Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Comprender os procesos de aprendizaxe relativos ao período de 6-12, no contexto familiar, social e escolar. |
A2 |
Coñecer as características destes estudantes, así como as características dos seus contextos motivacionais e sociais. |
A3 |
Dominar os coñecementos necesarios para comprender o desenvolvemento da personalidade destes estudantes e identificar disfuncións. |
A4 |
Identificar dificultades de aprendizaxe, informalas e colaborar no seu tratamento. |
A5 |
Coñecer as propostas e desenvolvementos actuais baseado na aprendizaxe de competencias. |
A6 |
Identificar e planificar a resolución de situacións educativas que afectan a estudantes con diferentes capacidades e distintos ritmos de aprendizaxe. |
A7 |
Analizar e comprender os procesos educativos na aula e fóra de ela relativos ao período 6-12. |
A11 |
Coñecer os procesos de interacción e comunicación na aula. |
A14 |
Promover accións de educación en valores orientadas á preparación dunha cidadanía activa e democrática. |
A15 |
Coñecer e abordar situacións escolares en contextos multiculturais. |
A16 |
Deseñar, planificar e avaliar a actividade docente e a aprendizaxe na aula. |
A19 |
Coñecer e aplicar metodoloxías e técnicas básicas de investigación educativa e ser capaz de deseñar proxectos de innovación identificando indicadores de avaliación. |
A47 |
Coñecer o proceso de aprendizaxe da linguaxe escrita e o seu ensino. |
A48 |
Fomentar a lectura e animar a escribir. |
A49 |
Coñecer as dificultades para a aprendizaxe das linguas oficiais de estudantes de outras linguas. |
A62 |
Coñecer e aplicar os procesos de interacción e comunicación na aula e dominar as destrezas e habilidades sociais necesarias para fomentar un clima de aula que facilite a aprendizaxe e a convivencia. |
A63 |
Controlar e facer o seguimento do proceso educativo e en particular o de ensino-aprendizaxe mediante o dominio das técnicas e estratexias necesarias. |
A64 |
Relacionar teoría e práctica coa realidade da aula e do centro. |
A65 |
Participar na actividade docente e aprender a saber facer, actuando e reflexionando desde a práctica. |
A66 |
Participar nas propostas de mellora nos distintos ámbitos de actuación que se podan establecer nun centro. |
A67 |
Regular os procesos de interacción e comunicación en grupos de estudantes 6-12 anos. |
A68 |
Coñecer formas de colaboración cos distintos sectores da comunidade educativa e do contorno social. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B4 |
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
B5 |
Traballar de forma colaborativa. |
B6 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B7 |
Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo. |
B11 |
Capacidade de comprensión dos distintos códigos audiovisuais e multimedia e manexo das ferramentas informáticas. |
B12 |
Capacidade de selección, de análise, de avaliación e de utilización de distintos recursos na rede e multimedia. |
B13 |
Lectura e interpretación de imaxes. |
B14 |
Capacidade para traballar en equipo de forma cooperativa, para organizar e planificar o traballo, tomando decisións e resolvendo problemas, tanto de forma conxunta como individual. |
B15 |
Capacidade para utilizar diversas fontes de información, seleccionar, analizar, sintetizar e extraer ideas importantes e xestionar a información. |
B16 |
Capacidade crítica e creativa na análise, planificación e realización de tarefas, como froito dun pensamento flexible e diverxente. |
B17 |
Capacidade de análise e de autoavaliación tanto do propio traballo como do traballo en grupo. |
B18 |
Compromiso ético para o exercicio das tarefas docentes. |
B19 |
Capacidade de adaptarse a novas situacións nunha sociedade cambiante e plural. |
B20 |
Relación con diversos interlocutores sociais. |
B21 |
CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e se adoita encontrar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo |
B22 |
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo |
B23 |
CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética |
B24 |
CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado |
B25 |
CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Comprender os procesos de aprendizaxe relativos ao período de 6-12, no contexto familiar, social e escolar. |
A1
|
B25
|
C4
|
Coñecer as características destes estudantes, así como as características dos seus contextos motivacionais e sociais. |
A2
|
|
|
Dominar os coñecementos necesarios para comprender o desenvolvemento da personalidade destes estudantes e identificar disfuncións. |
A3
|
B19 B22 B23 B24
|
|
Identificar dificultades de aprendizaxe, informalas e colaborar no seu tratamento |
A4
|
B22 B23 B24 B25
|
C4
|
Coñecer as propostas e desenvolvementos actuais baseado na aprendizaxe de competencias. |
A5
|
|
|
Identificar e planificar a resolución de situacións educativas que afectan a estudantes con diferentes capacidades e distintos ritmos de aprendizaxe. |
A6
|
|
|
Analizar e comprender os procesos educativos na aula e fóra de ela relativos ao período 6-12. |
A7
|
|
|
Coñecer os procesos de interacción e comunicación na aula. |
A11
|
|
|
Promover accións de educación en valores orientadas á preparación dunha cidadanía activa e democrática. |
A14
|
|
|
Coñecer e abordar situacións escolares en contextos multiculturais. |
A15
|
|
|
Deseñar, planificar e avaliar a actividade docente e a aprendizaxe na aula |
A16
|
|
|
Coñecer e aplicar metodoloxías e técnicas básicas de investigación educativa e ser capaz de deseñar proxectos de innovación identificando indicadores de avaliación. |
A19
|
|
|
Coñecer o proceso de aprendizaxe da linguaxe escrita e o seu ensino. |
A47
|
|
|
Fomentar a lectura e animar a escribir |
A48
|
|
|
Coñecer as dificultades para a aprendizaxe das linguas oficiais de estudantes de outras linguas |
A49
|
|
|
Coñecer e aplicar os procesos de interacción e comunicación na aula e dominar as destrezas e habilidades sociais necesarias para fomentar un clima de aula que facilite a aprendizaxe e a convivencia |
A62
|
|
|
Controlar e facer o seguimento do proceso educativo e en particular o de ensino-aprendizaxe mediante o dominio das técnicas e estratexias necesarias. |
A63
|
|
|
Relacionar teoría e práctica coa realidade da aula e do centro. |
A64
|
|
|
Participar na actividade docente e aprender a saber facer, actuando e reflexionando desde a práctica. |
A65
|
|
|
Participar nas propostas de mellora nos distintos ámbitos de actuación que se podan establecer nun centro.
Regular os procesos de interacción e comunicación en grupos de estudantes 6-12 anos.
Coñecer formas de colaboración cos distintos sectores da comunidade educativa e do contorno social.
|
A66 A67 A68
|
|
|
Resolver problemas de forma efectiva. |
|
B2
|
|
Traballar de forma autónoma con iniciativa.
Traballar de forma colaborativa.
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo.
|
|
B4 B5 B6 B7
|
|
Capacidade de comprensión dos distintos códigos audiovisuais e multimedia e manexo das ferramentas informáticas.
Capacidade de selección, de análise, de avaliación e de utilización de distintos recursos na rede e multimedia.
Lectura e interpretación de imaxes.
|
|
B11 B12 B13
|
|
Capacidade para traballar en equipo de forma cooperativa, para organizar e planificar o traballo, tomando decisións e resolvendo problemas, tanto de forma conxunta como individual.
Capacidade para utilizar diversas fontes de información, seleccionar, analizar, sintetizar e extraer ideas importantes e xestionar a información.
Capacidade crítica e creativa na análise, planificación e realización de tarefas, como froito dun pensamento flexible e diverxente.
Capacidade de análise e de autoavaliación tanto do propio traballo como do traballo en grupo.
Compromiso ético para o exercicio das tarefas docentes
|
|
B14 B15 B16 B17 B18 B20 B21
|
|
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
|
|
C3
|
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
|
|
|
C6 C7 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1-DESENVOLVEMENTO CONCEPTUAL DAS DIFICULTADES NA APRENDIZAXE. |
1.1.Caracterización actual das dificultades na aprendizaxe.
1.2.Características dos nenos/as con DA.
|
2- VARIABLES SOCIO-EMOCIONAIS E MOTIVACIONAIS. |
2.1.Compoñentes emocionais e motivacionais implicados nas DA. |
3- VARIABLES E PROCESOS COGNITIVOS NAS DA |
3.1.Enfoques e estilos de aprendizaxe.
3.2.Estratexias de aprendizaxe.
3.3.Autorregulación da aprendizaxe.
|
4. AS DIFICULTADES naS APRENDIZAxES BASICaS. PREVENCIÓN DAS DIFICULTADES NA APRENDIZAXE DA LECTURA
|
4.1.Conceptos básicos.
4.2.Procesos que interveñen na lectura.
4.3.Dificultades nas DAL.
4.4.Avaliación.
4.5.Intervención nas DAL.
. |
5.AS DIFICULTADES NAS APRENDIZAXES BASICAS. PREVENCIÓN DAS DIFICULTADES NA APRENDIZAXE DA ESCRITURA
|
5.1.Conceptos básicos.
5.2.Procesos que interveñen na escritura.
5.3.Dificultades nas DAE.
5.4.Avaliación nas DAE.
5.5.Intervención nas DAE.
|
6.AS DIFICULTADES NAS APRENDIZAXES BASICAS. PREVENCIÓN DAS DIFICULTADES NA APRENDIZAXE DAS MATEMÁTICAS
|
6.1.Conceptos básicos
6.2.Procesos que interveñen nas matemáticas
6.3.Dificultades nas DAM
6.4.Avaliación nas DAM
6.5.Intervención nas DAM
|
7. TDAH (TRASTORNO POR DÉFICIT DE ATENCIÓN CON HIPERACTIVIDADE)
|
7.1.Características do TDAH
7.2.Avaliación
7.3.Intervención psicoeducativa no TDAH
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Estudo de casos |
A1 A4 A6 A15 A47 A63 A65 A68 B24 B23 B22 B21 B20 B18 B14 B13 B5 C8 C7 |
2 |
8 |
10 |
Lecturas |
A1 A2 A4 A5 A7 A47 A48 A49 B4 B11 B12 B15 B16 B17 B25 C3 C4 C6 |
2 |
8 |
10 |
Traballos tutelados |
A4 A6 A16 A19 A47 A48 A49 A62 A63 A65 A67 B25 B24 B23 B22 B21 B19 B17 B16 B15 B14 B12 B7 B6 B5 B4 B2 C3 C4 C6 C7 C8 |
2 |
12 |
14 |
Portafolios do alumno |
A3 A6 A14 A47 A48 A64 A66 B4 B15 B16 B21 B22 B23 C4 C7 |
1 |
21 |
22 |
Sesión maxistral |
A1 A2 A3 A4 A7 A11 A47 A62 |
16 |
10.5 |
26.5 |
Proba mixta |
A2 A3 A6 A64 B7 B16 |
1 |
21 |
22 |
|
Atención personalizada |
|
8 |
0 |
8 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Estudo de casos |
Realizaranse análises de supostos prácticos que achegarán ao alumnado á realidade educativa que se presenta na aulano que atinxe ás dificultades na aprendizaxe. |
Lecturas |
Individualmente, realizaranse 3/4 lecturas que facilita o docente e que complementan os temas tratados. |
Traballos tutelados |
En grupos (mínimo 3 e máximo 4) deberán elaborar materiais de intervención nas DA (segundo o tema tratado na clase). Estes traballos serán orientados polo profesor nas súas diferentes fases e serán expostos ante os demáis compañeiros. Non se admiten traballos individuais. |
Portafolios do alumno |
As actividades propostas nas sesións interactivas serán incluidas nun portafolio que se entregará individualmente ao final do cuadrimestre. |
Sesión maxistral |
Todos os temas serán introducidos polo profesorado nas sesións expositivas. |
Proba mixta |
A proba de avaliación final será unha proba mixta que combine preguntas de resposta curta e preguntas tipo test sobre os contidos abordados durante o curso. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Proba mixta |
Traballos tutelados |
|
Descrición |
Fora do horario de clase e nas titorías atenderanse as dúbidas do alumnado. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba mixta |
A2 A3 A6 A64 B7 B16 |
Avaliación final |
50 |
Portafolios do alumno |
A3 A6 A14 A47 A48 A64 A66 B4 B15 B16 B21 B22 B23 C4 C7 |
Dosier onde se recollerán as actividades traballadas nas sesións interactivas. |
50 |
|
Observacións avaliación |
O alumnado que asista a un mínimo do 80% das sesións (tanto expositivas como interactivas) acollerase ao réxime de avaliación de presencialidade. Este tipo de avaliación consiste no desenvolvemento dunha serie de acividades e traballos prácticos que se irán plantexando ao longo do curso e que o alumno presentará nun dosier de prácticas. Este dosier computará o 50% da cualificación final da materia. O outro 50% da cualificación corresponde a unha proba de tipo mixto (preguntas tipo test y de resposta curta) sobre os contidos abordados nas sesións expositivas. Para aqueles estudantes que consigan a calificación de "Apto" no dosier, a proba mixta terá un carácter voluntario (é dicir, esta proba non sería un requisito indispensable para aprobar a asignatura). Aqueles que asistan a menos do 80% das sesións só serán avaliados mediante unha proba mixta sobre os contidos abordados nas clases expositivas, que computará o 50% da cualificación, e mediante un exame práctico sobre os contidos desenvolvidos nas clases interactivas, que computará o outro 50% da cualificación. Aqueles estudantes matriculados a tempo parcial terán o dereito a solicitar a dispensa académica, segundo contempla o apartado 5 do artigo 4 da Norma que regula o réxime de dedicación ao estudo dos estudantes de Grao na Universidade da Coruña: Os estudantes a tempo parcial poderán solicitar aos Decanos e Directores dos centros responsables da súa titulación a dispensa académica que lles exima da asistencia a clase daquelas materias, ou partes de materias, nas que se admita a citada dispensa na súa guía docente; porén en todo caso serán avaliados polo sistema de avaliación continua . A solicitude de dispensa poderá realizarse no momento de remitir a documentación xustificativa mencionada no apartado 1 deste artigo. Estes estudantes con recoñecemento de dispensa académica serán avaliados nas mesmas condicións que o alumnado presencial, aínda que, neste caso, a realizaión da proba mixta terá un carácter obrigatorio para poder superar a asignatura.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
González R.M. y otros (2013). Javitor, el castor lector y los amigos de las letras. CEPE |
Cuetos,F. (2008). Psicología De La Lectura. Madrid: Wolters Kluwer.
Cuetos,F. (2009). Psicología De La Escritura. Madrid: Wolters Kluwer.
Cullinan,B. (2005). La lectura en el aula. Sevilla: Trillas.
Das, J.P., Garrido, M., González, M., Timoneda, C. Y Pérez-Álvarez, F. (2001). Dislexia Y Dificultades De Lectura: Una Guía Para Maestros. Barcelona: Paidós.
Deaño,M. (2000). Cómo prevenir las dificultades de cálculo. Málaga: Aljibe.
Deaño,M. (2001). Necesidades educativas especiales relacionadas con el aprendizaje matemático. En F. Salvador (Dir.). Enciclopedia psicopedagógica de necesidades educativas especiales, vol 1. Málaga: Aljibe, pp.495-517.
Fernández,J. (2002). La numeración y las cuatro operaciones matemáticas. Madrid: CCS.
González, R.M. (2002). PODER escribir. Programa de entrenamiento en procesos cognitivos de la escritura. Madrid: EOS.
Defior,S., Gallardo,J., Ortúzar,R. (2004). Aprendiendo a leer. Materiales de apoyo: Málaga: Aljibe.
González Seijas, R.M. y Cuetos,F. (2008). Actividades para el aprendizaje de la lectura y de la escritura. Madrid: Cepe.
Jiménez, J. (2012). La dislexia en español. Madrid: Pirámide.
Jimeno,M. (2006). ¿Por qué las niñas y los niños no aprenden matemáticas?. Barcelona: Octaedro.
Joselevich,E.(2008). AD/HD Qué es, qué hacer. Buenos Aires: Paidós.
Miranda, A., Vidal-Abarca,E., Soriano,M. (2000). Evaluación e intervención psicoeducativa en dificultades de aprendizaje. Madrid: Pirámide.
Moraza, I. Y Campo, M.E. Del (2002). Conceptualización Y Etiología De Las Dificultades De Aprendizaje. En M.E. Del Campo (Editora). Dificultades de aprendizaje e intervención psicopedagógica. Madrid: Sanz Y Torres, Pp.153-182.
Ortiz, M.R. (2004). Manual de dificultades de aprendizaje. Madrid: Pirámide.
Salvador Bilbao, M.C. y Santa, G. (2002). Evaluación e intervención en las dificultades de aprendizaje de la expresión escrita. En M.E. Del Campo (Ed.). Dificultades De Aprendizaje E Intervención Psicopedagógica. Madrid: Sanz Y Torres, Pp.463-494.
Salvador, F. y Gutiérrez, R. (2006). Atención educativa al alumnado con dificultades en lectura y escritura. Málaga: Aljibe.
Soriano M.(2006). Dificultades en el Aprendizaje. Granada: Grupo Editorial Universitario.
Soutullo,C. y Diez, A. (2007). Manual de Diagnóstico y tratamiento del TDAH. Madrid: Panamericana.
Uceira, E. González-Seijas, R.M. y Cuetos, F. (2012). Los TORRES, una familia de escritores. Madrid: CEPE. |
Bibliografía complementaria
|
|
Alsina,A. (2004). Desarrollo de competencias matemáticas con recursos lúdico-manipulativos. Madrid: Narcea.
Avendaño, A., Lombardía, C. López I. y Pacoret, C. (2012). O purrusco dos bosques. Santiago de Compostela: Editorial GLIA.
Avendaño, A., Lombardía, C. López I. y Pacoret, C. (2012). As aventuras de Toreto. Santiago de Compostela.Editorial GLIA.
Deaño,M. (2001). Necesidades educativas especiales relacionadas con el aprendizaje matemático. En F. Salvador (Dir.). Enciclopedia psicopedagógica de necesidades educativas especiales, vol 1. Málaga: Aljibe, pp.495-517.
Defior,S., Gallardo,J., Ortúzar,R. (2004). Aprendiendo a leer. Materiales de apoyo: Málaga: Aljibe.
Gonzalez-Pienda,J. Y Nuñez, J.C. (1998). Dificultades del aprendizaje escolar. Madrid: Pirámide
Martínez, J. (2002). Enseñar Matemáticas a alumnos con necesidades educativas especiales. Bilbao: Monografías escuela española.
Miranda, A., Vidal-Abarca,E., Soriano,M. (2000). Evaluación e intervención psicoeducativa en dificultades de aprendizaje. Madrid: Pirámide.
Canals, M. (2001). Vivir las matemáticas. Barcelona: Octaedro.
Galera, F. (2001). Aspectos didácticos de la lectoescritura. Grupo Editorial Universitario.
Garcia Madruga, J. (2006). Lectura y conocimiento. Barcelona:Paidós.
Nuñez, P.(2006). Taller de comprensión lectora. Barcelona: Octaedro.
Orjales, I. (2006). Practicar la lectura sin odiar la lectura. Madrid:CEPE.
Pérez, M. (2002). Orientación Educativa y dificultades de aprendizaje. Madrid: Thomson.
Romero,J., González,M.J. (2001). Prácticas de comprensión lectora. Madrid: Alianza editorial.
Secadas, F. (2004). Contar es fácil. Madrid: CEPE. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Psicoloxía do desenvolvemento de 6 a 12 anos/652G02002 | Psicoloxía da aprendizaxe en contextos educativos/652G02007 | Educación matemática I/652G02008 | Resolución de problemas en matemática/652G02030 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|