Competencias del título |
Código
|
Competencias / Resultados del título
|
A9 |
Analizar la práctica docente y las condiciones institucionales que la enmarcan. |
A11 |
Conocer los procesos de interacción y comunicación en el aula. |
A61 |
Adquirir un conocimiento práctico del aula y de la gestión de la misma. |
A63 |
Controlar y hacer el seguimiento del proceso educativo y en particular el de enseñanza-aprendizaje mediante el dominio de las técnicas y estrategias necesarias. |
A64 |
Relacionar teoría y práctica con la realidad del aula y del centro. |
A65 |
Participar en la actividad docente y aprender a saber hacer, actuando y reflexionando desde la práctica. |
A66 |
Participar en las propuestas de mejora en los distintos ámbitos de actuación que se puedan establecer en un centro. |
A68 |
Conocer formas de colaboración con los distintos sectores de la comunidad educativa y del entorno social. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B2 |
Resolver problemas de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo. |
B6 |
Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional. |
B7 |
Comunicarse de manera efectiva en un contorno de trabajo. |
B8 |
Capacidad para elaborar discursos coherentes y organizados lógicamente. |
B9 |
Capacidad para exponer las ideas elaboradas, de forma oral y en la escrita. |
B14 |
Capacidad para trabajar en equipo de forma cooperativa, para organizar y planificar el trabajo, tomando decisiones y resolviendo problemas, tanto de forma conjunta como individual. |
B15 |
Capacidad para utilizar diversas fuentes de información, seleccionar, analizar, sintetizar y extraer ideas importantes y gestionar la información. |
B16 |
Capacidad crítica y creativa en el análisis, planificación y realización de tareas, como fruto de un pensamiento flexible y divergente. |
B17 |
Capacidad de análisis y de autoevaluación tanto del propio trabajo como del trabajo en grupo. |
B18 |
Compromiso ético para el ejercicio de las tareas docentes. |
B21 |
CB1 - Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio |
B22 |
CB2 - Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio |
B23 |
CB3 - Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética |
B24 |
CB4 - Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado |
B25 |
CB5 - Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma. |
C3 |
Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida. |
C4 |
Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común. |
C7 |
Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida. |
C8 |
Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad. |
Resultados de aprendizaje |
Resultados de aprendizaje |
Competencias / Resultados del título |
Coñecer a organización dos centros en que se imparten educación primaria e a diversidade de accións que comprende o seu funcionamento. |
A11 A68
|
B2 B7
|
|
Coñecer formas de colaboración cos distintos sectores da comunidade educativa e do contorno social |
A61 A68
|
B18 B23
|
|
Observar a actividade docente e aprender a saber facer, reflexionando desde e sobre a práctica, e asumir a necesidade de ir perfeccionándose e adaptándose aos cambios científicos, pedagóxicos e sociais |
A9 A65
|
B16 B17 B21 B25
|
C4
|
Relacionar teoría e práctica coa realidade da aula e do centro, aplicando un pensamento crítico, lóxico e creativo |
A63 A64
|
B1 B3 B14 B15 B22
|
C7
|
Reflexionar sobre as propostas de mellora nos distintos ámbitos de actuación que se poidan establecer nun centro |
A66
|
|
C3 C4 C8
|
Comportarse con ética e responsabilidade social, como profesional dun centro educativo |
|
B6 B17
|
|
Saber elaborar discursos coherentes e organizados, así como expoñer ideas de forma oral e por escrito |
|
B8 B9 B24
|
C1
|
Contenidos |
Tema |
Subtema |
A organización das institucións educativas |
- Os órganos de goberno do centro e os órganos de coordinación das actividades que nel se desenvolven
- O réxime de funcionamento do centro: proxectos, programas, plans, horarios etc.
- A cultura do centro escolar |
O coñecemento do currículo e a súa concreción como paso previo á intervención na educación primaria |
- Os niveis de concreción: Decreto de currículo, programación de ciclo e programación de aula
- As unidades didácticas, os centros de interese, os proxectos de aprendizaxe etc., como elementos chave do proceso formativo
de aprendizaxe etc. |
A xestión da aula na educación primaria como marco de referencia para un desenvolvemento integral dos nenos de 6-12 anos |
- Principios e procedementos didácticos propios da etapa
- Culturas escolares e procesos de comunicación emerxentes nas aulas
- Usos críticos dos recursos e materiais curriculares na educación primaria
- A titoría (individual/grupal) como elemento dinamizador e de conexión entre os centros e as familias
- A avaliación de aprendizaxes como avaliación educativa e auténtica
|
A reflexión sobre a práctica observada como ferramenta para a innovación e a mellora |
- O interese pola avaliación do currículo deseñado e desenvolvido
- Técnicas e estratexias de recollida de información para a reflexión sobre a práctica tomando como referencia os discursos dos mestres e dos alumnos
- A elaboración de informes científicos portadores de liñas de mellora contextualizadas
|
Planificación |
Metodologías / pruebas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciales y virtuales) |
Horas trabajo autónomo |
Horas totales |
Salida de campo |
A9 A11 A61 A63 A64 A65 A66 A68 B1 B2 B3 B6 B7 B8 B9 B14 B15 B17 B18 B24 B25 C4 C7 |
125 |
0 |
125 |
Seminario |
A9 A64 B1 B3 B9 B15 B21 B22 C1 |
8 |
0 |
8 |
Análisis de fuentes documentales |
A64 B1 B15 |
0 |
10 |
10 |
Portafolio del alumno |
A9 A64 A66 B1 B3 B6 B8 B9 B15 B16 B17 B22 B23 B25 C1 C3 C7 C8 |
0 |
80 |
80 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías |
Metodologías |
Descripción |
Salida de campo |
CONSTITÚEN AS PRÁCTICAS PEDAGÓXICAS: 125 horas de permanencia na institución educativa durante as cales se realizarán tarefas de observación, análise de casos, colaboración en accións educativas cos profesionais da propia institución etc.
|
Seminario |
1. Sesión informativa inicial (2 horas). Información xeral para comentar e precisar a Guía docente, así como as pautas de carácter xeral, e orientar o alumnado acerca da súa decisión á hora de elixir institución colaboradora. Tamén se explicarán as funcións das diferentes persoas que van a titorizar o Prácticum.
2. Selección de centro (2 horas).
3. Un mínimo de dous seminarios de titoría obligatoria durante o Prácticum co profesorado titor (6 horas).
- Antes de incorporarse ao centro de prácticas o profesorado de Prácticum, na data que se establecer, orientará o alumnado que titoriza cando menos sobre as seguintes cuestións: documentos que debe incluír no portafolios, lecturas imprescindibles e datas de entrega dos traballos solicitados, cronograma dos seminarios e calquera outra suxestión que estimar oportuna.
- A segunda (ou posteriores) serán convocadas polo titor e tratarán as seguintes temáticas: Posta en común do traballo realizado ata o momento polo alumnado asignado a un/ha mesmo/a titor/a co fin de revisar a planificación proposta, formular e resolver as posibles necesidades e/ou conflitos percibidos. Trátase de seleccionar e analizar conxuntamente situacións ou procesos representativos do decorrer da práctica profesional. Asimesmo tratarase a Avaliación, para responder as dúbidas do alumnado que se titoriza no tocante aos documentos solicitados. |
Análisis de fuentes documentales |
Empregaranse documentos bibliográficos relevantes sobre os diferentes contidos a que o Prácticum I dá prioridade, como base para a análise e a reflexión sobre a diversidade de experiencias con que se entre en contacto nas institución educativas. É imprescindible entender a relación teoría-práctica e atender aos múltiplos factores que inciden no desenvolvemento da intervención educativa, co obxecto de favorecer a construción dunha visión crítica das distintas formas de interpretar a realidade educativa. |
Portafolio del alumno |
Ver documentos anexos |
Atención personalizada |
Metodologías
|
|
Salida de campo |
|
|
Seminario |
Portafolio del alumno |
Análisis de fuentes documentales |
|
Descripción |
O titor/a do centro supervisará e orientará o traballo de observación e recollida de información do alumnado durante a súa permanencia no centro.
- O/a Titor/a da Facultade realizará un primeiro contacto obrigatorio, previo á incorporación do alumnado ao centro. Este contacto servirá para constatar a recepción da documentación, comunicar a incorporación do alumnado e ultimar os trámites e acordos que foren necesarios.
-O/a Titor/a da Facultade realizará os contactos que estime oportunos e necesarios co titor/a do centro durante o período do Practicum para o mellor desenvolvemento do mesmo.
Alén dos seminarios de seguimento do Practicum, o profesorado titor da Facultade estará dispoñible no horario de titorías. |
|
Evaluación |
Metodologías
|
Competencias / Resultados |
Descripción
|
Calificación
|
|
|
|
0 |
Salida de campo |
A9 A11 A61 A63 A64 A65 A66 A68 B1 B2 B3 B6 B7 B8 B9 B14 B15 B17 B18 B24 B25 C4 C7 |
O/a titor/a da institución colaboradora realizará a avaliación da implicación e actuación do alumnado no centro/aula. |
45 |
|
|
|
0 |
Seminario |
A9 A64 B1 B3 B9 B15 B21 B22 C1 |
O/a titor/a da Facultade avaliará a participación do alumnado nos seminarios cos seguintes criterios:
- Asistencia a todas as sesións presenciais
- Calidade das achegas á hora de expresar dúbidas razoables, expoñer ideas enriquecedoras e compartir experiencias de interese etc.
|
10 |
Portafolio del alumno |
A9 A64 A66 B1 B3 B6 B8 B9 B15 B16 B17 B22 B23 B25 C1 C3 C7 C8 |
O/a titor/a da Facultade realizará a avaliación do contido do portafolios cos seguintes criterios:
- Capacidade de relación teoría-práctica
- Dominio conceptual e capacidade analítica
- Capacidade para relacionar ideas e accións
- Capacidade de argumentar e fundamentar
- Expresión escrita propia e claridade expositiva
- Capacidade de descrición de escenarios, situacións e accións
- Capacidade de autoavaliación e autocrítica
Orixinalidade da proposta |
45 |
|
Observaciones evaluación |
O/a titor/a da institución colaboradora realizará a avaliación da implicación e actuación do alumnado no centro/aula. 40 Portafolios do alumno O/a titor/a da Facultade realizará a avaliación do contido do portafolio a partir dos seguintes criterios: - Capacidade de relación teoría-práctica. - Dominio conceptual e capacidade analítica. - Capacidade para relacionar ideas e accións. - Capacidade de argumentación e fundamentación. - Expresión escrita propia e claridade expositiva. - Capacidade de descripción de escenarios, situacións e accións. - Capacidade de autoavaliación e autocrítica. - Orixinalidade da proposta. Para aprobar a asignatura será necesario superar cada un dos elementos da avaliación (seminarios, portafolios e práctica pedagóxica), sendo a superación da práctica pedagóxica, elemento imprescindible para aprobar na convocatoria de xullo, xa que ten un único período de realización, que se concreta no segundo cuatrimestre, na data establecida no calendario académico. En caso de ter superada a práctica pedagógica e non superado algún dos outros elementos da avaliación (seminarios ou portafolios), o estudante deberá repetir, de cara a xullo, únicamente o que non teña superado, conservándose as cualificacións dos apartados xa superados. A cualificación final será a media das puntuacións obtidas en cada un dos partados e, en caso de non superar a materia, a cualificación será o resultado da media das actividades suspensas.
|
Fuentes de información |
Básica
|
|
AGUADO ODINA, T. (coord.) (2010). Diversidad e igualdad en educación. Madrid: UNED.
CARBONELL SEBARROJA, J. (2008). Una educación para mañana. Barcelona: Octaedro.
CARBONELL SEBARROJA, J. (2009). La vida escolar en un curso: cosas que no siempre se explican. Barcelona: Graó.
CASADO ROMERO, A. (2010). Aprender a ser maestro: creencias de los estudiantes de Magisterio sobre la interacción en el aula. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
CAMPS, V. (2008). Creer en la educación. La asignatura pendiente. Barcelona: Península.
CASTELLS CUIXART, P. (2011). Tenemos que educar: ideas para acabar con la crisis de autoridad y la mala educación. Barcelona: Península.
DOMENECH, J. y GUERRERO, J. (2005). Miradas a la educación que queremos. Barcelona: Graó.
ESCUDERO PEREZ, J. y MARTINEZ TEN, L. (Coord.) (2011). Ochenta actividades para educar lúdicamente en valores y ciudadanía. Madrid: Los Libros de la Catarata.
ESTEVE, O., MELLEF, K. y ANSINA, A. (Coord.) (2010). Creando mi profesión. Una propuesta para el desarrollo profesional del profesorado. Barcelona: Octaedro.
GARCIA ARETIO, L. (2009). Claves para la educación: actores, agentes y escenarios en la sociedad actual. Madrid: UNED.
GIMENO SACRISTAN, J. (Comp.)(2006). La reforma necesaria. Entre la política educativa y la práctica escolar. Madrid: Morata.
MAÑU NOAIN, J. (2010). Docentes competentes. Por una educación de calidad. Madrid: Narcea.
ORTEGA, R. (Coord.) (2010). Agresividad injustificada, bullying y violencia escolar. Madrid: Alianza.
PEREZ SERRANO, G. (2010). Aprender a convivir: el conflicto como oportunidad de crecimiento. Madrid: Narcea.
RODICIO-GARCÍA, M.L. e IGLESIAS-CORTIZAS, M.J. (2011). El acoso escolar. Diagnóstico y prevención. Madrid: Biblioteca Nueva.
RODRIGUEZ JARES, X. (2006). Aprender a convivir. Vigo: Xerais.
SANCHO GARGALLO, M. et al. (2007). Nuevos retos para convivir en las aulas: construyendo la escuela cívica. Madrid: Fundación Europea Sociedad y Educación.
SEGOVIA GARCIA, N. (2006). Aplicación de las TIC a la docencia. Usos prácticos de las nuevas tecnologías. Vigo: Ideas Propias.
SUBIRATS, M. y TOME, A. (2007). Balones fuera: reconstruir los espacios desde la coeducación. Barcelona: Octaedro.
|
Complementária
|
|
CANTÓN MAYO, I. (Coord.) (2009). Narraciones de la Escuela. Barcelona: Editorial Davinci.
CANTÓN MAYO, I. (Coord.) (2010). Narraciones de maestros. Barcelona: Editorial Davinci.
DIEZ NAVARRO, C. (2003). El piso de abajo de la escuela. Barcelona: Graó.
McCOURT, F. (2005). El profesor. Madrid: Maeva.
PENNAC C. (2008). Mal de escuela. Barcelona: Mondadori.
TONUCCI, F. (1994). Con ojos de niño. Barcelona: Barcanova (6ª ed.).
TONUCCI, F. (1988). Niño se nace. Barcelona: Barcanova (2ª ed.).
TONUCCI, F. (1989). Cómo ser niño. Barcelona: Barcanova.
TONUCCI, F. (1993). La soledad de los niños. Barcelona: Barcanova.
TONUCCI, F. (2003). Cuando los niños dicen ¡Basta! Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
|
Recomendaciones |
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
|
Asignaturas que continúan el temario |
|
Otros comentarios |
Recoméndanse os envíos dos traballos telemáticamente, e de non ser posible, nos documentos impresos non utilizar plásticos, elixir a impresión a dobre cara, empregar papel reciclado e evitar imprimir borradores. |
|