/a alumno/a preséntase ao exame dun dos dous módulos e non ao outro, constaralle como non presentado na nota final. No momento que se presentou a algún exame de ambos os módulos ou se lle deu por superado un deles e presentouse ao outro, xa non poderá constar como non presentado, sendo necesaria a aprobación dos dous módulos para poder constar como aprobado na nota final. A porcentaxe asignada a cada proba pode sofrir pequenas modificacións en función das variaciones externas que incidan sobre a materia, non obstante nunca será inferior ao 50% no caso do exame teórico e o 30% no caso do práctico.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
(). .
Andrade, Carla-Krystin, (2004). Masaje basado en resultados. Barcelona : Editorial Paidotribo
Koury JM (1998). Acuaterapia. Barcelona:Ediciones Bellaterra
Schmid F (1987). Aplicación de corrientes estimulantes. Barcelona:Ed. Jims
Robinson AJ, Snyder-Mackler LS. ( 2008). Clinical Electrophysiology. Electrotherapy and electrophysiologic testing. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins
Hernández Álvaro J y Tovar Pescador J (1997). Electricidad y magnetismo. Jaén: Universidad de Jaén
Watson T. (2009). Electroterapia basada en la evidencia. Barcelona. Elsevier
Sheila Kitchen, Sarah Bazin (1998). Electroterapia de Clayton . Sâo Paolo : Editora Manole
Rodriguez M (2004). Electroterapia en fisioterapia. . Madrid: Ed. Médica Panamericana
Low, J (1999). Electrotherapy explained : principles and practice . Boston, MA : Butterworth-Heinemann
San José Arango, C (2012). Hidrología médica y terapias complementarias. Sevilla: Publicaciones universitarias
Termatalia (2008). Jornadas técnicas sobre hidrología médica.
Martínez et al (1998). Manual de medicina física. Barcelona: Harcourt Brace
Prentice WE (1990). Medicina deportiva. Técnicas terapéuticas. Barcelona: Mosby
Pérez Fernández et al. (2005). Principios de hidroterapia y balneoterapia. Madrid: McGraw Hill Interamericana
Albornoz Cabello M, Meroño Gallut J. (2012). Procedimientos generales de fisiotrapia. Práctica basada en la evidencia. Barcelona: Elsevier |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
ANATOMÍA I E HISTOLOXÍA/651G01001 | ANATOMÍA II/651G01002 | BIOFÍSICA E BIOQUÍMICA/651G01004 | MARCO TEÓRICO DA FISIOTERAPIA E A REHABILITACIÓN FÍSICA/651G01006 |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Recoméndase como algo básico o levar ao día os contidos teóricos e prácticos para aproveitar as clases ao máximo e poder superar a materia, dada a densidade de contidos, a abstracción dos seus fundamentos e a localización en primeiro curso. É importante ter coñecementos de inglés ou realizar algún curso do mesmo, sobre todo para o módulo II. Aínda que o idioma máis frecuentemente usado polo profesorado desta materia é o castelán, usarase indistintamente o castelán ou o galego e, loxicamente, o alumnado poderá expresarse por oral e escrito no idioma da súa preferencia. Facilitarase o exame en galego a petición do alumnado interesado. Dita petición realizarase como moi tarde unha semana antes do exame. |
|