Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Didáctica de las ciencias experimentales Código 652601121
Titulación
1 Mestrado Universitario de Profesorado de Educación Secundaria: Ciencias Experimentais
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Máster Oficial Anual
Primero Obligatoria 3
Idioma
Castellano
Gallego
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Pedagoxía e Didáctica
Coordinador/a
Vega Marcote, Pedro
Correo electrónico
pedro.vega.marcote@udc.es
Profesorado
Paz Villasenín, Carlos Isolino de
Vega Marcote, Pedro
Correo electrónico
c.de.paz@udc.es
pedro.vega.marcote@udc.es
Web
Descripción general Esta matéria nos mostra a importancia do coñecemento científico e a súa aprendizaxe na sociedade actual para lograr a alfabetización científica-ambiental e avanzar cara ao un futuro sustentable, así como as estratexias para a ensinanza das ciencias e analizar o papel do profesorado nas mesmas.
Tamén permite recoñecer os diferentes tipos de contidos científicos, a súa selección e organización curricular e a problemática que encerra a súa aprendizaxe na Educación Secundaria e ademais desenvolver secuencias de actividades para o ensino das Ciencias, así como o uso das TIC's.
Asi mesmo plantexa a relevancia da avaliación formativa na ensinanza das Ciencias, e os tipos e instrumentos para avaliar.

Competencias del título
Código Competencias del título
A19 (CE-E5) Conocer los desarrollos teórico-prácticos de la enseñanza y el aprendizaje de las materias correspondientes.
A21 (CE-E7)Adquirir criterios de selección y elaboración de materiales educativos.
A23 (CE-E9) Integrar la formación en comunicación audiovisual y multimedia en el proceso de enseñanza-aprendizaje.
A24 (CE-E10) Conocer estrategias y procedimientos de evaluación y entender la evaluación como un procedimiento de regulación del aprendizaje y estímulo al esfuerzo.
A27 (CE-E13) Identificar los problemas relativos a la enseñanza y el aprendizaje de las materias de la especialización y plantear alternativas y soluciones.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Coñecer os desenvolvementos teórico-prácticos do ensino e a aprendizaxe das materias correspondentes AP19
AP21
Adquirir criterios de selección e elaboración de materiais educativos AP21
Coñecer estratexias e procedementos de avaliación e entender a avaliación como un procedemento de regulación da aprendizaxe e estímulo ao esforzo. AP24
Identificar os problemas relativos ao ensino e a aprendizaxe das materias da especialización e expor alternativas e solucións. AP27
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. CM1
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. CM4
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. AP23
CM6
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. CM8
Recoñecer e valorar a relevancia da alfabetización científica-ambiental para actuar sostiblemente a favor do medio. CM4
CM8

Contenidos
Tema Subtema
1. A aprendizaxe científica na Educación Secundaria • A necesidade do coñecemento científico para comprender e buscar solucións sostibles (Axenda 21, reducción da Pegada Ecolóxica...) a situación de deterioro ambiental que afecta ó planeta (cambio climático, residuos,...)
• ¿Qué cuestións específicas presenta a ensinanza-aprendizaxe das Ciencias?
• A problemática da aprendizaxe do coñecemento científico e as “concepcións alternativas”
Estratexias de ensinanza das Ciencias • Evolución desde os inicios da ensinanza das Ciencias ata as propostas actuais de alfabetización científica-ambiental
• Actitudes negativas cara a Ciência e a súa aprendizaxe

. Ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) no ámbito científico
Os contidos das Ciencias experimentais • Tipos de contidos e o desenvolvemento curricular (enfoque ambiental, ...)
• Selección, organización e secuenciación dos contidos científicos
As actividades de ensinanza-aprendizaxe • Tipos de actividades nas clases de Ciencias
• ¿Cómo secuenciar as actividades de aula?
• Selección e criterios de uso dos recursos didácticos
A avaliación formativa en ciencias • Os criterios de avaliación no currículo e a avaliación como regulación
• Qué, cómo e cándo avaliar
• Tipos e instrumentos para avaliar en ciencias

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Sesión magistral A19 A21 A23 A24 12 0 12
Análisis de fuentes documentales A21 2 15 17
Presentación oral C1 2 3 5
Aprendizaje colaborativo A19 C4 4 2 6
Lecturas A19 A27 0 10 10
Prueba mixta A19 A21 A24 A27 C1 1 0 1
Trabajos tutelados A27 C1 C6 C8 0 22 22
 
Atención personalizada 2 0 2
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Sesión magistral Esposición oral con apoyo de material audiovisual y planteando cuestiones para que participe el alumnado y facilitar el aprendizaje
Análisis de fuentes documentales Reflexión fundamentada de textos
Presentación oral Exposición oral de los trabajos realizados individualmente o por grupo, planteando preguntas, aclaraciones...sobre la tarea llevada a cabo.
Aprendizaje colaborativo Que los grupos actuen como comunidad de conocimiento y aprendizaje
Lecturas Lecturas obligatorias y voluntarias de libros y textos
Prueba mixta Prueba con preguntas abiertas de semidesarrollo y planteamientos didácticos.
Trabajos tutelados Metodología que pretende el trabjo autónomo de los estudiantes a nivel individual y grupal de modo que el grupo "actúe" como una "comunidad que construye su propio conocimiento".

Atención personalizada
Metodologías
Trabajos tutelados
Descripción
Asistencia presencial y no presencial para completar la información y dudas del trabajo a realizar.

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Trabajos tutelados A27 C1 C6 C8 Metodología que pretende el trabajo autónomo de los estudiantes a nivel individual y también grupal, de modo que el grupo "actúe" como una "comunidad que construye su propio conocimiento", realizando actividades y trabajos dentro y fuera del aula. Su realización es obligatoria y para superarla se necesita alcanzar el 50% de la calificación indicada. 30
Presentación oral C1 Los grupos de trabajo elaborarán y expondran con ayuda de las TIC, un tema a elegir entre los propuestos por el profesor, que les orientará tanto en los aspectos básicos a tratar como en la búsqueda, selección y tratamiento de la información. Su realización es obligatoria y se valorará la presentación y la fundamentación de las aportaciones que se propongan en relación a la temática tratada. 20
Prueba mixta A19 A21 A24 A27 C1 Se realizará obligatoriamente una prueba escrita de tipo mixto, con preguntas abiertas de semidesarrollo y/o de respuesta breve para valorar los conocimientos alcanzados y la capacidad de análisis, sobre los contenidos de la materia. Para superarla es necesario alcanzar el 50% de la calificación indicada. 50
 
Observaciones evaluación

 

Na primeira oportunidade

 

-   Avaliaranse as
actividades e traballos realizados durante o curso e proba escrita. A
Cualificación será a media ponderada das notas obtidas en cada parte, debendo
obter en cada unha delas un aprobado (5 sobre 10).

-   É requisito
imprescindible unha asistencia mínima do 80% de asistencia ás sesións
presenciais. No caso de non alcanzarse dito porcentaxe as actividades/traballos
non serán avaliados e a cualificación será de non presentado.

Na segunda oportunidade

-   O alumnado que
asistíu a lo menos ó 80% das sesiones deberá repetir as partes nón superadas
(actividades/traballos e/ou proba escrita).

-   Os estudantes que
non alcanzaran o porcentaxe de asistencia esixida ás sesións presenciais
deberán presentar, individualmente, todas as actividades/traballos propostos ó
longo do curso-

-   En calquera caso
casos, a cualificación será a media ponderada das notas obtidas en cada parte,
debendo obter en cada unha delas un aprobado (5 sobre 10).

Os estudantes con recoñecemento de dedicación a tempo
parcial e dispensa académica de exención de asistencia:

-   Deberán poñelo en
coñecemento do profesor a primeira semana de clase

-   Na primeira
oportunidad, ademáis da proba escrita, terán que realizar, individualmente,
todas as actividades/traballos propostos ó longo do curso e entregálos nas
datas que estableza a profesora. A cualificación

-   final será a media
ponderada das notas das actividades e traballos realizados durante o curso e da
nota da proba escrita, debendo obter en cada unha das partes un aprobado (5
sobre 10).

-   Na segunda
oportunidad, deberán repetir ás partes non superadas (actividades/traballos
e/ou proba escrita).

 


Fuentes de información
Básica (). .

  

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SANMARTÍ, N. (2011). Evaluar para aprender, evaluar para calificar. En Didáctica de la Física y la Química (pp. 193-211). Secretaría General Técnica.

Vega Marcote, P . y Álvarez, P. (2011). La Agenda 21 y la Huella Ecológica como instrumentos para lograr una Universidad Sostenible. Enseñanza de las Ciencias , 29 (2), 207-220.

 

 

 

COLECCIÓN Formación del Profesorado de Secundaria (2011). Barcelona: Editorial Graó.

ISBN 978-84-9980-080-6.

COLECCIÓN MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y C IENCIA. Curso de actualización científica y didáctica. ISBN 84-369-2253-0.

Esta bibliografía será completada ao longo do curso con materiais audiovisuais e informáticos, textos específicos, monografías e artigos para os distintos temas.

Complementária


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Otros comentarios

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