Competencias do título |
Código
|
Competencias / Resultados do título
|
Resultados de aprendizaxe |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias / Resultados do título |
Identificar o proceso evolutivo do pensamento administrativo e a súa aplicación ós servizos actuales de saúde e de enfermaría, describindo as diferentes correntes do proceso e a súa aportación á xestión dos servizos de saúde e de enfermaría. |
A53
|
B1 B8
|
C1 C4
|
Describir as características dos sistemas sanitarios existentes, explicando e analizando o sistema sanitario español e galego e o papel da enfermeira dentro dos mesmos |
A53
|
B1 B3 B8 B11
|
C1 C4 C10
|
Interpretar as etapas do proceso de xestión e a súa aplicación ós servizos de saúde e de enfermaría, analizando o enfoque de planificación por necesidades.
|
A53 A54
|
B1 B3 B8 B11 B12
|
C1 C4 C10
|
Valorar as características dos diferentes tipos de organizacións e estructuras organizativas dos servizos de saúde y de enfermaría. |
A53 A54
|
B1 B8 B11 B12
|
C1 C4 C11
|
Describir e analizar as diferentes teorías sobre liderazgo e a súa aplicación ós servizos e ós coidados enfermeiros. |
A53 A54
|
B1 B3 B5 B7 B8 B11 B13
|
C1 C4 C12
|
Describir e analizar os principios, elementos e métodos de garantía de calidade asistencial. Explicará a importancia de: indicadores, criterios e estándares na avaliación da calidade. |
A53 A54 A55
|
B1 B2 B3 B5 B7 B8 B12 B13 B18 B21 B22
|
C1 C4 C11
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Marco de referencia e conceptual da administración como ciencia. Administración e xestión dos servizos de saúde |
Introducción á perspectiva da Administración como ciencia.
Teorias clasicas y madernas e a súa aplicación nos servizos de saúde |
Funcións e modelos de xestión dos servizos de saúde e de enfermaría |
Conceptos básicos sobre sistemas de saúde.
Análise comparativo dos distintos modelos sanitarios.
Sistema de saúde español e galego. Papel de la enfermera.
Planificación dos servizos de saúde e de enfermaría.
O proceso administrativo. Aplicación.
Modelos de xestión institucionais.
Planificación baseada nas necesidades. Risco, necesidade e demanda.
Técnicas de planificación
|
Estudio das organizacions. A organización dos servizos de saúde e de enfermaría. |
Conceptos básicos de organización.
Organización dos servizos de saúde e de enfermaría.
A estructura nas organizacións de saúde e de enfermaría.
Elementos de organización específicos dos servicios de enfermaría.
Sistemas de organización do traballo das enfermeiras nos distintos niveis asistenciais. |
A dirección e liderado nos departamentos de enfermaría e na xestión de coidados |
O liderado. Definición e tipos.
Toma de decisións.
Definición da toma de decisión. Tipos e métodos de toma de decisións e dirección de grupos.
A motivación.
A comunicación.
Sistemas de comunicación e información máis utilazados.
|
Evaluación, control e calidade da atención sanitaria e dos coidados de enfermaría. |
O control nas organizacións.
Tipos de control. Control interno e control externo.
Instrumentos e ámbito de control.
Compoñentes da calidade dos servicios sanitarios.
Enfoques da valoración da calidade.
Garantía de calidade nos servicios de enfermaría.
Indicadores, criterios estándares de calidade. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Competencias / Resultados |
Horas lectivas (presenciais e virtuais) |
Horas traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
A53 A54 A55 B18 C4 C12 |
21 |
31 |
52 |
Estudo de casos |
A53 A54 A55 B1 B2 B3 B5 B7 B8 B11 B12 B13 B21 B22 C1 C10 |
14 |
28 |
42 |
Análise de fontes documentais |
A53 A54 B1 B3 B5 B8 B12 C11 |
2 |
5 |
7 |
Traballos tutelados |
A54 B1 B2 B3 B5 B7 B8 C11 |
2 |
15 |
17 |
Proba mixta |
A53 A54 A55 B8 C10 |
2 |
26 |
28 |
Actividades iniciais |
C4 |
2 |
0 |
2 |
|
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
|
Estudo de casos |
Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo. |
Análise de fontes documentais |
Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico. |
Traballos tutelados |
Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
|
Proba mixta |
Proba que integra preguntas tipo de probas de ensaio e preguntas tipo de probas obxectivas.
En canto a preguntas de ensaio, recolle preguntas abertas de desenvolvemento. Ademais, en canto preguntas obxectivas, pode combinar preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación.
|
Actividades iniciais |
Actividades que se levan a cabo antes de iniciar calquera proceso de ensino-aprendizaxe a fin de coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo. Con ela preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativos, que partan dos saberes previos do alumnado. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
Proba mixta |
|
Descrición |
A atención personalizada relacionada cos traballos ten como finalidade orientar os estudantes na realización dos traballos. O seguimento farase de forma individual ou en pequenos grupos, ben de maneira presencial ou a través do correo electrónico.
A atención personalizada relacionada coa proba mixta ten como finalidade atender as consultas do alumnado relacionadas co estudo e/ou temas vinculados coa materia. Farase de forma individualizada, ben de maneira presencial ou a través do correo electrónico.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Competencias / Resultados |
Descrición
|
Cualificación
|
Estudo de casos |
A53 A54 A55 B1 B2 B3 B5 B7 B8 B11 B12 B13 B21 B22 C1 C10 |
A asistencia e participación activa na aula a través dos grupos de traballo, onde se avaliará a adquisición de competencias, suporá o 10%da cualificación final. |
0 |
Análise de fontes documentais |
A53 A54 B1 B3 B5 B8 B12 C11 |
Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. |
0 |
Traballos tutelados |
A54 B1 B2 B3 B5 B7 B8 C11 |
A realización dos traballos tutelados será obrigatoria. A avaliación dos traballos inclúe a valoración de competencias específicas e transversais. Puntuará sobre un mínimo de 0 e un máximo de 10. Suporá o 20% da cualificación final. para a avaliación dos traballos seguiranse criterios de calidade sobre:presentación, estrutura, contidos, bibliografía e exposición oral, de se realizar |
40 |
Proba mixta |
A53 A54 A55 B8 C10 |
Proba escrita con pregunta curta e tipo test para avaliar, fundamentalmente, a aprendizaxe dos contidos teóricos |
60 |
|
Observacións avaliación |
- A aplicación das porcentaxes na avaliación final para a superación da
materia quedará suxeita a que cada unha das metodoloxias que
computen na avaliación sexan superadas pola/o alumna/o segundo os
criterios que estableza a profesora. - Os criterios de avaliación da segunda oportunidade
(xullo) serán os mesmos cos da primeira oportunidade (maio/xuño). - As probas superadas na primeira oportuniodade
(maio/xuño) conservaranse só para a segunda oportunidade (xullo). - Os estudantes con matricula a tempo parcial e os que
soliciten adianto de oportunidade, acolleranse á modalidade de exame
de proba mixta que constará de preguntas curtas e tipo test e suporá o
100% da nota. - Os estudantes que opten a matricula de honra deberán
ter unha cualificación superior a 9 na proba mixta e ter superadas o resto
de metodoloxías coa nota máxima. - Os
estudantes que non se presenten a proba mixta, obteran un no presentado.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Metas de enfermería (). .
Rol de Enfermería (). .
Enfermería Clínica (). .
Todo Hospital (). .
Calidad asistencial (). .
MONPART M.P ( 2003). Administración de los Servicios de Enfermería. Barcelona: Masson
BALDERAS M (2004). Administración de los Servicios de Enfermería. 3ª ed. México: Interamericana
GONZALEZ DAGNINO A. (1994). Administración por Objetivos. . Madrid: Fondo de Investigaciones Sanitarias de la Seguridad Social
MONPART GARCÍA M.P, DURÁN ESCRIBANO M (2009). Administración y gestión. Madrid: DAE
ALFARO LEFEVRE R (2003). Aplicación del Proceso Enfermero: fomentar el cuidado en colaboración. 5ª ed. . Barcelona: Masson
VUORI HV (1991). El control de calidad de los servicios sanitarios: conceptos y metodología. Barcelona: Masson
LOPEZ CASASNOVAS G (2001). El control de Gasto Sanitario. Springer. Barcelona
BOHIGAS SANTASUSAGNA LL (1994.). El control de gestión en enfermería. Barcelona: Fundación Averis Donabedian
GILLIES D.E (1994). Gestión de Enfermería: Una aproximación a los sistemas. Barcelona: Masson Salvat Enfermería
VARO JAIME (1994). Gestión Estratégica de la Calidad en los servicios sanitarios. Un modelo de Gestión hospitalaria . Madrid: Ediciones Díaz de Santos
TEMES MONTES JL (2007). Gestión hospitalaria. 2ª ed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana
MARRINER TOMEY A (2001). Guía de Gestión y Dirección de Enfermería. 6ª ed. Barcelona: Harcourt
CHIAVENATO I (2006). Introducción a la teoría general de la administración. 5ª ed. . México: McGraw-Hill Interamericana
DONABEDIAN A (1991). La calidad de la atención médica: definición y métodos de evaluación. México: La Prensa Médica Mexicana
PINEAULT R., DAVELUY C (1994). La Planificación Sanitaria. Conceptos, Métodos, Estrategias. 2ª ed. Barcelona: SG editores
(1986). LEY 14/1986 de 25 de Abril, GENERAL DE SANIDAD . B.O.E. 29 de Abril de 1986
LAMATA F, CONDE J, HORNO J (1994). Marketing sanitario. . Madrid: Díaz de Santos
MASON E.J (1988). Normas de calidad en enfermería. Barcelona: Doyma
MINISTERIO DE SANIDAD Y CONSUMO (1990). Organización del equipo de Atención Primaria. Madrid: Ministerio de Sanidad y Consumo. Instituto Nacional de la Salud
ELOLA SOMOZA J (2001). Política Sanitaria Española. Madrid. Díaz de Santos |
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
Psicoloxía/661G01003 | Bases para a interpretación do coñecemento científico/661G01008 | Enfermaría Comunitaria I/661G01014 | Ética profesional, marco legal e filosofía do coidado/661G01016 | Enfermaría Clínica I/750G01034 | Enfermaría Clínica II/750G01035 |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Enfermaría clínica III/750G01017 |
|
Materias que continúan o temario |
|
|