Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Técnicas de Investigación e Documentación en Arquitectura Código 630567104
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Didácticas Específicas e Métodos de Investigación e Diagnóstico en Educación
Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinación
Río Vázquez, Antonio Santiago
Correo electrónico
antonio.rio.vazquez@udc.es
Profesorado
López Salas, Estefanía
Río Vázquez, Antonio Santiago
Correo electrónico
estefania.lsalas@udc.es
antonio.rio.vazquez@udc.es
Web http://composicion.udc.es
Descrición xeral A materia ten por obxecto achegar ós alumnos á historiografía da arquitectura, en particular, á súa valoración ó largo da historia. O nacemento e desenvolvemento das leis normativas que crearon as diferentes categorías monumentais, desde un punto de vista xurídico e administrativo, os medios de achegarse ó estudo do monumento a través da búsqueda de datos necesarios e cómo abordar o contacto coa obra en función dos fins e intereses pretendidos. Estudiaranse as fontes de documentación, os medios de información e os procesos de investigación específicos do campo do patrimonio arquitectónico.

Competencias do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
HISTORIA XERAL DA ARQUITECTURA: comprensión ou coñecemento da historia xeral da arquitectura, tanto en si mesma como na súa relación coas artes, as técnicas, as ciencias humanas, a historia do pensamento e os fenómenos urbanos. AP1
BP1
BP3
BP4
CP1
CP15
BASES ARTÍSTICAS: comprensión ou coñecemento da estética e a teoría das artes e da producción pasada e presente das belas artes e as artes aplicadas susceptibles de influír nas concepcións arquitectónicas, urbanísticas e paisaxísticas. AP1
BP1
BP3
BP4
CP1
CP4
CP5
CP8
CP15
BASES DA ARQUITECTURA OCCIDENTAL: comprensión ou coñecemento das tradicións arquitectónicas, urbanísticas e paisaxísticas da cultura occidental e dos seus fundamentos técnicos, climáticos, económicos, sociais e ideolóxicos. AP2
AP4
AP8
BP1
BP3
BP4
BP5
CP1
CP3
CP5
CP8
CP15
BASES DA ARQUITECTURA NATIVA: comprensión ou coñecemento das tradicións arquitectónicas, urbanísticas e paisaxísticas de carácter nacional, local e vernáculo e dos seus fundamentos técnicos, climáticos, económicos, sociais e ideolóxicos. AP2
AP4
AP8
BP1
BP3
BP4
BP5
CP1
CP3
CP5
CP8
CP15
SOCIOLOXÍA E HISTORIA URBANAS: comprensión ou coñecemento das relacións entre o medio físico e o medio social e as bases da teoría e a historia dos asentamentos humanos, da socioloxía, da economía urbana e da estadística como fundamentos dos estudos territoriais e urbanísticos. AP2
AP4
BP1
BP3
CP1
CP2
CP3
CP5
CP15
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. AP1
AP4
BP1
BP3
BP4
CP1
CP2
CP3
CP5
CP15
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional. BP3
BP4
CP3
CP5
CP15
Sensibilidade estética. AP1
AP2
AP4
BP3
CP1
CP15
Capacidade de análise e síntese. CP1
CP2
Cultura histórica. CP15
Razoamento crítico. AP1
AP2
AP4
BP1
BP3
BP4
CP1
CP3
CP15
Comunicación oral e escrita na lingua nativa. CP3
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. AP8
CP3
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. CP4
CP5
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. AP1
AP2
AP4
BP3
BP4
CP3
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. BP5
CP2
CP5
CP8
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. BP1
BP3
BP4

Contidos
Temas Subtemas
1. Historia e historiografía da arquitectura 1.1 Introducción
1.2 Historiografía da arquitectura
2. As fontes de información en arquitectura 2.1 Fontes primarias
2.2 Fontes secundarias
3. Os arquivos de arquitectura 3.1 Organización
3.2 Búsquedas
4. Bibliografías e índices
4.1 Referencias bibliográficas
4.2 Búsquedas
5. A fotografía de arquitectura
5.1 Valor artístico
5.2 Valor documental
6. Lexislación 6.1 Orixe e desenvolvemento histórico
6.2 Normativa actual

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 A4 A8 C1 C15 18 0 18
Estudo de casos A1 A2 A4 A8 B1 B3 B4 B5 C1 C2 3 0 3
Traballos tutelados A1 A2 A4 A8 B1 B3 B4 B5 C1 C2 C3 C4 C5 C8 0 50 50
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral As sesións maxistrais consisten en clases teóricas de exposición oral complementadas con medios audiovisuais que faciliten a transmisión do coñecemento e a aprendizaxe. Asimesmo, durante ditas sesións preténdese conseguir un certo grado de participación por parte do alumnado para, a través da súa implicación, fomentar un proceso de aprendizaxe bidireccional, interactivo e dinámico.
Estudo de casos Como complemento das sesións maxistrais e co obxecto de promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes desenvolveranse en paralelo clases prácticas. Nelas o alumnado enfrontarase á resolución de casos concretos nos que por en práctica os contidos explicados nas clases maxistrais e que, ó mesmo tempo, servan de referente ós temas obxecto de estudo nos traballos tutelados asignados. Asímesmo, ó longo do curso poden plantexarse visitas fora do ámbito da aula o traer invitado a algún especialista nos temas propios da materia.
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Refírese prioritariamente a aprendizaxe de "cómo facer as cousas". Constitúe unha opción baseada na asunción por parte dos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento de ese aprendizaxe polo profesor-titor.
Para a realización dos traballos tutelados o alumno deberá realizar investigacións de campo referentes ás arquitecturas obxecto do seu propio traballo. Os alumnos tendrán unha certa capacidade de selección de ditos traballos. Asímesmo, dado o carácter tutelado deste traballo, deben producirse sesións periódicas de seguimento co profesorado, a fin de optimizar ou, no seu caso, reconducir as actividades en curso.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Estudo de casos
Descrición
A atención persoalizada desta materia realizarase a través do seguimento en clase do alumnado e mediante titorías presencias.
En canto os traballos tutelados, asignarase a cada estudante un tema, de entre os propostos, así como un profesor. Asímesmo, dado o carácter tutelado deste traballo, deben producirse sesións periódicas de seguimento co profesorado, a fin de optimizar e, no seu caso, reconducir as actividades en curso.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Traballos tutelados A1 A2 A4 A8 B1 B3 B4 B5 C1 C2 C3 C4 C5 C8 O seu desenvolvemento enténdese de xeito plenamente individual e de natureza non presencial. De cara a garantizar a autoría do traballo e a adecuada adquisición de competencias, na súa avaliación enténdese relevantes as sucesivas sesións de control a través das titorías presenciais co profesor asignado e, polo tanto, o grado de cumprimento con relación ás indicacións formuladas en cada caso polo profesorado.
Outros aspectos a valorar son: a calidade da expresión gramatical, gráfica e documental final, a capacidade de análise e síntese, a profundidade e rigor dos argumentos e do seu desenvolvemento, o razoamento crítico, a búsqueda de fontes de información escritas e gráficas, a capacidade de relacionar os diferentes apartados, a correción do estudo metodolóxico, da análise realizada e das conclusións presentadas ó final do traballo.
100
 
Observacións avaliación

Como nas restantes materias que integran o presente posgrado, esíxese ademáis unha asistencia non inferior ó 80% relativa á totalidade das sesións presenciais programadas.


Fontes de información
Bibliografía básica Ramírez, Juan Antonio (1999). Cómo escribir sobre arte y arquitectura. Barcelona: Ediciones del Serbal
Eco, Umberto (2011). Cómo se hace una tesis. Barcelona: Gedisa
Blaxter, Loraine; Hughes Christina y Tight, Malcolm (2008). Cómo se investiga. Barcelona: Graó

Bibliografía complementaria Cordón García, José A. et al. (2010). Las nuevas fuentes de información. Información y búsqueda documental en el contexto de la web 2.0 . Madrid: Pirámide
Sierra Bravo, Restituto (2007). Tesis doctorales y trabajos de investigación científica. Madrid: Thomson
Tolchinsky Landsman, Liliana; Escofet Roig, Anna y Rubio Hurtado, María José (2003). Tesis, tesinas y otras tesituras. De la pregunta de investigación a la defensa de la tesis. Barcelona: Universitat de Barcelona


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Analise e Teoría da Intervención no Patrimonio/630567101
Historia do Patrimonio Arquitectónico/630567103

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Esta asignatura plantexa as bases de coñecemento necesarias para futuros traballos de investigación; referentes ó territorio galego e á súa arquitectura histórica.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías