Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
A1 |
Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria. |
A2 |
Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual. |
A5 |
Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española. |
A11 |
Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada. |
A15 |
Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica. |
A16 |
Coñecer a crítica textual e a edición de textos. |
A17 |
Ter un coñecemento avanzado da literatura galega. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C5 |
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Coñecer os principais autores e obras da Literatura española e valorar criticamente as súas producións. |
A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17
|
|
C1 C5 C6 C7 C8
|
Coñecer os principais autores e obras da Literatura española e valorar criticamente as súas producións. |
A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17
|
|
C1 C5 C6 C7 C8
|
Coñecer os principais autores e obras da Literatura española e valorar criticamente as súas producións. |
A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17
|
|
C1 C5 C6 C7 C8
|
Coñecer os principais autores e obras da Literatura española e valorar criticamente as súas producións. |
A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17
|
|
C1 C5 C6 C7 C8
|
Coñecer os principais autores e obras da Literatura española e valorar criticamente as súas producións. |
A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17
|
|
C1 C5 C6 C7 C8
|
Adquirir capacidades e sentido crítico para o estudo e a análise literaria de textos españois. |
A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17
|
|
C1 C5 C6 C7 C8
|
Adquirir capacidades e sentido crítico para o estudo e a análise literaria de textos españois. |
A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17
|
|
C1 C5 C6 C7 C8
|
Adquirir capacidades e sentido crítico para o estudo e a análise literaria de textos españois. |
A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17
|
|
C1 C5 C6 C7 C8
|
Adquirir capacidades e sentido crítico para o estudo e a análise literaria de textos españois. |
A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17
|
|
C1 C5 C6 C7 C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Idade Media |
1.1. Introdución: sociedade, cultura e literatura medievais
1.2. Análise e comentarios de las Coplas a la muerte de su padre, de Jorge Manrique.
1.3. Análise e comentarios de La Celestina.
|
2. Século XVI |
2.1. Introdución: sociedade, cultura e literatura no Renacemento.
2.2. Análise e comentarios de Garcilaso de la Vega e frei Juan de la Cruz. |
3. Século XVII
|
3.1. Introdución: sociedade, cultura e literatura no Barroco
3.2. Análise e comentarios de El Quijote.
3.3. Análise e comentarios de lírica do XVII.
3.4. A comedia áurea en El caballero de Olmedo, de Lope de Vega.
|
4. Da Ilustración ao Naturalismo
|
4.1. Introdución: sociedade, cultura e literatura nos séculos XVIII e XIX.
4.2. Movementos, autores e xéneros.
4.3. Análise e comentario de El sí de las niñas.
4.4. Análise e comentario de Espronceda e de Bécquer.
4.5. Analise e comentario de obras do Realismo. Cuentos de Pardo Bazán.
|
5. Do Modernismo á actualidade |
5. 1. Introdución: sociedade, cultura e literatura contemporáneas e actuais.
5. 2. Movementos, autores e xéneros.
5.3. Análise e comentario de prosa e lírica modernista. Azorín e Rubén Darío.
5.4. Análise e comentario de poesía das vanguardas e 27. Lorca, Alberti, Cernuda.
5.5. Análise e comentario de Don Julián (Reivindicación del Conde don Julián). |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 C1 C5 C6 C7 C8 |
42 |
10 |
52 |
Obradoiro |
A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 C1 C5 C6 C7 C8 |
22 |
22 |
44 |
Lecturas |
A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 C1 C5 C6 C7 C8 |
0 |
80 |
80 |
Proba obxectiva |
A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 C1 C5 C6 C7 C8 |
4 |
40 |
44 |
|
Atención personalizada |
|
5 |
0 |
5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Impartiranse nas sesións comúns e terán carácter teórico e expositivo. No formato de grupo reducido tense como obxectivo favorecer a participación activa do alumnado, que computa igualmente para a cualificación final. |
Obradoiro |
Nas aulas en grupo reducido desenvolveranse comentarios guiados sobre textos das lecturas. Á final de cuadrimestre avaliaranse, mediante proba escrita e controis, a destreza adquirida nestes comentarios e as lecturas realizadas. |
Lecturas |
En todas as aulas traballarase sobre textos de lectura obrigatoria, indicados na presente guía docente ou en Moodle. Cómpre facer as lecturas antes da explicación do tema, para o seu correcto aproveitamento. |
Proba obxectiva |
Unha proba escrita (exame) na data oficial asignada no mes de xuño, con nova convocatoria de segunda oportunidade en xullo. Nestas probas, o alumnado deberá amosar o seu dominio dos contidos e destrezas traballados nas sesión maxistrais e tamén nos grupos reducidos e seminarios. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Sesión maxistral |
Obradoiro |
Lecturas |
Proba obxectiva |
|
Descrición |
A atención personalizada de carácter presencial darase durante o horario oficial de titorías ou, no seu caso, a través da plataforma Moodle ou por correo electrónico. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Sesión maxistral |
A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 C1 C5 C6 C7 C8 |
A sesión maxistral vai ligada á aprendizaxe colaborativa, que aparece debaixo. Computarase en relación con ela: asistencia, participacións, etc. |
10 |
Obradoiro |
A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 C1 C5 C6 C7 C8 |
Cada cuadrimestre elaborarase nas aulas unha proba consistente no comentario literario dun texto seleccionado polos profesores, como control do aprendido neste campo. |
20 |
Lecturas |
A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 C1 C5 C6 C7 C8 |
Lecturas obrigatorias que serán a base para as sesións maxistrais e os obradoiros do curso. Cada cuadrimestre realizarase un control destas lecturas. |
20 |
Proba obxectiva |
A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 C1 C5 C6 C7 C8 |
Nas datas oficiais realizaranse as probas obxectivas (exames) pertinentes. |
50 |
|
Observacións avaliación |
As anteriores porcentaxes son orientativas. Para completar a información, cómpre ter en conta o seguinte: 1. O 50% da cualificación final obterase polas probas escritas (exames) en convocatorias oficiais de primeira e de segunda oportunidade. Para aprobalas, e para aprobar a asignatura, deberase obter nelas un mínimo de 4 sobre 10. Por exemplo, un 3 no exame non é posible compensalo cun 7 pola suma de actividades e asistencia. 2. Con independencia do anterior, haberá un exame opcional en xaneiro que permitirá liberar materia da primeira parte da asignatura. 3. O 40% obterase pola realización de actividades durante o curso. Un 20% corresponde a dous comentarios de texto e outro 20% para dous controis de lectura. En ambos casos, as probas serán por escrito, en horario de curso, á final de cada período, en decembro e maio. 4. O 10% restante corresponde á asistencia, participación e desempeño de cada estudante no decorrer do curso, con atención á aprendizaxe colaborativa. 5. Para obter cualificación é indispensable presentarse ás convocatorias oficiais, tanto en primeira como en segunda oportunidade. 6. Toda avaliación positiva será gardada para a cualificación da segunda oportunidade, en xullo. En caso de estar suspensas ou non realizadas, efectuaranse entón as probas pertinentes. Isto serve igualmente para a cualificación do 10% contemplada no punto 4, que se manterá na segunda oportunidade. 7. O alumnado con dispensa académica recoñecida deberá comunicalo por escrito a luis.caparros@udc.es, co asunto: “Dispensa de asistencia", en canto comece o curso ou sexa efectiva a matrícula. A dispensa académica elimina neste caso o 10% correspondente á asistencia. Esa porcentaxe trasládase ás actividades, que pasarán a contar cada unha o 25% da cualificación final. 8. O alumnado repetidor que non poida asistir ás aulas ten a opción de acollerse ao sistema anterior, mediante aceptación expresa, comunicada a través dun correo electrónico a luis.caparros@udc.es, co mesmo asunto e sempre antes do día 15 de setembro. 9. As probas escritas e as actividades deberán cumprir unhas esixencias mínimas de corrección lingüística en español, lingua regulamentaria do curso: acentuación, ortografía, precisión léxica, ausencia de abreviaturas, rexistro formal, etc. A penalización por faltas graves será de medio punto en cada caso. Para estudantes de lingua estranxeira, será indispensable un dominio razoable da lingua española, tanto en expresión oral como escrita. 10. Calquera forma de plaxio, como a cita de traballos alleos sen a marca de tal ou sen a referencia correspondente, suporá o suspenso para a proba ou traballo. O mesmo aplicarase a calquera forma de copia indebida nas probas ou exames. 11. Forma parte das obrigas do alumnado estar ao corrente do curso e das actividades mediante a consulta periódica da plataforma Moodle. 12. Lémbrase que os dereitos e deberes do alumnado da UDC están recollidos no Estatuto do Estudantado, na web institucional: http://www.udc.es/normativa/estudantes/estatuto_estudantado.html O resto de normativa pode consultarse en: http://www.udc.es/normativa/academica/
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Lecturas obrigatorias .
PRIMEIRA PARTE
Idade Media 1. Coplas a la muerte de su padre, de Jorge Manrique (pdf en Moodle). 2. Fernando
de Rojas, La Celestina, ed. de F. J.
Lobera, G. Serés e outros. Madrid: Real Academia Española, 2011. ––Edición alternativa: P. E.
Russell, ed. Madrid: Castalia, 1991.
––Edición alternativa: D. S. Severin, ed. Madrid: Cátedra, 1992.
Século XVI 3. Selección de textos de Garcilaso de la Vega e frei Juan de la Cruz (pdf en Moodle). Século XVII 4. Miguel
de Cervantes, capítulos 23 a 27 da Primeira parte de Don Quijote de la Mancha, edición en liña do Instituto Cervantes (Centro Virtual Cervantes),
dirixida por Francisco Rico: < http://cvc.cervantes.es/literatura/clasicos/quijote/ > (consultado
a 23/06/2015). ––Edición alternativa, en papel. Barcelona:
Instituto Cervantes, Galaxia Gutenberg (Círculo de Lectores) e Centro para la
Edición de los Clásicos Españoles, 2004 (2 vols.).
5. Selección de textos líricos do XVII (pdf en Moodle). 6. Lope de Vega, El caballero de Olmedo, ed. Francisco Rico, 12ª ed. Madrid: Cátedra, 2004. ––Edición alternativa, electrónica, por Ignacio Arellano, Universidad de Navarra: < http://www.unav.edu/centro/griso/files/file/materiales_docentes/Caballero_Olmedo_Lope.pdf > (consultado o 25/06/2015).
.
SEGUNDA PARTE
Século XVIII 7. Fernández de Moratín, Leandro, El sí de las niñas. Barcelona, Crítica, 1994. Século XIX 8. Pardo Bazán, Emilia, Cuentos, selección facilitada pola profesora. 9. Selección de poemas de Espronceda e Bécquer, facilitada pola profesora. Século XX
10. Selección de poemas Vanguardia e 27, facilitada pola profesora. 11. Goytisolo, Juan, Don Julián, ed. L. Gould Levine, Madrid, 2004. Século XXI 12. Selección de textos, facilitada pola profesora. |
Bibliografía complementaria
|
|
Lecturas recomendadasManuais Alberich, J. et al., dir., Historia de la Literatura Española, Madrid: Cátedra, 1990. Alvar, C., J. C. Mainer y R. Navarro Durán, Breve historia de la literatura española, Madrid: Alianza Editorial, 1997. Mainer, J. C. dir., Historia de la literatura española, Barcelona: Crítica, 2010. 9 vols. Rico, F. dir., Historia y crítica de la literatura española, Barcelona: Crítica, 1983-. Rodríguez Cacho, L., Manual de historia de la literatura española, Madrid: Castalia, 2009. Estudos Aguilar Piñal, F., Introducción al siglo XVIII, Madrid: Júcar, 1991. Bataillon, Marcel, Erasmo
y España: estudios sobre la historia espiritual del siglo XVI, trad. de
Antonio Alatorre, Madrid: Fondo de Cultura Económica, 1995. [2ª ed., 5ª reimp.] Curtius, Ernst, Literatura europea y Edad Media Latina, México: FCE, varias eds. García de la Concha, V., ed., El Surrealismo, Madrid: Taurus (El escritor y la crítica), 1982. Gies, David, ed., El romanticismo, Madrid: Taurus, 1989. Guillén, Claudio, El primer Siglo de Oro: estudios sobre géneros y métodos, Barcelona: Crítica,1988. Lewis, C.S., La imagen del mundo: introducción a la literatura medieval y renacentista, Barcelona: Península, 1997. Lissorgues, Y., M. Palenque Francisca Soria, “Del Realismo al Fin de Siglo. Sociedad y arte literario”, en V. García de la Concha, dir., y F. Romero Tobar, coord., Historia de la literatura española. Siglo XIX, Madrid: Espasa-Calpe, 1998, pp. 1-90. Litvak, L., ed., El Modernismo, Madrid: Taurus (El escritor y la crítica), 1975. López Bueno, B., coord., La Renovación Poética del Renacimiento al Barroco, Madrid: Síntesis, 2006. Mainer, J. C., La Edad de Plata (1902-1939), Madrid: Cátedra, 1983. Mainer, J. C., De posguerra (1951-1990), Barcelona: Crítica, 1994. Riley, Edward C., Cervantes’ Theory of the Novel, Oxford: Clarendon Press,
1962, traducido como Teoría de la novela en Cervantes, Madrid: Taurus,
1966. Romero Tobar, L., Panorama crítico del Romanticismo español, Madrid: Castalia, 1994. Ruiz Pérez, P., Manual de literatura española de los siglos de oro, Madrid: Castalia, 2000. Strosetzki, Christoph, ed., Teatro español del Siglo de Oro: teoría y práctica, Frankfurt am Main: Vervuert, 1998. Yndurain, Domingo, Humanismo y Renacimiento en España, Madrid: Cátedra, 1994. ________________ Para a primeira parte da asignatura, unha fonte complementaria de información será a páxina de Facebook "Lata de Lite": https://www.facebook.com/latadelite/ ________________ Lecturas bibliográficas de HCLE: volumes 6, 6/1, 7,
7/1, 8, 8/1, 9 y 9/1, relacionadas
cos movementos, autores e obras tratados na asignatura. (Reservado na biblioteca da Facultade de Filoloxía). Como lecturas de ampliación bibliográfica para a segunda parte da asignatura, segundo as necesidades do alumnado, recoméndanse: - Prats i Cuevas, España: Siglo XX (1898-1931). Madrid: Anaya, 1988.
- Paniagua,Javier.
Espana: Siglo XX (1931-39). Madrid: Anaya, 1988.
- Castelló,J.E. Espana: Siglo XX
(1939-78). Madrid: Anaya, 1988.
- La
novela en el siglo XX (Desde 1939).
- Ferreras, J. La novela española de nuestrra época. Madrid: Taurus, 1988.
- Tusón,V. Poesía Española actual. Madrid: Anaya, 1985.
- Huerta Calvo, Joaquín. Historia
del teatro español. Siglo XX (Hasta 1939). Madrid: Gredos, 1988.
- Ferreras, J.i. El teatro en el siglo XX: Desde 1939. Madrid: Taurus, 1988.
- Díez Huélamo, Begoña. Obras
clave de la lírica española en lengua castellana. Barcelona: Ciclo, 1990.
- Ferreres, Rafael. Los límites del
modernismo y el 98. Madrid: Taurus, 1981.
- Jackson, G. Aproximación a la España Contemporánea,
1898-1975. Barcelona: Grijalbo, 1980.
- Mainer, José
Carlos. Modernismo y 98, VI. Historia
y crítica de la literatura española. Barcelona: Crítica, 1980.
- Orozco, Emilio. Modernismo y barroco. Madrid: Cátedra, 1990.
- Shaw, Donald. La generación del 98. Madrid: Cátedra, 1977.
- Zavala, Iris M. Fin de siglo: modernismo, 98 y bohemia. Madrid: Cuadernos para el Diálogo, 1974.
- Fernández Santander,
Carlos. Bibliografía de la novela
(1936-1986). A Coruña:
Librería Arenas, 1986.
- Garrido Gallardo, Miguel Angel. "La teoría de la literatura española en
el último lustro: Ensayo bibliográfico", en Varia Bibliográfica: Homenaje
a José Simón Díaz. Kassel:
Reichenberger, 1988.
- González de Mendoza, Pilar. Catálogo bibliográfico de la novela
española, 1960-1980; 3 vols. Madrid: Universidad
Complutense de Madrid, 1988.
- Martínez Cachero, J. M. "Bibliografía crítica sobre la novela
española entre 1936 y 1980", en La novela
española entre 1936 y 1980. Madrid: Castalia, 1985, 481-589.
- Bousoño, Carlos. Poesía poscontemporánea (Cuatro Estudios y
una introducción). Madrid: Júcar, 1985. Paulino Ayuso, José.
- Garcia Lorenzo,
Luciano, y María Francisca Vilches de Frutos."El teatro español del siglo XX: Estado de lainvestigación y últimas
tendencias". Siglo, 2 (1984-85), 1-14.
- García
Posada, Miguel. La nueva poesía:
1975-1992. Barcelona: Crítica, 2009.
- Podol, Peter, et al. "El drama
español del siglo XX: Estado de la cuestión bibliográfica". Estreno:
13 (1987), 32-36; 14 (1988), 59-63;15
(1989), 29-39.
- Romera Castillo, José."Bibliografía", en "Texto y representación desde la
perspectiva semiótica: un estado de la cuestión", en Simposio "O Teatro e o seu Ensino". A Coruña: Universidade da Coruña, 1993.
- García
de la Concha, Victor. La poesía
española de 1935 a 1975. Madrid: Cátedra, 1987.
- Lechner, J. El compromiso en la poesía española del
siglo XX (II: 1939-1974). Leiden: Universitaire Press, 1975.
- Paulino
Ayuso, José. La poesía en el siglo
XX; desde 1939. Madrid: Playor, 1983.
- Prat, Ignacio. Estudios sobre poesía contemporánea. Madrid: Taurus, 1983.
- Provencio, Pedro. Poéticas españolas contemporáneas: La generación del 70. Madrid: Hiperión, 1988.
- Sanz
Villanueva, Santos. Literatura
actual. Historia
de la literatura española. Siglo
XX, Tomo 6/2. Barcelona: Ariel,
1984.
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Lingua Española 1/613G01001 | Introdución aos Estudos Literarios/613G01005 | Lingua e Cultura Clásica/613G01006 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
A asistencia regular ás aulas é indispensable. Calquera circunstancia que a dificulte deberá ser comunicada e consultada co profesorado ao inicio do curso. Salvo indicación en contra, non se admitirán traballos por correo electrónico. O único soporte para a entrega será o papel. As lecturas obrigatorias faranse nas edicións críticas recomendadas arriba ou, no seu caso, nas consultadas co profesorado. A guía docente é o documento público onde se visualiza a proposta académica da UDC e o marco regulamentario oficial destes estudos. Como tal, é o documento de referencia que obriga a docentes e a estudantes. |
|