Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Valores y educación para la igualdad Código 652G02042
Titulación
Grao en Educación Primaria
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Grado 2º cuatrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Castellano
Gallego
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Pedagoxía e Didáctica
Coordinador/a
Iglesias Salvado, Jose Luis
Correo electrónico
jose.luis.iglesias@udc.es
Profesorado
Iglesias Salvado, Jose Luis
Correo electrónico
jose.luis.iglesias@udc.es
Web
Descripción general

Competencias del título
Código Competencias / Resultados del título
A1 Comprender los procesos de aprendizaje relativos al período de 6-12, en el contexto familiar, social y escolar.
A5 Conocer las propuestas y desarrollos actuales basado en el aprendizaje de competencias.
A7 Analizar y comprender los procesos educativos en el aula y fuera de ella relativos al periodo 6-12.
A11 Conocer los procesos de interacción y comunicación en el aula.
A12 Abordar y resolver problemas de disciplina.
A13 Promover el trabajo cooperativo y el trabajo y esfuerzo individuales.
A14 Promover acciones de educación en valores orientadas a la preparación de una ciudadanía activa y democrática.
A15 Conocer y abordar situaciones escolares en contextos multiculturales.
A17 Conocer y aplicar experiencias innovadoras en educación primaria.
A19 Conocer y aplicar metodologías y técnicas básicas de investigación educativa y ser capaz de diseñar proyectos de innovación identificando indicadores de evaluación.
A20 Mostrar habilidades sociales para entender a las familias y hacerse entender por ellas.
A22 Relacionar la educación con el medio, y cooperar con las familias y la comunidad.
A23 Analizar e incorporar de forma crítica las cuestiones más relevantes de la sociedad actual que afectan a la educación familiar y escolar: impacto social y educativo de los lenguajes audiovisuales y de las pantalla; cambios en las relaciones de género e intergeneracionales; multiculturalidad e interculturalidad; discriminación e inclusión social y desarrollo sostenible.
A34 Fomentar la educación democrática de la ciudadanía y la práctica del pensamiento social crítico.
A35 Valorar la relevancia de las instituciones públicas y privadas para la convivencia pacífica entre los pueblos.
A40 Plantear y resolver problemas vinculados con la vida cotidiana.
A67 Regular los procesos de interacción y comunicación en grupos de estudiantes 6-12 años.
B1 Aprender a aprender.
B3 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B4 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Trabajar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
B8 Capacidad para elaborar discursos coherentes y organizados lógicamente.
B12 Capacidad de selección, de análisis, de evaluación y de utilización de distintos recursos en la red y multimedia.
B14 Capacidad para trabajar en equipo de forma cooperativa, para organizar y planificar el trabajo, tomando decisiones y resolviendo problemas, tanto de forma conjunta como individual.
B15 Capacidad para utilizar diversas fuentes de información, seleccionar, analizar, sintetizar y extraer ideas importantes y gestionar la información.
B16 Capacidad crítica y creativa en el análisis, planificación y realización de tareas, como fruto de un pensamiento flexible y divergente.
B17 Capacidad de análisis y de autoevaluación tanto del propio trabajo como del trabajo en grupo.
B18 Compromiso ético para el ejercicio de las tareas docentes.
B19 Capacidad de adaptarse a nuevas situaciones en una sociedad cambiante y plural.
B20 Relación con diversos interlocutores sociales.
B21 CB1 - Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
B22 CB2 - Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio
B23 CB3 - Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética
B24 CB4 - Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado
B25 CB5 - Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias / Resultados del título
Comprender os procesos de aprendizaxe relativos ao período de 6-12, no contexto familiar, social e escolar. Coñecer as propostas e desenvolvementos actuais baseado na aprendizaxe de competencias. Analizar e comprender os procesos educativos na aula e fóra de ela relativos ao período 6-12. Coñecer os procesos de interacción e comunicación na aula. Mostrar habilidades sociais para entender ás familias e facerse entender por elas. Analizar e incorporar de forma crítica as cuestións máis relevantes da sociedade actual que afectan á educación familiar e escolar: impacto social e educativo das linguaxes audiovisuais e das pantallas; cambios nas relacións de xénero e interxeracionais; multiculturalidade e interculturalidade; discriminación e inclusión social e desenvolvemento sustentable. Formular e resolver problemas vinculados coa vida cotiá. Regular os procesos de interacción e comunicación en grupos de estudantes 6-12 anos. Promover o traballo cooperativo e o traballo e esforzo individuais. Promover accións de educación en valores orientadas á preparación dunha cidadanía activa e democrática. Coñecer e abordar situacións escolares en contextos multiculturais. Coñecer e aplicar metodoloxías e técnicas básicas de investigación educativa e ser capaz de deseñar proxectos de innovación identificando indicadores de avaliación. Abordar e resolver problemas de disciplina. A1
A5
A7
A11
A12
A13
A14
A15
A19
A20
A22
A23
A40
A67
B21
B25
Aprender a aprender. Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. Traballar de forma autónoma con iniciativa. Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. Capacidade para elaborar discursos coherentes e organizados loxicamente. Capacidade de selección, de análise, de avaliación e de utilización de distintos recursos na rede e multimedia. Capacidade para traballar en equipo de forma cooperativa, para organizar e planificar o traballo, tomando decisións e resolvendo problemas, tanto de forma conxunta como individual. Capacidade para utilizar diversas fontes de información, seleccionar, analizar, sintetizar e extraer ideas importantes e xestionar a información. Capacidade crítica e creativa na análise, planificación e realización de tarefas, como froito dun pensamento flexible e diverxente. Capacidade de análise e de autoavaliación tanto do propio traballo como do traballo en grupo. Compromiso ético para o exercicio das tarefas docentes. Compromiso ético para o exercicio das tarefas docentes. A17
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B1
B3
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B5
B6
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C4
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. C1
C4
C6
C7

Contenidos
Tema Subtema
1. Dereitos humáns e cidadanía 1.1. Aproximación histórico-conceptual ós dereitos humáns.
1.2. Democracia, cidadanía e dereitos humáns.
1.3. A evolución no concepto de cidadanía.

2. A construcción da cidadanía a través da educación: o papel do currículo escolar.
2.1. Valores e curriculum escolar
2.2. Actitudes, valores e normas para unha cidadanía crítica.
2.3. O papel do currículo na construcción da cidadanía e as identidades.
2.4. Construcción dos valores no proceso educativo.
2.5. Os valores na formación docente.
3. Igualdade de oportunidades e xustiza social. 3.1. Evolución social do concepto de xénero. Políticas de igualdade.
3.2. Perspectivas de análise sobre da convivencia e do conflicto social.
3.3. Dereitos e deberes para unha sociedade democrática.
4. A coeducación como proxecto.
4.1. Estratexias e recursos metodolóxicos das boas prácticas coeducativas.
4.2. Incidencia doutros axentes de socialización: familias, mass-media, TIC, grupos de iguais, tribus urbanas...
5. A convivencia como reto educativo. 5.1. Estratexias metodolóxicas para a mediación e a resolución de conflictos.
5.2. Modelos de convivencia a través doutros axentes de socialización: familias, mass-media, TIC, grupos de iguais, tribus urbanas...
5.3. Activismo, asociacionismo e o papel das ONG.
6. A Educación para o desenvolvemento. 6.1. Aproximación conceptual a unha realidade emerxente: orixe e tendencias.
6.2. Cidadanía global e cultura da solidariedade.
6.3. Da exclusión á promoción do desenvolvemento humano sostible

Planificación
Metodologías / pruebas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciales y virtuales) Horas trabajo autónomo Horas totales
Actividades iniciales A1 A5 A11 A17 A23 A35 A40 C4 C7 2 0 2
Análisis de fuentes documentales A7 A15 A23 B4 B5 B12 B14 B15 B16 B17 B23 C1 C6 2 16 18
Trabajos tutelados A12 A13 A15 A17 A19 A34 B4 B12 B15 B17 B22 B23 B24 3 4.5 7.5
Lecturas A13 A15 A19 A22 A35 B3 B4 B12 B15 B18 B19 B23 C4 2 20 22
Sesión magistral A14 A15 A17 A20 A22 A23 A34 A35 B1 B3 B6 B8 B25 C7 15 0 15
Recensión bibliográfica A7 A11 A23 A40 B3 B4 B8 B12 B14 B15 B16 B17 B21 B22 B25 C6 2 10 12
Presentación oral B3 B4 B5 B8 B14 B16 B22 B23 B24 C6 2 13 15
Aprendizaje colaborativo A5 A11 A13 A14 A17 A19 A40 A67 B5 B14 B20 B23 C4 2 18 20
 
Atención personalizada 1 0 1
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Actividades iniciales Nas primeiras sesións de clase levaranse a cabo actividades de caracter expositivo, por parte do profesor, nas que se presentará o programa da materia e mesmo a dinámica metodolóxica establecida para o mellor desenvolvemento da mesma.
Análisis de fuentes documentales Basease na utilización de documentos e fontes relevantes para a súa análise e posterior utilización para explicar a natureza dos distintos contidos e aspectos da materia.
Trabajos tutelados Trátase de facer un traballo de iniciación á investigación. Esixe por parte do alumnado un grao de responsabilidade consonte cos obxectivos e a calidade que debe presidir este tipo de traballo. No seu momento facilitaránse unhas pautas que permitirán a elaboración do mesmo, que se complementará cun seguimento titorial individualizado.
Lecturas Establécense unha serie de lecturas obrigatorias dun conxunto de textos e documentación relacionadas coa materia que o alumnado terá que ler, discutir en grupo e finalmente recensionar de xeito persoal axustándose a un formato coñecido e pautado.
Sesión magistral Exposición oral dos temas que constituen os contidos da materia diante do alumnado. Esta exposición irá precedida dunha presentación na que se propoñen algunhas preguntas aos estudiantes para motivar a reflexión e o diálogo aberto. A obxectivo final pasa pola transmisión de coñecementos e ao tempo facilitar a súa aprendizaxe.
Recensión bibliográfica Proceso de lectura crítica dun libro, artículo ou calquera outro documento escrito. Comprende ademais da lectura da obra en cuestión, a análise do seu contido, unha crítica e mesmo unha valoración en relación con outros documentos de igual ou parecida natureza.
Presentación oral Exposicións de traballos realizados, inidividuais ou colectivos, diante do grupo de referencia, procurando tirar conclusións sobre a problemática investigada, documento ou experiencia abordada.
Aprendizaje colaborativo Parte da idea de que os estudantes traballan xuntos para aprender e ao tempo son responsables mesmo da súa propia aprendizaxe como da dos seus compañeiros. Non s eopón ao traballo individual. Máis ben debe entenderse como unha estratexia de aprendizaxe complementaria que tenta fortalecer o desenvolvemento global do alumno.

Atención personalizada
Metodologías
Análisis de fuentes documentales
Trabajos tutelados
Sesión magistral
Aprendizaje colaborativo
Descripción
Tanto as sesións maxistrais como a análise de fontes documentais, os traballos tutelados e a atención personalizada serán obxecto dunha atención individualizada coa finalidade de facer un seguimento personalizado de cada alumno e alumna, tanto do seu traballo como das distintas actividades de aprendizaxe programadas. Neste senso convén ter presente o que sobre a avaliación e a asistencia queda reflictido no apartado 7 desta guía. De maneira especial todo o que ten que ver coa realización da proba de ensaio e a avaliación. En calquera caso para unha mellor e máis axustada atención personalizada as alumnas e alumnos que teñan o recoñecemento de asistencia parcial deberán pasar pola titoría obrigadamente nos primeiros días do cuadrimestre para establecer unha dinámica de traballo específica e individualizada.
Para a segunda oportunidade de avaliación( Xullo) mantéñense as cualificacións aprobadas, de maneira que o alumno só deberá repetir aquelas que non foran superadas

Evaluación
Metodologías Competencias / Resultados Descripción Calificación
Análisis de fuentes documentales A7 A15 A23 B4 B5 B12 B14 B15 B16 B17 B23 C1 C6 Basease na utilización de documentos e fontes relevantes para a súa análise e posterior utilización para explicar a natureza dos distintos contidos e aspectos da materia. 10
Trabajos tutelados A12 A13 A15 A17 A19 A34 B4 B12 B15 B17 B22 B23 B24 Trátase de facer un traballo de iniciación á investigación. Esixe por parte do alumnado un grao de responsabilidade consonte cos obxectivos e a calidade que debe presidir este tipo de traballo. No seu momento facilitaránse unhas pautas que permitirán a elaboración do mesmo, que se complementará cun seguimento titorial individualizado. 30
Lecturas A13 A15 A19 A22 A35 B3 B4 B12 B15 B18 B19 B23 C4 Establécense unha serie de lecturas obrigatorias dun conxunto de textos e documentación relacionadas coa materia que o alumnado terá que ler, discutir en grupo e finalmente recensionar de xeito persoal axustándose a un formato coñecido previamente consensuado. 20
Sesión magistral A14 A15 A17 A20 A22 A23 A34 A35 B1 B3 B6 B8 B25 C7 Exposición oral dos temas que constituen os contidos da materia diante do alumnado. Esta exposición irá precedida dunha presentación na que se propoñen algunhas preguntas aos estudiantes para motivar a reflexión e o diálogo aberto. A obxectivo final pasa pola transmisión de coñecementos e ao tempo facilitar a súa aprendizaxe.
10
Recensión bibliográfica A7 A11 A23 A40 B3 B4 B8 B12 B14 B15 B16 B17 B21 B22 B25 C6 Proceso de lectura crítica dun libro, artículo ou calquera outro documento escrito. Comprende ademais da lectura da obra en cuestión, a análise do seu contido, unha crítica e mesmo unha valoración en relación con outros documentos de igual ou parecida natureza. 20
Presentación oral B3 B4 B5 B8 B14 B16 B22 B23 B24 C6 Exposicións de traballos realizados, inidividuais ou colectivos, diante do grupo de referencia, procurando tirar conclusións sobre a problemática investigada, documento ou experiencia abordada. 10
 
Observaciones evaluación

- A asistencia as clases é imprescindible e será obxecto de avaliación e control. O límite de asistencia mínimo é do 80%.

- Calquera circunstancia persoal que poida alteirar o seguimento da materia por parte do alumnado deberá ser comunicada ao profesor para a súa oportuna e axeitada consideración.

- As faltas de asistencia puntuais non precisan ser xustificadas mentres non excedan o 20% do total.

- Para os alumnos de dedicación a tempo completo os traballos individuais, entre os que se considera a proba de ensaio, se fose o caso, terán un valor do 60% na nota final. Os traballos realizados en grupo un 40%. En calquera caso para aprobar a materia é necesario ter unha avaliación positiva en cada un dos partados, mesmo no traballo de grupo como traballo individual. Para segunda oportunidade de avaliación, no mesmo curso consérvanse as notas das partes que o alumnada teña superadas, debendo realizar unicamente as non superadas.

- Para o alumnado que teña o recoñecemento de dedicación a tempo parcial segundo establece a "NORMA QUE REGULA O RÉXIME DE DEDICACIÓN AO ESTUDO DOS ESTUDANTE DE GRAO NA UDC”-concretamente o Art. 3 (apartados a, b, c) e  o Art. 4. (apartado 5) de 29/05/2012-, establécese que, ademais dos traballos obrigatorios que con carácter individual  en cada caso particular se especifiquen nas primeiras semanas do cuadrimestre, este alumnado realizará ademais unha proba de ensaio con carácter obrigatorio ao final do mesmo na data sinalada oficialmente. Esta proba, nestes casos específicos, terá un valor do 50% do total da nota final. Igual que no caso do alumnado con dedicación a tempo completo para a segunda oportunidade de avaliación, no mesmo curso, consérvanse as notas das partes que o alumnado teña superadas, debendo realizar unicamente as non superadas.

- Para superar a materia é necesario ter aprobados os dous apartados correspondentes mesmo para o caso dos alumnos asistentes a tempo completo como para os que teñan o recoñecemento de asistencia parcial. Estás condicións mantéñense ao longo do curso en todas as convocatorias.

- Gardaranse as partes superadas da materia de unha convocatoria a outra dentro do mesmo curso académico.

- Mentres se estea no proceso de elaboración dos traballos tutelados é obrigatorio pasar pola titoría cando menos unha vez.






Fuentes de información
Básica (). .
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http://www.dadalos.org
http://www.edualter.org
http://www.educacionciudadania.mec.es
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Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente

Asignaturas que continúan el temario

Otros comentarios

 -É obrigatoria a entrega cumprimentada dunha ficha de identificación personal antes de rematar o mes de febreiro do curso académico.

-Non se admitirán traballos dos que o profesor ou profesora non teña constancia da sua realización.

-As datas de entrega dos traballos son inamovibles, agás casos excepcionais.

-Para poder ser calificado/a e avaliado/a é neceario ter entregado todolos traballos esixidos. De faltar algunha das partes, o alumno/a figurará como NON PRESENTADO/A.

-Os traballos escritos presentaránse a dobre cara, grapados e ben identificados (nome do alumno/alumna, curso, grupo, materia e nome do profesor/profesora, e sempre que conteñan referencias bibliográficas é imprescindible seguir as normas da APA que se poden encontrar aloxadas na seguinte dirección web: http://www.capitalemocional.com/apa.htm

-Non se recollerán traballos encadernados, con fundas de plástico, anillas ou deseños similares. É aconsellable facer copia do orixinal que se entregue e enviar por email unha copia ao profesor da materia

-  Titorías: Martes (16-19 h.) no despacho P0B7 (Telf. 981.167100, Ext. 4664). 



(*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías