Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences
|
A14 |
Knowledge of the applied thermodynamics and of the transmission of the heat. |
B1 |
That the students proved to have and to understand knowledge in an area of study what part of the base of the secondary education, and itself tends to find to a level that, although it leans in advanced text books, it includes also some aspects that knowledge implicates proceeding from the vanguard of its field of study |
B2 |
That the students know how to apply its knowledge to its work or vocation in a professional way and possess the competences that tend to prove itself by the elaboration and defense of arguments and the resolution of problems in its area of study |
B3 |
That the students have the ability to bring together and to interpret relevant data (normally in its area of study) to emit judgments that include a reflection on relevant subjects of social, scientific or ethical kind |
B4 |
That the students can transmit information, ideas, problems and solutions to a public as much specialized as not specialized |
B5 |
That the students developed those skills of learning necessary to start subsequent studies with a high degree of autonomy |
B6 |
Be able to carrying out a critical analysis, evaluation and synthesis of new and complex ideas. |
C1 |
Using the basic tools of the technologies of the information and the communications (TIC) necessary for the exercise of its profession and for the learning throughout its life. |
C2 |
Coming across for the exercise of a, cultivated open citizenship, awkward, democratic and supportive criticism, capable of analyzing the reality, diagnosing problems, formulating and implanting solutions based on the knowledge and orientated to the common good. |
C3 |
Understanding the importance of the enterprising culture and knowing the means within reach of the enterprising people. |
C4 |
Recognizing critically the knowledge, the technology and the available information to solve the problems that they must face. |
C5 |
Assuming the importance of the learning as professional and as citizen throughout the life. |
C6 |
Recognizing the importance that has the research, the innovation and the technological development in the socioeconomic and cultural advance of the society. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences |
Proporcionar aos alumnos os conceptos básicos de transferencia de calor e presenta-lo equipo básico implicado nesta operación.
Asentar e completar o coñecemento do alumno de condución e convección de calor, e tamén o estudo da radiación como un mecanismo de transporte.
Estudar os conceptos básicos de transferencia de calor de fluxo externo e interno de fluídos para a súa posterior aplicación con base en operacións de mecánica de fluídos.
Dar unha visión xeral do equipo de intercambio de calor para uso industrial, e capacitar os alumnos a realizar o proxecto de algúns equipos simple.
|
A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6
|
C1 C2 C3 C4 C5 C6
|
Utilización das fontes de coñecementos de transmisión de calor e a súa importancia en procesos industriais máis usuais, e desenrolo dunha capacidade de traballo autónomo a partir das mismas.
Utilización da informática, programas de texto e follas de cálculo (Microsoft Excel e EES).
Utilización do principal idioma na utilización de fontes, o inglés.
Desenrolo da capacidade de abstracción e modelización, coa utilización de equipos de transmisión de calor na representación e apreciación da realidade dos procesos industriais que envolvan transmisión de calor.
Fomentar el trabajo individual y en grupo de los alumnos.
|
A14
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6
|
C1 C2 C3 C4 C5 C6
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
1. Introducción á transmisión de calor |
Historia
Aplicacións
Fundamentos
Leis constitutivas ou fenomenolóxicas
Conducción de calor
Convección de calor
Radiación térmica
Condicións de contorno na superficie dun sólido
Problemas |
2. Conducción de calor estacionaria unidimensional |
Ecuación xeral de conducción de calor
Parede plana
Resistencia térmica de contacto
Conducción con xeración interna
Problemas en coordinadas cilíndricas
Problemas en coordinadas esféricas
Aletas
Ecuación xeral de aletas unidimensionais
Aletas de sección transversal constante
Transferencia de calor pola aleta
Eficiencia de aleta
Lonxitude corrixida
Eficiencia global dunha superficie aleteada
Problemas |
3. Conducción de calor estacionaria
en dúas e tres dimensións
|
Introducción
Métodos analíticos
Métodos gráficos
Métodos numéricos
Resolución de sistemas de ecuacións alxebraicas: Método de inversión de matrices. Método Iterativo de Gauss-Siedel. Método de Relaxación
Problemas |
4. Conducción de calor non estacionaria |
Análise simplificada
O sólido semi-infinito
Contacto entre dous sólidos semi-infinitos
Conducción transitoria unidimensional
Problemas |
5. Convección en fluxo exterior |
Capa Límite
Ecuaciónes integrais en la capa límite–placa plana
Método Integral-placa plana
Capa límite hidrodinámica
Capa límite térmica
Analoxía de Colburn
Resumen das correlacións
Capa límite turbulenta-placa plana
Capa hidrodinámica
Capa térmica
Fluxo exterior a cilindros
Resumo das correlacións para fluxo exterior
Problemas |
6. Convección en fluxo interior |
Rexión de entrada
Rexión de entrada térmica
Fluxo laminar desenrollado
Velocidade e coeficiente de rozamiento
Transferencia de calor
Fluxo turbulento
Problemas |
7. Convección con cambio de fase |
Introducción
Ebulición
Curva de ebulición
Condensación
Condensación en película
Condensación en gotas
|
8. Intercambiadores de calor
|
Introducción
Tipos de intercambiadores
Coeficiente global de transferencia de calor
Diferencia media de temperaturas logarítmica
Número de Unidades de Transferencia, NUT
Problemas |
9. Radiación térmica
|
Introducción
Conceptos básicos
O corpo negro
Superficies reais
A ley de Kirchoff
Transferencia de calor por radiación entre superficies-Introducción
Álxebra dos factores de forma
Intercambio de calor entre dúas superficies
Envoltorios de superficies negras
Envoltorios de “N” superficies difusas, grises, opacas e isotérmicas
Blindaxes de radiación
Transferencia simultánea de calor por convección e radiación
Transferencia de calor por radiación con medio participante
|
10. Convección libre |
Introducción
Convección libre a lo largo de una pared vertical
Análisis integral de las capas límites
Capa límite turbulenta
Expresiones para otra geometrías
Placas horizontales o inclinadas
Cilindros horizontales
Cilindros verticales
Esferas
Otras geometrías
Superficies con aletas
Problemas resueltos |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies |
Ordinary class hours |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Guest lecture / keynote speech |
A14 B1 B2 B3 |
12 |
15.5 |
27.5 |
Problem solving |
A14 B1 B2 B4 B5 B6 C6 C5 C4 C3 C2 C1 |
28 |
56 |
84 |
|
Personalized attention |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Guest lecture / keynote speech |
Clase maxistral |
Problem solving |
Resolución de problemas propostos |
Personalized attention |
Methodologies
|
Guest lecture / keynote speech |
Problem solving |
|
Description |
Tutorías e consulta en correo electrónico |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies |
Description
|
Qualification
|
Guest lecture / keynote speech |
A14 B1 B2 B3 |
Exposición da materia |
30 |
Problem solving |
A14 B1 B2 B4 B5 B6 C6 C5 C4 C3 C2 C1 |
Solución de problemas propostos polo profesor |
70 |
|
Assessment comments |
La prueba escrita consta de una parte de teoría sin consulta seguida de una parte de problemas con consulta.
|
Sources of information |
Basic
|
Incropera, F. P. e DeWitt, D. P., (1999). Fundamentos de Transferencia de Calor y Materia 5ª Ed. Pearson Eduación
Sáiz Jabardo, J.M., Arce Ceinos, A., Lamas Galdo, M.I. (2012). Transferencia de Calor. Universidade da Coruña
Mills, A.F. (1996). Transferencia de Calor, 1ª Ed. Irwin |
Apuntes da asignatura
|
Complementary
|
|
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
Thermodynamics /730G03014 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
Fluid Mechanisc /730G03018 |
|
Subjects that continue the syllabus |
Graduation Project/730G03068 |
|
|