Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Planear a acción preventiva a desenvolver, nas situacións nas que o control ou redución dos riscos supón a realización de diferentes actividades, que implican a intervención de distintos especialistas. |
A2 |
Contrastar as condicións de seguridade nos centros de traballo e describir as técnicas de seguridade dirixidas a vixiar e previr o risco de accidentes. |
A6 |
Desenvolver o deseño e xestión dos sistemas de prevención de riscos laborais e a súa integración na empresa. |
A8 |
Aplicar o marco normativo sobre a prevención de riscos laborais. |
B1 |
Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación. |
B2 |
Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo. |
B3 |
Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos. |
B4 |
Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións (e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan) a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades. |
B5 |
Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirigido ou autónomo. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
C5 |
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Planear a acción preventiva a desenvolver, nas situacións nas que o control ou redución dos riscos supón a realización de diferentes actividades.
Contrastar as condicións de seguridade nos centros de traballo e describir as técnicas de seguridade dirixidas a vixiar e previr o risco de accidentes.
Aplicar o marco normativo sobre a prevención de riscos laborais.
Desenvolver o deseño e xestión dos sistemas de prevención de riscos laborais e a súa integración na empresa.
Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas.
|
AP1 AP2 AP6 AP8
|
BP1
|
CM1 CM3 CM4 CM5 CM6 CM7 CM8
|
Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos.
Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas.
Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións a públicos especializados e non especializados.
Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo autónomo. |
|
BP2 BP3 BP4 BP5
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1.Concepto y definición de Seguridade: Técnicas de seguridade
|
1.1 Concepto
1.2 Tecnicas de Seguridad laboral
1.3 Técnicas analíticas anteriores y posteriores al accidente
1.4 Técnicas operativas
1.5 Técnicas especificas |
2. Accidentes de trabajo |
2.1. Contingencias y situaciones protegidas
2.2. Concepto de accidente de trabajo
2.2.1. Lesión corporal
2.2.2. Causas de los accidentes
2.2.3. Conexión trabajo- lesión
2.3. Accidentes por caracteristicas del trabajador
2.3.1. Accidentes por edades
2.3.2. Accidentes con baja
2.3.3. Accidentes de trabajo por antiguedad
en el puesto
2.4. La Inspección de trabajo ante los accidentes de trabajoy enfermedades profesionales
2.5 Analise Estadístico de accidentes |
3. Investigación de accidentes como técnica preventiva |
3.1. Concepto y objeto de la investigación
3.2. Criterios para realizar la investigación
3.3. Metodologias:el metodo del arbol de causas
3.4. Personas encargadas de la investigación
3.5. Informe de investigación de accidente
|
4. Analisis y evaluación general del riesgo de accidente |
4.1 Concepto y objetivos
4.2 Tipos de evaluación de riesgos
4.3 El metodo general de evaluación de riesgos de accidentes:
4.3.1 Identificación de riesgos
4.3.2 Analisis de riesgos
4.3.3 Valoración de riesgos
4.3.4 Medidas de correción de riesgos |
5 Práctica de evaluación de riesgos de accidente |
5.1 Preparación:
5.1.1 Organización del trabajo
5.1.2 Recopilación de información
5.1.3 Estructuración de la evaluación
5.2 Realización:
5.2.1 Identificación de los riesgos
5.2.2 Evaluación de los riesgos
5.3 Adopción de medidas
5.4 Seguimiento
5.5 Registro |
6. Norma y señalización en Seguridad |
6.1 Normativa
6.2 Objeto
6.3 Definiciones
6.4 Obligaciones del empresario
6.5 Criterios de empleo de la señalización
6.6 Obligaciones en materia de formación e información
6.7 Consulta y participación de los trabajadores
6.8 Disposiciones de caracter general
6.9 Colores de Seguridad
6.10 Señales en forma de panel
6.11 Señales luminosas y acusticas
6.12 Comunicaciones verbales
6.13 Señales gestuales
|
7 Protección colectiva e individual |
7.1 Concepto
7.2 Protección contra caidas de altura. Protecciones colectivas
7.3 Protección de perimetros:andamios, pasarelas,barandillas, redes, marquesinas,escaleras
7.4 Protección individual. Concepto
7.5 Normativa
7.6 Criterios de empleo
7.7 condiciones a cumplir
7.8 Clasificación
7.9 Elección de EPIS
7.10 Comercialización
7.11 Protecciones corporales
7.13 Obligaciones del empresario |
8 Planes de emergencia y autoprotección |
8.1 Introducción
8.2 Normativa
8.3 Objetivos
8.4 Contenido de los P.E y P.A
8.5 Responsables de emergencias
8.6 Estados y fases de emergencias
8.7 Evacuación de un accidentado
8.8 Planes de emergencia y evacuación: Desenrrolo, implantación, revisóns
|
9 Analisis, evaluación y control de riesgos especificos: máquinas; equipos; instalaciones y herramientas |
9.1 Normativa de seguridad en máquinas y equipos de trabajo
9.2 Equipos de trabajo. Definición
9.3 Tipos de máquinas:
9.3.1 Documentación de la máquina
9.3.2 Formación y acreditación del operador
9.3.3 Documentación a exigir al personal
9.4 Plataformas elevadoras de trabajo en mástil
9.5 Grúas torres
9.6 Plataformas de nivel variable
9.7 Montacargas
9.8 Cuadros eléctricos
9.9 Escaleras de mano
9.10 Técnicas de posicionamiento de cuerdas
9.11 Andamios
9.12 Soldadura
9.13 Pistola clavadora
9.14 Herramientas manuales |
10 Analisis, evaluacion y control de riesgos específicos: manipulación, almacenamiento y transporte |
10.1 Medios de manipulación,transporte y almacenamiento
10.2 Eslinga,cinta transportadora,transpalés, paleta de carga
10.3 Principales riesgos
10.4 Normas para equipos de elevación y tracción en el amarre de la carga
10.5 Códigos de señales de maniobra
10.6 Normas para equipos continuos
10.7 Normas para autocarretillas elevadoras
10.8 Normas para apilado de materiales
10.9 EPIS
10.10 Orden y limpieza |
11 Analisis, evaluación y control de riesgos específicos:electricidad |
11.1 Introducción
11.2 Corriente electrica. Definición y clases
11.3 Riesgo eléctrico. Definición y clases
11.4 Riesgo eléctrico:
11.4.1 Localización
11.4.2 Señalización
11.4.3 Efectos
11.5 Factores que influyen en los efectos
11.6 Contactos directos e indirectos y sus protecciones
11.7 Instalaciones eléctricas provisionales
11.8 Trabajo próximos a lineas eléctricas:
11.8.1 Medidas de seguridad
11.8.2 Equipos y medidas de protección |
12 Analisis, evaluación y control de riesgos específicos: incendios |
12.1 Conceptos y clases de fuegos
12.2 El tetraedro del fuego
12.3 Factores del incendio
12.4 Peligros del incendio
12.5 Metodos de prevención y extinción
12.6 Sistemas de detección automática
12.7 Condiciones de seguridad de los edificios
12.8 Agentes extintores y equipos de extinción
12.9 Consignas generales y particulares de actuación en caso de incendio |
13 Analisis, evaluación y control de riesgos especificos: lugares y espacios de trabajo |
13.1 Normativa
13.2 Condiciones generales de seguridad en los espacios de trabajo
13.3 Orden,limpieza y mantenimiento
13.4 Condiciones ambientales de los lugares de trabajo
13.5 Iluminación de los lugares de trabajo
13.6 Servicios higiénicos y locales de descanso
13.7 Material y locales de primeros auxilios |
14 Inspecciones de seguridad e investigación de accidentes |
14.1 Concepto
14.2 Objetivo
14.3 Tipos de Inspecciones:
14.3.1 Ordinarias
14.3.2 Extraordinarias
14.4 Personas encargadas de la inspección
14.5 Lista de identificación de riesgos
14.6 Informe de Inspección
|
15 Residuos tóxicos y peligrosos |
15.1 Concepto
15.2 Tipos de residuos
15.3 Gestión de residuos tóxicos y peligrosos
15.4 Etiquetado
15,5 Manipulación, transporte y almacenamiento
15,6 Normativa |
16 Accidentes en itinere |
16.1 Accidente in itinere como accidente laboral
16.2 Accidente in itinere e en misión
16.3 Factores de risco:
-factor humano: fatiga, tensión, agresividade, idade, alcol, medicamentos, drogas
-factor vehiculo: velocidade, mantemento, uso sistemas de seguridade, elección-planificación ruta, climatoloxía
16.4 Plan de mobilidade na empresa: cuestionarios riscos, detección e medidas.
16.5 Cubrir correctamente os partes de accidente |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A1 A2 A8 |
41 |
61 |
102 |
Análise de fontes documentais |
A1 A2 A6 B1 B2 B3 B4 B5 C1 |
2 |
2 |
4 |
Prácticas de laboratorio |
A1 A2 A6 A8 B1 B3 B4 C1 |
2 |
0 |
2 |
Estudo de casos |
A1 A2 B1 B2 C7 C5 |
6 |
4 |
10 |
Prácticas a través de TIC |
A1 A2 A6 A8 C4 |
12 |
6 |
18 |
Proba obxectiva |
A1 A2 A6 A8 B4 B5 C1 |
2 |
0 |
2 |
Proba de resposta múltiple |
B1 C3 C6 C8 |
4 |
6 |
10 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Exposición dos temas polos profesores e comentarios cos estudantes. Utilizásense presentacións e outros medios expositivos |
Análise de fontes documentais |
Análise das diferentes fontes de información legais pro análisis dos posibels riscos na seguridade no traballo |
Prácticas de laboratorio |
Prácticas de evaluación e análisie de riscos |
Estudo de casos |
Analisis de casos específicos a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo |
Prácticas a través de TIC |
Organización da clase en pequenos grupos para a resolución de casos prácticos |
Proba obxectiva |
Proba escrita na que o alumno se presentará soo no caso de que alguha o algunhas actividades da evaluación conitua as tivese calificadas como suspensas pra compensar as citadas actividades na sua cualificación global |
Proba de resposta múltiple |
Utilización de documentación audiovisual e bibliografica para a aprendizaxe da materia |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Proba de resposta múltiple |
|
Descrición |
Comentario cos estudantes dos documentos (normas, artigos, etc.) e outros materiais documentais sobre as técnicas de prevénción de riscos laborais e seguridade no traballo.
Todas as metodoloxías encerran a atención tutorizada por parte do profesor no horario de tutorias que cada ano publícase na páxina web espazos da UDC. Ademais cóntase con tutorias a través da Plataforma Virtual dispoñibles para alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia. En aras de lograr unha atención óptima e personalizada o alumno deberá de concertar unha cita a través do e-mail do profesorado indicando o tema da consulta |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Proba de resposta múltiple |
B1 C3 C6 C8 |
Test de respostas múltiples de realización semanal |
60 |
Prácticas a través de TIC |
A1 A2 A6 A8 C4 |
Casos prácticos e practicas analizados polos estudantes |
25 |
Estudo de casos |
A1 A2 B1 B2 C7 C5 |
Actividades propostas na asignatura e analizadas e resoltas polos estudantes. |
15 |
Proba obxectiva |
A1 A2 A6 A8 B4 B5 C1 |
Proba escrita na que o alumno se presentará soo no caso de que alguha o algunhas actividades da evaluación conitua as tivese calificadas como suspensas pra compensar as citadas actividades na sua cualificación global |
0 |
|
Observacións avaliación |
OBSERVACIÓNS:
Todos os contidos impartidos na materia estarán
dispoñibles na plataforma virtual Moodle. A
realización por parte do alumno dun compendio de actividades propostas na asignatura constitúen o proceso de avaliación continua e cuxos porcentaxes na avaliación
da mesma detállanse na presente guia docente . Ditas actividades serán tidas en
conta para a avaliación final, unha vez que o alumno áchase examinado da proba
mixta/proba obxectiva ao final do cuatrimestre.
Cada profesor especificará, de cada un dos temas que imparta o tipo de probas que realizará en base ao traballo feito en clase por parte do alumno. Con caracter xeral, todas as actividades (estudo de casos, Prácticas a
través das TIC, Cuestionarios, etc) obxecto de avaliación continua
deberán ser realizadas e entregadas por parte dos alumnos semanalmente. O
atraso na realización e entrega das actividades implicará unha
ponderacion na súa cualificacións dun 90% dentro da primeira semán logo
de finalizado o prazo de entrega, ao que se lle sumarán un 10% adicional
sucesivamente por cada semana de atraso na entrega das mesmas. Dita
poderá ser obxeto de personalización por parte de cada profesor. A proba obxetiva será unha proba escrita cas datas marcadas pola comisón de ordenación académica na que o alumno se presentará soo no caso de que alguha o algunhas actividades da evaluación conitua as tivese calificadas como suspensas pra compensar as citadas actividades na sua cualificación global. Cualificación Global final:A cualificación final da asignatura será a suma ponderada das
cualificacións obtidas correspondentes aos temas importidos por cada
profesor en todas as partes nun periodo lectivo de 15 semáns lectivas:
Cualificación Global (C.G.)=(13/15)*Calif_GG (2/15)*Calif_CAF
Calif_GG : Cualificacións Actividades Temas impartidos por Gerardo González Filgueira.
Calif_CAF : Cualificacións Actividades Temas impartidos por Carlos Álvarez Feal
Nota:1. As cualificacións provisionales de cada convocatoria
publicaranse na Plataforma virtual Moodle e enviaranse a través de SMS, si o
alumno previamente autorizou o seu envío. En calquera dos casos as
cualificacións definitivas que aparecen nas actas, as cales o alumno pode
consultar na secretaría do centro, son as legalmente válidas. 2. Non se cualificará aos alumnos que non figuren nas actas da
asignatura ata que regularicen a súa situación na administración do centro.
3. Alumnado con recoñecemento
de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia
será avaliado do mismo xeito que o resto do alumnado.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
•Cortés Díaz, José María; Técnicas
de Prevención de Riesgos Laborales. Editorial Tébar. 10ª Edición. 2012. • Cortés Díaz, José María; MARCO
NORMATIVO DELA PREVENCIÓN DERIESGOS LABORALES . Editorial Tébar. 5ª Edición.
2012. •Cortés Díaz, José María;
CUESTIONARIOS DE AUTOEVALUACIÓN Y APRENDIZAJE SOBRE PREVENCIÓN DE RIESGOS
LABORALES. Editorial Tébar. 4ª Edición. 2012 •Página web: Instituto Nacional de
Seguridad e Higiene en el Trabajo: •http://www.insht.es/portal/site/Insht/ •Página web: ISSGA - Instituto Galego de Seguridade e Saúde: •http://www.issga.es/ • MINISTERIO DE TRABAJO Y ASUNTOS
SOCIALES R.D. 485/1997 de 14 de abril, sobre disposiciones mínimas en materia
de señalización de seguridad y salud en el trabajo. B.O.E. nº 97 miércoles 23
de abril 1997. • MINISTERIO DE FOMENTO R.D.
2177/1996, de 4 de octubre, por el que se aprueba la Norma Básica de la
Edificación “NBECPI96: Condiciones de protección contra incendios de los
edificios”. B.O.E. nº 261 martes 29 octubre 1996. • MINISTERIO DE TRABAJO Y ASUNTOS
SOCIALES R.D. 486/1997 de 14 de abril, por el que se establecen las
disposiciones mínimas de seguridad y salud en los lugares de trabajo. B.O.E. nº
97 miércoles 23 abril 1997. • INSTITUTO NACIONAL DE SEGURIDAD E
HIGIENE EN EL TRABAJO Guía técnica para la señalización de seguridad y salud en
el trabajo |
Bibliografía complementaria
|
Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo, INSHT (2011). .
Cortes Diaz, J.M. (2004). Técnicas de seguridad y salud laboral. Madrid, Ed. Tebar |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|