Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Aprendizaje y enseñanza de los módulos de formación y orientación laboral Código 652606621
Titulación
5 Mestrado Universitario en Profesorado de Educación Secundaria: Formación e Orientación Laboral
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Máster Oficial Anual
Primero Obligatoria 12
Idioma
Gallego
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Coordinador/a
Varela Urrutia, Roberto
Correo electrónico
roberto.urrutia@udc.es
Profesorado
Arza Arza, Neves
Varela Urrutia, Roberto
Correo electrónico
neves.arza@udc.es
roberto.urrutia@udc.es
Web
Descripción general

Competencias del título
Código Competencias / Resultados del título
A5 (CE-G5)Conocer los procesos de interacción y comunicación en el aula y en el centro, abordar y resolver posibles problemas.
A6 (CE-G6)Conocer la evolución histórica del sistema educativo en nuestro país
A8 8. (CE-G8)Promover acciones de educación emocional, en valores y formación ciudadana.
A9 9. (CE-G9)Participar en la definición del proyecto educativo y en las actividades generales del centro atendiendo a criterios de mejora de la calidad, atención a la diversidad, prevención de problemas de aprendizaje y convivencia.
A11 CE-G11)Conocer la evolución histórica de la familia, sus diferentes tipos y la incidencia del contexto familiar en la educación.
A13 13. (CE-G13)Comprender las implicaciones educativas de la situación lingüística gallega y adquirir y aplicar criterios, estrategias y recursos pedagógicos para participar en la planificación y desarrollo del plan lingüístico del centro.
A14 14. (CE-G14)Respetar y promover los derechos humanos, los valores de la cultura de la paz y de los valores democráticos, y el reconocimiento de los principios y fundamentos de la atención a la diversidad.
A15 (CE-E1) Conocer el valor formativo y cultural de las materias correspondientes a la especialización.
A16 (CE-E2) Conocer los contenidos que se cursan en las respectivas enseñanzas
A17 CE-E3) Conocer la historia y los desarrollos recientes de las materias y sus perspectivas para poder transmitir una visión dinámica de las mismas.
A18 (CE-E4) Conocer contextos y situaciones en que se usan o aplican los diversos contenidos curriculares.
A19 (CE-E5)Conocer los desarrollos teórico_prácticos de la enseñanza y el aprendizaje de las materias correspondientes.
A20 (CE-E6)Transformar los currículos en programas de actividades y de trabajo.
A21 (CE-E7)Adquirir criterios de selección y elaboración de materiales educativos.
A22 (CE-E8)Fomentar un clima que facilite el aprendizaje y ponga en valor las aportaciones de los estudiantes.
A23 (CE-E9)Integrar a formación en comunicación audiovisual y multimedia en el proceso de enseñanza-aprendizaje.
A24 (CE-E10) Conocer estrategias y procedimientos de evaluación y entender la evaluación como un procedimiento de regulación del aprendizaje y estímulo al esfuerzo.
A25 (CE-E11) Conocer y aplicar propuestas docentes innovadoras en el ámbito de la especialización cursada.
A26 (CE-E12) Analizar críticamente el desempeño de la docencia, de las buenas prácticas y de la orientación utilizando indicadores de calidad.
A27 (CE-E13)Identificar los problemas relativos a la enseñanza y aprendizaje de las materias de la especialización y exponer alternativas y soluciones
A30 (CE-P1) Adquirir experiencia en la planificación, en la docencia y en la evaluación de las materias correspondientes a la especialización.
A32 CE-P3) Dominar las destrezas y las habilidades sociales necesarias para fomentar un clima que facilite el aprendizaje y la convivencia
A34 CE-P5) Conocer la tipología empresarial correspondiente a los sectores productivos y comprender los sistemas organizativos más comunes en las empresas (FP)
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias / Resultados del título
Identificar as funcións do profesorado de FOL e calcular as súas retribucións. AP5
Describir o sistema de acceso a función docente no ensino público e privado e os requirimentos esixidos
Analizar o funcionamento e organización dos centros onde se imparte a FP.
Analizar a organización e funcións do departamento de FOL.
Analizar o currículo dos módulos da especialidade de FOL identificando os seus elementos e valorando a presenza do enfoque de xénero e da formación dunha cidadanía crítica AP15
AP16
AP17
AP18
AP23
AP26
CM5
CM7
CM8
Deseñar unha programación dun dos módulos da especialidade e unha unidade didáctica da programación adaptadas a un determinado centro. AP15
AP16
AP19
AP20
AP21
AP22
AP23
AP24
AP25
AP27
AP30
AP32
AP34
CM1
CM3
Utilizar as TIC para obter e elaborar información no traballo de aula. CM3
CM6
Valorar o papel do profesor de FOL como dinamizador da formación de cidadáns críticos implicados na loita contra as desigualdades e a inxustiza social. AP13
AP26
AP32
CM4
CM7
Identificar, analizar e clasificar a normativa aplicable na actividade docente na FP. AP6
AP9
AP13
AP14
Integrar o enfoque de xénero nas programacións e nas unidades didácticas e comprender o súa impartancia para acadar a equidade de xénero. AP8
AP11
CM4

Contenidos
Tema Subtema
Tema 1.-Contexto organizativo e funcional dos centros de Formación Profesional. 1.1. Normativa que regula a organización e funcionamento dos centros de FP
1.2. Tipoloxía dos centros de formación profesional, espazos e equipamientos.
1.3. A organización docente nos centros de FP. Órganos de Goberno e de Coordinación Didáctica. Proxecto Educativo, Proxecto Funcional
1.4. O Departamento de Formación e Orientación Laboral. Composición e funcións. O traballo en equipo. A colaboración co Departamento de Orientación e no desenvolvemento do PAT.
Tema 2.- O corpo de Profesorado do Ensino Secundario: a especialidade de Formación e orientación laboral (FOL) 2.1. Corpos de profesorado e categorías profesionais
2.2..Sistema de acceso ó ensino público e o ensino privado
2.2. Retribucións
2.3.Autoemprego.


Tema 3. Os currículos dos módulos da especialidade de FOL
3.1. Análise do currículo dos módulos LOXSE.
3.2. Análise do currículo dos módulos LOE: FOL e EIE.
3.3. A Formación en centros de traballo
3.4. Análise, interpretación e clasificación da normativa aplicable.
Tema 3. Planificación nos distintos niveis de concreción curricular: do currículo a programación de aula. 3.1. A programación dos módulos
3.2. A programación da aula


Tema 4. Metodoloxía e avaliación 4.1. Técnicas e estratexias metodolóxicas: tipoloxía e características

4.2. Avaliación: tipos, técnicas e instrumentos
4.3. Avaliación e xestión da calidade nos centros de FP
Tema 5. Educación mediática e TIC 5.1. Educación mediática: concepto, finalidade e integración nos pragamacións dos módulos da especialidade

5.2. Competencias dixitais docentes: que son e cales son?

5.3. Recursos e ferramentas dixitais para o ensino e aprendizaxe dos módulos da especialidade..
TEma 6. A atención á diversidade 6.1. Atención á diversidade: conceptualización e medidas que prescribe a normativa.
6.2. Estratexias e recursos para a atención á diversidade
TEma 7. A integración da perspectiva de xénero 7.1. Finalidades
7.2. Modalidades de integración
7.3. Experiencias e recursos
7.4. Normativa aplicable

Planificación
Metodologías / pruebas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciales y virtuales) Horas trabajo autónomo Horas totales
Actividades iniciales A6 A15 A16 3 0 3
Sesión magistral A19 A24 A25 A26 A27 A30 A34 18 0 18
Glosario A16 2 4 6
Análisis de fuentes documentales A15 A16 A19 A24 C3 C4 12 57 69
Presentación oral C1 C3 8 0 8
Aprendizaje colaborativo A13 A14 A15 A19 A20 A21 A23 A24 30 60 90
Simulación A8 A13 A14 A15 A16 A20 A21 A23 A24 A25 C3 C6 C7 11 73 84
Prácticas a través de TIC C3 1 3 4
Prueba objetiva A16 A18 A19 A24 A30 A34 1 5 6
 
Atención personalizada 12 0 12
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Actividades iniciales As actividades inicias teñen como finalidade que o alumnado tome conciencia dos seus coñecementos previos, de xeito que se convertan nun referente para a análise e reflexión do que precisan aprender e das aprendizaxes desenvolvidas na materia.
Sesión magistral Na sesión maxistral expóñense dunha maneira sintética os contidos do módulo.
Glosario Recompilación de terminoloxía específica vinculada as temáticas abordadas
Análisis de fuentes documentales A análise das fontes documentais ten como finalidade o afondamento nos contidos presentados nas sesións maxistrais e na súa aplicación ás actividades de simulación.
Presentación oral Consiste na presentación das actividades de simulación.
Aprendizaje colaborativo Está implícita na realización das actividades de simulación.
Simulación Con esta metodoloxía o alumnado ten que elaborar unha programación para un dos módulos da especialdade e unha unidade didáctica.
Prácticas a través de TIC Esta actividade está relacionada co papel do profesorado como curador de contidos. Conssite na busca, selección e almacenaxe de recursos dixitais nun marcador social para o ensino e aprendizaxe dos módulos da especialidade. A construción do marcador social é unha actividade común a todas as materias do módulo específico.
Prueba objetiva Exame tipo test sobre os contidos máis conceptuais

Atención personalizada
Metodologías
Simulación
Prueba objetiva
Prácticas a través de TIC
Descripción
A atención personalizada está destinada a supervisión e seguimento das actividades de simulación.
O alumnado con matrícula a tempo parcial terá unha atención personalizada e vencellada a modalidade de avaliación específica que se descrebe no apartado de avaliación.

Evaluación
Metodologías Competencias / Resultados Descripción Calificación
Presentación oral C1 C3 A presentación vai ser avaliada polo resto dos compañeiros e compañeiras a partir dunha rúbrica, utilizada nas catro materias específicas do itinerario de FOL 10
Simulación A8 A13 A14 A15 A16 A20 A21 A23 A24 A25 C3 C6 C7 A programación e a unidade didáctica van ser avaliadas conforme ós criterios que se van específicar e que son os que se utilizan para avaliar o TFM que segue estas modalidades. 75
Prueba objetiva A16 A18 A19 A24 A30 A34 As preguntas abordan algúns contidos de tipo conceptual, vinculados á comprensión de terminoloxía específica 10
Prácticas a través de TIC C3 Consiste na construción dun marcador social. Os criterios de avaliación son o número de recursos almacenados, o seu nivel de descrición e valoración e o sistema de categorías e subcategorías creado para a súa almacenaxe. 5
 
Observaciones evaluación

CARGA DE TRABALLO

 A realización das tarefas indicadas na guía docente supoñen unha dedicación  de 112 horas de traballo fora da aula. Polo tanto  é imprescindible unha boa planificación e xestión do tempo.

ACTUALIZACIÓN DO PERFIL PERSOAL

 Como máis tardar, na terceira sesión de clase, todo o alumnado ha de pendurar unha foto actual no seu perfil na plataforma de moodel

ASISTENCIA
  A asistencia ás sesións presenciais é obrigatoria. O alumnado con asistencia regular que ocasionalmente non acuda a unha aula deberá de facer individualmente a actividade correspondente.

No caso de non acadar o 80% de asistencia, a cualificación será non presentado na primeira oportunidade. Na oportunidade de xullo haberá una proba con preguntas de carácter teórico e práctico. Tamén se poderá acordar a realización e seguimento de actividades que reforzen as aprendizaxes máis vinculadas ó saber facer. 
 As persoas con matrícula a tempo parcial  poderán acollerse a unha modalidade de avaliación específica. Para isto, cómpre solicitar unha titoría, antes ou inmediatamente despois do inicio da materia, co obxecto de establecer as actividades de avaliación e o proceso de supervisón e seguemento necesario para superar a materia. 
Na oportunidade de xullo haberá unha proba con preguntas de carácter teórico e práctico relacionadas coas actividades de simulación  
REQUIRIMENTOS PARA APROBAR A MATERIA 
 A cualificación final será o resultado das puntuación obtidas nas actividades de avaliación. Para superar a materia é indispensábel obter a metade da cualificación en cada unha das actividades. Cando non se realice algunha das actividades de avaliación a cualificación será non presentado.

Na segunda oportunidade deberán de facerse as actividades de avaliación non superadas.

É obrigatorio o uso dunha linguaxe inclusiva. O non cumprimento deste requisito terá consecuencias negativas na cualificación, restando un punto.

 

FALTA DE INTEGRIDADE ACADÉMICA

Ausencia de citación de fontes

As citas e referencias a calquera tipo de texto deben declararse,o uso de texto literal ou ideas doutros autores ou autoras parafraseadas sendeclarar a fonte supón o suspenso do traballo en aplicación do artigo 14.4 da normativa académica de avaliacións, cualificacións e reclamacións,aprobada polo Consello de Goberno do 19 de decembro de 2013: “na realización de traballos, o plaxio e a utilización de material non orixinal, incluído aquel obtido a través de internet, sen indicación expresa da súa procedencia e, se é o caso, o permiso do seu autor/a, poderá ser considerada causa de cualificación de suspenso na actividade"

Os contidos incluídos nos traballos deben estar referenciados ao longo do texto e no apartado de referencias bibliográficas usando as normas APA 6ª edición. O texto literal debe declararse usando as normas APA 6ªedición. No parafraseo deben figurar as fontes orixe das ideas que se re-elaboran .
FALSIFICACIÓN DE SINATURA
Asinar na folla de asistencia por unha compañeira ou compañeiro ausente será penalizado coa
perda de avaliación continua
 Copiar nos exames e o uso indebido de información durante os exames tamén será motivo de suspenso.
LECTURAS RECOMENDADAS
Normativa académica de avaliacións, cualificacións e reclamacións: https://www.udc.es/export/sites/udc/normativa/_galeria_down/academica/Normas_avaliacion_revision_reclamacion_consolidado_l.pdf

http://www.ugr.es/~plagio_hum/0401Prevencion.
htm

http://www.ugr.es/~plagio_hum/

http://blogbibliotecas.mecd.gob.es/2015/01/22/plagio-academico/


Fuentes de información
Básica (). .
(). .
Universitat Oberta de CAtalunhya (2013). Educación Mediática y TIC . Barcelona
Delgado Rodríguez, A. (coorda) (2010). Manual de técnicas e instrumentos para evaluar el aprendizaje . http://moodle2.unid.edu.mx/dts_cursos_mdl/lic/ED/AV/AM/11/Manual.pdf
Prieto, A, Diaz, D. e Santiago, (2014). Metdologías inductivas. El desafío de enseñar mediante el cuestionamiento y los retos. . Barcelona: Oceáno
Xus Martín GArcía (2016). Proyectos con alma. Trabajo por proyectos con servicio a la comunidad. Barcelona: Editorial Grao

Complementária


Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente

Asignaturas que continúan el temario

Otros comentarios

Débese facer un uso sostenible dos recursos e a promoción da prevención de impactos negativos sobre o medio natural.

Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidad nos comportamentos persoais e profesionais.

En coherencia cos principios enunciados,  os   traballos impresos que se teñan que entregar non utilizarán plásticos, estarán  impresos a dobre cara e  empregarán  papel recicaldo. 



(*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías