Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Conocer y comprender la morfología, la fisiología, la patología y la conducta de las personas, tanto sanas como enfermas, en el medio natural y social. |
A4 |
Adquirir la experiencia clínica adecuada que proporcione habilidades intelectuales y destrezas técnicas y manuales; que facilite la incorporación de valores éticos y profesionales; y que desarrolle la capacidad de integración de los conocimientos adquiridos; de forma que, al término de los estudios, los estudiantes sepan aplicarlos tanto a casos clínicos concretos en el medio hospitalario y extrahospitalario, como a actuaciones en la atención primaria y comunitaria. |
A6 |
Valoración diagnóstica de cuidados de fisioterapia según las normas y con los instrumentos de validación reconocidos internacionalmente. |
A13 |
Saber trabajar en equipos profesionales como unidad básica en la que se estructuran de forma uni o multidisciplinar e interdisciplinar los profesionales y demás personal de las organizaciones asistenciales. |
A17 |
Comprender la importancia de actualizar los conocimientos, habilidades, destrezas y actitudes que integran las competencias profesionales del fisioterapeuta. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C2 |
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C5 |
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Ter a capacidade de identificar os factores psicolóxicos e sociais que inflúen no estado de saúde ou enfermidade das persoas, familias e comunidade. |
A1 A4 A6
|
|
|
Comprender e desenvolver a teoría da comunicación e habilidades interpersoais. |
A4 A13
|
|
C1 C2 C4
|
Comprender teorías de aprendizaxe aplicados na educación en saúde eo proceso de aprendizaxe ao longo da vida. |
A4 A17
|
|
C3 C7
|
Comprender os aspectos psicolóxicos na relación fisioterapeuta-paciente.
|
A1 A4 A17
|
|
C4 C6
|
Identificar os factores implicados en situacións de traballo en equipo e en situacións de liderado.
|
A4 A13 A17
|
|
C3 C5 C8
|
Coñecer e identificar os problemas psicolóxicos e físicos derivados da violencia doméstica para adestrar os alumnos na prevención, detección precoz, tratamento e rehabilitación das vítimas de tal violencia. |
A4 A17
|
|
C4 C6
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Introdución. Saúde, calidade de vida e benestar |
Concepto de saúde e o CIF.
Concepto de calidade de vida e os distintos modelos conceptuais do mesmo.
Benestar: Benestar subxectivo e Benestar psicolóxico
Modelo multidimensional do benestar
|
2. Emocións e saúde |
O concepto de emoción e outros conceptos relacionados
Expresión facial e emoción
Teorías da emoción
Clasificación de emociónelas
Utilidade das emocións
Emociones e saúde |
3. Saúde e enfermidade |
O proceso da Saúde e a Enfermidade
Concepcións médicas da saúde
Concepcións sociais da saúde
O estado de saúde ideal
Saúde e prácticas culturais
Concepcións e vivencias da enfermidade
A percepción da enfermidade
O coidado da saúde
|
4. A adherencia ó tratamiento |
1. Cumprimento ou adherencia
2. Criterios de estimación da falta de adherencia
3. Tipos de non adherencia
4. Métodos de detección da non adherencia
4.1. A medida de actividades fose do contexto clínico
4.2. O coidador e a adherencia
5. Consecuencias da falta de adherencia
6. Factores asociados á adherencia
7. Mejora de la adherencia
|
5. A reserva cognitiva e o deterioro cognitivo. |
Reserva Cerebral
Reserva Cognitiva
Variables que interveñen na reserva cognitiva:
A educación
As actividades cotiás
A actividade física
A actividade mental
Actividade social e lecer
El estilo de vida
La dimensión afectivo-emocional
Otros factores
La Medición de la Reserva Cognitiva
Reserva Cognitiva y DCL
Deterioro Cognitivo Ligero
|
6. As demencias. |
Caracterización da Dependencia.
Dependencia e Demencia.
Caracterización da Demencia.
Déficits Cognitivos
Déficits Sociais
Déficits Afectivos-Motivacionales
Trastornos de Conduta
Tipos principais de Demencias
A Demencia de Alzheimer
|
7. As discapacidades |
A DISCAPACIDADE PSÍQUICA: DISCAPACIDADE INTELECTUAL E Os TRASTORNOS XENERALIZADOS DO DESENVOLVEMENTO
1.1. Conceptualización do Atraso Mental.
1.2. Factores Etiológicos.
1.3. Os Indicadores de Problemas de Atraso Mental.
2.1. Conceptualización dos TGD.
2.2. Tipos de trastornos.
2.3. O TRASTORNO AUTISTA: descrición, etiología, prevalencia e concepto de espectro autista.
2.4. Os OUTROS TGD: síndrome de rett, síndrome desintegrativo infantil, síndrome de asperger.
2.5. Recomendacións para a intervención.
As DISCAPACIDADES FÍSICAS
3.1.- Acerca da enfermidade e as súas secuelas.
3.2.- As discapacidades físicas: Descrición e tipos.
3.2.1.- As discapacidades por enfermidade en curso.
3.2.2.- As discapacidades por secuelas e limitacións motrices.
3.3.- Algunhas recomendacións de intervención.
|
8. Estrés e burnout |
1. Conceptualización da Tensión
2. Os Modelos Explicativos da Tensión
3. O bournout
4. O Control da Tensión e a Mente.
4.1. Tensión e Autoaxuda.
4.2. Algunhas Cuestións Básicas para afrontar a Tensión.
4.3. Métodos Prácticos para controlar a Tensión
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Estudo de casos |
A1 A4 A6 A17 C4 C6 C7 C8 |
10 |
30 |
40 |
Sesión maxistral |
A1 A4 A6 C1 C5 C7 |
40 |
0 |
40 |
Discusión dirixida |
A4 A13 C1 C4 C6 |
10 |
0 |
10 |
Lecturas |
A4 A6 A17 C2 C6 C8 |
0 |
25 |
25 |
Traballos tutelados |
A17 C1 C3 C6 C8 |
2 |
27 |
29 |
Prácticas de laboratorio |
A4 A13 A17 |
26 |
30 |
56 |
Proba obxectiva |
A1 A4 A6 C1 |
2 |
20 |
22 |
|
Atención personalizada |
|
3 |
0 |
3 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Estudo de casos |
O alumno enfróntase á resolución dun caso, real ou suposto, ante o que ten que realizar unha avaliación, elaborar unhas conclusións e expor un proceso de intervención |
Sesión maxistral |
Exposición por parte do profesor dos contidos máis relevantes dunha determinada temática de especial interese e incidencia formativa. Vai acompañada de orientacións sobre a maneira máis adecuada de aprender os devanditos contidos |
Discusión dirixida |
Discusión en grupo sobre algúns dos contidos do programa. Esta discusión ha de ir apoiada en coñecementos sobre o tema e argumentos. Moderada polo profesor da materia |
Lecturas |
O alumno deberá realizar a lectura de textos, capítulos de libros ou artigos de relevancia científica, seleccionados polo profesor. Recibirá unha atención personalizada nesta tarefa |
Traballos tutelados |
Ao comezo do curso fixaranse unha serie de actividades, individuais e colectivas, sobre os contidos máis relevantes do programa. O alumno deberá elaboralas e entregalas para a súa avaliación |
Prácticas de laboratorio |
Nas sesións prácticas da materia exporanse unha serie de casos, supostos, situacións reais, instrumentos de avaliación ou programas de intervención. O alumno ha de analizar, avaliar e expor unha solución razoada e válida terapéuticamente. |
Proba obxectiva |
As probas obxectivas da materia (2 probas coincidindo co final de cada cuadrimestre) consistirán nunha serie de actividades, de carácter fundamentalmente aplicado, nas que o alumno deberá utlizar os coñecementos adquiridos na materia ao longo do curso |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Prácticas de laboratorio |
Estudo de casos |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Durante a realización dos casos expostos, das prácticas clínicas e dos traballos tutelados o alumno disporá de sesións de orientación, tanto individuais como grupales, nos que se lle asesorará sobre as técnicas e estratexias de estudo que lle permitan a aprendizaxe e o traballo autónomos. Este asesoramento estará fixado desde o comezo do curso e terá un carácter periódico. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Prácticas de laboratorio |
A4 A13 A17 |
Levarase un caderno de prácticas ao longo do curso, que serán avaliadas polo profesor en función da súa validez para resolver os problemas expostos |
10 |
Estudo de casos |
A1 A4 A6 A17 C4 C6 C7 C8 |
Valorarase a capacidade de análise do caso, de avaliación das dimensións explicativas fundamentais e de elaboración de propostas de intervención |
5 |
Sesión maxistral |
A1 A4 A6 C1 C5 C7 |
Valorarase a asistencia e a participación do alumnado nas sesións maxistrais |
5 |
Discusión dirixida |
A4 A13 C1 C4 C6 |
Valorarase a participación do alumno baseada en argumentos contrastados |
5 |
Lecturas |
A4 A6 A17 C2 C6 C8 |
Computarán as lecturas realizadas polo alumnado a instancias do profesorado, os resumos presentados das mesmas e o debate posterior na aula |
5 |
Traballos tutelados |
A17 C1 C3 C6 C8 |
Valorarase a realización puntual das actividades fixadas no programa do curso, a capacidade de crítica e innovación do alumno, a documentación utilizada e a validez das achegas realizadas |
30 |
Proba obxectiva |
A1 A4 A6 C1 |
Valorarase a realización puntual das actividades fixadas no programa do curso, a capacidade de crítica e innovación do alumno, a documentación utilizada e a validez das achegas realizadas |
40 |
|
Observacións avaliación |
As porcentaxes asignadas a cada proba pode sufrir pequenas modificacións dun curso a outro con respecto á memoria verificada en función das necesidades da materia; con todo a proba obxectiva-prácticas de laboratorio e traballos tutelados a súa suma non terá un valor menor a 80% e a avaliación continuada non superará o 20%
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
IMSERSO (2008). La participación social de las personas mayores. Madrid: IMSERSO
Cabanach, R.G.; Valle, A.; Fariña, F., y Arce, R. (Eds.) (2010). Calidad de vida, bienestar y salud. A Coruña: Psicoeduca
Álvarez, J. y Sicilia, M. (2007). Deterioro cognitivo y autonomía personal básica en personas mayores. Anales de Psicología, 23(2), 272-281
Blanco, A. y Díaz, D. (2005). El bienestar social: su concepto y medición. Psicothema, 17(4), 582-589
Crespo, M. y López Martínez, J. (2007). El estrés en cuidadores de mayores dependientes. Cuidarse para cuidar. Madrid: Pirámide
Artaso, B., Goñi, A. y Biurrun, A. (2002). Estrategias de afrontamiento de las cuidadoras informales del paciente con demencia. Cuadernos de Medicina Psicosomática y Psiquiatría de Enlace, 60/61, 38-45.
Lazarus, R. S. y Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Barcelona: Martínez Roca
Gollwitzer, P. M. y Brandstätter, V. (1997). Implementation intentions and effective goal pursuit. Journal of Personality and Social Psychology, 73(1), 186-199
Montorio,I. y Izal, M. (Eds.) (1999). Intervención psicológica en la vejez. Aplicaciones en el ámbito clínico y de la salud . Madrid: Síntesis
Cabanach, R., Cervantes, R., Doniz, L. y Millán, P. (2007). La atención psicológica al cuidador. El estrés del cuidador. A Coruña: Psicoeduca
Pardo, A. (2005). La cultura de la sobreprotección. Revista Multidisciplinar de Gerontología, 15(3), 166-170
Riediger, M. (2008). Motivational systems and the pursuit of goals: lessons learned from older adults. The European Health Psychologist, 10, 37-40
Chico, E. (2002). Optimismo disposicional como predictor de estrategias de afrontamiento. Psicothema, 14(3), 544-550
Martínez-Correa, A., Reyes, G.A., García-León, A. y González-Jareño, M. I. (2006). Optimismo/pesimismo disposicional y estrategias de afrontamiento del estrés. Psicothema, 18(1), 66-72
Abellán, A. (2003). Percepción del estado de salud. Revista Multidisciplinar de Gerontología, 13 (5), 340-342
Verdugo, M.A (Ed.) (1995). Personas con discapacidad. Perspectivas psicopedagógicas y rehabilitadoras. Madrid: Síglo XXI.
Gaugler, J.E., Kane, R.L. y Newcomer, R. (2007). Resilience and transition from dementia caregiving. Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 62B(1), 38-44
Menezes de Lucena, V.A., Fernández Calvo, B., Hernández, L., Ramos, F. y Contador, I. (2006). Resiliencia y el modelo Burnout-Engagement en cuidadores formales de ancianos. Psicothema, 18(4), 791-796 |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
VALORACIÓN FUNCIONAL E PSICOSOCIAL/651G01007 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
ESTANCIAS CLÍNICAS I/651G01035 |
|
Observacións |
Non se precisan requisitos previos para cursar a materia |
|