Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Xénero, traballo e coidados Código 615525018
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Segundo Optativa 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Martínez Buján, Raquel
Correo electrónico
raquel.bujan@udc.es
Profesorado
Martínez Buján, Raquel
Vázquez Silva, Iria
Correo electrónico
raquel.bujan@udc.es
iria.vsilva@udc.es
Web
Descrición xeral A materia "Xénero, Traballo e coidados" xorde para interpretar as claves xenerizadas (ou sexa, desiguais en canto a xénero) construidas para soportar a reprodución social e a sustentabilidade da vida; tendo en conta a interacción entre réximes réximes de xénero e coidados. Neste senso, os contidos do programa están deseñados para atender os seguintes obxectivos:

1) Interpretar a clave de xénero no que a reprodución social e sustentabilidade da vida se basea.
2) Contextualizar os debates actuais sobre os coidados.
3) Visualizar os camiños nos que o coidado é socialmente organizado.
4) Identificar as desigualdades de xénero no uso do tempo, causas e consecuencias.
5) Identificar patróns de prestación de coidados e a súa relación coa división sexual / social do traballo.
6) Profundizar no coñecemento das contribucións máis significativas feitas de economía feminista e coidados.
7) Deseñar e avaliar as políticas sociais que teñen en conta a posición desigual de homes e mulleres nos espazos produtivos e reprodutivos.
8) Para deseñar e avaliar proxectos comunitarios e sociais que actúan directamente sobre a distribución desigual das tarefas domésticas reprodutivos e domésticos.

Competencias do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
1.- Interpretar os factores estructurais e culturais que afectan á desigualdade de xénero nas sociedades occidentais AM1
AM4
AM5
AM15
AM23
BM3
BM6
BM19
CM1
2.- Deseñar e evaluar políticas públicas relacionadas coa igualdade e os coidados de larga duración AM1
AM4
AM5
AM19
AM20
BM1
BM7
BM13
BM14
BM21
BM22
CM5
3.- Elaborar indicadores vinculados á desigualdade de xénero e á medición das necesidades de coidados AM16
AM17
CM6
CM7
4.- Analizar ás interrelacións entre desigualdade de xénero, posición de homes e mulleres na familia e no mercado de traballo AM1
AM4
AM5
AM9
AM15
AM17

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1: Traballo, tempo e relacións de xénero. Aspectos económicos

3.1.- As desigualdades de xénero nos mercados de traballo
3.2.- Disparidades salariais e brecha de coidados. Distintos usos do tempo
3.3.- Crise de coidados e crise global
Tema 2.- A organización social dos coidados

2.1.- ¿Cómo se reparten socialmente os coidados e o traballo remunerado? Aproximacións ás prácticas dos coidados e dos discursos sobre os coidados.
2.2.- Reflexións teóricas sobre o coidado e a súa distribución.
2.3.- Os coidados realizados polos homes.
2.4.- O coidado dende unha perspectiva transnacional: o traballo de coidados desempeñado por mulleres inmigrantes no empleo do fogar.
Tema 3.- Aportes dende a economía feminista
3.1.- ¿Qué é a economía feminista do coidado?
3.2.- Os coidados no centro da vida social e económica
3.3.- Medición dos traballos de coidados
3.4.- Dimensións da economía feminista: interacción coa economía ecolóxica e a economía social e solidadria
3.5.- Perspecticas ecofeministas sobre a sostenibilidade da reproducción.
3.6.- Interaccións da economía dos coidados coa política económica e social.
Tema 4.- Conciliación y corresponsabilidad: Regímenes de género

4.1.- Del concepto de conciliación a la corresponsabilidad
4.2.- Padres y madres ¿corresponsables?
4.3.- Relación entre políticas públicas, cuidados y empleo.
4.4.- Régimen de bienestar y diferencias en la división del trabajo familiar
Tema 5.- Accións políticas e colectivas Sesión aberta de debate na que se presentan diversas opcións relacionadas coas "Loitas pola reprodución e a xustiza no coidado".

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Estudo de casos A20 B1 B3 B7 B22 6 12 18
Lecturas B6 B13 B14 B19 4 8 12
Obradoiro A16 B21 C1 C5 C6 C7 16 24 40
Sesión maxistral A1 A4 A5 A9 A15 A17 A19 A23 26 52 78
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Estudo de casos Estudo de políticas de conciliación e corresponsabilidade en España con respecto outros países da entorna europea. Estudo también das políticas públicas de coidados e a súa interrelación coa desigualdade de xénero
Lecturas Lectura de algúns textos clave sobre a materia.
Obradoiro Obradoiros que se realizarán na clase nos que se debatirán os temas propostos polas docentes.
Sesión maxistral Sesiones docentes maxistrales nos que se imparten os contidos dos temas do programa

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Lecturas
Obradoiro
Descrición
A atención personalizada en cada unha das metodoloxías previstas desenvolverase na aula e tamén nas tutorías individualizadas programadas coas profesoras.

Para o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia así como para o alumnado online, acordarase ao inicio do curso un calendario específico de titorías compatible coa súa dedicación.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Lecturas B6 B13 B14 B19 Modalidade presencial: A avaliación consistirá na realización dun ensaio crítico sobre un dos temas do programa.

Modalidade online: A avaliación consistirá na realización dun ensaio crítico sobre un dos temas do programa.
100
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica
Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías