Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A1 |
Coñecer os campos da educación social e recoñecer novos ámbitos emerxentes. |
A2 |
Comprender os supostos e fundamentos históricos, pedagóxicos, psicolóxicos e sociolóxicos da acción socioeducativa e os seus ámbitos de actuación, valorando as súas implicacións. |
A3 |
Analizar as políticas de benestar social e a lexislación que sustentan os procesos de acción socioeducativa. |
A4 |
Distinguir os estadios evolutivos das persoas, e interpretar as súas implicacións educativas. |
A5 |
Identificar e analizar os factores contextuais que afectan os procesos de intervención socioeducativa. |
A7 |
Aplicar metodoloxías educativas e dinamizadoras da acción socioeducativa. |
A9 |
Deseñar e desenvolver proxectos, programas e servizos nos diferentes campos de intervención profesional promovendo a participación e o desenvolvemento comunitario. |
A11 |
Observar, analizar, interpretar procesos de mediación social, cultural e educativa. |
A13 |
Deseñar e levar a cabo proxectos de investigación elementais aplicables aos diferentes campos de intervención. |
A16 |
Comprender a traxectoria da Educación Social e a configuración do seu campo e identidade profesional. |
B2 |
Redactar e presentar informes técnicos, memorias, regulamentos ou calquera outro documento básico que contribúa a regular a acción socioeducativa. |
B3 |
Xerar a cultura profesional colaborativa, fomentando o traballo en rede e integrándose en grupos interdisciplinares con iniciativa e responsabilidade. |
B4 |
Deseñar e impulsar espazos socioeducativos en contextos de diversidade atendendo á igualdade de xénero, á equidade e respecto aos dereitos humanos, favorecendo o empoderamento das persoas e colectivos ubicados en situacións de desvantaxe social. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Saber analizar e intrepretar a influenza das distintas correntes pedagóxicas nas prácticas socioeducativas presentadas a través de documentos, películas e material audiovisual |
A2 A3 A5 A11 A16
|
B2 B3
|
C1 C6
|
Saber recoller información sobre unha práctica socioeducativa real, seleccionar e sintetizar os aspectos máis relevantes da mesma e analizala de forma crítica, a través da influenza das distintas correntes pedagóxicas estudadas na materia. Expoñer con rigor e claridade os resultados da análise |
A1 A2 A3 A4 A5 A11
|
B2 B3
|
C1 C6
|
Aprender a traballar en equipo, a facer o seguimento do traballo e a avaliación/autoavaliación do mesmo. Aprender a facer un diario e actas das reunións. |
A7 A13
|
B2 B3
|
C1
|
Ser capaz de introducir a perspectiva da cidadanía global na planificación, no deseño de propostas educativas e na avaliación |
A1 A9 A11 A16
|
B2 B3 B4
|
C1 C4
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
1. Concepto de Teoría da educación
|
1.1. Concepcións actuais da educación: a educación como ámbito, como sistema e como proceso
1.2. Teoría e práctica da educación: suxeitos, axentes e organizacións educativas
1.3. Culturas educativas e culturas escolares |
2. O movemento da Pedagoxía liberal e a Escola Nova
|
2.1. Antecedentes e precursores
2.2. Teorías, métodos e aportacións
2.3. Algúns representantes: Rousseau, Tolstoi,Montessori, Decroly, Freinet e Dewey
|
3. A Pedagoxía libertaria e o movemento antiautoritario
|
3.1. A libertade como principio e fin
3.2. Algúns representantes: Ferrer Guardia e Neill
|
4. A Pedagoxía socialista-marxista e pedagoxía institucional
|
4.1. Escola, traballo e reproducción socioeconómica
4.2. Algúns autores: Marx, Engels, Makarenko e Gramsci
|
5. A Pedagoxía liberadora e a desescolarización
|
5.1. A educación como concienciación e como instrumento de liberación
5.2. Algúns autores: Freire, Illich e Milani
|
6. Da escola comprensiva ao neoliberalismo educativo
|
6.1. A ensinanza comprensiva
6.2. Neoliberalismo e educación
6.3. A escola de Frankfurt e a Pedagoxía crítica
6.4. Algúns autores: Apple, McLaren e Giroux
|
7. Educación, globalización e cidadanía global
|
7.1. Educación no século XXI
7.2 Desenvolvemento humano sostible: retos educativos
7.3 Educación para unha cidadanía global |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Collaborative learning |
A1 A2 A3 A4 A5 A16 B2 B3 B4 C1 C6 |
5 |
20 |
25 |
Document analysis |
A1 A2 A3 A16 B2 B3 C1 C6 |
5 |
15 |
20 |
Directed discussion |
A2 A3 A5 A7 A16 B3 C1 C6 |
10 |
10 |
20 |
Workbook |
A1 A2 A3 A16 C1 C6 |
5 |
10 |
15 |
Oral presentation |
A3 A4 A5 A16 B2 B3 C1 C6 |
10 |
0 |
10 |
Guest lecture / keynote speech |
A1 A2 A5 A11 A16 B2 C4 |
20 |
0 |
20 |
Supervised projects |
A1 A2 A3 A4 A5 A9 A11 A13 A16 B2 B3 C1 C6 |
5 |
15 |
20 |
|
Personalized attention |
|
20 |
0 |
20 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Collaborative learning |
Unha parte práctica da materia desenvólvese a través de traballos en pequenos grupos (de ata 6 personas) sobre as distintas teorías educativas.
O traballo final da materia é un traballo de grupo que sigue as pautas entregadas o primeiro día de clase. |
Document analysis |
O alumnado debe aprender a buscar documentación sobre a materia e selecionala a través de criterios.
O alumnado debe manexar e analizar fontes documentais primarias e secundarias no desenvolvemento das prácticas e do traballo final.
|
Directed discussion |
Participación nas propostas de análise de películas e vídeos sobre prácticas educativas, relacionando os contidos coa materia.
Defensa en grupo dun dos libros obligatorios. |
Workbook |
Lectura dos documentos que complementan as exposicións de aula.
Dun dos tres libros propostos como obligatorios. As lecturas, ademais, teñen que quedar reflectidas nos traballos de grupo. |
Oral presentation |
Dunha autora ou autor dalgún dos movementos estudados na aula.
Das ideas máis interesantes que se abordan no libro de carácter obligatorio. Reflexión e valoración conxunta. |
Guest lecture / keynote speech |
Exposición dos contidos da materia utilizando distintos recursos e plataformas de aprendizaxe |
Supervised projects |
Traballos individuais ou de pequeno grupo relacionados con cada un dos temas expostos na aula.
Traballo final en pequeno grupo que está coordinado cos contidos a tratar na materia de Deseño. O primeiro día de clase explicarase o proceso de elaboración e o alumnado terá acceso ás pautas en Moodle. |
Personalized attention |
Methodologies
|
Collaborative learning |
Directed discussion |
Supervised projects |
|
Description |
Para a realización do traballo final en pequeno grupo –coordinado cos contidos a tratar noutra materia– realizarase o seguimento do traballo a través de sesións de aula e titorías |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Collaborative learning |
A1 A2 A3 A4 A5 A16 B2 B3 B4 C1 C6 |
Participación nas distintas sesións de aula
Participación nos traballos de pequeno grupo
|
10 |
Document analysis |
A1 A2 A3 A16 B2 B3 C1 C6 |
No traballo grupal final
Nos trabalos grupais e individuais durante o cuatrimestre |
20 |
Workbook |
A1 A2 A3 A16 C1 C6 |
Dos libros obligatorios e dos documentos |
10 |
Oral presentation |
A3 A4 A5 A16 B2 B3 C1 C6 |
Do libro elixido entre os 3 obligatorios para debatir na aula. Cada alumna/o terá que expor ao resto dos compañeiros aqueles aspectos do libro que lle resultaron relevantes, de forma breve e comprensiva.
Dos traballos grupais. Esta presentación non será cualificada, mais será avaliada polos compoñentes do grupo interactivo, como paso previo á entrega do traballo definitivo |
10 |
Supervised projects |
A1 A2 A3 A4 A5 A9 A11 A13 A16 B2 B3 C1 C6 |
Traballo final en pequenos grupos. Avaliarase cada apartado do traballo por separado (segundo as indicacións que están no Moodle); o apartado referido ás teoróas da educación supón o 50% da nota final e ten que estar aprobado.
Traballos dos contidos da materia de análise en pequenos grupos ou individualmente.
Os traballos non poden conter plaxios. Unha vez detectados o traballo será invalidado. |
30 |
Guest lecture / keynote speech |
A1 A2 A5 A11 A16 B2 C4 |
Asistencia e participación nas propostas de aula |
20 |
|
Assessment comments |
As persoas que asisten asiduamente (80-100% de asistencia) serán avaliadas polos: 1. Traballos realizados nas sesións de aula así como os propostos para realizar de forma individual ou en grupo 2. Exposición dos traballos de grupo e participación nos debates 3. Traballo final de grupo
4. Defensa oral dun dos libros obrigatorios e entrega das 3 ideas principais (desenvolvidas e argumentadas) dos outros 2 libros obligatorios expostos polos compañeiros
As personas que non asistan de forma continuada a clase (menos do 80% de asistencia) deben solicitar con antelación no Decanato para superar a materia a través dos seguintes traballos:
1. Recisións de 2 dos 3 libros indicados. O traballo de recensión debe contar cunha breve referencia ás autor/as, a síntese das ideas principales de cada capítulo, a conclusión no que se relación os obxectivos do libro coas aportacións finais, e un comentario-crítico (persoal) do texto leído.
2. Analizar a influencia das distintas corrientes educativas traballadas na aula na película "Hoy empieza todo" (que pode visionar na biblioteca da Facultade) 3. Xustificar as influencias teóricas no traballo tutelado de investigación en grupo. 4. Examen final con material
|
Sources of information |
Basic
|
GARCÍA ARETIO, Lorenzo, MartaRUIZ CORBELLA e Miriam GARCÍA BLANCO (2009). Claves para la educación. Actores, agentes y escenarios en la sociedad actual.. Madrid: Narcea
GARCÍA ARETIO, Lorenzo, Marta RUIZ CORBELLA e Mirian GARCÍA BLANCO (2009). Claves para la educación. Actores, agentes y escenarios en la sociedad actual. . Madrid: Narcea.
MARI YTARTE, Rosa María (2006). Diversidad, identidades y ciudadanías: la educación social como cultura ciudadana. Valencia: Nau Llibres
TORRES, Juan Carlos (2004). Educación, poder y biografía: Diálogos con educadores críticos.. Madrid, Siglo XXI.
TRILLA, Jaume (Coord.) (). El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. Barcelona: Graó
TIANA, Alejandro, Florentino SANZ, Miryam CARREÑO e outros (2015). Génesis y situación de la Educación Social en Europa. Madrid: UNED
COLOM, Antoni J. (2002). La (de)construcción del conocimiento pedagógico: nuevas perspectivas en teorias de la educación. Madrid: Paidós
DELORS, Jean (1998). La educación en el siglo XXI. Cuestiones y perspectivas. PArís: UNESCO
LIRIO CASTRO, Juan (2005). La metodología en Educación Social: recorrido por diferentes ámbitos profesionales. Madrid: DYkinson
GIROUX, Henry A. (2004). Pedagogía y política de la esperanza: teoría, cultura y enseñanza. . Madrid: Amorrortu
APPLE, Michael (1996). Política cultural y educación. Madrid, Morata.
GARCÍA LÓPEZ, Rafaela, Vicent GOZÁLVEZ PÉREZ, Victoria VÁZQUEZ VERDERA e Juan ESCÁMEZ SÁNCHEZ (2011). Repensando la educación: cuestiones y debates para el siglo XXI (Observatorio Pedagógico). Valencia: Brief ediciones
MUÑOZ RODRÍGUEZ, Jose? Manuel (2011). Temas relevantes en teoriía de la educación. Salamanca: Universidad de Salamanca
NAVAL DURÁN, Concepción (2008). Teoría de la Educación. Un análisis epistemológico. Pamplona: EUNESA |
|
Complementary
|
McLAREN, Peter (2002). Formato único Rústica sin solapas Cómpralo 25.00 € Pedagogía crítica y cultura depredadora. Madrid: Paidós
NARANJO, Claudio (2004). Cambiar la educación para cambiar el mundo. La llave
MARTINEZ BONAFE (Coord.) (2003). Ciudadanía, poder y educación. Barcelona, Graó.
VALLES HERRERO, Josep e María SENRA VARELA (2010). Compedio conceptual de Educación Social. Madrid: Pirámide
GARCÍA MOLINA, José (2009). Dar la palabra: deseo, don y ética en Educación Social. Madrid: Gedisa
CARIDE, José A., Rita GRADAILLE e Mª Belén CABALLO (2015). De la pedagogía social como educación a la educación social como pedagogía. Perfiles educativos vol.37 no.148 México abr./jun.
MONTANÉ LÓPEZ, Alejandra (Coord) (2014). Derechos humanos y educación social. Madrid: Germania
QUINTANA CABANAS, José María (1994). Educación Social: antología d etetxtos clásicos. Madrid: Narcea
MARTINEZ RODRIGUEZ, Francisco (2013). educación, neoliberalismo y justicia social. Madrid: Pirámide
BASTIDA, Anna (1996). Educar en y para los derechos humanos: dinámicas y actividades. adrid: Los libros de la Catarata
MARTÍNEZ GARCÍA, José Saturnino (2013). Estructura social y desiguadad en España. Madrid: La catarata
LÓPEZ MARTÍN, Ramón (2014). Fundamentos políticos de la Educación Social. Madrid: Síntesis
DELGADO, Francisco (2006). Hacia la escuela laica,. Madrid, Laberinto.
POPKEWITZ, Thomas (2003). Historia cultural y educación: ensayos críticos sobre conocimiento y escolarización. . Pomares-Corredor
De Vita, Antonio (2012). La creación social. Relaciones y contextos para educar. Barcelona: Laertes
TRILLA, Jauma (1993). La educación fuera de la escuela, . Barcelona: Arial
CARIDE, José Antonio (2015). La educación social ante los Objetivos del Milenio y sus procesos de desarrollo. Revista de Educación Social, nº 61, pp 11-23
DOMÍNGUEZ FERNÁNDEZ, Guillermo (2016). La educación social: una profesión de compromiso en contínua reflexión y construcción. ExLibric
WHITTY, G., S. POWER e D. HALPIN (1999). La escuela, el Estado y el Mercado. Delagción de poderes y elección en educación.. Madrid: Morata.
ESTEVE ZARAGAZA, José Manuel (2003). La tercera revolución educativa. Barcelona: Paidós
GARCÍA MOLINA, José e Juan SAEZ CARRERAS (2006). Pedagogía Social: pensar la Educación Social como profesión. Madrid: Alianza editorial
Gerald SMALE, Graham TUSON y Daphne STATHAM (2003). Problemas sociales y trabajo social. Madrid: morata
FRYD SCHAPIRA, Paola (2010). Responsabilidad, pensamiento y acción: ejercer educación social en una sociedad fragmentada. Madrid: Gedisa
PLANELLA RIBERA, Jordi (2009). Ser Educador: entre Pedagogía y Nomadismo. Barcelona: UOC.
VIÑAO, Antonio (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. . Madrid: Morata.
MAYORDOMO, Alejandro (1995). Socialización, Educación Social, Clases populares, Estudios históricos. Valencia: Universitat de Valencia
FONCILLAS, Mercedes e Cristina LAORDEN (2013). Tertulias Dialógicas en Educación Social: Transformando el Aprendizaje . RISE – International Journal of Sociology of Education Vo l. 3 No. 3 October 2013 pp. 244-268
CARR, W. (2002). Una teoría para la educación. Madrid, Morata. |
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
Design and Development of the Socio-Educational Action/652G03002 |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
|