Identifying Data 2017/18
Subject (*) Fields and Waves Code 730G04047
Study programme
Grao en enxeñaría en Tecnoloxías Industriais
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Second Obligatoria 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Enxeñaría Naval e Industrial
Coordinador
Yañez Casal, Armando Jose
E-mail
armando.yanez@udc.es
Lecturers
Yañez Casal, Armando Jose
E-mail
armando.yanez@udc.es
Web
General description

Study programme competencies
Code Study programme competences
B1 Que os estudantes demostren posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral e adoita encontrarse a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitiren xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B6 Ser capaz de concibir, deseñar ou poñer en práctica e adoptar un proceso substancial de investigación con rigor científico para resolver calquera problema formulado, así como de comunicar as súas conclusións –e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan– a un público tanto especializados como leigo dun xeito claro e sen ambigüidades
B7 Ser capaz de realizar unha análise crítica, avaliación e síntese de ideas novas e complexas
B8 Deseñar e realizar investigacións en ámbitos novos ou pouco coñecidos, con aplicación de técnicas de investigación (con metodoloxías tanto cuantitativas como cualitativas) en distintos contextos (ámbito público ou privado, con equipos homoxéneos ou multidisciplinares etc.) para identificar problemas e necesidades
B9 Adquirir unha formación metodolóxica que garanta o desenvolvemento de proxectos de investigación (de carácter cuantitativo e/ou cualitativo) cunha finalidade estratéxica e que contribúan a situarnos na vangarda do coñecemento
C1 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C5 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Know and understand the fundamentals and basic applications of stationary electric field and magnetic field. Know and understand the fundamentals and basic applications electromagnetic fields varying in time, electrodynamics and electromagnetic waves. B1
B2
B3
B6
B7
B8
B9
C1
C5

Contents
Topic Sub-topic
The following blocks and themes develop the contents that are presented in the Proposal of the Studies Fundamentals
Electrostatics
Magnetostatics
Electrodynamics
Fundamentals Vector analysis.
Potential theory.
Electrostatics Electric field calculation.
Electric fields in matter.
Work and energy in electrostatics.
Electric current.


Magnetostatics Magnetics fields produced by electric currents.
Magnetics fields in matter
Electrodynamics Electromagnetic induction.
Electromagnetic waves.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech B3 B7 B9 C5 28 20 48
Problem solving B1 B2 B6 B8 C1 20 30 50
Mixed objective/subjective test B1 B2 B7 C5 2 10 12
Directed discussion B2 B3 B6 B7 C5 10 0 10
Mixed objective/subjective test B1 B2 B7 C5 4 20 24
 
Personalized attention 6 0 6
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Theoretical classes on the blackboard.
Problem solving
Resolution by the teacher and the students of the exercises..
Mixed objective/subjective test Half semester test.
Directed discussion Tutoring in small groups where they deal with different subject content.
Mixed objective/subjective test Final exam

Personalized attention
Methodologies
Guest lecture / keynote speech
Problem solving
Description
Tutorials on the topics of the lectures on solving exercises and other aspects related to the subject.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Mixed objective/subjective test B1 B2 B7 C5 Finale exam. 50
Problem solving B1 B2 B6 B8 C1 Troubleshooting of some complexity in small group classes 25
Mixed objective/subjective test B1 B2 B7 C5 Half semester exam. 25
 
Assessment comments

There will be a maximum of two tests, your last of them coinciding with the date of the examination passed in Centre Board.

The tests consist of practical problems and may include theoretical questions.

In each test will be a maximum of 4 hours.

In second chance assessed parties pending with the partial results to be as valid as the first opportunity.

Students who have not attended at least 80% of the classes of small groups will have to examine one of the problems solved in those classes.


Sources of information
Basic

- CHENG, D.K. Fundamentos de Electromagnetismo para Ingeniería. Addison-Wesley Iberoamericana (1997).

- REITZ, MILFORD & CHRISTY: Fundamentos de Teoría Electromagnética, Addison Wesley Interamericana (1986).

- P.LORRAIN Y D.R. CORSON. Campos y Ondas Electromagnéticas, Selecciones Científicas (1975).

- WANGSNESS, R.K: Campos Electromagnéticos. Limusa-Noriega (1992).

- D. GRIFFITHS. Introduction to Electrodynamics. Prentice Hall (1999).

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
CÁLCULO/730G04001
FÍSICA I/730G04003
FÍSICA II/730G04009

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.