Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Cooperación, migración e desenvolvemento Código 615525015
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Segundo Optativa 5
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Fernández Suárez, Mónica Belén
Correo electrónico
belen.fernandez.suarez@udc.es
Profesorado
Fernández Suárez, Mónica Belén
Correo electrónico
belen.fernandez.suarez@udc.es
Web
Descrición xeral Nesta asignatura realizarase unha aproximación ao concepto de desenvolvemento económico e á noción de codesenrolo desde unha perspectiva crítica. Tamén se estudará o papel do terceiro sector nas políticas de cooperación internacional especialmente no caso español. Tamén se abordarán os rudimentos básicos para poder levar a cabo proxectos de cooperación internacional aplicando a metodoloxía do marco lóxico.

Competencias do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
1. Coñecer as principais teorías sobre o desenvolvemento e cooperación internacional. AM1
AM2
AM6
AM7
AM8
AM10
2. Analizar o vínculo entre migracións, desenvolvemento económico e políticas de cooperación internacional. AM14
BM3
BM6
3. Elaborar proxectos e investigacións que impliquen a análise de proxectos de cooperación internación ou a análise de realidades transnacionais. BM1
BM2
BM5
BM13
BM14
BM15
BM17
BM18
CM1
CM4
CM5
CM6
CM7

Contidos
Temas Subtemas
1.Introdución ao concepto de desenvolvemento Marco histórico-social, correntes, críticas e desenvolvemento científico actual. Os debates en torno ao desenvolvemento. Globalización e dinámicas norte-sur. A relación entre desenvolvemento e migracións internacionais.
2.O concepto de codesarrollo e o seu ámbito de aplicación. O desenvolvemento e codesenvolvemento vinculado ao estudo das migracións internacionais. Contradicións, limitacións e potencialidades na práctica da cooperación internacional ao desenvolvemento. Os debates en torno ao codesenvolvemento.
3. Introdución ao terceiro sector: concepto, teoría e práctica. Da política de cooperación internacional ao desenvolvemento en España. O plan Director da Cooperación Española. Obxectivos e liñas de acción. Análise crítica da política de cooperación española ao desenvolvemento.
4. Panorama xeral da cooperación internacional para o desenvolvemento en España. Orixe e evolución da Cooperación Internacional para o Desenvolvemento. A política de cooperación internacional ao desenvolvemento en España. O Plan Director da Cooperación Española. Obxectivos e liñas de acción. Análise crítica da política de cooperación española ao desenvolvemento.
5. Metodoloxía aplicada á intervención A elaboración de proxectos de cooperación ao desenvolvemento. Introdución ao enfoque do Marco Lóxico. Os proxectos aplicados á realidade práctica: obstáculos e limitacións nos proxectos de cooperación internacional ao desenvolvemento.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 A8 A10 B1 B5 B6 C1 C5 C6 C7 31 31 62
Eventos científicos e/ou divulgativos A6 A7 A14 B2 B13 B14 B18 C4 30 0 30
Proba de ensaio B3 B15 B17 0 30 30
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Modalidade presencial: Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuales e a introdución dalgunhas preguntas dirixidas ao estudantado, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. A clase magistral é tamén coñecida como "conferencia", "método expositivo" ou "lección maxistral". Esta última modalidade adóitase reservar a un tipo especial de lección impartida por un/ha profesor/a en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.

Modalidade virtual: No caso do alumnado matriculado on-line, esta metodoloxía canalizarase a través do Foro virtual, o cal permitirá que este alumnado participe aproveitando dos soportes digitales dispoñíbeis.
Eventos científicos e/ou divulgativos Conferencias de participantes invitados/as, con persoas directamente relacionadas con proxectos ou experenzas que aporten coñecemento empírico sobre o contido da asignatura
Proba de ensaio Consiste na redacción dun ensaio no que se tomarán como base os contidos da materia, as conferencias específicas, a bibliografía recomendada na materia, e bibliografía que procurará o alumnado sobre algún ítem relacionado coa asignatura.

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba de ensaio
Descrición
O alunado pode solicitar unha titoría (previa concertación por e-mail) para solventar dúbidas sobre esta proba avaliativa.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Proba de ensaio B3 B15 B17 Consiste na elaboración dun ensaio sobre os contidos da materia no que se avaliará contidos, claridade expositiva, capacidade de análise, leituras, e aspectos de tipo formal. 100
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica Pérez de Armiño, K. (2001). Diccionario de acción humanitaria y cooperación al desarrollo. Barcelona: Icaria
De Castro, J. (1951). Geopolítica del hambre: ensayos sobre los problemas alimentarios y demográficos del mundo. Brasil: Dimensión Americana
Calvo, S; Hernando, MJ; Souto, J. (2005). Glosario para comprender la globalización. El poder de las siglas: mostrar y ocultar. Madrid: Manos Unidas
Canales, A. I. (2008). Remesas y desarrollo en América Latina. Una relación en busca de teoría. Migración y Desarrollo, 11, pp. 5-30
Chang, H.J. (2004). Retirar la escalera: la estrategia del desarrollo en perspectiva histórica. Madrid: Los libros de la Catarata
Delgado Wise, R.; Mázquez Covarrubias, H.; Rodríguez Ramírez, H. (2009). Seis tesis para desmitificar el nexo entre migración y desarrollo. Revista Migración y Desarrollo, 12, pp. 27-52
De Hass, H. (2006). Sistemas migratorios en el Norte de África: Evolución, transformaciones y vínculos con el desarrollo. Migración y Desarrollo, 2, pp. 63-92
Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías