Study programme competencies |
Code
|
Study programme competences / results
|
A26 |
Capacidade para describir os fundamentos do nivel primario de saúde e as actividades a desenvolver para proporcionar un coidado integral de enfermaría ao individuo, a familia e comunidade. |
A27 |
Comprender a función e actividades e actitude cooperativa que o profesional desenvolverá nun equipo de Atención Primaria de Saúde. |
A28 |
Promover a participación das persoas, familia e grupos no seu proceso de saúde-enfermidade. |
A29 |
Identificar os factores relacionados coa saúde e os problemas do entorno, para atender as persoas en situacións de saúde e enfermidade como integrantes dunha comunidade. |
A30 |
Identificar e analizar a influencia de factores internos e externos no nivel de saúde de individuos e grupos. |
A33 |
Educar, facilitar e apoiar a saúde e o benestar dos membros da comunidade, cuxas vidas están afectadas por problemas de saúde, risco, sufrimento, enfermidade, incapacidade ou morte. |
B1 |
Aprender a aprender. |
B3 |
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. |
B6 |
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. |
B8 |
Capacidade de análise e sínteses. |
B11 |
Capacidade e habilidade de xestión da información. |
B12 |
Capacidade para organizar e planificar. |
B13 |
Toma de decisións. |
B16 |
Coñecer e apreciar a diversidade e a multiculturalidade. |
B18 |
Desenvolver a capacidade de liderado. |
B20 |
Sensibilidade cara a temas medioambientais. |
B22 |
Capacidade para motivarse e motivar a outros. |
B24 |
Fomentar e aplicar os dereitos fundamentais e a igualdade entre homes e mulleres. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C10 |
CB2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos a seu traballo ou vocación de unha forma profesional y posúan as competencias que solen demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo. |
C11 |
CB3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética. |
C12 |
CB4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences / results |
Describir o concepto, fundamentos e desenvolvemento da atención primaria de saúde |
A26
|
B1 B3 B8
|
C1 C7
|
Definir o concepto de traballo no equipo de saúde, os principios que o determinan e identificando o rol da enfermeira/o comunitaria. |
A27
|
B1 B3 B6 B11 B12 B13 B18 B22
|
C1 C4 C6 C7 C10 C11
|
Identificar as necesidades de coidado da persoa, grupos e comunidades |
A28 A29 A30 A33
|
B1 B6 B11 B16
|
C1 C4 C6 C10
|
Identificar problemas de saúde (diagnósticos de enfermaría e/o complicacións potenciais) na persoa, grupos e comunidades |
A28 A29 A30 A33
|
B1 B3 B8 B11 B13 B18 B20 B24
|
C1 C4 C6
|
Planificar coidados de enfermaría para os problemas de saude das persoas, grupos y comunidades |
A28 A29 A30 A33
|
B3 B6 B8 B11 B12 B13 B16 B20 B24
|
C1 C4 C6 C7 C10 C12
|
Identificar e desenvolver as diferentes fases dos programas de prevención, promoción e educación para a saúde |
A26 A27 A28 A29 A30 A33
|
B1 B3 B6 B8 B12 B13 B16 B20 B22 B24
|
C1 C4 C6 C7 C11 C12
|
Contents |
Topic |
Sub-topic |
Atención Primaria de saúde e saúde comunitaria |
Tema 1. Atención Primaria de Saúde.
1.1. O sistema sanitario español. Organización, prestacións e actividades.
1.2. Dende Alma Ata ata os nosos días.
1.3. A atención primaria de saúde.
1.5. O modelo APOC: atención primaria centrada na comunidade
1.6. O modelo biopsicosocial de Engel: a desmedicalización dos “problemas da vida”.
1.7. O modelo de atención centrada no paciente de McWhinney e a contextualización.
1.8. A orientación salutoxénica da atención primaria. Do modelo dos determinantes da saúde ao modelo de activos en saúde.
1.9. Locus de actuación para a reorientación efectiva da Atención primaria de saúde: a comunidade, o centro de saúde, a consulta.
Tema 2. Saúde Comunitaria.
2.1. Saúde comunitaria: da enfermidade ao benestar.
2.2. Implicacións dun enfoque baseado na saúde comunitaria para a atención primaria e a saúde pública.
2.3. Da cultura do proxecto aos procesos comunitarios
2.4. Cómo iniciar un proceso de intervención e participación comunitaria dende o centro de saúde.
|
Enfermaría Familiar e comunitaria |
Tema 3. Os coidados de enfermaría no nivel primario de saúde.
3.1. Organización dos coidados en atención primaria.
3.2. Continuidade dos coidados en atención primaria.
3.3. Competencias en coidados de enfermaría familiar e comunitaria.
3.4. A enfermaría de saúde familiar e comunitaria.
3.5. O coidado integral como obxeto de atención da enfermeira comunitaria.
3.6. A familia como suxeito de atención enfermeira.
3.7. A atención domiciliaria. A visita domiciliaria.
3.8. A comunidade como suxeito da atención da enfermeira.
3.9. Calidade en enfermaría familiar e comunitaria.
3.10. Prescripción enfermeira.
|
Equipo interdisciplinario de saúde |
Tema 4. O equipo de saúde.
4.1. Conceito de equipo de saúde en Atención Primaria.
4.2. Composición do equipo de saúde.
4.3. Funcións e actividades do equipo de saúde.
4.4. Organización do traballo en equipo.
4.5. Dinámica de traballo no equipo de saúde.
4.6. Cómo optimizar un equipo de saúde. |
Atención de Enfermaría nos problemas de saúde prevalentes na comunidade |
Tema 5. Atención de enfermaría nas diferentes etapas do ciclo vital
5.1. Atención de enfermaría na infancia e na adolescencia.
5.2. Atención de enfermaría á muller.
5.3. Atención de enfermaría ao adulto.
5.4. Atención de enfermaría ao adulto maior.
Tema 6. Procesos e/ou subprocesos de enfermaría na atención integrada dos problemas de saúde prevalentes na comunidade.
Tema 7. Plans de coidados para pacientes con problemas de saúde prevalentes na comunidade.
|
Educación para a saúde |
Tema 8. A educación sanitaria na comunidade.
8.1. Educación sanitaria.
8.2. Modelo transteorético do cambio de conducta.
8.3. Da educación sanitaria ao empoderamiento de pacientes.
8.4. Coaching en saúde. Nurse coaching.
8.5. A educación sanitaria e o empoderamento de pacientes no marco do modelo de promoción da saúde de Pender.
|
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies / Results |
Teaching hours (in-person & virtual) |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Guest lecture / keynote speech |
A26 A27 A29 A30 B1 C6 |
15 |
30 |
45 |
Collaborative learning |
B1 B3 B8 B12 B18 B20 B22 C11 |
15 |
15 |
30 |
Workbook |
A29 A30 B8 B11 B16 C6 |
10 |
4 |
14 |
Case study |
A28 A30 A33 B1 B3 B11 B13 B16 B20 B24 C1 C4 C7 C10 C11 C12 |
20 |
20 |
40 |
Mixed objective/subjective test |
A26 A27 A28 A29 A30 B6 B8 B13 C10 C11 |
2 |
18 |
20 |
|
Personalized attention |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Guest lecture / keynote speech |
Sesións para introducir aos alumnos nos temas novos de cada bloque temático, esclarecer conceitos e sobre todo para significar o contido do bloque en relación ao aprendido na asignatura comunitaria I. |
Collaborative learning |
Resolución de problemas ou desenvolvemento de tarefas de xeito colaborativo, non só sumando talento individual, senón aprendendo a construir un grupo con capacidade para resolver problemas e respostar creativamente aos novos escenarios sociais que poidan atopar. |
Workbook |
Lectura de literatura científica recente, ou de documentos de traballo que poden ser de interese para a actualización do alumno ou para a mellora das competencias esperadas, pero que non se atopan fácilmente nos libros de referencia sobre a materia. |
Case study |
Proposta de resolución de casos ficticios ou anónimos para familiarizar ao alumnado coa aplicación e a utilidade real do que está aprendendo. |
Mixed objective/subjective test |
Proba escrita con diferentes tipos de preguntas |
Personalized attention |
Methodologies
|
Case study |
Collaborative learning |
|
Description |
Atención persoalizada a demanda do alumno, coa finalidade de esclarecerlle dúbidas en torno aos contidos da materia ou calquer problema que lle poida dificultar a comprensión ou o seguimento da materia. |
|
Assessment |
Methodologies
|
Competencies / Results |
Description
|
Qualification
|
Mixed objective/subjective test |
A26 A27 A28 A29 A30 B6 B8 B13 C10 C11 |
Proba escrita de composición mixta dirixida a avaliar a consecución dos obxectivos propostos na asignatura. Permite acadar ata oito puntos do total da materia, debendo obter a lo menos catro para considerarse superada e poder facer o sumatorio das súas partes da materia. |
80 |
Case study |
A28 A30 A33 B1 B3 B11 B13 B16 B20 B24 C1 C4 C7 C10 C11 C12 |
Traballo dirixido a que o alumno obteña destrezas resolutivas na planificación de coidados diante de casos similares aos que pode atopar na práctica como enfermeiro comunitario. Supón un 20 % (2 puntos) da nota total. Sendo necesario un mínimo de 1 punto para superar a materia. |
20 |
|
Assessment comments |
A metodoloxía de avaliación descrita é obligada para os alumnos de matrícula ordinaria en primeira oportunidade (xuño). Os alumnos que concurran á segunda oportunidade (xullo) poderán escoller o mesmo sistema de avaliación ou optar pola realización de exame único: - Se opta polo mesmo sistema de avaliación que en xuño, excepcionalmente e só durante este curso académico, poderá conservar a nota da parte que tivera aprobada -se fose o caso- na oportunidade de xuño. - Se opta polo sistema de exame único, deberá solicitalo por escrito ao profesor antes da data oficial da avaliación. En ese caso o exame contará con dúas preguntas adicionais relativas as materias e as competencias traballadas mediante o estudo de casos ao longo do curso. Será requisito para aprobar o exame acadar 5 puntos e que a lo menos unha de esas preguntas engadidas sexa correctamente respostada. Os alumnos con matrícula a tempo parcial poderán acollerse ao sistema de avaliación de exame único tanto na convocatoria de xuño como na de xullo debendo solicitalo por escrito ao profesor antes da data oficial de avaliación. A calificación de Matrícula de Honra poderán obtela os alumnos que puntúen a lo menos un 9, con preferencia para as calificacións de 10. O profesor poderá dirimir quen obtén esta calificación utilizando a tal fin o contido do exame. En caso de igualdade de condicións e habendo máis aspirantes que matrículas, o profesor pode convocar aos alumnos aspirantes para a realización de unha proba voluntaria que dirimirá quen obtén a calificación MH ata o máximo de matrículas permitido.
|
Sources of information |
Basic
|
Martín Zurro A, Cano Pérez J.F. (2014). Atención Primaria. Barcelona,Elsevier
Bulechek Gloria,Butcher Howar (2014). Clasificación de intervenciones de enfermería (NIC). Barcelona, Elsevier
Moorhead Sue, Johnson Marion (2014). Clasificación de intervenciones de enfermería (NOC). Barcelona, Elsevier
García Suso A, Vera Cortés M, Campo Osaba A (2001). Enfermería Comunitaria. Bases teóricas. Madrid, DAE
Ramos Calero E. (2000). Enfermería Comunitaria. Métodos y técnicas. Madrid, DAE
Ayuso Murillo D, Tejedor L, Serrano A (2015). Enfermería Familiar y Comunitaria. Madrid, Díaz de Santos
Pender N, Murdaugh C, Parsons MA (2015). Health Promotion in nursing practice. South California, Pearson.
Johnson Marion, Bulechek Gloria (2011). Interrelaciones NANDA NOC Y NIC. Barcelona, Elsevier
Martínez Riera JR, Del Pino Casado R. (2013). Manual práctico de Enfermería Comunitaria. Barcelona, Elsevier
Organización Mundial de la Salud (1999). Salud 21. Ministerio de Sanidad y Consumo. |
|
Complementary
|
|
|
Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
Community Nursing I/750G01014 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
|
Subjects that continue the syllabus |
|
|