Competencias del título |
Código
|
Competencias / Resultados del título
|
A1 |
Comunicar mensajes audiovisuales. |
A2 |
Crear productos audiovisuales. |
A3 |
Gestionar proyectos audiovisuales. |
A4 |
Investigar y analizar la comunicación audiovisual. |
A5 |
Conocer las teorías y la historia de la comunicación audiovisual. |
A6 |
Conocer el sector audiovisual: la oferta y las audiencias. |
A7 |
Conocer las técnicas de creación y producción audiovisual. |
A8 |
Conocer la tecnología audiovisual. |
A9 |
Conocer los modelos de gestión. |
A10 |
Conocer el marco legal y deontológico. |
A11 |
Conocer las metodologías de investigación y análisis. |
A12 |
Conocer los principales códigos del mensaje audiovisual. |
B1 |
Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio |
B2 |
Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio |
B3 |
Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética |
B4 |
Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado |
B5 |
Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía |
B6 |
Expresarse correctamente tanto de forma oral como escrita en las lenguas oficiales de la comunidad autonoma. |
B7 |
|
B8 |
Utilizar las herramientas basicas de las tecnologias de la informacion y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida. |
B9 |
Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadania abierta, culta, critica, comprometida, democratica y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien comun. |
C1 |
Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras |
C2 |
Valorar criticamente el conocimiento, la tecnologia y la informacion disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse. |
C3 |
Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida. |
C4 |
Valorar la importancia que tiene la investigacion, la innovacion y el desarrollo tecnologico en el avance socioeconomico y cultural de la sociedad. |
Resultados de aprendizaje |
Resultados de aprendizaje |
Competencias / Resultados del título |
Comunicar mensaxes audiovisuais en inglés
|
A5 A6 A8 A9
|
B3
|
|
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro
|
A2
|
B4 B6 B7
|
C1
|
Xestionar proxetos audiovisuais. |
A3
|
B2 B4 B5
|
C4
|
Investigar e analizala comunicación audiovisual |
A4
|
B6 B7
|
|
|
|
B8 B9
|
|
Mellorar a habilidade para o uso e a adaptación axeitada das ferramentas tecnolóxicas. |
A1 A2 A7
|
|
C2
|
Coñecelo marco legal e deontolóxico |
A10
|
|
|
Coñecer as teorías e a historia da comunicación audiovisual. |
A11 A12
|
|
|
Coñecelos modelos de xestión |
A5 A6 A8 A9 A10
|
B3
|
|
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
|
B1
|
C3
|
O resultado da aprendizaxe será o dominio da expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro, neste caso, o inglés. Asemade, conséguese utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida, tanto no contexto nacional como estranxeiro, de xeito que se manexen en inglés as mensaxes audiovisuais, a creación de productos audiovisuais, ou a xestión de proxetos audiovisuais. Os estudantes tamén son quén de investigar e analizar a comunicación audiovisual, e con esta asignatura, ademáis, melloran as súas hbilidades para o uso e a adaptación axeitada das ferramentas tecnolóxicas. |
A1 A2 A7 A12
|
|
C1 C2 C3 C4
|
Contenidos |
Tema |
Subtema |
Introduction |
Chapter 1: The concept of multimedia communication modeling. A brief description of elements for multimedia systems. User and network requirements together with the packet transfer concept. An overview of multimedia terminals.
As a general introduction to the subject, this chapter includes terminology and concepts related to the elements of multimedia as well as the development of multimedia applications and computer hardware, network requirements and storage devices for their distribution and careers in Information and Communication Technologies.
|
Elements of Multimedia: Text, audio, pictures, video and interaction |
Chapter 2: Multimedia communication is more than simply putting together text, audio, images and video. Recent trends in multimedia research to exploit the audio-visual interaction and to build the link between audio and video processing. Hp reading, synchronization and tracing audio-to-visual mapping as well as the bimodal person verification.
This chapter includes vocabulary and concepts related to text, audio, images and video as well as authoring tools and how data are stored and represented in a computer system.
|
Digital copyrights, hardware, storage. |
Chapter 3: Multimedia processing in communication. Analysis of digital media and signal processing elements. Description of a general framework for image copyright protection through digital watermarking. Revision of the key attributes of neural processing essential to intelligent multimedia processing. Recent large-scale-integration programmable processors designed for multimedia processing such as real-time compression and decompression of audio and video as well as the next generation of computer graphics.
This chapter includes terms related to the description of the general trends in the evolution of modern computers, an outline of the main types of computers in use today and their practical uses. It describes the function and relationships between the internal components of a personal computer, including the motherboard, processor, random-access memory and other memories, ports, buses,expansion boards, and PC cards, it distinguishes processors by their word size, speed, and memory and identifies new approaches to traditional processor design.
|
Multimedia Networks and Networking |
Chapter 4: Issues concerning distributed multimedia systems. Main features, resource management, networking and multimedia operating systems. Identification of the applications like interactive television, telecooperation and hypermedia, and a survey of the important enabling technologies.
This chapter deals with terms and concepts related to operating systems and software packages, distributed multimedia systems, interactivity and e-learning.
|
Video, audio and standards |
Chapter 5: Multimedia communication standards. Moving Pictures Experts Group (MPEG)-1, MPEG-2, MPEG-4, MPEG-4 Visual Texture Coding (VTC), Joint Photographic Experts Group (JPEG)-2000, MPEG-7, MPEG-21, International Telecommunications UnionTelecommunication Sector (ITU-T) and Internet standards. The ITU-T standardization process in multimedia communications from the video and speech coding, as well as from multimedia, multiplex and synchronization points of view.
This chapter includes terms and concepts related to video editing, its formats and standards as well as technologies related to speech recognition.
|
Multimedia and the Internet |
Chapter 6: Multimedia communication across networks. An introduction about packet audio-video in the network environment. The concept of video transport across generic networks. Multimedia transport over ATM networks. |
Multimedia development |
Chapter 7: Multimedia development. Structured analysis and techniques, data flow diagrams, entity-relationship diagrams, flowcharting, programming languages, scripting, pitching. |
Writing a News Story |
Chapter 8: What can I write about? What is news? Identify what kind of story it is: Hard news, soft news, feature, editorial, youthbeat, opinion column. Structure for your article: The lead, a hard news story, a soft news story, the body. www.media-awareness.ca |
Tips for news writing and editing |
Chapter 9: Finding story ideas: Talk to people in a specific field. Newsgathering: Create a list, collect government statistics and reports. Interviewing do’s and don’ts: Tape the interview, start with easy questions, end with difficult questions. Organizing the information: Write the focus, develop a focus. Writing and editing: narrator or teller, rewriting, clear and concise, run-on sentences. Young People’s Press. |
Key concepts and skills |
Chapter 10: Communication processes. Main media forms. Media language. Forms and conventions. Audiences and institutions. Representation and ideology. Media products. Analytical skills. Evaluative skills. Iconography. |
Audio-visual and print-based media language and vocabulary |
Chapter 11: Analyzing the moving image. Camerawork. Editing sound and vision. Sound. Special effects. Focus genre. Technical terms for analyzing print. Magazines. Newspapers. Codes and conventions. Documentary forms. Images and analysis. Grammar: 10 common mistakes. Spelling. Punctuation. Reporting speech. Figures. Style guide. |
Planificación |
Metodologías / pruebas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciales y virtuales) |
Horas trabajo autónomo |
Horas totales |
Foro virtual |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A11 A12 B1 B2 B4 |
0 |
3 |
3 |
Presentación oral |
A1 A2 A3 A4 A12 B1 B2 B4 |
10 |
10 |
20 |
Prueba oral |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A9 A10 B3 B4 |
0 |
8 |
8 |
Prueba objetiva |
A1 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C2 C3 C4 |
4 |
4 |
8 |
Seminario |
A5 A6 A8 A9 A10 B3 B7 B8 C4 |
22 |
0 |
22 |
Sesión magistral |
A11 A5 A6 A8 A9 A10 B7 B3 |
32 |
52 |
84 |
|
Atención personalizada |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías |
Metodologías |
Descripción |
Foro virtual |
During the semester students will prepare and coment on topics, videos or other media in class or on the course Web page. |
Presentación oral |
By doing a project in a group, the teacher can also assess how students interact with others and how they participate in group settings. In order for the project to be a success in terms of assessing the student, clear instructions and deadlines will be given to the students. A summary of the project will have to be submitted to the teacher who will monitor it and an oral presentation in English will be required. The oral presentation will be scored 50% of the total project marking |
Prueba oral |
This involves the teacher or evaluator asking the student questions and the student giving the answers orally or by writing them down. This is an excellent way to evaluate the student's thought process. |
Prueba objetiva |
This usually involves a multiple choice, short answer, essay, true/false, fill in the blank, or matching test to show how much the students learned from the materials that were just covered in the class.
|
Seminario |
Small groups are required to work together, asking questions, giving their opinions, or working on their projects. |
Sesión magistral |
Lectures explaining the concepts and the terminology will be delivered to the students. These lectures will be implemented with multimedia presentations, animations, graphs, video clips or any other element that may help understand the main concepts, processess and ideas. |
Atención personalizada |
Metodologías
|
Presentación oral |
Prueba oral |
|
Descripción |
In order for the presentation to be successful in terms of assessing the student, clear instructions and deadlines will be given to the students. As for the project presentation, it will be done in English for about 20 minutes without notes but students may use presentation aids such as computers and projectors.
|
|
Evaluación |
Metodologías
|
Competencias / Resultados |
Descripción
|
Calificación
|
Presentación oral |
A1 A2 A3 A4 A12 B1 B2 B4 |
The oral presentation will be scored 50% of the total project marking |
20 |
Prueba oral |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A9 A10 B3 B4 |
This involves the teacher or evaluator asking the student questions on the topics and areas of study and the student giving the answers orally |
20 |
Prueba objetiva |
A1 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C2 C3 C4 |
This usually involves a multiple choice, short answer, essay, true/false, fill in the blank, or matching test to show how much the students learned from the materials that were just covered in the class. |
40 |
Foro virtual |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A11 A12 B1 B2 B4 |
Active participation in the subject forum will be taken into account. |
10 |
Seminario |
A5 A6 A8 A9 A10 B3 B7 B8 C4 |
Students are required to give their opinions on ethical or technical issues, comment on items, show how they work, and how they can be used for communication. All this in English. |
10 |
|
Observaciones evaluación |
La asistencia es obligatoria, salvo dispensa
solicitada en tiempo y forma, concedida por la Comisión Académica
Universitaria del título, y siempre respetando las normativas de asistencia a
clase de las tres universidades participantes en el título, así como los
sistemas de evaluación que figuran expresamente en las guías docentes de las
diferentes materias, y sin perjuicio de las consecuencias que pueda tener para su
evaluación final la ausencia a determinadas sesiones presenciales. Quien
tenga concedida la dispensa académica, y como establece la Normativa de
permanencia de la universidad, será evaluado siguiendo los criterios aplicables
a la oportunidad de julio. Quien
no lleve a cabo el trabajo tutelado, o no tenga realizado trabajo igual o
superior al 50% del resto de las categorías de evaluación, obtendrá la
calificación de No Presentado. Quien no apruebe en la primera oportunidad tendrá la posibilidad de la
oportunidad de julio, en la que cada estudiante tendrá que demostrar haber
adquirido las competencias de la materia mediante dos tipos de evaluación: un
trabajo tutelado del mismo valor porcentual y naturaleza que en la primera
oportunidad, más los ejercicios convenidos que puedan suplir el resto de las
actividades.
|
Fuentes de información |
Básica
|
Ceramella, N. (2008). Cambridge English for the Media. Cambridge University Press |
·
Branston, Gill and Roy Stafford. The Media
Student’s Book. London: Routledge, 2010. ·
Clark, Vivienne, James Baker, and Eileen Lewis. Key Concepts & Skills for Media Studies.
London: Hodder, 2008. ·
Downes, B. and S. Miller. Teach Yourself Media
Studies. London: Hodder, 1998. ·
Evans, Harold. Essential English for Journalists, Editors and Writers. London:
Pimlico, 2000. ·
Glynn, Kevin. Tabloid Culture. London:
Duke University Press, 2000. ·
Hicks, Wynford. English for Journalists. London:
Routledge, 1998. ·
Hicks, Wynford, S. Adams and H. Gilbert. English
for Journalists. London: Routledge, 2009. ·
Keeble, Richard. The Language of Newspapers. London:
Routledge, 2002. ·
O’Sullivan, Tim, Brian Dutton, and Philip Rayner.
Studying the Media. London: Arnold, 2003. ·
Price, Stuart. Media Studies. London:
Longman, 2000. ·
Wall, Peter. Media Studies for GCSE. London:
Collins, 2000. |
Complementária
|
|
|
Recomendaciones |
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
|
Asignaturas que continúan el temario |
|
|