Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Introdución á Socioloxía Industrial e da Empresa Código 650G01012
Titulación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Formación básica 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Rodríguez Teijeiro, Ariadna
Correo electrónico
ariadna.rodriguez@udc.es
Profesorado
Rodríguez Teijeiro, Ariadna
Correo electrónico
ariadna.rodriguez@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia enmárcase no enfoque da Socioloxía Industrial e do Traballo como unha disciplina que se sitúa nun campo científico de intersección entre a Socioloxía e a Economía. Baséase no estudo sistemático das relacións sociais de intercambio que os individuos establecen entre si e das institucións económicas que desas relacións derívanse. Partindo desta definición, o curso centrarase no estudo da natureza das relacións sociais de índole económica así como nas institucións referidas á produción, distribución e consumo de bens e servizos escasos. Así mesmo preténdese transmitir os principais conceptos desde a perspectiva sociolóxica sobre os cambios nos procesos de produción, na configuración e funcionamento das organizacións e no mundo laboral, cos que analizar e comprender a realidade social do traballo, os cambios que experimentou ao longo da historia e a organización social que caracterizou cada etapa.

Competencias do título
Código Competencias / Resultados do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias / Resultados do título
Aprender a aprender, por exemplo, cómo, cándo, ónde novos desenvolvementos persoais son necesarios. Comprender detalles do funcionamento empresarial, tamaño de empresas, rexións xeográficas, sectores empresariais, vinculación con coñecemento e teorías básicas. Comprender os principios da psicoloxía, identificar as implicacións para a organización empresarial. Comprender os principio éticos, identificar as implicacións para as organizacións empresariais, deseño de escenarios. Identificar aspectos relacionados e comprender o seu impacto na organización empresarial. Identificar as características dunha organización Identificar novos desenvolvementos de organizacións empresariais para afrontar con éxito o entorno cambiante. A1
A4
A5
A6
A7
A8
A12
A20
A21
A23
Definir criterios de acordo de cómo unha empresa é definida e vincular os resultados coa análise do entorno para identificar perspectivas A3
A9
A11
A16
A17
A18
A19
A23
A24
B8
B10
B11
B12
B13
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B14
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
PARTE I. INTRODUCCIÓN

TEMA 1: O COÑECEMENTO CIENTÍFICO DA SOCIEDADE
-
PARTE II. ANÁLISIS HISTÓRICO DO PROCESO DE INDUSTRIALIZACIÓN

TEMA 2: APARICIÓN DA SOCIOLOXÍA INDUSTRIAL E DA EMPRESA. CARACTERÍSTICAS DA SOCIEDADE INDUSTRIAL
-
TEMA 3: A SEGUNDA REVOLUCIÓN INDUSTRIAL. REVOLUCIÓN CIENTÍFICO-TÉCNICA
-
TEMA 4: A TERCEIRA REVOLUCIÓN INDUSTRIAL A SOCIEDADE POST-INDUSTRIAL
-
PARTE III: ORGANIZACIÓN E CULTURA EMPRESARIAL

TEMA 5: ANÁLISIS DA EMPRESA COMO ORGANIZACIÓN
-
TEMA 6: CULTURA EMPRESARIAL E NOVOS ESTILOS DE DIRECCIÓN
-
PARTE IV: TRABALLO E SOCIEDADE

TEMA 7: O TRABALLO NA SOCIEDADE INDUSTRIAL
-
TEMA 8: MOTIVACIÓN E SATISFACCIÓN NO TRABALLO
-
TEMA 9: NOVAS ESTRUCTURAS LABORALES E MERCADO DE TRABALLO
-

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciais e virtuais) Horas traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A19 A18 A17 A16 A12 A11 A9 A8 A7 A6 A5 A4 A3 A1 C2 16 0 16
Obradoiro A20 A21 A23 A24 B3 B6 B7 B8 B9 B11 B12 C3 C5 C6 C7 C8 24 60 84
Presentación oral B4 B5 B10 B14 C1 C4 4 2 6
Traballos tutelados A1 A8 A9 A11 A16 A17 A18 A19 A23 B3 B5 B6 B7 2 32 34
Proba obxectiva B1 B2 B13 0 6 6
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Explicación oral da parte teórica da asignatura, con discusión e preguntas dirixidas a os alumnos co fin de transmitir coñecementos e facilitar o aprendizaxe.
Obradoiro Sesiones eminentemente prácticas donde os alumnos, de forma individual e en grupo, poñen en práctica os coñecementos adquiridos a través da realización de prácticas e traballos.
Presentación oral Exposición oral de algún dos traballos realizados polos alumnos de manera individual ou en grupo.
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma, baixo a tutela do profesor e baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Proba obxectiva Consistirá na realización dun examen da parte teórica da asignatura con preguntas de desarrollo relativas ó contido explicado nas sesiones maxistrais. Trátase dunha metodoloxía destinada para aqueles estudantes que non opten pola avaliación continua para superar a asignatura.

Atención personalizada
Metodoloxías
Obradoiro
Presentación oral
Traballos tutelados
Descrición
Realizarase un seguimento persoal dos estudantes a través de tutorías e atención personalizada como complemento das actividades a realizar na aula. Recoméndase ao alumnado asistir ás mesmas para a consulta e seguimento das actividades e traballos que deben realizar de face a alcanzar o maior aproveitamento e aprendizaxe no marco da materia.

Avaliación
Metodoloxías Competencias / Resultados Descrición Cualificación
Sesión maxistral A19 A18 A17 A16 A12 A11 A9 A8 A7 A6 A5 A4 A3 A1 C2 Control de asistencia ás sesións maxistrais nas que se explican os fundamentos teóricos da materia. 10
Obradoiro A20 A21 A23 A24 B3 B6 B7 B8 B9 B11 B12 C3 C5 C6 C7 C8 Exercicios, prácticas individuais ou en grupo realizados en clase e entrega de traballo final 45
Presentación oral B4 B5 B10 B14 C1 C4 Exposición oral de traballo final individual ou en grupo. 10
Traballos tutelados A1 A8 A9 A11 A16 A17 A18 A19 A23 B3 B5 B6 B7 Metodoloxía diseñada para promover a aprendizaxe autónoma, baixo a tutela do profesor e basada na asunción polos estudantes da responsabilidade polo seu propio aprendizaxe. 35
 
Observacións avaliación

No caso de que o estudiante solicite a convocatoria adiantada este será avaliado a través dunha proba obxectiva con preguntas de desenvolvemento relativas á parte teórica da materia. Na devandita proba obxectiva o estudante terá que alcanzar un mínimo de 5 puntos sobre 10 para superar a materia. A ponderación desta proba nesta convocatoria será do 100%.

Na convocatoria correspondente á 1ª oportunidade contémplanse dous sistemas de avaliación:

a) Os estudantes matriculados que sigan o curso de maneira presencial e se acollan á modalidade de avaliación continua serán avaliados en base a tres criterios: 1) a súa asistencia ás sesións maxistrais e participación (10% da cualificación final); 2) entrega de prácticas e traballos realizados nos talleres (45% da cualificación final); c) entrega do traballo final (35% da cualificación final); e d) exposición oral do mesmo (10% da cualificación final). A suma das puntuacións obtidas en cada un dos apartados constitúen o 100% da cualificación final.

b) Os estudantes matriculados que non sigan o curso de maneira presencial e aqueles que se acollan a dispensa académica ou tempo parcial deberán realizar a proba obxectiva da parte teórica da materia na data das convocatorias oficiais de primeira e segunda convocatoria. Neste caso, a nota do exame representará o 100% da súa cualificación final.

Na convocatoria correspondente á 2ª oportunidade os estudantes serán avaliados a través dunha proba obxectiva da parte teórica da materia. Neste caso, a nota do exame representará o 100% da súa cualificación final.

A cualificación de Non Presentado corresponde ao alumno cando só participe de actividades de avaliación que teñan unha ponderación inferior ao 20% sobre a cualificación final, con independencia da cualificación alcanzada.


Fontes de información
Bibliografía básica

BIBLIOGRAFÍA BÁSICA: 

Bell, D. (1984): Las ciencias sociales tras la Segunda Guerra Mundial, Madrid, Ed. Alianza Universidad. 

Bosch, J. LL. y Torrente, D. (2000): Sociología del trabajo, Barcelona, Ediciones de la Universidad de Barcelona.

Duverger, M. (1962): Métodos de las ciencias sociales, Barcelona, Ed. Ariel. 

Giner, S. (1979): Sociología, Barcelona, Ed. Península. 

Guiddens, A. (2001): Sociología, Madrid, Ed. Alianza. 

Lucas Marín, A. (1984): Sociología de la empresa, Madrid, Ed. Ibérica. 

Macionis, J. y Plummer, K. (2010): Sociología, Madrid, Prentice Hall.

Osterman, P. (Comp.) (1988): Los mercados internos de trabajo, Madrid, Ministerio de Trabajo y Seguridad Social. 

Rocher, G. (1980): Introducción a la Sociología General, Barcelona, Ed. Herder. 

Sarries Sanz, L. (1999): Sociología industrial, Zaragoza Mira Editores. 

Sayer, A. y Walker, R. (1992): La nueva economía social. Reelaboración de la división del trabajo, Madrid, Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.

Solow, R. M. (1992): El mercado de trabajo como institución social, Madrid, Alianza Editorial.

Vatin, F. (2004): Trabajo, ciencia y sociedad. Ensayos de Sociología y epistemología del trabajo, Buenos Aires, Lumen.

Watson, T. (1995): Trabajo y Sociedad. Manual introductorio a la Sociología del trabajo, industrial y de la empresa, Barcelona, Hacer Editorial.


Bibliografía complementaria

BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA:

Finkel, L. (1994): La organización social del trabajo, Madrid, Pirámide.

García Madaria, J. M. (1985): Teoría de la organización y sociedad contemporánea, Barcelona, Ariel Ciencia Política.

Garmendia, J. A. (Ed.) (1987): Sociología industrial y de la empresa, Madrid, Ed. Apilar.

Köhler, H. D. y Artiles, A. M. (2007): Manual de la Sociología del trabajo y de las relaciones laborales, Madrid, Delta Publicaciones.

Rifkin, J. (1996): El fin del trabajo. Nuevas tecnologías contra puestos de trabajo: El nacimiento de una nueva era, Barcelona, Ed. Paidós.

-(2011): La tercera revolución industrial. Cómo el poder lateral está transformando la energía, la economía y el mundo, Barcelona, Ed. Paidós.



Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Aconséllase ao alumnado de cara a obter un máximo aproveitamento da materia realizar as lecturas que a profesora facilite e recomende ao longo do curso.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías