Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Comprender os procesos educativos e de aprendizaxe no período de 0-6, no contexto familiar, social e escolar.
Recoñecer a identidade da etapa e as súas características cognitivas, psicomotoras, comunicativas, sociais, afectivas.
Comprender que a dinámica diaria en educación infantil é cambiante en función de cada estudante, grupo e situación e saber ser flexible no exercicio da función docente.
Comprender que a observación sistemática é un instrumento básico para poder reflexionar sobre a práctica e a realidade, así como contribuír á innovación e á mellora en educación infantil.
Dominar as técnicas de observación e rexistro.Situar a escola infantil no sistema educativo español, no contexto europeo e no internacional.
Coñecer experiencias internacionais e exemplos de prácticas de innovadoras en educación infantil.
Coñecer a lexislación que regula as escolas infantís e a súa organización. |
A1 A4 A19 A23 A24 A27 A28 A31
|
|
|
Saber promover a adquisición de hábitos en torno á autonomía, a liberdade, a curiosidade, a observación, a experimentación, a imitación, a aceptación de normas e de límites, o xogo simbólico e heurístico.
Coñecer a dimensión pedagóxica da interacción cos iguais e os adultos e saber promover a participación en actividades colectivas, o traballo cooperativo e o esforzo individual.
Crear e manter lazos de comunicación coas familias para incidir eficazmente no proceso educativo.
Analizar e incorporar de forma crítica as cuestións máis relevantes da sociedade actual que afectan á educación familiar e escolar: impacto social e educativo das linguaxes audiovisuais e das pantallas; cambios nas relacións de xénero e interxeracionais; multiculturalidade e interculturalista; discriminación e inclusión social e desenvolvemento sustentable.
Atender as necesidades dos estudantes e transmitir seguridade, tranquilidade e afecto.
Participar na elaboración e seguimento de proxectos educativos de educación infantil no marco de proxectos de centro e na colaboración co territorio e con outros profesionais e axentes sociais.
|
A5 A6 A10 A13 A22 A30
|
|
|
Traballar de forma autónoma con iniciativa e espírito emprendedor.
Traballar de forma colaborativa.
Capacidade para detectar as súas propias necesidades de aprendizaxe ao longo da vida.
Recoñecemento e respecto á diversidade e á multiculturalidade. |
|
B4 B5 B14 B24
|
|
Comunicarse de maneira efectiva nun contorno de traballo.
Capacidade de análise e síntese.
Capacidade de organización e planificación.
Capacidade para integrarse e comunicarse con expertos noutras áreas e en contextos diferentes. |
|
B7 B10 B12 B16
|
|
Aprender a aprender.
Aplicar un pensamento crítico, autocrítico, lóxico e creativo.
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
Autonomía na aprendizaxe.
Capacidade para relacionarse positivamente con outras persoas.
Capacidade para asumir a necesidade dun desenvolvemento profesional continuo, a través da reflexión sobre a propia práctica.
Creatividade ou capacidade para pensar as cousas desde diferentes perspectivas, ofrecendo novas solucións aos problemas.
Habilidades sociais para exercer o liderado na aula. |
|
B1 B3 B6 B9 B15 B18 B22 B23
|
|
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
|
|
C4 C7 C8
|
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
|
|
C1
|
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
|
|
C4 C7
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. Explicación e comprensión do feito educativo. |
1.1. A Teoría da Educación: niveis de análise e planos explicativos.
1.2. Ámbito conceptual: caracterización científica da educación.
1.3. Natureza e funcións sociais da educación.
|
2. Dimensións, fins e principios da educación. |
2.1. Dimensións presentes en toda práctica educativa.
2.2. Fins, valores e principios deontolóxicos da educación.
2.3. Relacións estruturais entre educación e sociedade. A institución escolar como produto social.
2.4. Aproximación aos paradigmas en educación e movementos pedagóxicos contemporáneos. |
3. O dereito á educación. |
3.1. Educación e Estado Social: aspectos xerais do dereito á educación.
3.2. Lexislación e dereito á educación: perspectiva nacional e internacional.
3.3. Dereito á educación: igualdade, liberdade e calidade.
3.4. A institucionalización da educación: os sistemas educativos nacionais. |
4. A educación como proceso de comunicación interpersoal. |
4.1. Comunicación e educación.
4.2. A experiencia educativa de Reggio Emilia.
4.3. Comunicación e saber profesional: O educador/a como profesional. Tensións e incertidumes do profesorado actual. |
5. Educación ao longo da vida e sociedade educativa. |
5.1. A educación ao longo da vida: concepto, necesidade e evolución histórica.
5.2. Sociedade educativa: proxecto educativo de cidade; cidades amigas da infancia; etc. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A1 A6 A10 A13 A19 A27 A28 A31 C8 |
14 |
0 |
14 |
Actividades iniciais |
B18 B22 B23 C1 |
3 |
0 |
3 |
Análise de fontes documentais |
A1 A4 A6 A13 A19 A23 A28 A31 B4 B9 B10 C8 |
4 |
23 |
27 |
Recensión bilbiográfica |
A1 A4 A6 A13 A19 A22 A23 A27 B4 B5 B10 B12 B14 B15 C1 |
0 |
20 |
20 |
Estudo de casos |
A4 A5 A6 A10 A13 A23 A24 A30 B18 B24 C1 C4 |
3 |
10 |
13 |
Presentación oral |
A30 B1 B3 B5 B12 B14 B15 B18 B22 B23 |
4 |
5 |
9 |
Traballos tutelados |
A4 A5 A13 B1 B3 B4 B6 B7 B9 B10 B12 B14 B18 C1 |
0 |
10 |
10 |
Portafolios do alumno |
A1 A5 A22 A23 A24 A28 A30 B1 B3 B5 B7 B12 B14 B23 B24 C4 C7 C8 |
0 |
10 |
10 |
Proba de ensaio |
A27 A28 B1 B3 B4 B6 B7 B9 B10 B12 B14 C1 C7 |
2 |
10 |
12 |
Discusión dirixida |
A5 A6 A10 A13 A19 B3 B4 B5 B6 B7 B10 B14 B15 B23 C1 |
6 |
0 |
6 |
Aprendizaxe servizo |
A1 A5 A6 A19 A22 A23 A24 A30 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B9 B12 B15 B16 B22 B23 C4 |
4 |
6 |
10 |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
A1 A4 A6 A13 A22 A23 A28 B10 B14 B15 B16 C7 |
2 |
4 |
6 |
|
Atención personalizada |
|
10 |
0 |
10 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Exposición oral dos contidos da materia diante do alumnado, complementada co uso dos recursos pertinentes (textuais e/ou audiovisuais) e a introdución de preguntas dirixidas ao alumnado para motivar a reflexión e o diálogo aberto. A obxectivo final pasa pola transmisión de coñecementos e ao tempo facilitar a súa aprendizaxe, potenciando a particiación dos/as estudantes na construción significativa do coñecemento. |
Actividades iniciais |
Nas primeiras sesións de clase levaranse a cabo actividades de carácter expositivo, por parte do profesor, nas que se presentará o programa da materia e a dinámica metodolóxica establecida para o mellor desenvolvemento da mesma. |
Análise de fontes documentais |
Análise crítica e reflexiva de documentos e fontes relevantes (bibliográficos, lexislativos, audiovisuais, xornalísticos...), o que implica a identificación e comprensión dos aspectos clave en relación cos contidos da materia, co fin de interpretar e cuestionar a realidade que se nos amosa. |
Recensión bilbiográfica |
Proceso de lectura crítica dun libro, artigo ou calquera outro documento escrito. Comprende, ademais da lectura da obra en cuestión, a análise do seu contido, unha crítica e mesmo unha valoración en relación con outros documentos de igual ou parecida natureza. |
Estudo de casos |
Consiste na procura e/ou achegamento dunha serie de casos ou experiencias educativas para o seu estudo, análise e discusión á luz dos referentes teóricos da materia. |
Presentación oral |
Exposicións de traballos realizados tanto de xeito individual como colectivo, diante do grupo de referencia, procurando tirar algunhas conclusións sobre o problema de investigación, documento ou experiencia abordada. |
Traballos tutelados |
Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma do alumnado baixo a tutela e seguimento por parte do docente. Tendo como referencia os contidos e a bibliografía da materia, e coas orientacións que a profesora estime oportunas, realizarase en grupo (4-5 persoas) un traballo de ampliación sobre un dos 5 bloques temáticos, que contemplará a recensión dun libro, a busca e análise de novas de prensa, e/ou un estudo de caso sobre unha experiencia, un programa ou recurso relacionado.
Será preciso desenvolver, como mínimo, dúas sesións de titoría nas que presentar o guión do traballo e facer o seguimento do mesmo. As datas serán acordadas na aula.
Ademais de ser incluído no cartafol, cada grupo expoñerá nunha sesión interactiva o seu traballo, co obxecto de compartilo e sometelo a debate e valoración.
A súa entrega e avaliación terá lugar ao finalizar o cuadrimestre, sendo un traballo final de curso, que require dunha abordaxe completa e holística da materia. |
Portafolios do alumno |
Dossier ordeado por seccións, debidamente identificadas e paxinadas, no que se recollen os rexistros e/ou materiais produto das actividades de aprendizaxe realizadas polo alumnado. Realizarase a nivel grupal (entre 4-5 integrantes) e incluiranse aquelas actividades indicadas pola/o docente, referentes tanto ás sesións expositivas como interactivas, e que poden abranguer: notas de clase, mapas conceptuais, glosarios, recensións de fontes documentais, resumo de eventos científicos e/ou divulgativos... De cada actividade recollerase ademais unha valoración sobre a práctica desenvolvida (contidos abordados, competencias adquiridas, metodoloxía aplicada...). Así mesmo, presentarase ao final unha autoavaliación individual do proceso de aprendizaxe, das competencias adquiridas, do grao de participación e implicación, do tempo dedicado...
O cartafol é froito do traballo tutelado e continuo en torno aos diferentes núcleos temáticos que se iniciarán na aula pero que requirirá do traballo autónomo do alumnado –previo e posterior–, atendendo ás indicacións que se proporcionarán a través da atención personalizada do profesor, na aula e no horario de titorías.
Ao igual que acontece cos traballos tutelados e por formar estes parte do propio cartafol, a súa entrega e avaliación terá lugar igualmente ao finalizar o cuadrimestre, sendo por tanto un traballo final de curso, que require dunha abordaxe global e integral dos contidos da materia. |
Proba de ensaio |
Pretende determinar os logros do alumnado en termos de obxectivos. Procura avaliar de xeito directo a capacidade de análise, a expresión e a organización de ideas relativas aos contidos da materia.
Valorarase a rigorosidade da resposta, combinada coa capacidade de razoamento (argumentación, relación entre ideas, comparación...), creatividade e espírito crítico. Implica un estudo amplo e profundo dos contidos, sen perder de vista o conxunto das ideas e as súas relacións.
A súa realización terá lugar na data oficial establecida para o exame da materia. |
Discusión dirixida |
En base a lecturas previas de carácter obrigatorio, a través das que recoller diferentes argumentacións sobre unha temática, favorecendo o debate e contraste de opinións fundamentadas, coa finalidade de que o alumnado constrúa unha visión crítica das diferentes formas de interpretar a realidade socioeducativa. |
Aprendizaxe servizo |
Metodoloxía que combina o servizo á comunidade coa aprendizaxe nun só proxecto, no que o alumnnado se forma traballando en necesidades reais do seu entorno coa fin de melloralo. |
Eventos científicos e/ou divulgativos |
Asistencia e participación en actividades de carácter científico e/ou divulgativo (congresos, xornadas, simposios, cursos, conferencias, exposicións...), que teñan relación coa materia. Deben entenderse como unha estratexia complementaria de formación e nunca como substitutiva de outras. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
Presentación oral |
Estudo de casos |
Portafolios do alumno |
Recensión bilbiográfica |
|
Descrición |
Grupo A.
Para o desenvolvemento dos diferentes traballos (individuais ou en pequeno grupo) que se planteen durante o cuatrimestre, o alumnado contará coa orientación e o apoio do profesor durante as sesions interactivas, nas horas destinadas ás titorías de despacho (P0B16), a través do correo electrónico (jose.malheirog@udc.gal) ou, por último, na plataforma MOODLE.
Grupo B.
Para o desenvolvemento do traballo tutelado, a súa presentación oral e a realización do cartafol, será preciso participar, como mínimo, en dúas sesións de titorización, nas que facer o seguimento por parte da docente. Estas sesións serán indicadas na aula. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Traballos tutelados |
A4 A5 A13 B1 B3 B4 B6 B7 B9 B10 B12 B14 B18 C1 |
Deberá incluír unha recensión sobre un libro relacionado coa temática, así como o estudo de caso sobre unha experiencia, programa, recurso, etc. Tamén se poderá solicitar, de ser o caso, a análise de novas de prensa.
Valorarase especialmente: a coherencia interna; a profundidade do contido; a capacidade para establecer sinerxías; o tratamento dunha linguaxe propia do contexto disciplinar; a utilización de fontes documentais complementarias e actuais; a presentación; entre outros.
A súa entrega e avaliación terá lugar ao finalizar o cuadrimestre, sendo un traballo final de curso, que require dunha abordaxe completa e holística da materia. |
25 |
Presentación oral |
A30 B1 B3 B5 B12 B14 B15 B18 B22 B23 |
A valoración do traballo presentado terá carácter grupal. Será por elo preciso que cada grupo estableza unhas normas de autorregulamento mínimas que faciliten a dinámica de traballo en tódolos casos.
Valorarase: a orde na exposición; a claridade e corrección lingüística; a capacidade de síntese das ideas fundamentais; o nivel de profundidade na abordaxe da temática que amose a súa comprensión; a linguaxe non verbal e utilización do espazo; a creatividade (presentación suxestiva, motivadora, dinamizadora da participación das/os compañeiros/as...); o uso de recursos... |
10 |
Proba de ensaio |
A27 A28 B1 B3 B4 B6 B7 B9 B10 B12 B14 C1 C7 |
Pretende determinar os logros do alumnado en termos de obxectivos. Procura avaliar de xeito directo a capacidade de análise, a expresión e a organización de ideas relativas aos contidos da materia.
Valorarase a rigorosidade da resposta, combinada coa capacidade de razoamento (argumentación, relación entre ideas, comparación...), creatividade e espírito crítico. Implica un estudo amplo e profundo dos contidos, sen perder de vista o conxunto das ideas e as súas relacións.
A súa realización terá lugar na data oficial establecida para o exame da materia. |
40 |
Portafolios do alumno |
A1 A5 A22 A23 A24 A28 A30 B1 B3 B5 B7 B12 B14 B23 B24 C4 C7 C8 |
Dossier ordeado por seccións, debidamente identificadas e paxinadas, no que se recollerán os rexistros e/ou materiais produto das actividades de aprendizaxe realizadas polo alumnado. Recolleranse, como mínimo, o rexistro dunha sesión expositiva (mapa conceptual, glosario, reflexión grupal sobre os contidos, aplicación á Educación Infantil...) e de tres prácticas de sesións interactivas (discusión dirixida, análise de fontes documentais, presentación oral, estudo de caso...), e unha autoavaliación individual en relación ás aprendizaxes e competencias desenvolvidas na materia, o grao de implicación persoal nas actividades e traballos grupais...
Na cualificación do cartafol, contémplase o traballo final (15 pto.) e a valoración individual da aprendizaxe e asistencia a clase (10 pto.).
Valorarase a capacidade reflexiva en relación á propia aprendizaxe; a evolución da aprendizaxe reflectida nas prácticas recollidas en relación ao grao de profundidade do contido; a capacidade para establecer sinerxías; o tratamento dunha linguaxe propia do contexto disciplinar; a utilización de fontes documentais complementarias e actuais; a presentación; entre outros.
Ao igual que acontece cos traballos tutelados e por formar estes parte do propio cartafol, a súa entrega e avaliación terá lugar igualmente ao finalizar o cuadrimestre, sendo por tanto un traballo final de curso, que require dunha abordaxe global e integral dos contidos da materia. |
25 |
|
Observacións avaliación |
1.- Para superar a materia é imprescindible ter superadas todas e cada unha das actividades de avaliación. En caso contrario, a cualificación será de suspenso. Gardaranse as partes aprobadas durante a convocatoria anual. 2.- A asistencia e participación activa e esixente nas dinámicas de aula serán consideradas de forma positiva no proceso de avaliación. 3.- Calquera circunstancia persoal que poida alterar o seguimento da materia por parte do alumnado deberá ser comunicada ao inicio do curso para a súa oportuna e axeitada consideración. Para o alumnado que, por razóns debidamente acreditadas, non poida ter unha asistencia sistemática e o faga a tempo parcial, establécense criterios de avaliación adecuados, en cada caso, ás súas circunstancias, garantindo a igualdade de oportunidades. Criterios de avaliación: Grupo A: - Proba de ensaio (50%) - Recensión dun dos libros recomendados (20%) - Traballos realizados en pequeno grupo (20%) - Outros aspectos (Actitude, asistencia, interese amosado, etc.) (10%) - O alumnado de segunda oportunidade deberá realizar unha proba obxectiva que contará o 100% da cualificación. - No caso de ter estudantes con discapacidade, e dependendo da mesma, arbitraranse as probas oportunas contando co asesoramento da Unidade Universitaria de Atencion á Diversidade (ADI). Grupo B: - Recensión e exposición oral dun dos libros da bibliografía básica, que deberá ser acordado coa profesora a inicios de curso para a convocatoria de xaneiro, e a inicios do segundo cuadrimestre para a convocatoria de xullo (30%). - Proba de ensaio (70%). As pautas e criterios de avaliación están recollidas no documento de avaliación colgado no Moodle. 4.- Para acollerse á modalidade presencial, cómpre ter unha asistencia mínima do 85%.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
- Abelleira, Ángeles e Abelleira, Isabel (2017). Os fíos deinfantil. Vigo: Galaxia. - Alonso, A.(2008). Las leyes educativas de la democracia. Descripción y contraste1985-2006. Acción educativa y Ministerio de Educación, Política Social yDeporte. - Apple, M. e Beane, J.A. (1999). Escuelasdemocráticas. Madrid: Morata-Paideia. - AsociaciónInternacional de Ciudades Educadoras (2004). Carta de Ciudades Educadoras. - Ayuste, A. eoutros (2005). Planteamientos de la Pedagogía Crítica: comunicar ytransformar. Barcelona: Graó. - Carbonell, J.(1996). La escuela entre la utopía y la realidad. Barcelona:Euma-Octaedro. - Carbonell, J.(2001). La aventura de innovar. El cambio en la escuela. Madrid: Morata. - Carbonell, J.(2008). Una educación para mañana. Barcelona: Octaedro. - Caride, J. A. eMeira, P.A. (1996). O diálogo paradigmático na Educación Social. RevistaGalega de Educación, 27, 16-20. - Carr, W. (1995).Una teoría para la educación. Hacia una investigación educativa crítica.Madrid: Morata. - Colom, A.J. eNúñez, L. (2001). Teoría de la Educación. Madrid: Síntesis. - Cuesta, R. (2005).Felices y escolarizados. Crítica de la escuela en la era del capitalismo.Barcelona: Octaedro. - De Puelles, M.(2006). Problemas actuales de política educativa. Madrid: Morata. - Delors, J.(1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana. EdicionesUNESCO. - Delval, J.(1990). Los fines de la educación. Madrid: Siglo XXI. - Delval, J.(2002). La escuela posible. Barcelona: Ariel. - Dewey, J.(1995). Democracia y educación. Madrid: Morata. - DirecciónGeneral de Educación y Cultura (2004). Competencias para un aprendizaje a lo largo de la vida de 2005. Un marco de referencia europeo. Comisión Europea. - Dubet, F.(2005). La escuela de las oportunidades. ¿Qué es una escuela justa?Barcelona: Gedisa. - Esteve, J.Manuel (1994). El malestar docente. Barcelona: Paidós. - Fernández Enguita, M. (1999). La escuela a examen. Madrid: Psicología Pirámide. - Fernández Enguita, M. (2001). Educar en tiempos inciertos. Madrid: Morata. - Fernández, M.;Mena, L. e Riviere, J. (2010). Fracaso y abandono escolar en España.Barcelona: Obra Social Fundación “La Caixa”. - Filho, L.(1992). Introducción al estudio de la Escuela Nueva. Buenos Aires:Kapelusz. - Freinet, C.(1992). Técnicas Freinet de la Escuela Moderna. Madrid: Siglo XXI. - Freire, P. (2006).El grito manso. Buenos Aires: Siglo XXI. - Gimeno, J.(2003). El alumno como invención. Madrid: Morata. - Gimeno, J. (2005). La educación obligatoria: su sentido educativo y social . Madrid: Morata. - Gimeno, J. e Carbonell, J. (coords.) (2003). El sistema educativo .Una mirada crítica .Barcelona: CISS-Praxis. - Guerrero, A.(1996). Manual de sociología de la educación . Madrid: Síntesis. - Imbernon, F.(coord.) (1999). La educación en el siglo XXI. Los retos del futuroinmediato . Barcelona: Graó. - Kaplún, M.(1998). Una pedagogía de la comunicación . Madrid: Ediciones de la Torre. - López López, Mª Rosario et al. (2009). Educar para convivir: xogos e obradoiros de educación para o desenvolvemento en primaria. Madrid: Los libros de la Catarata - Makarenko, A. S.(1967). Poema pedagógico . Barcelona: Planeta. - Malaguzzi, L. (2011). La educación infantil en Reggio Emilia . Barcelona: Octaedro. - Martín Rodríguez,E. (1988). La supervisión educativa a la luz de las tradiciones y teoríascientíficas de la organización escolar . En Supervisión educativa(pp.47-67). Madrid: Uned. - Merieu, P. (1998). Frankenstein educador . Barcelona: Laertes. - Merieu, P.(2001). La opción de educar. Ética y pedagogía . Madrid: Octaedro. - Meirieu, Philippe (2017). Carta a un profesor mozo . Pontevedra: Kalandraka. - Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro . Barcelona:Paidós. - Nacións Unidas(1948). Declaración Universal dos Dereitos Humanos. - Negrín, O. eVergara, J. (2003). Teorías e Instituciones Contemporáneas de educación .Madrid: ICE e Ramón Areces. - Neill, A. S.(1974). Summerhill. Un punto de vista radical en la educación de los niños .México: FCE. - Puig, J. M. (cood.) (2009). Aprendizaje servicio (ApS). Educación y compromiso cívico . Barcelona: Graó. - Puig, I. e Sátiro, A. (2000). Jugar a pensar con niños y niñas de 4 y 5 años . Barcelona: Octaedro. - Salinas Ramos, Konsue (2014). Acercando la educación para el desarrollo a la escuela: una mirada internacional, una mirada local. Navarra: Gráficas Castuera - Tiana, A.;Ossenbach, G. e Sanz, F. (coords.) (2002). Historia de la educación (EdadContemporánea) . Madrid: UNED. - Torreblanca, J.(coord.) (2002). Los fines de la educación. Una reflexión desde la Izquierda .Madrid: Biblioteca Nueva. - Torres, J.(2011). La justicia curricular. El caballo de Troya de la cultura escolar. Madrid: Morata. - Trilla, J.(coord.) (2001). El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del sigloXXI . Barcelona: Graó. - Trillo, F.(1994). El profesorado y el desarrollo curricular: tres estilos de hacerescuela. Cuadernos de Pedagogía , 228, 70-74. - Tonucci, F. (2014). A cidade dos nenos. Pontevedra: Kalandraka. - Varela, J.(2007). Las reformas educativas a debate . Madrid: Morata. - Villena Higueras, José Luis e Molina Fernández, Elvira (coords) (2015). Ciudades con vida: infancia, participación y movilidad. Barcelona: Graó - VV.AA (1995). Volvera pensar la educación. Volumen I: Política, educación y sociedad . Madrid:Morata e A Coruña: Paideia. - VV.AA. (2000). Pedagogíasdel siglo XX . Barcelona: CISS-Praxis. |
Bibliografía complementaria
|
|
- Adorno, T. W.(1998). Educación para la emancipación. Madrid: Morata. - Aldecoa, J.(1991). Historia de una maestra. Madrid: Anagrama. - Almeida, J.(1995). Sociología de la educación. Notas para un curso. Barcelona:Ariel. - Alumnos de laEscuela de Barbiana (1982). Carta a una maestra. Barcelona: Hogar delLibro. - Álvarez-Uría, F.e Varela, J. (1991). Arqueología de la escuela. Madrid: La Piqueta. - Álvarez-Uría, F.e Varela, J. (2009). Sociología de las instituciones: bases sociales yculturales de la conducta. Madrid: Morata. - Apple, M. W(1996). Política cultural y educación. Madrid: Dykinson. - Aubert, A.(2004). Dialogar y transformar. Pedagogía crítica del siglo XXI.Barcelona: Graó. - Ball, S.J.(Comp.) (2001). Foucault y la educación. Madrid: Morata, 4ª ed. - Barreiro, H. eTerrón, A. (2005). La institución escolar: una creación del estado moderno.Barcelona: Octaedro. - Bauman, Z.(2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona:Gedisa. - Benner, D.(1998). Pedagogía como ciencia. Teoría reflexiva de la acción y reforma dela praxis. Barcelona: Pomares-Corredor. - Candedo, M.D. (coord.) (2013). A educación: dereito ou mercadoría?. Santiago de Compostela: Laiovento. - Carreño, M.;Colmenar, C.; Egido, I. e Sanz, F. (2000). Teorías e institucionescontemporáneas de educación. Madrid: Síntesis. - Casas, M. eBotella, J. (2003). La democracia y sus retos en el siglo XXI. Elementospara la formación democrática de los jóvenes. Barcelona: Praxis. - Castillejo, J.L.; Vazquez, G.; Colom, A. J. e Sarramona, J. (1993). Teoría de laeducación. Barcelona: Taurus. - Cela, J. ePalou, J. (1994). Con voz de maestro. Madrid: Celeste. - Colom, A. J.(1997). Teorías e instituciones contemporáneas de la educación.Barcelona: Ariel. - Costa, A.(2009). A construción do coñecemento pedagóxico: antecedentes edesenvovementos no século XX. Santiago de Compostela: Universidade, Sevizode Publicacións e Intercambio Científico. - De la Garza, MªT.(1995). Educación y democracia. Aplicación de la teoría de la comunicación ala construcción del conocimiento en el aula. Madrid: Visor. - De Puelles, M.(1991). Educación e ideología en la España Contemporánea (1767-1975).Barcelona: Editorial Labor. - Delgado, B.(1998). Historia de la infancia. Barcelona: Ariel. - Delval, J.(2000). Aprender en la vida y en la escuela. Madrid: Morata. - Díez, C. (2002).El piso de abajo de la escuela: los afectos y las emociones en el día a díade la escuela infantil. Barcelona: Graó. - Escolano, A.(2002). La educación en la España contemporánea. Políticas educativas,escolarización y culturas pedagógicas. Madrid: Biblioteca Nueva. - Fernández Soria,J. M. (1996). Educación y Estado en la España contemporánea. Madrid,Síntesis - Ferrer iGuardia, F. (1976). La Escuela Moderna. Madrid: Júcar. - Ferrero, J. J.(1994). Teoría de la educación: Lecciones y lecturas. Bilbao,Universidad de Deusto - Freire, P.(1970). Pedagogía del oprimido. Madrid: S.XXI. - Freire, P.(1997). A la sombra de este árbol. Barcelona: El Roure. - García Aretio,L. (1998). La Educación. Teorías y conceptos. Perspectiva integradora.Madrid: Paraninfo. - García, J. eGarcía, A. (1996). Teoría de la educación. Salamanca: Universidad deSalamanca. - Gómez RodríguezDe Castro, F. e outros (1998). Génesis de los sistemas educativos nacionales.Madrid: UNED. - Guttman, A.(2001). La educación democrática. Una teoría política de la educación.Barcelona: Paidós. - Halliday, J.(1995). Educación, gerencialismo y mercado. Madrid: Morata. - Hargreaves, A.(1996). Profesorado, cultura y posmodernidad. Madrid: Morata. - Illich, I.(1974). La sociedad desescolarizada. Barcelona: Seix Barral. - Llopis, R.(2005). La revolución en la escuela. Dos años en la Dirección General dePrimera Enseñanza. Madrid: Biblioteca Nueva. - McCourt, F.(2006). El profesor. Madrid: Maeva. - Medina, R.;Rodríguez, T.; García, L. (1992). Teoría de la educación. Madrid: UNED. - Moore, T. W.(1987). Introducción a la teoría de la educación. Madrid: Alianza. - Negrín, O. eVergara, J. (2005). Antología de textos de Teorías e InstitucionesContemporáneas de educación. Madrid: Ramón Areces. - Neill, A.S.(1994). El nuevo Summerhill. México: FCE. - Palacios, J.(1988). La cuestión escolar. Críticas y alternativas. Barcelona: Laia. - Pennac, D.(2008). Mal de escuela. Barcellona: Mondadori. - Popkewitz, Th. S(1994). Sociología política de las reformas educativas. Madrid: Morata. - Porto, A.S.(1986). La Institución Libre de Enseñanza en Galicia. Sada (A Coruña):Ediciós do Castro. - Pozo, Mª M(2004). Teorías e Instituciones contemporáneas de educación. Madrid:Biblioteca Nueva. - Rousseau, J.J.(1984). Emilio o de la educación. México: Porrúa. 9º edic. - Ruiz, A. (2002).La escuela pública. El papel del Estado en la educación. Madrid: BibliotecaNueva. - Savater, F.(1997). El valor de educar. Barcelona: Ariel. - Santos Rego, M.A. (ed.) (2009). Políticas educativas y compromiso social. El progreso de la equidady la calidad. Barcelona: Octaedro. - Sánchez Arbós,M. (2005). Mi diario. Zaragoza: Diputación General de Aragón y Caja deAhorros de la Inmaculada. - Sánchez Arbós,M. (2007). Una escuela soñada. Textos. Madrid: Biblioteca Nueva. - Sarramona, J.(2000). Teoría de la educación. Reflexión y normativa pedagógica.Barcelona: Ariel. - Sarramona,J.;Colom, A.J.; Vázquez, G. (1998). Educación no formal. Barcelona: Ariel. - Skinner, B.F.(1985). Walden Dos. Barcelona: Martínez Roca. - Subirats, M.-Brullet, C. (1988). Rosa y azul. La transmisión de los géneros en la escuelamixta. Madrid: Instituto de la Mujer. - Taibo, C. (dir.)(2010). Decrecimientos. Sobre lo que hay que cambiar en la vida cotidiana.Madrid: Catarata. - Torres Santomé,J. (2006). La desmotivación del profesorado. Madrid: Morata. - Trilla, J.(1993). La educación fuera de la escuela. Barcelona: Ariel. - Viñao Frago, A.(2004). Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del siglo XX.Madrid: Marcial Pons. - VV.AA. (2003). Laparticipación de los padres y madres en la escuela. Barcelona: Graó. Lexislación básica: - Declaración Universal dos Dereitos Humanos, 10 de decembro de 1948. - Convención das Nacións Unidas sobre os Dereitos da Infancia (1989). - Lei Orgánica 1/1990, de 3 de outubro, de Ordenación Xeral do Sistema Educativo. - Lei Orgánica 10/2002, do 23 de decembro, de Calidade da Educación. - Lei Orgánica 2/2006, de 3 de Ma¡o, de Educación. - Lei Orgánica 8/2013, de 10 de Decembro, para a Mellora da Calidade Educativa. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Grupo A: - Non se admitirán traballos dos que o profesor non teña constancia da súa realización. - As datas de entrega dos traballos son propostas con antelación suficiente, polo que, logo de seren consensuadas no grupo-clase, e agás casos moi excepcionais coa debida xustificación, estas son inamovibles. - Para poder ser calificado/a e avaliado/a é necesario ter entregado todos os traballos esixidos. De faltar algunha das partes, o alumno/a figurará como NON PRESENTADO/A ao non poder ser avaliado na totalidade das propostas de aprendizaxe - Os traballos escritos presentaránse paxinados, grapados e ben identificados (nome do alumno/alumna, curso, grupo, materia e nome do profesor) e, de ser posible, impresos a dúas caras. Non é necesario entregalos encadernados, con fundas de plástico, aneis ou deseños similares. É aconsellable gardar unha copia dixital do orixinal que se entregue. - O calendario de titorías está exposto no lugar oficial da web da Facultade e na cortiza de anuncios da porta do despacho. (Despacho P0B16, Telf. 981167100 Ext. 4615) Grupo B: - É obrigatoria a entrega da ficha de identificación persoal para todo o alumnado antes do 1 de outubro do ano en curso. - Non se admitirán traballos dos que a profesora non teña constancia da súa realización. - Seguiranse en cada caso as indicacións dadas na aula para a realización dos traballos e actividades de avaliación, que tamén se atoparán colgadas no Moodle. - Os traballos presentaranse en formato dixital e sempre axeitadamente identificados (nome da alumna/o, curso, grupo, equipo, materia e nome da docente). Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural. Igualmente, débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais. |
|