Identifying Data 2017/18
Subject (*) Clinic Psychology Code 653491008
Study programme
Mestrado Universitario en Xerontoloxía (Plan 2011)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Obligatoria 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Psicoloxía
Coordinador
Lorenzo López, Laura
E-mail
laura.lorenzo.lopez@udc.es
Lecturers
Buján Mera, Ana
Lorenzo López, Laura
E-mail
ana.bujan@udc.es
laura.lorenzo.lopez@udc.es
Web
General description Coñecer os cambios a nivel cognitivo e comportamental que se producen ao longo do ciclo vital e esencialmente durante o avellentamento. Coñecer os patróns de desarrollo normal e patolóxico do avellentamento. Familiarizarse coas probas obxectivas de avaliación máis comunmente aplicadas na avaliación de alteracións psicopatolóxicas e do comportamento. Iniciarse na intervención psicolóxica con persoas maiores. Favorecer a adquisición daqueles coñecementos máis relevantes aportados pola investigación sobre o desarrollo adulto e avellentamento.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Saber valorar de xeito integral ás persoas maiores así como utilizar os resultados da valoración para intervir de acordo ao diagnóstico preestablecido.
A2 Saber diagnosticar a patoloxía máis prevalente nas persoas maiores así como establecer as pautas terapéuticas máis indicadas, tanto desde o punto de vista farmacolóxico como non farmacolóxico.
B1 Estar en disposición de integrarse en equipos de Saúde, centros xerontolóxicos e entidades que prestan servizos dirixidos as persoas maiores.
B3 Ter o coñecemento para denominarse especialista en Xerontoloxía Clínica de acordo á especialidade desenvolvida.
B5 Ser capaz de aplicar o método científico.
B7 Estar en disposición de realizar actividades asistenciais e investigadoras de xeito integral nos campos social, sanitario e sociosanitario.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Adquirir habilidades que permitan transferir o coñecemento teórico adquirido ás diferentes situacións reais provenientes dos ámbitos específicos da intervención psicolóxica. AJ1
AJ2
BJ1
CC3
CC4
Aprender a manexar os distintos métodos de avaliación diagnóstica e tratamento psicolóxicos no ámbito aplicado da psicoloxía do avellentamento. AJ1
AJ2
BC1
Ser capaz de valorar, interpretar e sintetizar adecuadamente a información procedente de técnicas de avaliación e diagnóstico psicolóxico. AJ1
AJ2
Manexar e desarrollar metodoloxías de intervención específica para a poboación de persoas maiores. BJ1
BJ3
BR1
Desarrollar habilidades de comunicación terapéuticas aplicables a contextos sociosanitarios con persoas maiores BJ1
CC1
CC2
CC3
CC4

Contents
Topic Sub-topic
Bloque 1. Psicoloxía clínica e avellentamento Tema 1. Introdución á psicoloxía clínica do avellentamento
1.1. Conceptos xerais
1.2. Principais teorías

Tema 2. Metodoloxía en psicoloxía do avellentamento
2.1. Avaliación e diagnóstico psicolóxico
2.2. Intervención e tratamento psicolóxico
2.3. Investigación en psicoloxía clínica
Bloque 2. Cognición e avellentamento Tema 3. Orientación e percepción
3.1. Concepto e neuropsicoloxía da orientación e percepción
3.2. Cambios no avellentamento
3.3. Avaliación
3.4. Intervención

Tema 4. Atención e funcións executivas
4.1. Concepto e neuropsicoloxía da atención e funcións executivas
4.2. Cambios no avellentamento
4.3. Avaliación
4.4. Intervención

Tema 5. Memoria e aprendizaxe
5.1. Concepto e neuropsicoloxía da memoria e aprendizaxe
5.2. Cambios no avellentamento
5.3. Avaliación
5.4. Intervención

Tema 6. Linguaxe e comunicación
6.1. Concepto e neuropsicoloxía da linguaxe e comunicación
6.2. Cambios no avellentamento
6.3. Avaliación
6.4. Intervención
Bloque 3. Psicopatoloxía no avellentamento Tema 7. Trastornos afectivos: ansiedade e depresión
7.1. Concepto
7.2. Epidemioloxía
7.3. Proceso diagnóstico. Principais instrumentos de avaliación
7.4. Tratamento
7.5. Factores de risco de suicidio

Tema 8. Trastornos psicóticos e delirium
8.1. Concepto
8.2. Epidemioloxía
8.3. Proceso diagnóstico. Principais instrumentos de avaliación
8.4. Tratamento

Tema 9. Demencias, deterioro cognitivo e trastornos da conduta
9.1. Concepto/Tipos
9.2. Trastornos psicolóxicos e de conduta
9.3. Tratamento
9.4. Atención psicolóxica ao coidador principal
Bloque 4. Personalidade, adaptación e cambio no avellentamento Tema 10. Personalidade e avellentamento
10.1. Trazos de personalidade
10.2. Teorías das etapas e desenvolvemento persoal
10.3. Trastornos de personalidade

Tema 11. Relacións sociais e sexualidade no avellentamento
11.1. O apoio social no avellentamento
11.2. Relación familiar e cambio de roles
11.3. Mitos e estereotipos sobre sexualidade no avellentamento
11.4. Intervención

Tema 12. Xubilación, morte e dó
12.1. Xubilación: planificación e tempo libre
12.2. Afrontamento da morte
12.3. Etapas do dó
12.4. Apoio psicolóxico en coidados paliativos

Tema 13. Promoción da saúde e avellentamento activo
13.1. Percepción da saúde
13.2. Promoción da saúde e prevención da enfermidade
13.3. Programas de promoción do avellentamento activo

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A1 A2 B1 B3 B7 28 56 84
Workshop A2 A1 B1 B3 B5 B7 C1 C2 C3 C4 10 6 16
Supervised projects B7 B5 C1 C2 C3 C4 4 22 26
Multiple-choice questions A1 A2 B1 B3 B5 B7 C4 2 20 22
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Exposición oral por parte das profesoras da materia, guiada por medios audiovisuais para transmitir coñecementos xerais sobre o temario. Terán lugar os mércores de 16:00 a 18:00.
Workshop O alumnado desenvolverá tarefas eminentemente prácticas (tanto na clase como na casa) sobre un tema específico, co apoio e supervisión do profesorado: Estudo de casos clínicos, debate e discusión de contidos específicos da materia, revisión e análise de artigos científicos seleccionados polas profesoras e relacionados co temario.
Supervised projects O alumno realizará un traballo (experimental ou teórico) relacionado co temario baixo a tutela das profesoras. Independentemente do tipo de traballo seleccionado (experimental ou teórico) sempre implicará a revisión de artigos científicos (en español e inglés) sobre o tema, e unha valoración crítica dos mesmos. Ademais os traballos deberán expoñerse na clase co apoio de medios audiovisuais.
Multiple-choice questions Proba cuatrimestral escrita que constará de 40 preguntas con 4 opcións de resposta.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Workshop
Description
A titorización de traballos tutelados e exercicios requeridos nos obradoiros poderase realizar nos horarios de titorías ou mediante correo electrónico: laura.lorenzo.lopez@udc.es, ana.bujan@udc.es.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects B7 B5 C1 C2 C3 C4 Avaliarase a capacidade de síntese e valoración crítica do tema estudado, ademais do contido e formato do traballo, e a súa exposición oral. A cualificación do traballo tutelado contribuirá ao 50% da cualificación total da materia. 50
Multiple-choice questions A1 A2 B1 B3 B5 B7 C4 Exame tipo test composto por 40 preguntas con 4 opcións de resposta sendo unicamente unha resposta correcta. As preguntas mal contestadas restarán 0,33 puntos sobre as correctas, non restando as non contestadas. Exemplo: 30 ben, 4 mal e 6 non contestadas, a puntuación unha vez restadas as incorrectas será 30-(4*0,33)=28,68; Puntuación final=(28,68*10)/40=7,17. Esta cualificación contribuirá ao 30% da cualificación total da materia. 30
Workshop A2 A1 B1 B3 B5 B7 C1 C2 C3 C4 Avaliarase a participación activa e con aproveitamento, a capacidade de resolución de casos e a capacidade de traballo en equipo. Esta cualificación contribuirá ao 20% da cualificación total da materia. 20
 
Assessment comments

Sources of information
Basic

Belsky, J.K. (2001). Psicología del Envejecimeinto. Paraninfo. Madrid.

Fernandez-Ballesteros, R. (2007). GeroPsychology. European Perspectives for an Aging World. Hogrefe. Washington.

Fernandez-Ballesteros, R. (2009). Psicología de la vejez. Una psicogerontología aplicada. Pirámide. Madrid.

Fernández Liria, A., Rodríguez Vega, B. (2006). Habilidades de entrevista para psicoterapeutas. Desclée. Bilbao.

Izal, M., Montorio, I. (1999). Gerontología Conductual. Bases para la intervención y ámbitos de aplicación. Editorial Síntesis. Madrid.

Montorio, I., Izal, M. (2000). Intervención psicológica en la vejez. Aplicaciones en el ámbito clínico y de la salud. Sintesis. Madrid.

Muñoz Tortosa., J. (2002). Psicología del envejecimiento. Pirámide. Madrid.

Triadó, C., Villar, F. (2006). Psicología de la vejez. Alianza Editorial. Madrid.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.