Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Teoría de la educación Código 652G03001
Titulación
Grao en Educación Social
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Grado 1º cuatrimestre
Primero Formación Básica 6
Idioma
Castellano
Gallego
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Pedagoxía e Didáctica
Coordinador/a
Serantes Pazos, Araceli
Correo electrónico
araceli.serantes.pazos@udc.es
Profesorado
Serantes Pazos, Araceli
Correo electrónico
araceli.serantes.pazos@udc.es
Web
Descripción general A materia presenta un percorrido polas principais correntes pedagóxicas contemporáneas, desde unha perspectiva teórica, antropolóxica, política e social, para comprender as chaves da acción educativa. O obxectivo é coñecer e reflexionar sobre os contextos que interveñen e posibilitan (ou non) a educación. O enfoque da materia é práctico-reflexivo, no que se teñen que aplicar os coñecementos teóricos na análise da realidade, identificando as características máis salientables de cada proposta teórica en prácticas socioeducativas reais.

Competencias del título
Código Competencias del título
A1 Conocer los campos de la educación social y reconocer nuevos ámbitos emergentes.
A2 Comprender los supuestos y fundamentos históricos, pedagógicos, psicológicos y sociológicos de la acción socioeducativa y sus ámbitos de actuación, valorando sus implicaciones.
A3 Analizar las políticas de bienestar social y la legislación que sustentan los procesos de acción socioeducativa.
A4 Distinguir los estadios evolutivos de las personas, e interpretar sus implicaciones educativas.
A5 Identificar y analizar los factores contextuales que afectan a los procesos de intervención socioeducativa.
A7 Aplicar metodologías educativas y dinamizadoras de la acción socioeducativa.
A9 Diseñar y desarrollar proyectos, programas y servicios en los diferentes campos de intervención profesional promoviendo la participación y el desarrollo comunitario.
A11 Observar, analizar, interpretar procesos de mediación social, cultural y educativa.
A13 Diseñar y llevar a cabo proyectos de investigación elementales aplicables a los diferentes campos de intervención.
A16 Comprender la trayectoria de la Educación Social y la configuración de su campo e identidad profesional.
B2 Redactar y presentar informes técnicos, memorias, reglamentos o cualquier otro documento básico que contribuya a regular la acción socioeducativa.
B3 Generar la cultura profesional colaborativa, fomentando el trabajo en red e integrándose en grupos interdisciplinares con iniciativa y responsabilidad.
B4 Diseñar e impulsar espacios socioeducativos en contextos de diversidad atendiendo a la igualdad de género, a la equidad y respeto a los derechos humanos, favoreciendo el empoderamiento de las personas y colectivos ubicados en situaciones de desventaja social.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Saber analizar e intrepretar a influenza das distintas correntes pedagóxicas nas prácticas socioeducativas presentadas a través de documentos, películas e material audiovisual A2
A3
A5
A11
A16
B2
B3
C1
C6
Saber recoller información sobre unha práctica socioeducativa real, seleccionar e sintetizar os aspectos máis relevantes da mesma e analizala de forma crítica, a través da influenza das distintas correntes pedagóxicas estudadas na materia. Expoñer con rigor e claridade os resultados da análise A1
A2
A3
A4
A5
A11
B2
B3
C1
C6
Aprender a traballar en equipo, a facer o seguimento do traballo e a avaliación/autoavaliación do mesmo. Aprender a facer un diario e actas das reunións. A7
A13
B2
B3
C1
Ser capaz de introducir a perspectiva da cidadanía global na planificación, no deseño de propostas educativas e na avaliación A1
A9
A11
A16
B2
B3
B4
C1
C4

Contenidos
Tema Subtema
1. Concepto de Teoría da educación

1.1. Concepcións actuais da educación: a educación como ámbito, como sistema e como proceso
1.2. Teoría e práctica da educación: suxeitos, axentes e organizacións educativas
1.3. Culturas educativas e culturas escolares
2. O movemento da Pedagoxía liberal e a Escola Nova

2.1. Antecedentes e precursores
2.2. Teorías, métodos e aportacións
2.3. Algúns representantes: Rousseau, Tolstoi,Montessori, Decroly, Freinet e Dewey

3. A Pedagoxía libertaria e o movemento antiautoritario

3.1. A libertade como principio e fin
3.2. Algúns representantes: Ferrer Guardia e Neill

4. A Pedagoxía socialista-marxista e pedagoxía institucional

4.1. Escola, traballo e reproducción socioeconómica
4.2. Algúns autores: Marx, Engels, Makarenko e Gramsci

5. A Pedagoxía liberadora e a desescolarización

5.1. A educación como concienciación e como instrumento de liberación
5.2. Algúns autores: Freire, Illich e Milani

6. Da escola comprensiva ao neoliberalismo educativo

6.1. A ensinanza comprensiva
6.2. Neoliberalismo e educación
6.3. A escola de Frankfurt e a Pedagoxía crítica
6.4. Algúns autores: Apple, McLaren e Giroux


7. Educación, globalización e cidadanía global

7.1. Educación no século XXI
7.2 Desenvolvemento humano sostible: retos educativos
7.3 Educación para unha cidadanía global

Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Aprendizaje colaborativo A1 A2 A3 A4 A5 A16 B2 B3 B4 C1 C6 5 20 25
Análisis de fuentes documentales A1 A2 A3 A16 B2 B3 C1 C6 5 15 20
Discusión dirigida A2 A3 A5 A7 A16 B3 C1 C6 10 10 20
Lecturas A1 A2 A3 A16 C1 C6 5 10 15
Presentación oral A3 A4 A5 A16 B2 B3 C1 C6 10 0 10
Sesión magistral A1 A2 A5 A11 A16 B2 C4 20 0 20
Trabajos tutelados A1 A2 A3 A4 A5 A9 A11 A13 A16 B2 B3 C1 C6 5 15 20
 
Atención personalizada 20 0 20
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Aprendizaje colaborativo Unha parte práctica da materia desenvólvese a través de traballos en pequenos grupos (de ata 6 personas) sobre as distintas teorías educativas.
O traballo final da materia é un traballo de grupo que sigue as pautas entregadas o primeiro día de clase.
Análisis de fuentes documentales O alumnado debe aprender a buscar documentación sobre a materia e selecionala a través de criterios.
O alumnado debe manexar e analizar fontes documentais primarias e secundarias no desenvolvemento das prácticas e do traballo final.
Discusión dirigida Participación nas propostas de análise de películas e vídeos sobre prácticas educativas, relacionando os contidos coa materia.
Defensa en grupo dun dos libros obligatorios.
Lecturas Lectura dos documentos que complementan as exposicións de aula.
Dun dos tres libros propostos como obligatorios. As lecturas, ademais, teñen que quedar reflectidas nos traballos de grupo.
Presentación oral Dunha autora ou autor dalgún dos movementos estudados na aula.
Das ideas máis interesantes que se abordan no libro de carácter obligatorio. Reflexión e valoración conxunta.
Sesión magistral Exposición dos contidos da materia utilizando distintos recursos e plataformas de aprendizaxe
Trabajos tutelados Traballos individuais ou de pequeno grupo relacionados con cada un dos temas expostos na aula.
Traballo final en pequeno grupo que está coordinado cos contidos a tratar na materia de Deseño. O primeiro día de clase explicarase o proceso de elaboración e o alumnado terá acceso ás pautas en Moodle.

Atención personalizada
Metodologías
Aprendizaje colaborativo
Discusión dirigida
Trabajos tutelados
Descripción
Para a realización do traballo final en pequeno grupo –coordinado cos contidos a tratar noutra materia– realizarase o seguimento do traballo a través de sesións de aula e titorías

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Aprendizaje colaborativo A1 A2 A3 A4 A5 A16 B2 B3 B4 C1 C6 Participación nas distintas sesións de aula
Participación nos traballos de pequeno grupo
10
Análisis de fuentes documentales A1 A2 A3 A16 B2 B3 C1 C6 No traballo grupal final
Nos trabalos grupais e individuais durante o cuatrimestre
20
Lecturas A1 A2 A3 A16 C1 C6 Dos libros obligatorios e dos documentos 10
Presentación oral A3 A4 A5 A16 B2 B3 C1 C6 Do libro elixido entre os 3 obligatorios para debatir na aula. Cada alumna/o terá que expor ao resto dos compañeiros aqueles aspectos do libro que lle resultaron relevantes, de forma breve e comprensiva.
Dos traballos grupais. Esta presentación non será cualificada, mais será avaliada polos compoñentes do grupo interactivo, como paso previo á entrega do traballo definitivo
10
Trabajos tutelados A1 A2 A3 A4 A5 A9 A11 A13 A16 B2 B3 C1 C6 Traballo final en pequenos grupos. Avaliarase cada apartado do traballo por separado (segundo as indicacións que están no Moodle); o apartado referido ás teoróas da educación supón o 50% da nota final e ten que estar aprobado.
Traballos dos contidos da materia de análise en pequenos grupos ou individualmente.

Os traballos non poden conter plaxios. Unha vez detectados o traballo será invalidado.
30
Sesión magistral A1 A2 A5 A11 A16 B2 C4 Asistencia e participación nas propostas de aula 20
 
Observaciones evaluación

As persoas que asisten asiduamente (80-100% de asistencia) serán avaliadas polos:

1. Traballos realizados nas sesións de aula así como os propostos para realizar de forma individual ou en grupo
2. Exposición dos traballos de grupo e participación nos debates
3. Traballo final de grupo
4. Defensa oral dun dos libros obrigatorios e entrega das 3 ideas principais (desenvolvidas e argumentadas) dos outros 2 libros obligatorios expostos polos compañeiros

As personas que non asistan de forma continuada a clase (menos do 80% de asistencia) deben solicitar con antelación no Decanato para superar a materia a través dos seguintes traballos: 

1. Recisións de 2 dos 3 libros indicados. O traballo de recensión debe contar cunha breve referencia ás autor/as, a síntese das ideas principales de cada capítulo, a conclusión no que se relación os obxectivos do libro coas aportacións finais, e un comentario-crítico (persoal) do texto leído.
2. Analizar a influencia das distintas corrientes educativas traballadas na aula na película "Hoy empieza todo" (que pode visionar na biblioteca da Facultade) 
3. Xustificar as influencias teóricas no traballo tutelado de investigación en grupo.
4. Examen final con material

Fuentes de información
Básica GARCÍA ARETIO, Lorenzo, MartaRUIZ CORBELLA e Miriam GARCÍA BLANCO (2009). Claves para la educación. Actores, agentes y escenarios en la sociedad actual.. Madrid: Narcea
GARCÍA ARETIO, Lorenzo, Marta RUIZ CORBELLA e Mirian GARCÍA BLANCO (2009). Claves para la educación. Actores, agentes y escenarios en la sociedad actual. . Madrid: Narcea.
MARI YTARTE, Rosa María (2006). Diversidad, identidades y ciudadanías: la educación social como cultura ciudadana. Valencia: Nau Llibres
TORRES, Juan Carlos (2004). Educación, poder y biografía: Diálogos con educadores críticos.. Madrid, Siglo XXI.
TRILLA, Jaume (Coord.) (). El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. Barcelona: Graó
TIANA, Alejandro, Florentino SANZ, Miryam CARREÑO e outros (2015). Génesis y situación de la Educación Social en Europa. Madrid: UNED
COLOM, Antoni J. (2002). La (de)construcción del conocimiento pedagógico: nuevas perspectivas en teorias de la educación. Madrid: Paidós
DELORS, Jean (1998). La educación en el siglo XXI. Cuestiones y perspectivas. PArís: UNESCO
LIRIO CASTRO, Juan (2005). La metodología en Educación Social: recorrido por diferentes ámbitos profesionales. Madrid: DYkinson
GIROUX, Henry A. (2004). Pedagogía y política de la esperanza: teoría, cultura y enseñanza. . Madrid: Amorrortu
APPLE, Michael (1996). Política cultural y educación. Madrid, Morata.
GARCÍA LÓPEZ, Rafaela, Vicent GOZÁLVEZ PÉREZ, Victoria VÁZQUEZ VERDERA e Juan ESCÁMEZ SÁNCHEZ (2011). Repensando la educación: cuestiones y debates para el siglo XXI (Observatorio Pedagógico). Valencia: Brief ediciones
MUÑOZ RODRÍGUEZ, Jose? Manuel (2011). Temas relevantes en teoriía de la educación. Salamanca: Universidad de Salamanca
NAVAL DURÁN, Concepción (2008). Teoría de la Educación. Un análisis epistemológico. Pamplona: EUNESA

Complementária McLAREN, Peter (2002). Formato único Rústica sin solapas Cómpralo 25.00 € Pedagogía crítica y cultura depredadora. Madrid: Paidós
NARANJO, Claudio (2004). Cambiar la educación para cambiar el mundo. La llave
MARTINEZ BONAFE (Coord.) (2003). Ciudadanía, poder y educación. Barcelona, Graó.
VALLES HERRERO, Josep e María SENRA VARELA (2010). Compedio conceptual de Educación Social. Madrid: Pirámide
GARCÍA MOLINA, José (2009). Dar la palabra: deseo, don y ética en Educación Social. Madrid: Gedisa
CARIDE, José A., Rita GRADAILLE e Mª Belén CABALLO (2015). De la pedagogía social como educación a la educación social como pedagogía. Perfiles educativos vol.37 no.148 México abr./jun.
MONTANÉ LÓPEZ, Alejandra (Coord) (2014). Derechos humanos y educación social. Madrid: Germania
QUINTANA CABANAS, José María (1994). Educación Social: antología d etetxtos clásicos. Madrid: Narcea
MARTINEZ RODRIGUEZ, Francisco (2013). educación, neoliberalismo y justicia social. Madrid: Pirámide
BASTIDA, Anna (1996). Educar en y para los derechos humanos: dinámicas y actividades. adrid: Los libros de la Catarata
MARTÍNEZ GARCÍA, José Saturnino (2013). Estructura social y desiguadad en España. Madrid: La catarata
LÓPEZ MARTÍN, Ramón (2014). Fundamentos políticos de la Educación Social. Madrid: Síntesis
DELGADO, Francisco (2006). Hacia la escuela laica,. Madrid, Laberinto.
POPKEWITZ, Thomas (2003). Historia cultural y educación: ensayos críticos sobre conocimiento y escolarización. . Pomares-Corredor
De Vita, Antonio (2012). La creación social. Relaciones y contextos para educar. Barcelona: Laertes
TRILLA, Jauma (1993). La educación fuera de la escuela, . Barcelona: Arial
CARIDE, José Antonio (2015). La educación social ante los Objetivos del Milenio y sus procesos de desarrollo. Revista de Educación Social, nº 61, pp 11-23
DOMÍNGUEZ FERNÁNDEZ, Guillermo (2016). La educación social: una profesión de compromiso en contínua reflexión y construcción. ExLibric
WHITTY, G., S. POWER e D. HALPIN (1999). La escuela, el Estado y el Mercado. Delagción de poderes y elección en educación.. Madrid: Morata.
ESTEVE ZARAGAZA, José Manuel (2003). La tercera revolución educativa. Barcelona: Paidós
GARCÍA MOLINA, José e Juan SAEZ CARRERAS (2006). Pedagogía Social: pensar la Educación Social como profesión. Madrid: Alianza editorial
Gerald SMALE, Graham TUSON y Daphne STATHAM (2003). Problemas sociales y trabajo social. Madrid: morata
FRYD SCHAPIRA, Paola (2010). Responsabilidad, pensamiento y acción: ejercer educación social en una sociedad fragmentada. Madrid: Gedisa
PLANELLA RIBERA, Jordi (2009). Ser Educador: entre Pedagogía y Nomadismo. Barcelona: UOC.
VIÑAO, Antonio (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. . Madrid: Morata.
MAYORDOMO, Alejandro (1995). Socialización, Educación Social, Clases populares, Estudios históricos. Valencia: Universitat de Valencia
FONCILLAS, Mercedes e Cristina LAORDEN (2013). Tertulias Dialógicas en Educación Social: Transformando el Aprendizaje . RISE – International Journal of Sociology of Education Vo l. 3 No. 3 October 2013 pp. 244-268
CARR, W. (2002). Una teoría para la educación. Madrid, Morata.


Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
Diseño y desarrollo de la acción socioeducativa/652G03002

Asignaturas que continúan el temario

Otros comentarios


(*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías