Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) ESTANCIAS CLÍNICAS II Código 651G01036
Titulación
Grao en Fisioterapia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao Anual
Cuarto Obrigatoria 30
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias Biomédicas, Medicina e Fisioterapia
Coordinación
Viñas Diz, Susana
Correo electrónico
susana.vinas.diz@udc.es
Profesorado
Amado Vazquez, Maria Eugenia
Cagide Quintas, Pablo Manuel
Calvo Paz, Pablo
Carabias Vicente, Adolfo
Carballo Costa, Lidia
Chouza insua, Marcelo
Fernández Pereira, María Montserrat
Giménez Moolhuyzen, Esther
López Gabin, María Beatriz
López García, Asenet
Malvárez Cobas, María Verónica
Martínez Toledo, Beatriz
Menéndez Pardiñas, Mónica
Naia Entonado, Zeltia
Ortigueira Garcia, Serafin
Patiño Nuñez, Sergio
Ramos Gómez, Fernando
Rey Silva, Cristina
Rodríguez García, Elena
Román González, María Teresa
Senin Camargo, Francisco José
Viñas Diz, Susana
Correo electrónico
maria.eugenia.amado@udc.es
p.cagide@udc.es
pablo.calvo.paz@udc.es
a.carabias@udc.es
lidia.carballo@udc.es
marcelo.chouza@udc.es
montserrat.fernandez.pereira@udc.es
e.moolhuyzen@udc.es
beatriz.gabin@udc.es
asenet.lopezg@udc.es
veronica.malvarez@udc.es
b.mtoledo@udc.es
monica.menendezp@udc.es
zeltia.naia@udc.es
serafin.ortigueira@udc.es
sergio.patino@udc.es
fernando.ramos@udc.es
c.rey.silva@udc.es
elena.rodriguez.garcia@udc.es
teresa.roman@udc.es
francisco.senin@udc.es
susana.vinas.diz@udc.es
Web
Descrición xeral La estancia clínica en la Facultad de Fisioterapia de A Coruña debe estar estructurada en una doble vertiente:
- La conceptualización de la asignatura como una materia global, conservando un proceso de fisioterapia común y
estructurado
- La adecuación de la programación a los distintos campos de actuación en Fisioterapia.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Conocer y comprender la morfología, la fisiología, la patología y la conducta de las personas, tanto sanas como enfermas, en el medio natural y social.
A2 Conocer y comprender las ciencias, los modelos, las técnicas y los instrumentos sobre los que se fundamenta, articula y desarrolla la fisioterapia.
A3 Conocer y comprender los métodos, procedimientos y actuaciones fisioterapéuticas, encaminados tanto a la terapéutica propiamente dicha a aplicar en la clínica para la reeducación o recuperación funcional, como a la realización de actividades dirigidas a la promoción y mantenimiento de la salud.
A4 Adquirir la experiencia clínica adecuada que proporcione habilidades intelectuales y destrezas técnicas y manuales; que facilite la incorporación de valores éticos y profesionales; y que desarrolle la capacidad de integración de los conocimientos adquiridos; de forma que, al término de los estudios, los estudiantes sepan aplicarlos tanto a casos clínicos concretos en el medio hospitalario y extrahospitalario, como a actuaciones en la atención primaria y comunitaria.
A5 Valorar el estado funcional del paciente, considerando los aspectos físicos, psicológicos y sociales.
A6 Valoración diagnóstica de cuidados de fisioterapia según las normas y con los instrumentos de validación reconocidos internacionalmente.
A7 Diseñar el plan de intervención de fisioterapia atendiendo a criterios de adecuación, validez y eficiencia.
A8 Ejecutar, dirigir y coordinar el plan de intervención de fisioterapia, utilizando las herramientas terapéuticas propias y atendiendo a la individualidad del usuario.
A9 Evaluar la evolución de los resultados obtenidos con el tratamiento en relación con los objetivos marcados.
A10 Elaborar el informe de alta de los cuidados de fisioterapia una vez cubiertos los objetivos propuestos.
A11 Proporcionar una atención de fisioterapia eficaz, otorgando una asistencia integral a los pacientes.
A12 Intervenir en los ámbitos de promoción, prevención, protección y recuperación de la salud.
A13 Saber trabajar en equipos profesionales como unidad básica en la que se estructuran de forma uni o multidisciplinar e interdisciplinar los profesionales y demás personal de las organizaciones asistenciales.
A14 Incorporar los principios éticos y legales de la profesión a la práctica profesional así como integrar los aspectos sociales y comunitarios en la toma de decisiones.
A15 Participar en la elaboración de protocolos asistenciales de fisioterapia basada en la evidencia científica, fomentando actividades profesionales que dinamicen la investigación en fisioterapia.
A16 Llevar a cabo las intervenciones fisioterapéuticas basándose en la atención integral de la salud que supone la cooperación multiprofesional, la integración de los procesos y la continuidad asistencial.
A17 Comprender la importancia de actualizar los conocimientos, habilidades, destrezas y actitudes que integran las competencias profesionales del fisioterapeuta.
A18 Adquirir habilidades de gestión clínica que incluyan el uso eficiente de los recursos sanitarios y desarrollar actividades de planificación, gestión y control en las unidades asistenciales donde se preste atención en fisioterapia y su relación con otros servicios sanitarios.
A19 Comunicarse de modo efectivo y claro, tanto de forma oral como escrita, con los usuarios del sistema sanitario así como con otros profesionales.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Adquirir a experiencia clínica adecuada que proporcione habilidades intelectuais e destrezas técnicas e manuais; para aplicalas tanto a casos clínicos concretos no medio hospitalario e extrahospitalario, como a actuacións na atención primaria e comunitaria. A1
A2
A3
A4
A19
C1
C6
C7
Razoamento Clínico, é dicir, o método a través do cal será capaz de: - identificar (diagnóstico) os problemas do usuario considerando os aspectos físicos, psicolóxicos e sociais - planificar e deseñar o programa de intervención clínica - executar, dirixir e coordinar a terapéutica atendendo a criterios de adecuación, validez e eficiencia; proporcionando unha asistencia integral aos pacientes. - avaliar os resultados obtidos co tratamento en relación cos obxectivos marcados - elaborar un informe de alta de Fisioterapia unha vez cubertos os obxectivos propostos, proporcionando pautas e recomendacións domiciliarias. A1
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A15
A16
A17
C3
C6
C7
Adquirir habilidades de xestión clínica que inclúan o uso eficiente dos recursos sanitarios e desenvolvemento de actividades de planificación, xestión e control nas unidades asistenciais onde se preste atención en Fisioterapia e a súa relación con outros servizos sanitarios. A18
C4
C5
C6
C7
C8
Adquirir as habilidades comunicativas, psicosociais e técnicas, así como o saber comportarse con rigor e deontoloxía profesional. Incorporación de principios éticos e coñecementos legais da Fisioterapia, para o exercicio práctico profesional. Potenciar o traballo en equipos multidisciplinares para así poder comunicarse de modo efectivo e claro, tanto oral como escrito, cos seus compañeiros, outros profesionais e familiares, nun ámbito sociosanitario. A13
A14
A19
C1
C7
Fomentar a importancia da investigación e a procura de información actualizada, para o desenvolvemento profesional no ámbito da Fisioterapia. C3
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
MÓDULO I: Exercicio terapéutico e Fisioterapia nas alteracións do aparello locomotor Fisioterapia na actividade física e deportiva.
Fisioterapia en procesos traumatolóxicos e/ou cirúrxicos asociados ao membro superior, inferior, columna e pelvis.
Fisioterapia en procesos reumatolóxicos asociados ao membro superior, inferior, columna e pelvis.
Exercicio terapéutico nas alteracións estáticas e dinámicas do raquis.
MÓDULO II: Rehabilitación cardiorrespiratoria Rehabilitación no paciente con disfunción cardiovascular.
Fisioterapia respiratoria en unidades especiais (UCI, Reanimación).
Fisioterapia respiratoria no paciente ambulatorio.
MÓDULO III: Fisioterapia neurolóxica Fisioterapia na parálise cerebral.
Fisioterapia no paciente neurolóxico adulto, agudo e crónico.
Fisioterapia neurolóxica infantil.
MÓDULO IV: Fisioterapia na discapacidade e dependencia Fisioterapia en lesionados medulares.
Fisioterapia nos pacientes con discapacidades neurolóxicas.
Fisioterapia nas discapacidades asociadas ao envellecemento.
Fisioterapia en atención temperá.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Seminario A14 A17 A19 C1 C3 C6 C7 C8 2 0 2
Prácticas clínicas A19 A18 A17 A16 A15 A14 A13 A12 A11 A10 A9 A8 A7 A6 A5 A4 A3 A2 A1 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 595 147 742
Proba clínica A19 A16 A14 A13 A12 A11 A8 A7 A6 A5 A4 A3 A2 A1 C1 3 0 3
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Seminario Ao comezo da materia realizarase un seminario informativo presencial en grupo-clase, para informar ao estudante dos aspectos organizativos da materia (distribución en grupos, módulos de especialización, horarios,...); onde ademais exporanse por parte dos coordinadores da materia os contidos xerais de cada módulo, e os comúns a todas as unidades docente-asistenciais.
Prácticas clínicas Correspóndese coa clase clínica: o profesor transmite os seus coñecementos e as destrezas clínicas ao estudante en experiencias reais, co obxectivo de garantir que os discentes adquiran a necesaria competencia clínica, iniciada en terceiro curso e completada neste cuarto curso.

Dentro das prácticas clínicas, cada estudante terá que elaborar un portafolio (ou caderno de prácticas) relacionado coa súa aprendizaxe clínica, que engloba todo o material que o alumno acumula froito das tutorías, sesións clínicas, seminarios formativos, lecturas, procuras bibliográficas e historias clínicas.
Proba clínica Proba que se realiza á cabeceira do enfermo, na que o alumno reproduce de forma práctica a actuación clínica necesaria para realizar un diagnóstico ou tratamento específico en relación ao proceso funcional que presente o enfermo.

A avaliación clínica realizarase ante un tribunal constituído por profesorado do ámbito clínico da Facultade de Fisioterapia. Formaranse diversos tribunais en cada un dos módulos formativos, sendo a asignación do alumno a un ou outro tribunal aleatoria por sorteo.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas clínicas
Proba clínica
Seminario
Descrición
O obxectivo primordial será orientación, apoio e motivación para facilitar o proceso de aprendizaxe.

Farase de forma presencial (directamente na clínica e nos momentos que o profesor ten asignados a tutorías de despacho) e/ou de forma non presencial (a través de correo electrónico ou do campus virtual).

Durante as sesións clínicas recoméndase a formulación de cuestións por parte dos alumnos/as (a participación é un elemento a ter en conta durante a avaliación continuada).

Abriranse diversos foros en moodle para tratar as dúbidas e outras cuestións, para que todos os estudantes poidan beneficiarse das achegas dos seus compañeiros.

Por tanto, a atención personalizada está orientada a axudar ao alumno na clarificación de conceptos interrelacionados, resolución de dúbidas e adquirir unha visión integrada deste corpo de coñecementos.

Ademais, ten o obxectivo de orientar ao estudante na procura e interpretación das fontes bibliográficas.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Prácticas clínicas A19 A18 A17 A16 A15 A14 A13 A12 A11 A10 A9 A8 A7 A6 A5 A4 A3 A2 A1 C1 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Valorarase o coñecemento dos métodos, procedementos e actuacións fisioterápicas, así mesmo os coñecementos aplicados á práctica clínica: habilidades intelectuais, aptitudes, destrezas e habilidades técnicas e manuais.

Portafolio/Caderno de prácticas clínicas: engloba o diverso material que o alumno elabora froito das tutorías, sesións clínicas, seminarios formativos, lecturas, procuras bibliográficas e historias clínicas dos pacientes.

No entanto, dentro da avaliación continuada da materia, valorarase tamén a asistencia, puntualidade, actitude, participación razoada, traballo en equipo, resolución de casos e axuda aos compañeiros durante as prácticas.
50
Proba clínica A19 A16 A14 A13 A12 A11 A8 A7 A6 A5 A4 A3 A2 A1 C1 Proba que se realiza á cabeceira do enfermo, na que o alumno reproduce de forma práctica a actuación clínica necesaria para realizar un diagnóstico ou tratamento específico en relación ao proceso funcional que presente o enfermo.

A avaliación clínica realizarase ante un tribunal constituído por profesorado do ámbito clínico da Facultade de Fisioterapia. Formaranse diversos tribunais en cada un dos módulos formativos, sendo a asignación do alumno a un ou outro tribunal aleatoria por sorteo.

Valorarase a integración dos coñecementos e o proceso de organización dos mesmos, a relación teoría-práctica, a resolución de novos problemas, as destrezas e actitudes.
50
 
Observacións avaliación
A asistencia ás prácticas clínicas é obrigatoria, para segurar a completa adquisición das competencias da materia. A ausencia sen xustificar de máis dun 10% das prácticas dunha unidade, implica que a cualificación da devandita unidade será de suspenso. As ausencias puntuais e xustificadas terán que recuperarse nos termos indicados polo responsable da unidade.

CUALIFICACIÓN DA MATERIA:

AVALIACIÓN CONTINUADA (50%): A cualificación da avaliación continuada será a media obtida da suma das cualificacións de avaliación continuada de cada unha das unidades docente-asistenciais. A cualificación da avaliación continuada gardarase exclusivamente ata a convocatoria de 2ª oportunidade (xullo).

Para superar a parte de avaliación continuada cada estudante non poderá presentar máis de 3 unidades docente-asistenciais con cualificacións inferiores ao 50% da puntuación posible. 

PROBA CLÍNICA (50%): Cualificación establecida polo tribunal de avaliación, obtida da actuación do estudante ao enfrontarse a un caso clínico real. Se o alumno desexa non presentarse á convocatoria de 1ª oportunidade deberá comunicalo á coordinación da materia coa maior antelación posible, para poder programar as citas dos pacientes.

A CUALIFICACIÓN FINAL será a media obtida da cualificación da avaliación continuada e a proba clínica. Para superar a materia é necesario obter unha nota superior ao 50% da puntuación posible en cada unha das partes.

As porcentaxes asignadas a cada metodoloxía poden sufrir pequenas modificacións dun curso a outro en función das necesidades da materia; no entanto, o valor da proba clínica nunca será inferior ao 50% da nota final e o valor da avaliación continuada nunca será superior ao 50%.

Fontes de información
Bibliografía básica (). .

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- Estiramientos en fisioterapia activa. Esnault. Masson.1994.

- Manual practico de estiramientos post-isometricos Ledouppe. Masson. 1996.

- Vendajes funcionales. H.Neiger. Masson. 1990.

- Fisioterapia y entrenamiento atlético. Daniel d. arnheim. editorial mosby/doyma. 1994.

Bibliografía complementaria (). .


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
PATOLOXÍA MÉDICO-CIRÚRXICA I/651G01011
FISIOTERAPIA MANUAL E OSTEOPÁTICA I/651G01014
FISIOTERAPIA NAS ALTERACIÓNS ESTÁTICAS E DINÁMICAS DO RAQUIS/651G01015
FISIOTERAPIA NEUROLÓXICA E PSICOMOTRIZ/651G01016
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ESTANCIAS CLÍNICAS I/651G01035

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
DOCUMENTACIÓN E ESTADÍSTICA SANITARIA/651G01028
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Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías