Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A29 |
Identificar os factores relacionados coa saúde e os problemas do entorno, para atender as persoas en situacións de saúde e enfermidade como integrantes dunha comunidade. |
A30 |
Identificar e analizar a influencia de factores internos e externos no nivel de saúde de individuos e grupos. |
A31 |
Aplicar os métodos e procedementos necesarios no seu ámbito para identificar os problemas de saúde mais relevantes nunha comunidade. |
A32 |
Analizar os datos estatísticos referidos a estudios poblacionais, identificando as posibles causas de problemas de saúde. |
A33 |
Educar, facilitar e apoiar a saúde e o benestar dos membros da comunidade, cuxas vidas están afectadas por problemas de saúde, risco, sufrimento, enfermidade, incapacidade ou morte. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B6 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B10 |
Capacidade para adaptarse ás situacións novas. |
B16 |
Coñecer e apreciar a diversidade e a multiculturalidade. |
B20 |
Sensibilidade cara a temas medioambientais. |
B24 |
Fomentar e aplicar os dereitos fundamentais e a igualdade entre homes e mulleres. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
C10 |
CB2.- Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos a seu traballo ou vocación de unha forma profesional y posúan as competencias que solen demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo. |
C11 |
CB3.- Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética. |
C12 |
CB4.- Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Comprender o concepto de saúde e identificar e analizar os factores determinantes (biolóxicos, ambientaís, estilos de vida e sistemas sanitarios).
|
A30 A33
|
B6 B10 B16 B20 B24
|
|
Describir a evolución histórica da saúde pública e da enfermaría comunitaria |
A29 A30
|
B1 B3 B16 B24
|
C4
|
Desenvolver habilidades para identificar, analizar e interpretar datos estatísticos referidos a estudos poboacionais. |
A31 A32
|
B1 B3 B6
|
C8 C10 C11 C12
|
Describir as características e obxectivos dos distintos tipos de estudos epidemioóxicos e as técnicas e instrumentos de recollida de datos.
|
A29 A30 A31 A32
|
B1 B3
|
C6 C8 C11
|
Describir a epidemiolóxia das enfermidades transmisibles e non transmisibles na comunidade. |
A29 A30 A31 A32
|
B1 B3 B6
|
C6 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
A saúde e os seus factores determinantes. |
Historia. Concepto e obxectivos. Aplicacións da epidemioloxía. |
Fundamentación teórica e xeralidades de Saúde Pública e enfermaría comunitaria. |
Cambios no concepto e interpretación da saúde pública. |
Demografía e estatísticas de poboación |
Fontes de información. Estrutura de poboación. Mortaldade. Esperanza de vida. Natalidade e fecundidade. Migración. Transición demográfica, epidemiolóxica e sanitaria. Futuro da poboación mundial |
Epidemioloxía xeral. |
Razones, proporciones, tasa, medidas de frecuencia, incidencia, prevalencia e tasa de incidencia. Indicadores de saúde e fontes de información.
Estandarización de taxas: Método directo e indirecto. Exercicios.
A causalidade en epidemioloxía: Criterios de causalidade. Modelos causais. Precisión e validez. |
Epidemioloxia Aplicada
|
Estudos descritivos: transversais e ecolóxicos: Características, diseño, analise, exercicios.
Estudos analíticos: cohortes.
Casos e controles: Características, diseño, analise, exercicios.
Estudos experimentais: Tipos de diseños experimentales. Aleatorización.
Manexo de ferramientas informáticas para traballar en epidemiolóxia:Programa EPIDAT:Características xerais do programa, módulo de demografia, cálculo de tamaño muestral, inferencia sobre parametros.
Programa SPSS: Características xeraís do programa, definición de variables, recodificación, elaboración de base de datos, introducción de datos e análise. Programa
Cuestionario versus Entrevista: Tipos. Diseño de preguntas. Escalas de medición - tipos. Fiabilidade e validez. Métodos de administración.
Elaboración e deseño dun traballo de investigación: Definición do problema a estudo, plantexamento de hipotese, metodoloxía, resultados, conclusións e bibliografía.
|
Epidemioloxía Clínica |
Infección-enfermidade. Fases da enfermidade infecciosa. Relación axente-hóspede. Cadea epidemiolóxica. Ambiente. Modos de presentación da enfermidade. Modelos específicos de transmisión. Enfermidades susceptibles de inmunoprevención. Enfermidades emerxentes
Epidemioloxía das enfermidades crónicas non transmisibles: Definicción, importancia actual, tendencia secular, mortalidade. Usos e obxectivos da epidemioloxía nestas enfermidades. Análise dos principaies factores de risco. Programas de prevención e de control.
Epidemioloxía xeral das enfermidades cardiovasculares: Conceptos. Frecuencia. Factores de risco modificables. Impacto dos distintos factores de risco. Agregación de factores.
Epidemioloxia do cáncro: Concepto. Descriptiva. Estudo de factores de risco. Estudos de cribaxe (screening)
Epidemioloxía das drogodependencias. Epidemioloxía da SIDA
A epidemioloxía na planificación dos servizos de saúde: Determinación da natureza e magnitude do dano na poboación.
Descripción da poboación:
Grupos vulnerabeis-Distribución-Características socioeconómicas culturais-aspectos físicos-accesibilidade-accións de saúde-determinación de prioridades.
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Proba obxectiva |
A29 A30 A31 A32 A33 B3 B6 C6 C8 C10 C11 |
2 |
55 |
57 |
Sesión maxistral |
A29 A30 A31 A32 A33 B1 B6 B10 B16 B20 B24 C4 C6 C8 C10 C11 C12 |
21 |
21 |
42 |
Prácticas a través de TIC |
A32 B1 B3 C4 C6 C8 |
6 |
6 |
12 |
Traballos tutelados |
A29 A30 A31 A32 A33 B1 B3 C6 C10 C11 C12 |
11 |
11 |
22 |
Lecturas |
A29 A30 A31 A32 A33 B1 B3 B16 C4 C6 C8 C10 C11 C12 |
4 |
12 |
16 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Proba obxectiva |
Proba escrita tipo test e pregunta curta |
Sesión maxistral |
Actividade na que o profesor expón de maneira oral e con medios audiovisuais contidos teóricos do programa e a orientación bibliográfica dos mesmos. |
Prácticas a través de TIC |
Actividade na que os estudantes traballarán con programas que permiten realizar analise estatístico e epidemiolóxico. |
Traballos tutelados |
Actividade na que os estudantes de forma autónoma profundizan e relacionan coñecementos expostos polo profesor. |
Lecturas |
Actividade na que o estudante a través da lectura de artigos científicos analiza os tipos de estudos de investigación e a metodoloxía. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
Prácticas a través de TIC |
Proba obxectiva |
|
Descrición |
A atención personalizada relacionada coa proba obxectiva ten como finalidade atender as consultas do alumnado relacionadas co estudo e/ou temas vinculados coa materia. Farase de forma individualizada, ben de maneira presencial ou a través do correo electrónico.
A atención personalizada relacionada cos traballos tutelados ten como finalidade orientar os estudantes na realización dos traballos. O seguimento farase de forma individual ou en pequenos grupos, ben de maneira presencial ou a través do correo electrónico.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Traballos tutelados |
A29 A30 A31 A32 A33 B1 B3 C6 C10 C11 C12 |
A avaliación dos traballos farase tendo en conta os seguintes apartados:
Descricción e sintése da información dos contidos ou temas relativos ós traballos
Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10. A puntuación mínima para superar a proba será de 5. |
10 |
Prácticas a través de TIC |
A32 B1 B3 C4 C6 C8 |
A avaliación faráse tras realizar os exercicios plantexados en cada taller, sendo a asistencia e obrigatoria
Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10. A puntuación mínima para superar a proba será de 5. |
10 |
Proba obxectiva |
A29 A30 A31 A32 A33 B3 B6 C6 C8 C10 C11 |
A proba constará de preguntas tipo test e pregunta corta, relacionadas con contidos teóricos, lecturas, e traballos tutelados.
Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10. A puntuación mínima para superar a proba será de 5. |
80 |
|
Observacións avaliación |
A aplicación das porcentaxes na avaliación final para a superación da materia quedará suxeita á seguinte condición: será necesario obter unha cualificación mínima de 5 na proba obxectiva Avaliación da 2ª oportunidade: A proba será de preguntas tipo test/pregunta curta, relacionadas cos contidos teóricos, lecturas e traballos tutelados. Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10. A puntuación mínima para superar a proba será de 5 para aplicar a porcentaxe, Cualificación (80%) .Respetarase a puntuación obtida nos traballos tutelados (10%) e de TIC (10%). Matricula parcial: A proba será de preguntas tipo test e pregunta curta, relacionadas cos contidos teóricos, lecturas e traballos tutelados. Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10, a puntuación mínima para superar a proba será de 5. Cualificación (80%) e o (20%) de cualificación final obterase pola realización de dous traballos.
Avaliación de adianto de oportunidade:
A proba será de preguntas tipo test e pregunta curta, relacionadas cos contidos teóricos, lecturas e traballos tutelados. Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10. A puntuación mínima para superar a proba será de 5. Cualificación (100%).
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
BIBLIOGRAFÍA RECOMENDADA:
ARGIMÓN PAYÁS JM, JIMÉNEZ VIÑAS J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. 3ª ed. Madrid: Elsevier; 2004.
ASTHON J, SYMOUR H. La nueva Salud Pública. Barcelona: Masson; 1990.
AHLBOM A, NORELL S. Fundamentos de Epidemiología. 5ª ed. Madrid: Siglo XXI; 2000.
BENESON AS. Manual para el control de las enfermedades transmisibles. Publicación científica y técnica (Organización Panamericana de la Salud); 613; 2005.
COLIMON KM: Fundamentos de Epidemiología. Madrid: Díaz de Santos; 1990.
GORDIS LEON. Epidemiologia. 3ª ed. Madrid: Elsevier; 2005.
HUTH EJ. Cómo escribir y publicar trabajos en Ciencias de la Salud. Barcelona: Masson-Salvat Medicina; 1992.
ICART MT, ISAL P, GUARDIA J. Enfermería Comunitaria II:Epidemiología. Barcelona: Masson; 2003.
JENICEK M, CLEROUX R: Epidemiología: principios, técnicas, aplicaciones. Barcelona: Salvat, 1990.
MANDELL, GL, BENNETT JE, DOLIN R, Enfermedades Infecciosas: principios y práctica. 5ª ed. Madrid: Panamericana; 2002.
MAZARRASA L[ et al.]. Salud Pública y Enfermería Comunitaria. Tomos I, II y III (2ª edición). Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 2003.
PIÉDROLA GIL, G e COLS. Medicina Preventiva y Salud Pública. 12ª ed. Barcelona: Salvat; 2015.
PRESSAT R: Introducción a la demografía. Barcelona: Ariel; 1989.
REY CALERO, J. Epidemiología y salud de la comunidad. Madrid: Karpos; 1982.
ROTHMAN. Epidemiología moderna. Madrid: Díaz de Santos; 1990.
Recomendase a lectura e seguimento de revistas de enfermaría: Enfermeria Clínica, Index, Metas de enfermería, Revista da Escola de Enfermagem da USP. |
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
Bioloxía/661G01002 | Sistemas da información e comunicación en ciencias da saúde/661G01004 | Bases para a interpretación do coñecemento científico/661G01008 |
|
|